ArtikkelPoliitika ja politoloogia

Poliitika ja politoloogia

รœlo Vooglaid.

Avalik kiri politoloog Tรตnis Saartsile.

Tรตnis, Sa oled olnud juba hulk aastaid Eesti politoloogide esireas ja keda siis veel appi kutsuda, kui mitte Sind! ร„ra hakka nii, nagu profaanidel kombeks, seletama, et kรผsimusi on (liiga) palju… ja aega (liiga) vรคhe, et sรผveneda…ย  Tead ju ise, et mรตningate fragmentide kรคsitamisel poleks mingit mรตtet. Oluline on hoomata tervikut (sรผsteemi) ja kรคsitada seda tervikut metasรผsteemide sรผsteemis. Asjatundjale pole allpool midagi รผlearust ega liiga keerulist! Profaanidele ja diletantidele on kรผll, aga รผlikooli รตppejรตudude hulgas neid loodetavasti ei ole. Jรคrjekordne valimiskampaania on vallandunud, ent selguse asemel on tulnud juurde segadust. Kes pisutki sรผveneb, peaks mรคrkama, et sassis on peaaegu kรตik.

Kรผsimusi on kogunenud palju ja koguneb aina juurde, sest vastuseid pole. Vรตib ka nii รถelda, et keegi ei tunne end kohustatuna sisuliselt vastama. Dialoog on lakanud. รœha enam lepitakse nurgas istumiseks ja kรคega lรถรถmiseks mรตeldud tรตdemusega: โ€žLas koerad hauguvad, karavan lรคheb oma rada!โ€. Tรตnis kas Sa tead, et rahvas (valdav osa rahvast) ei tea, kuhu see โ€žkaravanโ€ liigub ja miks nii… eelistatakse toimetada. Nendel teemadel, mis on elanikele olulised, kรคiakse siin-seal lobisemas (arvamusi avaldamas), aga ju Sa saad ise (teiste abita) aru, et sellest piisab vaid โ€žauru vรคljalaskmiseksโ€. Kas Sa tead, et koos auruga vรตib ka dลพinn vรคlja vupsata?

Reklaam:

Inimese, รผhiskonna ja รผhiskonnas kulgevate protsesside kรคsitus on muutunud diletantlikuks, pealiskaudseks, รผleolevaks. Ametnikud, kes Toompeal juba mitu kuud tagasi hรตiskasid, et Eesti on eesistumiseks valmis, nรคhtavasti ei saanud aru, millest jutt kรคib. Palun, et Sa selgitaksid, muidugi mitte ainult mulle, vaid laiale รผldsusele, kelle hulgas on loodetavasti ka ajakirjanikke, nn รผhiskonnateadlasi ja -tegelasi, รตpetajajaid ja รตppejรตude, erakondade โ€žjuhteโ€, iga taseme saadikuid, ametnikke ja nende nรตunikke… nii Toompealt kui Kadriorust, mis see on, mida nimetatakse eluks ja elukeskkonnaks, sh รผhiskonnaks, kogukonnaks ja perekonnaks ning millist osa etendab poliitikaย  ja poliitiline regulatsioon eri regulatsiooni- ja juhtimistasanditel. Selleks, et jutt ei valguks laiali ja oleks kรผllalt รผldine ning รผhtlasi kรผllalt konkreetne, olen sรตnastanud mรตned palvedย  kรผsimuste vormis ja olen lisanud mรตned pรตhjendused vรตi selgitused, miks seda vรตi teistย  on siin รผldse oluliseks peetud.

*ย ย ย ย ย ย ย ย ย  *ย ย ย ย ย ย ย ย ย  *

Igaรผks meist on รผhiskonna liige ja kultuuri esindaja, aga samas ka kogukonna ja perekonna liige ja esindaja nii รผhiskonna- kui kultuuriseostes. Poliitikud ja politoloogid peaksid teadma, millistel eeldustel oleks Eesti tรคiskasvanud elanikkonnal (sellelsamal, kes on Eesti Vabariigi Pรตhiseaduse jรคrgi siin Kร•RGEMA Vร•IMU KANDJA), tegelikult vรตimalik osaleda VALIMISTES, so kasutada oma pรตhiseaduslikku รตigust ja รผhtlasi tรคita oma pรตhiseaduslikku kohustust โ€“ hoida ja kaitsta kodumaad (loe: inimest, inimeste elu ja elamise eeldusi sellel maal).

Vaatame seda kรผsimust ka veidi laiemalt ja sรผgavamalt! รœtle,ย  KAS ELANIKEL ON รœLDSE Vร•IMALIK KASUTADA OMA Pร•HISEADUSLIKKE ร•IGUSI, KUI KELLELGI EI OLE KOHUSTUST LUUA SELLEKS VAJALIKKE EELDUSI. Kelle kohustus peaks olema luua Eesti elanikele pรตhiseaduslike รตiguste kasutamiseks ja pรตhiseaduslike kohustuste tรคitmiseks vajalikud eeldused? Nimeta, palun, millitel eeldustel saaks inimene osaleda VALIMISTES.

Reklaam:

Loodetavasti oled pรคri, et Eesti sotsiaal-poliitilises regulatsioonis on midagi vรคga olulist paigast รคra.ย ย  Allpool on mรตned vรคited ja kรผsimused, mille abil peaks olema vรตimalik senisest veidi enam sรผveneda poliitilise regulatsiooni mรตningate (oluliste) detailide tรคhendusse. Ehk Sul รตnnestub teha vahet, mis paistab olevat laokil lihtsalt hooletuse tรตttu, mis on kogemata sassi lรคinud, mis โ€žnรตunikeโ€ tรตttu mรตtestamata vรตi meelega nii seatud, et iseseisvalt tegutsemiseks vajalik elujรตud lakkaks, mis on raisus hรคbitu ahnitsemise vm tรตttu.

