Kaidi Kornak, Ettevรตtlikud Naised Raplamaal juhatuse liige
Vabaรผhenduse Ettevรตtlikud Naised Raplamaal uue aasta esimene sรผndmus alapealkirjaga โNaise kohtโ toimus 17. jaanuaril KuumRuumis. Kuna detsembris korraldati Raplas just II Maanaiste pรคeva, mille algatus pรคrineb samuti รRO Naiste Konverentsilt, kaasati teemaga seotud arutelusse just Marianne Mikko โ meie oma naine รRO-s, kes on naiste diskrimineerimise kaotamise komisjoni CEDAW liige, tundus vรคga asjakohane.
Tรตsist talveilma ja lumiseid teeolusid trotsides tuldi kohale ka kaugemalt.
Marianne sรตnul on ta feminist. โAga kas sina ei ole?โ kรผsis ta osalejailt. Aga mis siis ometi on selles nii halba, kui me vaatame maailma naise pilguga? Marianne jagas vahetult oma teekonda sรผnnimomendist tรคnase pรคevani, rollidest ajakirjaniku, poliitiku ja naiste รตiguste eest seisjana.
Inimkond jaguneb naisteks ja meesteks. Kuid kas meie naised ise oleme sรผstemaatiliselt olnud nรตus ja lubanud end alahinnata vรตi isegi alandada pรตhjusel, et sรผndisime naisena? Vรตrdsust pooldada ei tรคhenda ju olla naise vรตi mehe soo vastu. Naise aktsepteerimine vรตrdse partnerina on uusaja nรคhtus. Juba 19. sajandi lรตpul olid meie naised kirjaoskajad ja รตpetasid lapsi. Lilli Suburg oli esimene Eesti naisรตiguslane, kes rajas esimese tรผtarlaste erakooli Pรคrnus (1882) ning esimese naisteajakirja Linda. Tema sรตnul pidi iseseisvaks saamiseks olema naine esmajoonelt samasugune kui mees.
Nรคiteks heideti รคra kรตik silmatorkavalt naiselik, lรตigati juuksed lรผhikeseks ja kanti monotoonseid riideid. Eesti naisliikumise Pรคtsiks ja Tรตnissoniks on nimetatud Pariisis รตppinud Marie Reisikut, kes oli Eesti Naisliidu juht, ja maanaiste esindajana, abijuhina Linda Eenpalu. Briti ajaloost on teada ka juhtumeid, kus mitmed naiskirjanikud on enesekaitseks vรตtnud mehe pseudonรผรผmi.
Eesti naisel on ka tรคna hea haridus, ta on kohusetundlik ja visa, samas lepib tihti ka viletsama palgaga, eriti olukorras, kus tรถรถandja รผtleb, et majanduslikult on raske ja palub olukorda mรตista. Hoolimata kรตrgemast haridustasemest, on ettevรตtete juhtkondades endiselt naisi vรคhe. Ettevรตtetes tehakse jรคtkuvalt meeskonnatรถรถd ja juhatuse esimehe tรถรถd vรตib vabalt teha ka naine. Palgalรตhe all mรตeldakse esimese asjana rahvuskala, kuid samal ajal rรครคgitakse muuhulgas naiste ja meeste tunnipalkade erinevustest sama tรถรถ eest. Ja nรคhtamatu klaaslagi ilmutab end 40-ndates. Lรคhisuhte vรคgivald, kehaline autonoomia, inimkaubandus ja veel palju olulisi teemasid. Reeglina hindamegi teisi lรคbi oma elukogemuse. Tihtipeale silmaklappidega, privileegipimedana – minuga pole juhtunud, seega pole olemas.
Marianne Mikko tรตestas pรตgusa kahe tunniga, et tรคisvรครคrtuslik รผhiskonnaliige suudab enamat. Ebavรตrdsete eest vรคljaastumiseks ei pea ise ebavรตrdne olema, kohustus olukorda muuta ei lasu vaid ohvri รตlul. Naiste รตiguste eest on teretulnud ja peavadki seisma ka mehed ning emade nimel tohivad sรตna vรตtta โlastevabadkiโ naised.
Ebalust tekitav sรตna โfeministโ ei tรคhenda, et naise relvaks on ainult pann, pรผss vรตi loosung. Varjatud naiselikud vahendid on headus, ilu ja elegants, mille vastu on mehed tihti relvitud. Poliitikas ja รคrinaiste hulgas on vaja olla aktiivsem, targem ja tervem, teada trende ja omada head maitset. Ning teada, missuguseid aksessuaare kasutada.
Raamat โNaise kohtโ on vajalik lugemine, mis on kirjutatud naistele ja meestele, kus on vรคga oskuslikult lahti kirjutatud olukorrad otse elust, mida meist paljud on tajunud. Jah, meie ise paneme paika need piirid, kuidas meid tuleb kohelda ja vaid รตigel ajal sekkudes saame olukorda muuta.





Mul ei ole naiste ja nende pรผรผdluste vastu midagi aga Mikkost on tรคiega kopp ees.