ArvamusMasin ei asenda inimest

Masin ei asenda inimest

Heljo Pikhof, SDE

Kรผmmekond aastat on Eesti riik pakkunud vรคhese sissetulekuga inimestele tasuta รตigusabi. Kaks tundi รตigusabi on olnud tagatud neile, kelle keskmine brutosissetulek on kuni 1200 eurot kuus, laste รตigustega seotu puhul on piirmรครคr olnud 2000 eurot kuus. Pรคrast kahe tunni tรคitumist on saanud kasutada veel ka soodushinnaga (ligi 50 eurot tunnist) รตigusabi. Seni on sellist nรตustamist saanud aastas รผmmarguselt 10ย 000 inimest.

Tulevast aastast tahab aga valitsus selle teenuse รผldse รคra lรตpetada ja asendada juturobotiga. Kui kรผsida argumente, on justiitsminister Liisa Pakosta lรคbiv ja kรตige kรตvem pรตhjendus, et enamasti kรผsivad รตigusabi vajajad รผhtesid ja samu asju. Korduma kippuvate kรผsimuste asemel nรคevad aga nรตustajad enda ees pรผstihรคdas inimest, kรคes patakas ametkondlikke pabereid, millest on raske lรคbi nรคrida. Sageli ei osata esitada konkreetseid kรผsimusi luust ja lihast inimesele, saati siis masinale. Klient ei otsi seaduse paragrahve, vaid lahendust oma murele.
Justiitsministeerium ei tunne oma sihtrรผhma. Meie inimesed on pealinna valgekraede kรตrval ka eakad, kel digioskused puuduvad, ja erivajadustega inimesed, kes ei suuda arvutit kasutada. Samuti lรคhisuhtevรคgivalla ohvrid, kelle arvutisuhtlust elukaaslane sagedasti kontrollib, ja muu emakeelega inimesed. ร•igusteenus hรตlmab sageli inimlikult tundlikke teemasid, mille lahendamine eeldab usalduslikku suhet nรตustajaga. Seni on tasuta nรตustamist pakkunud รตigusbรผroo HUGO.legal, kelle hinnangul on enamasti abi vaja perekonnaรตiguse vallas (43 protsenti), millele jรคrgnevad vรตlaรตigus (22 protsenti) ja tรถรถรตigus (6 protsenti).
Vastutusest vaba vestluskanalit, mille justiitsministeerium nรผรผd kรคivitab, ei tohiks รผldse รตigusabiks nimetada. Vรคhestel meist on nii palju รตigusteadmisi, et end juturoboti meelevalda anda. Kes aga erialaseid kรผsimusi esitada ei oska, vรตib saada eksitavaid vรตi isegi kahjulikke vastuseid. Lihtsamate ja kitsalt piiritletud รตiguskรผsimuste lahendamist รตigusrobotiga on HUGOs praktiseeritud รผle viie aasta. Saadud kogemus รผtleb, et neid on รตigusmurede seas vaid kรคputรคis. Keegi pole ju tehnoloogia arendamise vastu, ent juturobot vรตiks tulla praegusele korrale lisaks, mitte selle asemele.
Tehisintellekt eksib รผsna tihti, sealhulgas mรตtleb vรคlja sรคtteid, mida pole olemaski. Nรตnda vรตib abiotsija sattuda vihma kรคest rรครคsta alla, nรคiteks vรตlakeerisesse, mille vรตinuks hea nรตu abil peatada. Veelgi hullem โ€“ ta vรตib jรคtta lapse ilma ette nรคhtud (rahalisest) toest vรตi koguni lapse hooldusรตigusest, kui ema vastas on รคrimees vรตi tippametnik, kes on oma advokaatidele rasket raha maksnud.
Turuhinnaga รตigusabi ei saa endale pahatihti lubada isegi keskklassi kuuluvad inimesed. Tasuta nรตustamise kaotamine lรตikaks seega suure osa kรตige haavatavamatest inimestest รตigusabist รผldse รคra. Ministrile on kirjaliku pรถรถrdumise saatnud nii puuetega inimeste koda kui ka soolise vรตrdรตiguslikkuse ja vรตrdse kohtlemise volinik.
Juristide liidu esindajad hoiatavad, et ministeeriumi plaan vรคhendab รตigusabi kรคttesaadavust. Pรคriselus on inimeste mured mรคrksa keerukamad, kui รผkski algoritm suudab mรตista. Mis tahes kriitikanoolele vรตi vastuvรคitele on justiitsminister Liisa Pakostal olnud vastused varrukast vรตtta. Uhkustundega kuulutab ta, et juturobot teeb รตigusabi nรผรผd kรตigile kรคttesaadavaks. See on tรตest kaugel. Peale kรตige muu pole masina vastused รตiguslikult siduvad. Inimene peab ise valima, mida vรตtta, mida jรคtta.
Neile, kel pole nutiseadet, soovitab minister minna raamatukokku, kus on toredad infotรถรถtajad, las nad nรคitavad, kuidas kรตike teha. Mispรคrast kurta, et lapsed ja nende รตigused jรคetakse unarusse? Aga milleks on siis omavalitsustes lastekaitsetรถรถtajad? Ja vรตlanรตustajad? Kui ohver tahab vรคlja murda vรคgivaldsest peresuhtest, siis mingu nad รผheskoos sรตbralikult perelepitusse, see on Pรตhjamaade komme.
Teame hรคsti, et kรตik need instantsid on niigi tรถรถga รผle koormatud. Eriti kรผรผniline on ministri vรคide, et lรคhisuhtevรคgivalla ohvritele on รตigusnรตustamine tagatud naiste tugikeskuste kaudu. Alles hiljuti oli meedias juttu sellest, et riigi toetus naiste tugikeskustele on juba kuus-seitse aastat paigal tammunud, samas kui inflatsioon on olnud ligi 50 protsenti. Hรตlpu pole loota ka tuleval aastal. Naiste varjupaikade liidu sรตnul on nad pidanud mรคrkimisvรครคrselt kรคrpima, ennekรตike juriidilist nรตustamist.
Seega pรผhib minister suure luuaga oma ukseesise puhtaks teiste aia รครคrde. Kรผllap annab mingis Exceli tabelis seda nรคidata toreda kokkuhoiuna. Keegi ei tea praegu รถelda, millal imerobot saab Riigi Teataja najal vรคlja koolitatud, praegu olla see katsetuse faasis. Veelgi raskem on midagi kindlat รถelda rabeda kohtureformi kohta, mis peaks kohtute juurde looma ametikohad asjaajajatele, kes aitaksid inimestel avaldusi koostada.
ร•igusabi vajajaid ootab ees รผks must ajaauk ilma inimliku empaatia ja isegi masinliku voluntarismita. Siin on asjakohane tuletada meelde rahvatarkust: รคra sรผlita vanasse kaevu enne, kui uus valmis on.

0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kรตiki kommentaare