Need, kes on rahva seas ringi liikunud, teavad, et sรตna โ€žpoliitikโ€ ei kรตla, kuigi hรคsti; kindlasti mitte austust ja usaldust tรคhendavana. Kirjuta, kui saad mahti, mis see on, mida nimetatakse POLIITIKAKS.ย  Rahvale oleks vaja nรคidata, kes need inimesed on, kes ennast poliitikuks nimetavad ja keda ka teised poliitikuks peavad. Nรคita nii, et oleks arusaadav, mida poliitikud teevad ja taotlevad ning mille pรตhjal saaks รถelda, et nad on midagi saavutanud. Nimetan allpool mรตned vรตimalikud taotlused. Politoloogid kui selle ala asjatundjad, saavad seda loetelu tรคiendada, laiendada ja sรผvendada vรตi kรคrpida ning selgitada, kas selles on midagi (mis nimelt) viltu ja miks on midagi viltu lรคinud, puudu jรครคnud vรตi รผlearuseks muutunud.

Aastakรผmnetega kogunenud kogemuse varal vรตib รถelda, et poliitikute hulgas pole vรคhe neid, kelle esmaseks eesmรคrgiks on

  1. hรตivata vรตimalikult rohkem vรตtmepositsioone ja tรตrjuda kรตrvale kรตik, kes veel pretendeerivad otsustamises osalema;
  2. luua propagandateenistus ja tรคita teaberuum juttudega tegevusest nii, et poleks vรตimalust saada teavet vรตimul olevate poliitikute ega nende tegevuse vรตimalike ja tegelike tulemuste ja tagajรคrgede kohta;
  3. vรตita endale รตigus teha uusi (endale ja valimiskampaania toetajatele meelepรคraseid) รตigusakte, teha samasuunalisi muudatusi juba kehtivates รตigusaktides ja kuulutada kehtetuks need รตigusaktid, mille toime ei ole kooskรตlas vรตimul olevate poliitikute huvide ning vajadustega;
  4. saavutada kontroll rahavoogude รผle ning รตigus koostada riigieelarve;
  5. levitada kuuldusi kรตikvรตimalike ohtude kohta ja esitada ennast riigi ja rahva tรตelise kaitsjana;
  6. salastada vรตimalikult palju (kui vรตimalik, siis kรตik), kes mida tegelikult taotleb ja mis on juba juhtunud;
  7. vรคltida vastutusvaldkondade tรคpsustamist ning รตiguste, kohustuste ja vastutuse seostamist;
  8. vรคltida รผhiskonnateadust ja seletada, et selle valitsuse tegevus on ainuรตige, sest see on teaduslikult pรตhjendatud alustel;
  9. korraldada vรตimalikult palju meelelahutuseks mรตeldud โ€žรผritusiโ€ ja saavutada, et kรตigil oleks vรตimalikult palju vรตimalusi rรครคkida (auru vรคlja lasta).

Kogemusele lisaks on meil kogunenud nii palju andmeid, et saab teha ka statistilisi รผldistusi, mille pรตhjal vรตib รถelda, et mingite salavรตrkude ja petuskeemide abil kรตrgele kohale pรครคsenud isikute kรคitumises on hulk รผhiseid jooni ja taotlusi. Nad รผritavad vรตimalikult ruttu, ent mรคrkamatult

  1. a) vabaneda asjatundjatest ja asendada nad omasugustega;
  2. b) salastada oma tegevus ja selle tagajรคrjed, seosed ja sรตltuvused;
  3. c) teha kรตik vรตimalik, et vรคltida tegelikke valimisi (st sรคilitada kord, mis tagaks neile vรตimulย  pรผsimise);
  1. d) asendada suhtlemine kohtlemisega; muuta ametialane kirjavahetus rรตhutatult formaalseks ย ย  ja mittemidagiรผtlevaks;
  2. e) luua igaliiki komisjone, toimkondi ja nรตukogusid, kes peaksid aina arutama, aga kuna neil ei ole otsustamiseks vajalikke รตigusi ega vastutust, pole kellelgi vaja komisjonides aetavaidย ย  jutte kuulata ega arvestada…

Rahvale ja โ€žrahvaesindajateleโ€ oleks vaja รคra seletada, mis siis vรตib juhtuda kui valimiste asemel korraldatakse farss?ย  Kas Sa nรตustud, et ka politoloogidel on oma rahva eesย  kohustus nรคidata, miks selline praktika on ohtlik?

Reklaam:

Mitmed poliitikud ja politoloogid on lausa rรตhutanud, et valimistes osalemiseks on olulised kaks tunnust: kodakondsus ja vanus ning peale nende kahe formaalse tunnuse, mingeid muid eeldusi ei vรตi nรตuda. Igasugused haridus- ja muud nรตuded olevat ammu รคra jรคetud, sest kรตik sisuline rikkuvat pรตhimรตtet รผks kodanik = รผks hรครคl.

Tรตnis, kas politoloogid peaksid olema รผhiskonnateadlased, kes รผritavad avastada, sรตnastada ja avalikustada poliitilise regulatsiooni seadusi ja seaduspรคrasusi, anaรถรผรผsida tegelikkust ja selle tegureid, avastama uusi vรตimalusi ja juhtima tรคhelepanu nii mujunenud kui ka kujunevatele ohtudele, vรตi peaksid politoloogid olema ย poliitikute tegevuse varjamise ja รตigustamise รผksus, kes on peidetud akadeemilistesse struktuuridesse, akadeemiliste loosungite taha?

Kui poliitikud ja politoloogid pingutavad innukalt selleks, et selgitada, miks kanideerimisel pole kellelgi vaja midagi teada ja osata ega aru saada ei endast ega รผhiskonnast, ei inimesest ega elust ja elukeskkonnast, siis mis vรตiks olla sellise taotluse pรตhjuseks? Mida Sa arvad inimestest, kes sellist poliitikat on ajanud ja tahavad edasi ajada?

