Katri Reinsalu / foto: Siim Solman.
Hariduse Infotehnoloogia Sihtasutuse (HITSA) eestvedamisel korraldasid รตpetajad ja haridusasutused oktoobrikuus lastele tehnoloogia รตpitubasid. Rapla maakonnast haaras รผleskutsest kinni Rapla รผhisgรผmnaasium, kus toimus reede รตhtul โSaja hullu teadlase รถรถโ.
Ettevรตtmine sai teoks รผleeuroopalise programmeerimisnรคdala Code Week raames. Selle eesmรคrk oli tutvustada lastele ja noortele, kuidas tehnoloogiat enda kasuks tรถรถle panna. โKรตik saab alguse laste huvist tegeleda pรตnevate ja mรคnguliste tehnoloogiliste vahenditega. Robotid, mida ise liikuma panna, arvutimรคngud, mida ise programmeerida, on Eesti koolides รผha populaarsemad. รpetajate kaasabiga aitame arendada รตppijate tehnoloogilist kirjaoskust, aga ka tulevikuks vajalikke sotsiaalseid oskusi nagu eluliste probleemide lahendamine ja meeskonnas tรถรถtamine,โ selgitas HITSA digivaldkonna programmijuht Inga Kรตue.
Nagu nimestki aru saada, vรตttis Rapla รผhisgรผmnaasiumis รตpitubadest osa sada รตpilast. Teadlaste รถรถle pรครคsesid vaid kรตige kiiremad registreerujad. Kuna tegemist oli avaliku รผritusega, vรตisid osa vรตtta kรตikide koolide รตpilased.
Omajagu pรตnevust andis ettevรตtmisele juurde selle kellaaeg. Algust tehti รตhtul kella viiest ja รตpitoad kestsid รตhtul รผheksani. รpetaja Anely Pedai, kes oli just vรคiksemate laste rรผhmajuht, รผtles, et lastele รตpitoad vรคga meeldisid, aga รตhtu oli nende jaoks ka รผsna vรคsitav. รnneks algas jรคrgmisel pรคeval juba vaheaeg.
Esimese hooga kogunesid kรตik vรคikesed hullud teadlased kooli auditooriumisse, kus etendati lรผhike nรคidend. Valjude paukude saatel ilmusid etenduse lรตpus laste ette grupijuhid. Iga รตpilane sai kooli uksest sisse astudes oma kรคe peale numbri. Selle numbri jรคrgi leidis ta nรผรผd รผles oma rรผhmajuhi ja kaaslased.
Moodustati kuus rรผhma, kes hakkasid erinevaid รตpitubasid vรคisama. รpitoad panid osaliselt kokku รผhisgรผmnaasiumi รตpetajad ja รตpilased. Koolimaja teisel korrusel sai nรคiteks puusad liikuma teleka ees tantsuharjutusi tehes. Lรคhedalasuvas ruumis vรตeti ette kokakunst. Nรคiteks sai seal รตppida, kuidas kuivjรครคst maitsvat jรครคtist valmistada.
Natuke vanemate teadmised pandi proovile maja kolmandal korrusel pรตgenemistoas. Seal tuli lahendada ruumi paigutatud รผlesandeid. Iga รตige lahendus juhatas jรคrgmise punktini. Kรตikide punktide edukal lรคbimisel leidsid รตpilased lรตpuks vรตtme, millega toast nii-รถelda pรตgeneda.
Osa รตpitubade juhendajad olid aga vรคljastpoolt kooli. Virtuaalreaalsust tutvustas inimene Tartu Virtuaalreaalsuse keskusest. Tal oli kaasas vastav tehnika, mis teadlasehakatistele eriti lรตbu pakkus. Ka teadusteatri ja robootika รตpitubades tegutsesid inimesed vรคljastpoolt kooli.
Samuti olid eri klassiruumide ustele QR-koodid kleebitud. Nutitelefoni abil avanes uus รผlesanne. รlesanded olid seotud Eesti vabariigi lรคheneva 100. sรผnnipรคevaga. Nii juhendati gruppi tegema fotot teemal โVirtuaalne Eesti sportโ vรตi โPรตgene, vaba laps!โ. Igal fotol pidi kajastuma ka mingi emotsioon ning sellel pidi olema esindatud kogu rรผhm.
Tegevusi ja รตpitubasid jagus terveks รตhtuks ja terve koolimaja peale. รhtu lรตpus leidis tรตestust teoreem, et pisike hull teadusepisik vรตib nakatada paljusid. Vรตitjaid vรคlja ei selgitatud, selle asemel andsid kรตik vรคikesed teadlased teadlasevande. Selles lubasid nad ikka otsida, avastada ja olla avatud uutele teadmistele.
Esmase tagasiside pรตhjal รผtles ettevรตtmise peakorraldaja Kadri Laup, et rahule jรคid nii lapsed kui ka lapsevanemad. Juba reede รตhtul kรคidi kรผsimas, millal jรคrgmine sarnane รผritus tuleb. Laup jรคtab ukse sellele ideele igatahes avatuks.



