Alates 1. jaanuarist 2025 jõustub mootorsõidukimaksu seadus ning maksu peavad hakkama tasuma peaaegu kõik sõidukiomanikud. Mootorsõidukimaks koosneb aastamaksust, mida hakkab seaduse järgi koguma Maksu- ja Tolliamet, ja registreerimistasust, mida hakkab koguma Transpordiamet.
Mootorsõidukimaksuga maksustatakse sõiduautod, mootorrattad ja mopeedid, kaubikud (N1-kategooria), maastikusõidukid ja sellised ratastraktorid, mis on registreeritud liiklusregistris ja mõeldud liiklemiseks avalikel teedel. Siiski on teatud erandid ja tingimused, mis võivad mõjutada konkreetse traktori maksukohustust.
„Registreerimistasuga on maksustatavad sõiduautod ja kuni 3500-kilogrammise täismassiga kaubikud (N1-kategooria). Rekad, metsaveoautod ja kallurid, mille täismass on üle 3500 kg, ei kuulu sellesse nimistusse ja seega ei rakendu neile ei mootorsõidukimaks ega registreerimistasu,” rääkis Transpordiameti kommunikatsiooniosakonna ekspert Karl-Joosep Küngas.
Sõiduautode mootorsõidukimaksu määr hakkab koosnema baas-, massi- ja CO2 eriheite osast. Kaubikutel koosneb see baas- ja CO2 eriheite osast ning mootorratastel sõltub mootori töömahust. Aastamaksu määr hakkab sõiduautodel ja kaubikutel sõltuma ka sõiduki vanusest. CO2 andmete puudumisel võetakse maksusumma arvutamisel aluseks seadusest tulenev valem, milles arvestatakse sõiduki võimsust, tühimassi, vanust ja vajadusel mootorikütuse liiki. Transpordiamet esitab Maksu- ja Tolliametile aastamaksu arvutamiseks ja kogumiseks vajalikud alusandmed.
Registreerimistasu makstakse sõiduautode ja kaubikute liiklusregistris esmakordse registreerimise eel. See tähendab, et registreerimiskande eeldus on tasutud registreerimistasu.
Transpordiameti kodulehel on kirjas, et registreerimistasu tuleb maksta ka Eesti liiklusregistris juba registreeritud sõidukite esimesel omanikuvahetusel, eeldusel, et selle sõiduki eest pole varem registreerimistasu makstud. Registreerimistasu valemis on CO2 osakaal suurem, et soodustada vähemsaastavate sõidukite ostmist. Ja loomulikult mõjutab registreerimistasu suurust ka sõiduki vanus.
Seaduse eesmärk on suunata autoomanikke tegema keskkonnasõbralikuimaid valikuid ning aidata kaasa rohepöörde elluviimisele. Kas automaksu eesmärgid täituvad, sõltub selle mõjust igapäevaelu kuludele ja liiklemisharjumustele. Kõik sõltub suuresti ka selle rakendamise viisist ja läbipaistvusest.
Mootorsõidukimaksu kalkulaator. Mis see on?
Mõni nädal tagasi avas Maksu- ja Tolliamet oma kodulehel mootorsõidukimaksu kalkulaatori, mis näitab ära, kui palju sõiduk aastas maksma hakkab. Kalkulaator on kõigile kättesaadav, kuid tegemist on beta-versiooniga ning kuvatav summa on informatiivne, ehk võib erineda tasumisele kuuluvast summast. Mootorsõidukimaksu summa arvutatakse ja maksuteade, mille alusel tekib maksukohustus, koostatakse Transpordiameti liiklusregistri 1. jaanuari andmete põhjal.
Transpordiameti kodulehelt leiab aruande, mis näitab sõidukite jaotust vanuse ja mootori tüübi järgi, lisaks näitab ära ka kõige populaarsemad automudelid maakondade kaupa. Aruanne näitab hetke seisuga sõidukite registris registreeritud ja peatatud staatusega sõidukite arvu. Novembri alguse seisuga on Raplamaale registreeritud 22 074 sõidukit ning nende keskmine vanus on 14,4 aastat.
Kõige populaarsem auto Raplamaal on Volkswagen ning kõige populaarsem automudel Škoda Octavia. Volkswagen Passati aastane mootorsõidukimaks on umbkaudu 80 eurot (arvesse võttes keskmist vanust) ning Škoda Octavia aastamaks 86 eurot. Automarkidest on populaarsuselt teisel kohal Toyota ning kolmandal kohal BMW. BMW 520D omanikud peavad aastas oma sõiduki eest välja käima umbes 50 eurot. Umbes samapalju peavad maksma 318I BMW omanikud, aga BMW 318 maks on pisut kõrgem, 62 eurot.
Tabeli eesotsas on automarkidest Audi, Volvo, Ford, Mercedes-Benz ja Citroen. Tabeli lõpust leiab ka kallimaid sõiduvahendeid. Näiteks on Raplamaal registrisse kantud üks Mercedes-AMG, mille aastamaks on umbkaudu 130 eurot. Sellest populaarsem Mercedese mudel Raplamaal on Mercedes-Benz E 280 CDI – neid on Raplamaal registreeritud kaheksa -, mille omanikud peavad aastas välja käima umbes 99 eurot.
Päris paljud Raplamaal elavad inimesed on otsustanud truuks jääda Hondale, millest üks populaarsemaid mudeleid on veidi vanem Accord. Honda Accordi omanikud peavad aastas välja käima umbes 127 eurot. Chevrolet Trax’i omanikud see-eest aga 111 eurot aastas. Kes sõidavad näiteks Kia Stonicuga, nende aastamaksu kohustus jääb 50 euro piirimaile.
Kuid on ka selliseid sõidukeid, mille aastamaks ulatub mitmesaja euroni. Võimas Ford STX maastur on näiteks niivõrd unikaalne auto, et Eestisse on neid registreeritud vaid kaks, üks just nimelt Raplamaale. Sellise maasturi aastamaksu hinnaks võib kujuneda koguni 874 eurot.