รœhes vรคitluses Sa rรตhutasid, et ideaalis vรตiks ju kรผll eeldada, et valijad peaksid saama aru, mida nad teevad, kuid mรถรถnsid, et ย tรคnapรคeva demokraatiamudelis neid nรตudeid ei esitata ja ka ei hakata esitama, sest niisuguse nรตude esitamisega pidavat tekkima suletud eliididemokraatia mudel, kus รผksikud (paremini informeeritud ja haritumad) otsustavad teiste eest. Toona Sa รผtlesid, et nii on ka suuresti praegu, kuid sellel vรคheminformeeritud elanikonna osal on vรคhemalt รตigus kaasa rรครคkida ja aโ€™ la Trumpi valida. Kas ma sain รตigesti aru, et Sinu (ja Su kolleegide โ€“ Eesti politoloogide) meelest on tรคnapรคeva demokraatias igaรผhel moraalne รตigus kandideerida ja valida, kui tรคidab pรตhiseaduslikud tehnilised kriteeriumid ja igasugune piiramine selles osas viiks ainult kaugemale liberaaldemokraatlikust mudelist, stย  suletud eliididemokraatia poole?

Nende mรตtteavalduste esitamisest on juba tรผkk aega mรถรถdas. Ehk Sa oled oma toonaseid seisukohti muutnud? Kas Sa ikka veel arvad (ja seletad รผliรตpilastele), et inimene, kellel pole aimugi รผhiskonnast kui institutsionaalsest sรผsteemist, tohiks osaleda riigi รตiguslikus regulatsioonis (seadusandluses), kรตrgemas riiklikus jรคrelevalves kรตigi pรตhiseaduslike institutsioonide tegevuse รผle ja sobib ka esindama riiki rahvusvahelises suhtluses?

Tรตnis, mis see on, mida Sa pead โ€ž tรคnapรคeva demokraatiamudeliksโ€ ? Kes selle โ€žmudeliโ€ tegi ja miks seda oleks Sinu meelest vaja Eestis normiks pidada?

Sa oled korduvalt mรถรถnnud, et rohkem on probleem kodanikuhariduses ja siin ei saa rakendada sunnimeetodeid. Sa oled kirjutanud: โ€žKui osad inimesed ei soovi end ka baasasjadega poliitikas kurssi viia, siis on see nende probleem. Me ei saa neid sunniviisiliselt harida. Osa valijaid ei vaata ka niivรตrd poliitikat moraali ja eetika kriteeriumites, vaid รผsna pragmaatiliselt; kas poliitik saab hakkama valitsemise ja majandusega, vรตi ei saa. Isegi, kui on lurjus, kuid majandus kasvab ja teed on korras, siis valitakse. Ja ma ei heida siin midagi ette: igaรผhel on รตigus valida endale kriteeriume, mille jรคrgi ta poliitika ja poliitiku รผle otsustab.โ€

Sunniviisiliselt, tรตesti, kedagi harida ei saa, aga rahvaharidussรผsteem peaks vรตimaldama รผhiskonna igalย  liikmel kujuneda kodanikuks, kes adub, mida tรคhendab kodanikuvastutus. Miks ei vรตi jรคtta relvi, tikke, lรตhkeaineid jms laste kรคtte? Pรตhjus on lihtne: lapsed ei ole vรตimelised ette nรคgema, mis vรตib nende asjade tรตttu juhtuda. Laste ja teiste inimeste elu ja elukeskkonna hoidmine ei ole โ€žlaste probleemโ€!ย  รœhiskonna hoidmine ei ole ka ei laste ega muude profaanide probleem. (NB! Sรตna โ€žprobleemโ€ on siin vรครคras tรคhenduses, aga sellest kunagi hiljem…). รœhiskonnakord, mida nimetatakse demokraatiaks, on eriti tundlik ja habras.

Kas Sa oled pรคri, et demokraatia on kultuuri, hariduse, informeerituse ja korra funktsioon. Kui kasvรตi รผks nendest eeldusest puudub (on vรคga nรตrk), pole teistel enam kuigi palju tรคhendust; demokraatia moondub farsiks ja inimesed, kes seda โ€žsรผsteemiโ€ mahitavad, kujunevadย  naeru- vรตi hรคbivรครคrseks.ย  Kas Eesti politoloogid on nende seoste arvestamise osas รผksmeelsed?

Allpool on hulk kรผsimusi, millele vastamise kaudu Sa saad vรตimaluse hajutada kahtluse, et Eesti politoloogidest mรตned ei tea, kuidas kujuneb kodanike vastutstunne ja aktiivsus ja mรตned ei julge vรคlja nรคidata, et nad seda teavad.

  • ย ย ย ย ย ย ย ย  *ย ย ย ย ย ย ย ย ย  *

Sa oled politoloog ja Sinu moraalne kohus peaks olema selgitada nii รผliรตpilastele kui รผldsusele, millistel eeldustel saab inimene teha eelistusotsuseid. Loodan, et Sa tead ja aitad ka teistel aru saada, et otsustamine on vรตimalik vaid valikusituatsioonis. Kรผllap tead ka seda, et absurdses sundsituatsioonis otsustamine vรตimalik ei ole. Kas Sa tead, milline osa Eesti elanikkonnast tunneb end valikusituatsioonis ja milline osa absurdses sundsituatsioonis? Kas Sa kujutad ette, miks on nii lรคinud? Kรผllap mรคletad, et 80-date lรตpus ja 90-date algul nii ei olnud.

Palun, seleta rahvale, mis see on, mida Sina nimetad valikusituatsiooniks ja kas teised Eesti politoloogid kรคsitavad samamoodi? Millised on valikusituatsiooni tunnused ja mis siis juhtub, kui inimesiย  ahvatletakse vรตi sunnitakse osalema mingis valimisprotseduuris, ehkki neil ei ole vรตimalik tunda end valikusituatsioonis ning pole ka teisi otsustamises osalemiseks vajalikke eeldusi, sh haridust, informeeritust ega kogemust, et ette nรคha ja รคra tunda, mis mida tรคhendab, mis millega kaasneb?

