Siim Jõgis / foto: Siim Solman.
Mõni nädal tagasi oli ETV saates “Ringvaade” lõik sellest, kuidas tudengivormeli tiim FS Team Tallinn käis Rapla kardirajal testsõite tegemas. See ei olnud kaugeltki esimene kord, kui nad oma masinad siia Rapla külje alla tõid. Tegelikult on testimised just siin toimunud viimased kümmekond aastat ehk seni, kuni tudengivormeleid Eestis üldse ehitatud on.
Tudengivormeli veebilehel formulastudent.ee on kirjas, et Formula Student on peamiselt tehnikateaduste tudengitele suunatud tootearendusvõistlus. Võistluse idee on pärit Ameerika Ühendriikidest, kus ülikoolide meeskonnad Formula SAE egiidi all üksteisega juba ligi kolm aastakümmet mõõtu on võtnud. Euroopas võisteldakse alates 1998. aastast, lisaks on Formula Student jõudnud ka Jaapanisse, Austraaliasse ning Brasiiliasse. Eestis hakkas tudengivormeli idee levima 2005. aasta alguses. Tallinna Tehnikaülikooli ja Tallinna Tehnikakõrgkooli ühismeeskonna loomiseni jõuti 2006. aasta sügisel.
Rapla sobib vormelitele
MTÜ Tudengi Vormel juhendaja Indrek Petjärv rääkis, et Rapla kardirajal on FS Team Tallinn käinud oma vormeleid testimas seni, kuni tema mäletab. “Rapla rajal oleme testimas käinud aegade algusest saati ehk viimased kümme aastat vähemalt,” rääkis Petjärv, vihjates Eesti tiimi algusaegadele kümmekond aastat tagasi.
Miks just Rapla kardirada? Petjärv tõi välja kaks peamist põhjust: esiteks Tallinna lähedus ja teiseks edukas läbisaamine raja hooldaja Tiit Soaga. “Oleme igati rahul. Proovisime ka Tabasalu rada, aga praegu eelistame Raplat,” sõnas Petjärv. Samuti tõi ta põhjusena välja, et siinne rada sobib hästi nende vormelile. Testimiste hooaeg saab tavaliselt alguse kevade lõpus või suve alguses. Juulis siirdutakse tavaliselt välismaale võistlustele, et sügisel uuesti kodumaal testimistega jätkata.
Talvel on rahulikum
Tiit Soa on Rapla kardiraja eest hoolitsenud 2003. aastast saati. Ta ütles, et teab FS Team Tallinn liikmeid hästi ja saab nendega kenasti läbi. Aga Rapla kardirajal toimub muidki põnevaid sündmusi peale tudengivormeli sõitude. Suvehooajal on rada sisuliselt kõikidel nädalavahetustel ühe või teise võistlusega hõivatud. Samuti käivad kardisõitjad ning mootorratturid seal treenimas.
Praeguse seisuga on hooaeg läbi. Detsembris naljalt seal keegi võistlusi korraldamas ei käi, kuid erandeid võib ette tulla. Tiit Soa rääkis, et viimasel paaril aastal on talvel käinud seal võistlusi pidamas harrastajate kardisari. Näiteks 2016. aastal toimus nende sarja avalöök Rapla kardirajal vahetult enne jõulupühi.
Jäärada
Kardirada asub Ridakülas, Rapla kesklinnast linnulennult kolm kilomeetrit kirde suunas. Selle pikkus on 1035 meetrit ja laius 9-11 meetrit. Kurve on seal üheksa, millest kuus pööravad vasakule ja kolm paremale. Sõidusuund on vastupäeva. Tavapäraselt on raja ees olev värav kinni. Lihtsalt selleks, et keegi suvaliselt omal tahtel sinna sõitma ei läheks.
Soa rääkis, et ta on näinud selliseid ebameeldivaid olukordi küll, kus on omapäi käidud seal sõitmas ja pärast on rada mulda täis, mis tuleb loomulikult ära koristada. Küll aga ei takista värav niisama uudistajaid sinna vaatama minna. Rapla kardiraja Facebooki lehel on isegi üleskutse, et vabal ajal võib sinna minna sõitma rulluiskude või jalgrattaga. Tiit Soa ütles, et selline võimalus on täiesti olemas. Kui on aga soovi seda rada masinaga proovida, tuleb küll temaga ühendust võtta ja sobiv aeg kokku leppida.
Üks viimaseid suuremaid võistlusi peeti seal septembri alguses, see oli Supermoto Eesti meistrivõistluste etapp ning Supermoto Estonian, Latvian and Baltic Championship.
Kui talv vähegi lubab, siis on Soa külmal ajal muutnud Rapla kardiraja jäärajaks. Kahjuks pole see viimastel aastatel võrdlemisi sooja ilma tõttu õnnestunud. Küll aga on see tal plaanis niipea, kui ilmad piisavalt külmaks lähevad.