Kristiine Vahtramรคe,
Eesti Lastevanemate Liidu juhatuse esimees ja Alu Kooli direktor
Paljud lapsed, eriti nooremad, juba igatsevad kooli tagasi, vaheaeg on tรผรผtu ja sรตbrad on kรตik รคra sรตitnud. Ilmselt on aga rohkem neid, kes naudivad vabadust, hommikust pikka magamist ja โkodutรถรถdeโ vaba aega ega taha mรตeldagi sellele, et peagi saab koolivaheaeg lรคbi.
Tegin รตpilastega kooliaastale vรคikese tagasivaate juuni alguses, et mis oli kooliaasta jooksul kรตige รคgedam ja mida vรตiks jรคrgmisel aastal jรคtkata ja mida veel teha, et kooliaeg oleks nauditavam. Alustuseks selgus, et meeles on ikka need tegevused, mis on รตpilastele n-รถ hinge pugenud, mis tekitavad emotsioone. Sellistest tegevustest on nad ka edaspidi huvitatud ja valmis osalema.
Minu suureks รผllatuseks meeldisid noortele รผlekoolilised viktoriinid. Pean tunnistama, et ega me neid รผlearu palju teinud ja kui tegime, siis kasutasin ka erinevaid metoodikaid. Lapsed on loomult uudishimulikud ja kui seda heas mรตttes รคra kasutada, on nad รตpihimulised ja kui sellega kaasneb veel eduelamus, on nad valmis uurima ja avastama, nii et katsu aga sammu pidada.
Veel meeldisid รตpilastele รผhised laadad, vรคljasรตidud ja eriti tore oli รตhtune disko. Jรคrgmiseks aastaks sooviti koolivaheaja laagreid ja et saaks koolis รถรถbida. Seega tahavad lapsed kooli tulla, koolis olla ja koos avastada.
Mis aga on siis see, mis teeb kooliaja raskeks? Miks ei taha mรตned lapsed kooli minna vรตi miks me kรตik teame vรตi arvame, et koolis on raske? Muide, mรตned รตpilased ei taha ka koolist รคra minna, tuleb lausa meelde tuletada, et ehk oodatakse teda juba kodus. Mรตnel juhul istub vanem vรคrava taga ja ootab, ootab…
Hea lugeja, tee korraks vรคike mรตttepaus ja mรตtle enda kooliaja peale. Kas sulle meeldis (meeldib) koolis kรคia? Mis oli vรตi on kooliajas toredat? Mis valmistab tรคnini tuska?
Alustaks meeldivamast osast โ ilmselt meenusid sulle mรตned toredad seigad, ehk isegi naljad vรตi vigurid, mida sai teha koos koolikaaslastega. Olid รคgedad klassikaaslased, ehk meenub ka mรตni รตpetaja, kellele oled tรคnini tรคnulik. Usun, et meenusid mรตned sellised seigad ja koolikaaslased, mรตnega neist said ehk suvel isegi kokku? On ju mรตnusad mรคlestused?
Aga mis siis tegi kooliaja raskeks? Kodused tรถรถd, kuhjade kaupa igavaid raamatuid, pidev hirm, et รคkki ta (รตpetaja) kรผsib mind ja ma ei oska vastata? Pidev tunne, et ma ei ole piisav, isegi kui olen korralikult รผritanud รตppida, on tunne, et ma ei oska. Keegi ei รถelnud sulle, et eksimine on inimlik vรตi no รถeldi, aga see ei kรคinud ju sinu kohta. รppisid kรตik pรคhe, aga aru ei saanud. Lรตpuks sind enam ei huvitanudโฆ
Hirm blokeerib รตpitud vรตi kogemustega saadud teadmised ja tekitab tunde, et nรผรผd on vaja pรตgeneda vรตi vรตidelda. Otsmikusagaras (prefrontaalkorteks) asub meie รตppimiskeskus, aga hirm, รคrevus ja lรตpuks stress/depressioon pรคrsivad meie รตpivรตime tรคielikult, mis omakorda tekitavad viha, รคngi ja vallandavad isegi raevukuse.
Eesti inimarengu aruanne tรตi vรคlja, et enamasti lรคhevad lapsed kooli suure rรตรตmuga, aga umbes 7.-8. klassis toimub suur langus, รตpilased ei taha enam kooli minna ja on stressis. Tegelikult tekib koolitรตrge oluliselt varem, minu hinnangul juba 6. klassis. Suhted klassikaaslaste ja รตpetajatega aga halvenevad juba 5. klassis. Siin on oma osa ealistel iseรคrasustel, aga vรคga palju saavad abiks olla tรคiskasvanud, laste vanemad ja รตpetajad.
รppimine toimub huviolukorras, kรตige olulisem on, et suhted oleks korras nii kaaslaste kui ka iseendaga. Meist igaรผks vajab turvalisust ja mรตistmist, mille tagab vรครคrikas suhtlemine ja suhtumine.
Tsiteerin [hariduspsรผhholoogi] Grete Arrot: โSelleks, et lapsed saaks โiseendaksโ, on vaja esmalt seda, et neil on koolis รครคretult turvaline nendena, kes nad on, รผkskรตik mis taustast nad tulevad, รผkskรตik millised vรตivad olla nende eripรคrad ja rรตhutaksin, et kui mรตne lapsega on mingil hetkel raskem toime tulla, siis seda rohkem vajab ta soojust sel hetkel ja muidu ka.โ ERR, Plekktrumm (20.03.2023).
Mida siis teha? Kuulake lapsi ja mรตelgem koos, kuidas saab paremini. Koostรถรถ kooli ja perega on รผlimalt oluline, mรตtestage koos รตpetajaga, miks antakse koduseid รผlesandeid. Kellele kodused รผlesanded on, kas vanematele vรตi lastele? Mis eesmรคrki tรคidab koduste รผlesannete tegemine? รppimine on konstruktiivne protsess – kui saame aru, miks vรตi kus saab รตpitut kasutada, siis see jรครคb ka meelde. Meie, tรคiskasvanud, rรครคgime pidevalt, kui raske koolis on ja ega seal ju midagi รตpita. Miks siis peaks laps tahtma รตppida?
Vรตi kas see รผldse on tรตsi? Tegelikult ei ole, kรตik, mida koolis รตppisime ja tรคna iseenesest mรตistetavaks peame, on omavahelises seoses ega ole tekkinud iseenesest. Aju ei ole kaamera, mis teeb pilte ja salvestab need siis mรคllu. รppimine on aeglane protsess, seega vajame aega, et miski arusaadavaks muutuks ja me oskaksime kasutada seda, mida oleme รตppinud.
Laps usub tรคiskasvanute hirmujutte kollidest nimega โkoolโ ja โรตpetajaโ. Me ise hirmutame lapsi, aga kui miski ei ole nii tore, kui vรตiks olla (seda vรตib ka juhtuda), siis rรครคgime sellest kooli ja รตpetajaga ning leiame lahendused.
Seniks mรตnusat koolivaheaega kรตigile!