Tรตnis, kas Eesti politoloogid teavad seda sotsiaalpsรผhholoogias ammu tuntud seost, et inimeste vastutustunne ja aktiivsus kujunevad lรคbi otsustamise? Kas Eesti politoloogid on uurinud vรตi lihtsalt รผheskoos veidi mรตelnud, mis siis รผhiskonnas juhtub, kui otsustamise asemel toimuvad otsustamismรคngud?ย  Kas teil รตnnestub รผliรตpilastele selgeks teha, millised tagajรคrjed vรตivad olla massilisel pettusel? Usku ja lootust, usaldust, armastust ja kindlusetunnet ei ole vรตimalik tekitada; see tekib aususe, arukuse, hoolivuse … kaudu. Jutule lisaks on vaja ka vastavat (kollektiivset) kogemust.

Palun, kirjuta lahti, mis on รผhiskonnas sotsiaalne ja mis on majanduslik, รตiguslik, poliitiline, ideoloogiline, kultuuriline jne.ย  Vรตib olla olen mina halvasti informeeritud ja ei tea, et sellest kรตigest on keegi kuskil juba rahuldava sรผsteemsuse ja selgusega kirjutanud. Sel juhul olen tรคnulik linkide eest, mille abil on vรตimalik need tekstid รผles leida. Kirjuta ka sellest, mida oleks vรตimalik รผhiskonnas juhtida, mida saaks ja peaks sidustama, haldama jne.

Selleks, et saaks toimuda mingi valimine, peavad valimiste korraldajad teadma ja ka arvestama, millistel eeldustel see toiming on รผldse vรตimalik, millest valimisedย  sรตltuvad ja mis omakorda sรตltub valimistest. Vaja on teada, mis siis juhtub, kui valimiste asemel korraldatakse selline protseduur, mida elanikud peavad farsiks. Kas politoloogidele on ka silma jรครคnud, et erakondade ja valimisliitude juhtkonnad รผritavad รคra arvata, mida neilt loodetakse kuulda ja rรครคgivadki seda, olenemata oma tegelikest kavatsustest, maailmavaatest, รผhiskonnas kรผpsenud vajadustest jms?

Kas politoloogid on sรตnastanud, mida see tรคhendab, et Pรตhiseaduse jรคrgi on rahvas Eesti Vabariigis kรตrgema vรตimu kandja? Millised รตigused peaksid siis rahval olema, kui vรตiks รถelda, et รผhiskonnas tegelikult sรตltub midagi ka rahvast ( kodanike valdava osa soovist)?ย  Kas politoloogide meelest on kellelgi รตigus rahva staatust naeruvรครคristada vรตi muul viisil kahjustada? Pole raske nรคha, et suur osa rahvast on riigist vรตรตrdunud. Miks? Kahjuks on juhtunud ka veel halvem: suurele osale elanikkonnast on riik vรตรตrandunud. Kes politoloogidest teab, miks on Eestis nii lรคinud ja mida nende pรตhjustega peale hakata? Kelle aetava poliitika tagajรคrgedega tuleb nรผรผd rinda pista?

Kuidas politoloogid kommenteerivad seda, et Toompeal ja ka Kadriorus pole taas iseseisvalt riigina toimimise ajal kordagi kรคsitatud sotsiaalset problemaatikat? (Sรตna โ€žsotsiaalneโ€ on pandud tรคhendama nende inimeste muret, kes ei saa ise endaga hakkama.)

Mis sellest jรคreldub, et Toompeal ja Kadriorus ei ole รผhiskonnas kujunenud sotsiaalseid pingeid veel kordagi kรคsitatud? Kas politoloogid on tuvastanud mรตne sotsiaalse pinge pรตhjused ja leviala? Kui on, siis kes seda tegi, kus ja millal? Kas keegi on tundnud teie tuvastatud teadmise vastu huvi ja kas seda teadmist on keegi kuskil arvestanud? Kes, kus ja millal seda tegi?

Riigikogu maine on madal.

Kas politoloogid on รผritanud tuvastada, miks on nii lรคinud, et sรตna โ€žpoliitikโ€ on pigem halvustava kui tunnustava tรคhendusega? Vรคidan, et kurja juureks onย  ammu kรตlbmatuks osutunud valimissรผsteem. Milline on Sinu ja teiste politoloogide arusaam?

Nagu teada, on mitmesuguste psรผhho- ja sotsiotehniliste vahenditega vรตimalik mรตni aeg paljusid petta, hirmutada, uinutada, ahvatleda tegelema pseudokรผsimustega jne, ometi pole vรตimalik kรตikiย  (kogu rahvast) lollitada ja eksitada lรตpmata kaua. Kas politoloogide hulgas on neid, kes tunnevad, et piir on lรคhedal vรตi juba รผletatud ja mรตรตt hakkab tรคis saama ka vรคga kannatlikel? Mis teie meelest iseloomustab rahva kannatlikkust ja millest kannatlikkus sรตltub? Miks vรตib rahva kannatus katkeda?

Kas politoloogid aduvad, et pรตhjendatud autoriteedistruktuur on eluterve รผhiskonna tunnus?

KOV valimised on ukse ees. Kas politoloogid on selgeks mรตelnud, mida tรคhendab omavalitsus? Seda, et omavalitsus saab olla vaid kohalik, ei tohiks olla raske mรคrgata, aga raske on aru saada, miks te pole sellele tรตigale kรผllalt jรตuliselt tรคhelepanu juhtinud?ย  Omavalitsus ei ole pelgalt teenindusasutus!

