2.2 C
Rapla
Kolmapäev, 17 apr. 2024
ArvamusKes peaks võtma vastutuse uudsete makselahenduste turvalisuse eest?

Kes peaks võtma vastutuse uudsete makselahenduste turvalisuse eest?

Kätlin Kukk,
SEB Turbekeskuse turbejuht

Oleme teinud kiire hüppe sularahast kui igapäevaselt enimkasutatavast maksevahendist uuenduslike digilahendusteni, mille peamiseks müügiargumendiks on kasutajamugavus. Makseprotsesside pideva lihtsustamisega kaasneb paratamatult kasutajate tähelepanematus, mis loob petturitele seeläbi soodsad võimalused ohvrite püüdmiseks.
Oma andmeid sisestatakse ning makseid sooritatakse tänu nutikatele makselahendustele täna möödaminnes. Seejuures puuduvad suurel osal kasutajatest aga baasteadmised küberturvalisusest ning võimalikest petuskeemidest hoidumisest. Uuendusliku lahenduse kasutajal tekib tihtipeale ootus, et turvalisus peitub eelkõige arendaja poolt tehtud valikutes, kuivõrd iseenda valvsuses ja otsustes. Nii kaotavad aasta lõikes inimesed kogu maailmas petturitele miljoneid, sest teenuste kasutamise ideaaltingimusi täita ei suudeta. Kes aga peaks võtma vastutuse turvalisuse loomise eest?

USA on turvalisuse teenäitaja

Kuidas riske maksimaalselt minimeerida? USA-s näeme juba aastakümneid šampoonipudelitel silte „Do not drink“ („mitte juua“), mis kujutavad endast tootjate pingutust tagada kasutajate täielik ohutus. Nii hindavad ookeanitagused ettevõtted oma toote täpselt nii turvaliseks, kui on ühiskonna kõige nõrgem lüli. Kas varem absurdsena tunduvad kasutusjuhendid võiks täna olla ka meie reaalsus? Jah, sest see tundub olevat meie vajaduspõhine tulevik.

Makselahenduste turvalisusele peaks kaasa aitama seadusandlus

Kuigi võime eeldada, et oleme keskmisest ameeriklasest teadlikumad, näitavad numbrid vastupidist. SEB Eesti tuvastas 2023. aastal 90% rohkem pettusejuhtumeid kui aasta varem. Kõigis neis juhtumites on üks põhiline ja ühendav komponent – need poleks saanud teoks, kui ühiskonnal eksisteeriks ohutunne ning teadmised küberturvalisusest.
Kuna teadlikkuse tõstmine on aeganõudev protsess ning lähiaastatel pettuste vaates drastilist langust näha ei ole, peaksid teenusepakkujad aina tugevamalt ohjad enda kätte haarama. Seejuures on oluline jõuda järele ka seadusandlusega. Ükskõik kui hästi on tehniline lahendus üles ehitatud, leiab inimene alati võimaluse turvalisusmeetmetest mööda vaadata.
Kui keskenduda järjest uuenevatele ja mugavamatele makselahendustele, peaks ka nende puhul kaasnema üheselt mõistetav kasutusjuhend. Vaid nii – teenusepakkuja ja seadusandluse koostöös – saame öelda, et oleme teinud kõik jõudmaks kõigi kasutajate maksimaalse turvalisuseni.

Subscribe
Notify of
0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kõiki kommentaare