Selleks, et valimised saaksid toimuda, peab meie meelest olema

  1. a) inimesi, keda oleks vรตimalik valida (kes tahavad ja on reaalselt vรตimelised esindama, hoidma, kaitsma nii oma valijaid kui ka loodust, kultuuri ja kultuurivรครคrtusi, sh emakeelt, perekonda, kogukonda, รผhiskonda, vabadust, iseseisvust, vรครคrikust);
  2. b) inimesi, kellel on รตigus valida ja รผhtlasi kohustus vastutada selle รตiguse kasutamisega kaasneva eest;
  3. c) inimesi, kes koostavad valimisnimekirjad, korraldavad valimiskampaaniat, avaldavad teavet kandidaatide kohta…
  4. d) inimesi, kes korraldavad valimisprotseduuri tรคpses kooskรตlas kirjutatud ja kirjutamata reeglitega,
  5. e) inimesi, kes seda kรตike kommenteeriksid, ausalt analรผรผsiksid ja รผldistaksid, sรผsteemiks seoksid, hinnanguid annaksid, jรคreldusi teeksid jne,
  6. f) sรตnaselgelt fikseeritud, mida peab inimestele tagama (mille eest, kelle ees, kuidas, millal ja millega vastutab) riik ja mida peab tagama (mille eest vastutab) omavalitsus.

*ย ย ย ย ย ย ย ย ย  *ย ย ย ย ย ย ย ย ย  *

ย Jรคrgnevalt vaatame lรคhemalt peamiselt neid, kes on juba โ€žvalitudโ€ Riigikogu vรตi mรตne muu otsustus- vรตi esinduskogu liikmeks jaย  eeldusi, millele tรคnu oleks vรตimalik rahvaesindajana toime tulla.

Mis Sa arvad,

  1. milline osa Riigikogu saadikutest teab,
  2. millised on Riigikogu liikme kohustused;
  3. mida oleks vaja Riigikogus teha;
  4. mida oleks vaja Riigikogus saavutada;
  5. mida oleks vaja Riigikogus tagada:
  6. mida oleks vaja Riigikogus vรคltida;
  7. mida tรคhendab nรตue mรตelda ja kรคituda riigimehelikult?

2) Mida tรคhendab Riigikogu liikme vanne ja millistel eeldustel oleks vรตimalikย  tegelikult tรคita seda vannet, mille Riigikogu liige annab nรผรผd (tรคnu TV-le) kogu rahva ees;

3) Milliseid printsiipe peaks Riigikogu liige jรคrgima;

4) Mille (milliste kriteeriumide sรผsteemi) alusel oleks vaja ja vรตimalik anda hinnang Riigikogu liikme tegevusele ja tulemustele;

5) Kuidas (millal, kus, millises vormis…) peaks Riigikogu liige vastutama oma tegevuse tulemuste ja tagajรคrgede eest (Kas kandideerimine kรตrgeimasse seadusandlikku kokku tรคie teadmisega, et seal vastutustundlikuks tegutsemiseks tegelikult eeldusi ei ole, tรคhendab osalemist grupiviisilises pettuses?);

6) Kelle ees, mille eest ja millises vormis peaks Riigikogu liige aru andma oma tegevusest ja tulemustest?

7) Milline osa saadikutest kujutab ette, mis iseloomustab Eestis kujunenud olusid ja teavad, millised olud on kujunenud Eesti majanduselus, kultuurielus, teaduselus, hariduselus, keskkonnakaitses, korrakaitses…

8) Milline osa saadikutest teab, mille poolest ja tรคnu millele on Eestis kujunenud olud naabermaadest paremad vรตi halvemad ning millised olud on enam-vรคhem samasugused?

9) Milline osa saadikutest teab, mis iseloomustab Eestis kujunenud olukorda ja teavad,

  1. milline olukord on kujunenud Eesti eri eluvaldkondades;
  2. milline olukord on kujunenud Eesti eri piirkondades;
  3. milline olukord on kujunenud Eesti eri kihistustes (straatides);
  4. milline olukord on kujunenud Eesti eri regulatsiooni- ja juhtimistasanditel;
  5. millistes eluvaldkondades on Eestis kujunenud olukord parem vรตi halvem kui olud ja olukord naabermaades ning EL teistes maades?

10) Milline osa Eesti elanikkonnast tunneb end tรตeses ja milline osa mรคngulises situatsioonis; (Miks?)

11) Milline osa elanikkonnast tunneb end probleemses ja milline osa absurdses situatsioonis; (Miks?)

12) Milline osa elanikkonnast tunneb end valiku– ja milline osa sundsituatsioonis; (Miks?)

13) Milline osa elanikkonnast tunneb end stabiilses ja milline osa labiilsesย  situatsioonis; (Miks?)

14) Milline osa elanikkonnast tunneb end rahulikus ja milline osa ekstreemses situatsioonis; (Miks?)

15) Milline osa elanikkonnast usub veel, et arukuse, harituse, tasakaalukuse, tรถรถkuse, visaduse, jรคrjekindluse, aususe jt isiksuslike omaduste abil on vรตimalik elada Eestis elamisvรครคrselt ja millisel osal elanikkonnast seda usku enam ei ole; (Miks?)

16) Milline osa elanikkonnast loodab veel, et siin on vรตimalik saavutada selline elatustase, mida saab pidada rahuldavaks; (Tรคnu millele?)

17) Milline osa elanikkonnast usaldab Riigikogu ja teisi pรตhiseaduslikke institutsioone? (Tรคnu millele?)

18) Milline osa saadikutest valdab
1. psรผhholoogiat (sh teab, millised on psรผรผhilised protsessid, seisundid ja nรคhtused);
2. sotsiaalpsรผhholoogiat (sh teab millest sรตltub inimese olek ja kรคitumine vahetute suhete, vahetu suhtlemise vรตi kohtlemise sรผsteemis);
3. sotsioloogiat (sh teab, milline on inimese kui รผhiskonna liikme ja kultuuri esindaja olek ning kรคitumine makrokeskkonnas);
4. majandusliku, รตigusliku, poliitilise, administratiivse, sotsiaalse, kultuurilise jm regulatsiooni meetodeid, et hoida ja tugevdada iseregulatsiooni;
5. demagoogiavรตtteid vรคhemalt sellisel mรครคral, et kaitsta ennast ja teisi inimesi enda lรคhikonnas ja รผhiskonnas massilise lollitamise eest?

19) Milline osa saadikutest eristab ja seostab
1. juhtimist, tรคitmist ja iseregulatsiooni;
2. valitsemist, allumist, korda ja korraaustust;
3. haldamist, hooldamist ja kasutust;
4. sidustust, koostรถรถd ja sรผnergiat;
5. funktsioneerimist, muutumist ja arengut;
6. sidet, edasisidestust ja tagasisidestust;
7. รตigusi, kohustusi ja vastutust;
8. รตigust ja รตiglust,

  1. olemuslikku ja nรคhtumuslikku,
  2. au ja vรครคrikust,
  3. sรผsteemsust ja komplekssust,

12 regulatsiooni- ja juhtimistasandeid,

  1. kohustusi, kohusetunnet ja kohusetunde kujunemise eeldusi ning toimeid,
  2. vastutust, vastutustunnet ja vastutustunde kujunemise eeldusi ning toimeid?20) Milline osa saadikutest oskab
  3. kรคsitada Eestis kujunenud olusid, olukorda ja situatsiooni kui PROBLEEME
  4. seada sihte ja eesmรคrke ning valida vahendeid sihil pรผsimiseks ning eesmรคrkide saavutamiseks; ( Praegust seisu vt: https://riigikantselei.ee/sites/default/files/content-editors/organisatsioon/failid/eesti_2020_vahearuanne.pdf )
  5. prognoosida vรตimalike (menetlusse vรตetavate vรตi menetluses olevate) รตigusaktide vรตimalikke toimeid (nii neid, mis vรตivad ilmneda kohe ja hiljem, avalikult ja varjatult, lokaalselt ja globaalselt… rahva ootuste ja vajadustega koosรตlas vรตi vastuolus). Kas Sa tead, neile, kes on vaadanud riigikontrolli aruandeid, on tulnud hirm peale?
  6. mรตtelda (sรตnastada, mรครคratleda ja piiritleda, sรผstematiseerida ja klassifitseerida, modelleerida ja ekstrapoleerida, analรผรผsida ja sรผnteesida…)?

21) Milline osa saadikutest orienteerub

  1. iseendas ja oma kohas maailmas/selles riigis, selles ajas,
  2. รผhiskonnas,
  3. inimkooslustes, sh kogukonnas,
  4. tegevussรผsteemis,
  5. tunnetussรผsteemis,
  6. keskkonnas,
  7. eesmรคrgistatud protsessides
  8. kommunikatsiooni- ja interaktsioonisรผsteemis…?

Ole, Tรตnis, nii hea ja aita mind (loe: paljusid) leida mรตni saadikukandidaat, kelle puhul vรตib arvata, et tema ettevalmistus, kรตlbeline olek ja muu isiksuslik sobivus tegutsemiseks Riigikogus, on vรคljaspool kahtlusi.ย ย  Mingi รผlevaade on: http://err.ee/v/maailm/uudised/9609e034-3dba-4c2e-8ae6-f79f13fa0048
* ย ย ย ย ย ย ย  *ย ย ย ย ย ย ย ย ย  *

  1. Kas Sinu meelest Eestis on veel (juba?) mรตni selline koht, kus suudetakse teha รผhiskonna-alaseid teaduslikke uuringuid? Kui tead, et on, siis palun, kirjuta, kus see koht asub ja kes on selle labori/instituudi teaduslik juhendaja?
  2. Milliseks Sa hindad Eesti elanikkonna vรตimalusi kujuneda kodanikuks ja kรคituda kodanikuna, st sotsiaalse juhtimise ja valitsemise, haldamise ja sidustamise subjektina, kes saab ja tahab kรคituda nรตudlikult, nagu on parlamentaases riigis kรตrgema vรตimu kandjale kohane?
  3. Kas petuskeemide punumine on siin ja mujal โ€ždemokraatiaks” nimetatud sรผsteemiga kaasnev fataalne paratamatus, vรตi rahva, eeskรคtt haritlaskonna, hoolimatuse ning ahnuse vรตi koguni oma maa ja rahva reetmise tagajรคrg?
    ***
    25) Mis Sa arvad, kas demokraatlik รผhiskonnakorraldus on vรตimalik sellisel maal, kus
  4. kultuurivรครคrtused ja -normid ei suuna inimesi olema ausad ja รตiglased, hoolivad ja nรตudlikud;
  5. hรคlbiva kรคitumisega ei kaasne Hร„BI (st moraal ja sotsiaalne kontroll ei toimi);
  6. inimesed eelistavad vaikida ja valetada, noogutada ja seletada, et see, mis siin toimub, ongi demokraatia, ehkki teavad, et tegemist on petuskeemide sรผsteemiga,
  7. haridus on nii rรคbal, et inimesed ei saa aru, kuidas ja miks รผhiskond funktsioneerib ja muutub vรตi seisab hangunud olekus, areneb vรตi kรคib alla ja mandub;
  8. pole vรตimalik olla informeeritud;
  9. riik on edasi- ja tagasisidestamata (kus isegi need mรตisted on nii sassi aetud, et poleks vรตimalik nendel teemadel arutleda)?

Tรตnis, Sind peetakse autoriteetseks politoloogiks. Kirjuta, veidi pikemalt, mida Sinu meelest tuleks arvata nendest meestest ja naistest, kes รผritavad rahvast petta ja/vรตi osaleda petuskeemides? Nende hulgas, kes skeeme punuvad, on omakasupรผรผdlikke korraldajad ja nende korraldajate kรคsualuseid, on ka pettusse ahvatletud lihtsameelseid isikuid, keda koheldakse allaandlike voonakestena.ย  Kelle kohus oleks kaitsta kodanikke vรตimuiharate petturite eest? Kas รตiguskantsleril, riigikontrolรถril vรตi peaprokurรถril ei oleks siin vaja initsiatiivi ilmutada ja pรตhiseadusliku korra kaitseks meetmeid vรตtta?

Politoloogid peksid teadma, millisel pรคeval peaksid toimuma Riigikogu korralised valimised. Igaks juhuks meenutan, et selleks (รผheks!) pรคevaks on mรคrtsikuu esimene pรผhapรคev. Pรตhiseadus ei nรคe ette mingeid muid variante! Pรตhiseaduse jรคrgi peavad valimised olema salajased ja รผhetaolised. รœtle, kas Eesti politoloogid ei tea seda, ei saa sellest aru, vรตi on neil รผkskรตik, mis riigist ja rahvast saab vรตi koguni hรตรตruvad kรคsi ja aitavad allakรคigule kaasa?

Millest saaks alustada?

Esimeseks sammuks peaksid olema korrektsed KIRJELDUSED. Vaja oleks selliseid kirjeldusi, milles on usaldusvรครคrselt, kรผllalt sรผsteemselt ja kompleksselt (igakรผlgselt) fikseeritud, milline olukord on praeguseks kujunenud; mis on ja kuidas on, vรตi oli, kes, kus, millal midagi tegi jneโ€ฆ Paraku pole praegu isegi kirjeldusi.ย  Kirjeldused EELNEVAD uuringutele ja on vajalikud, vaid probleemide sรตnastamiseks. (Mis on Eesti รผhiskonnas kokku sulatatud, รตmmeldud vรตi niisama traageldatud, mis on kรคrisenud vรตi auklik…)

Tรตnis, nรคita, palun, kasvรตi รผhe (รผkskรตik, millise) รผhiskonnas olulise PROBLEEMI kรคsitust. Tean, et ilma metodoloogiata ei tule probleemide sรตnastamisest, kuigi palju vรคlja. Vรตiksid vaadata, kas โ€žarvamusfestivalilโ€ keegi sรตnastas mรตne probleemi, kas keegi avas mรตne probleemi tekke, pรผsimise ja (vรตi) sรผvenemise ning laienemise pรตhjused ning kutsus looma meetmete sรผsteemi nendest pรตhjustest jagu saamiseks.

Kas poitoloogide hulgas on neid, kes sรถandavad ja oskavad tegelikke olusid, olukorda ja situatsiooni adekvaatselt kirjeldada? Korralikud kirjeldusedki oleksid juba saavutuseks, ehkki mitte kรผllaldaseks. Kirjeldused eelnevad uuringule. Vaja on teada mitte ainult seda, milline seis on, vaid ka seda, miks nii on. Meetmeid oleks vรตimalik vรตtta mitte olukorra ja situatsiooni, vaid nende pรตhjuste (kausaalsete ja funktsionaalsete seoste sรผsteemi) muutmiseks ja sedagi alles siis ning ainult siis, kui on selgeks mรตeldud, mida ei vรตi muuta (mida peab hoidma ja kaitsma, tugevdama, kindlustama…, sest muidu hรคvib kรตik).

Tรตnis, kas Eesti politoloogidel on รผhiskonna koosseis ja struktuur modelleeritud? Milline on Eesti รผhiskonna struktuur elulaadi ja -stiili, elurรผtmi ja -pinge, elujรตu, elukvaliteedi, stratifikatsiooni jm olulise alusel? Kui see teadmine on olemas, siis kus saaks seda lugeda; kui ei ole, siis kuidas seda seletada?

Poliitika on (peaks olema) IGAS eluvaldkonnas. Lisaks sise- ja vรคlispoliitikale on oluline ka majanduspoliitika ja sotsiaalpoliitika, haridus-, teadus- ja kultuuripoliitika, rahvastikupoliitiku ja rahvuspoliitika, keskkonnapoliitika jne. Kรผsimus on, KES mingit poliitikat rajab ja ajab. Kรผsimuseks on, mida poliitikud taotlevad ning kas poliitika teenib avalikku, korporatiivset vรตi erahuvi.

Kรผsimus on ka selles, kas poliitika on avalik vรตi salajane, kas selle toime on lokaalne vรตi globaalne, otsene vรตi kaudne, kas toimed ilmnevad kohe vรตi hiljem, sunduse vรตi soovitusena…

Kas kurss mahitada igal juhul ja kรตikjal koostรถรถ asemel konkurentsi, on poliitikute otsus, mida politoloogid meeleldi, kasvรตi kinnisilmi jรคrgivad, vรตi on see kellegi teise poolt esitatud nรตue, mille sobivuse รผle on keelatud kahelda?

Kas Sa oled nรตus, et poliitilised otsused on pรตhimรตttelise tรคhtsusega ja seetรตttu on nende tegemiseks vaja eriti suurt asjatundlikkust ja nรตudlikkust? Praktikas on sageli just vastupidi.ย  Nende puhkudel, mil otsus on meelevaldne, รถeldakse selgituseks, et tegemist on โ€žpoliitilise otsusegaโ€, millest tuleb aru saada nii, et argumentatsiooni ja vastutajat pole vaja otsida…

Kas Sa tead, kes on ajanud ja heaks kiitnud seda poliitikat, mille tagajรคrjeks on Eesti suurte alade tรผhjenemine, massiline vรคljarรคnne ja rahvastikukriis?

Ammu on avastatud, et tegevuse efektiivsus on infrastruktuuri funktsioon. โ€žMajandusteadlasiโ€ on sadade viisi aga nad on รตpetatud mรตtlema ja rรครคkima, et eesmรคrgiks on kasumi teenimine looduse, kultuuri ja teiste inimeste arvel (mitte tรคnu loodusele, kultuurile ja tรถรถvรตtjatele). Kas poliitikud ja politoloogid peaksid aduma, mida see tรคhendab, kui kehtestada riigis kord, et maksumรครคrad on kรตikjal รผhesugused ja infrastruktuuri iseรคrasusi ei tohi arvesse vรตtta?

Tรตnis, kas politoloogide on selgeks mรตeldud, mis see on, mida nimetatakse OTSUSEKS? Kui te olete otsuse ja otsustamise selgeks mรตelnud, vรตiksid ju teistele ka kirjutada, mille alusel on vรตimalik hinnata otsustajaid, otsust, otsuse tรคitmist ja kรตike seda, mis otsuse tรคitmisega kaasneb. Mis iseloomustab head otsust?ย  Kรผsin nii seetรตttu, et รผhiskonna tasandil on need otsused, mis toimivad pikemas perspektiivis ja globaalselt vรคga otstarbekalt, paistavad รผpris talumatud neile, kes tahaksid siin ja praegu kohe kasu saada.ย  Erakonnad, kes pingutavad peamiselt valijate hรครคlte saamise pรคrast, ei sรถanda juba seetรตttu midagi sellist ette vรตtta, mis oleks รผhiskonnale tervikuna tรตeliselt oluline ja tegutsevad enamasti โ€žpeost-suhuโ€ pรตhimรตttel, lootuses meeldida vรตimalikult paljudele.

Loodetavasti Sa tead, et tegeledes majandusega ei ole vรตimalik edendada majandust. Majanduse edendamiseks on vaja tegeleda kรตige sellega, millest sรตltub majandus. Kes Sinu meelest vastutab (peaks vastutama) selle eest, et Eesti on vaene ja kidub (loe: et Eestis aetakse sellist majanduspoliitikat, mille tagajรคrjel 2/3 elanikkonnast elab suhtelises vรตi absoluutses vaesuses)?

Politoloogina, peaksid teadma, kuidas kujunevad ja murenevad, seonduvad ja toimivad hoiakud, seadumused ja suhtumised, vรครคrtused ja normid, mรผรผdid ja tabud, voorused, aated ja ideaalid… โ€“ kogu dispositsioonide sรผsteem ja selle elemendid. Kui teil see teadmine on, siis miks te seda nii kiivalt varjate?

Kas Sa oled mรตelnud, millistel eeldustel saaks pidada politoloogiat teadusharuks? Minu meelest saaks politoloogiat pidada teadusharuks, kui on vรคhemalt selgelt sรตnastatud uurimise objekt ja aine, uurimise eeldused ja tรตkked, tulemused ja nende toimed eri metasรผsteemides. Eeskรคtt oleks vaja tunda INIMEST kui รผhiskonna liiget ja kultuuri esindajat, ning ka kui kogukonna ja perekonna liiget ja esindajat nii organisatsioonides kui institutsioonides. Vaja on tunda regulatsioonimehhanisme ja nende toimemehhanisme. Vastasel juhul ei ole vรตimalik ette nรคha vรตimalike otsuste vรตimalikke toimeid ega prognoosida eri alternatiivide rakendamise tulemusi ja tagajรคrgi. Lisaks inimesele on vaja tunda ka inimkooslusi, tunnetussรผsteemi, tegevussรผsteemi, keskkonda, so รผhiskonda kui diskreetse iseloomuga institutsionaalset sรผsteemi ja selle struktuuri ning kultuuri kui holograafialist sรผsteemi. Vaja on tunda รผhiskonna kui trviku ja selle alasรผsteemide ning elementide funktsioneerimise, muutumise ja arengu (ka taandarengu ja hรคvingu) seadusi ja nende seaduste avaldumise seaduspรคrasusi.

Kรผllap oled pannud tรคhele, et poliitika ja poliitilise tegevuse tรคhendus ilmneb eeskรคtt รตiguse kui poliitika dialektilise vastandi foonil. NB! Tegeledes poliitikaga, pole meie meelest (pรตhimรตtteliselt) vรตimalik jรตuda kaugemale poliitika kui fenomeni ja kui protsessi kirjeldamisest. Selleks, et poliitika tรคhendusest ja tรคhtsusest aru saada, on vaja asteata poliitika eri metasรผsteemidesse.

Kirjuta, kes peaks rajama eeldused selleks, et Eestis saaksid inimesed kujuneda enesejuhtimise ja sotsiaalse juhtimise subjektideks (mitte jรครคda manipuleerimise objektideks). Aita nรคgema, millistel eeldustel inimesed saaksid kรคituda subjektidena (kohuse- ja vastutustundlike isiksustena)?

Palun, kirjuta, milliste sammude jada vรตiks olla (peaks olema) see protseduur, millega Eestis hakkaks kehtima kompetentsuse printsiip ning riigis toimuv tegevus oleks edaspidi edasi- ja tagasisidestatud.

Kรผllap saad minust palju paremini aru, et kui Eestis kompetentsuse printsiibi kehtestamiseks jรตudu ja koosmeelt ei ole ning edasi- ja tagasisidestuse puudumise tรตttu pole juhtimine vรตimalik, ei saa riik kestma jรครคda.

Juba ette varsti saabuva sisulise vastuse eest tรคnulik
รœlo Vooglaid

56 66 01 22

Lisa vรตib huvi korral saada

http://www.ohtuleht.ee/665971/ulo-vooglaid-test-riigikogu-liikmete-hindamiseks

http://www.ohtuleht.ee/665971/ulo-vooglaid-test-riigikogu-liikmete-hinda…

http://www.ohtuleht.ee/664554/ulo-vooglaid-usaldust-ja-austust-ei-saa-osta-muua-ega-vahetada

Kuulata vรตiks ka
Vikerraadiost Mis on demokraatia ย  http://www.4vidi.com/post/-nwF0LDpaKM

Pereraadiost Kuidas parandada Eesti poliitilist kultuuriย 

http://www.pereraadio.ee/uus/index.php?option=com_content&view=article&id=2486:objektiiv-2015&catid=132:objektiiv

 

 

1 kommentaar

1 Kommentaar
Inline Feedbacks
Vaata kรตiki kommentaare