Stina Andok.
Erinevatelt ametiasutustelt uurides, millal ja mil moel nad inimesi olulisest infost teavitavad, selgus, et riigiasutused on altimad otse teavitama, omavalitsused aga eeldavad rohkem inimese enda tรคhelepanelikkust.
Eesti Vabariigi president Kersti Kaljulaid rรครคkis tรคnavu vabariigi aastapรคeva kรตnes Eestist kui vรตimekast riigist, mis suudab inimeste elu reaalselt mรตjutada. Ta kรผsis, milleks me seda vรตimekat aparaati kasutame โ kas aitamiseks ja toetamiseks vรตi sunniks, ettekirjutamiseks, รตpetamiseks. Lisaks รผtles ta, et riigi vรครคrikusele mรตjub laastavalt, kui vald toob postkasti maksumaksja rahaga kirjastatud lehe, aga jรคtab samal ajal inimese vajaliku toe ja abita rahapuuduse taha varjudes.
Saanud sellest kรตnest ja inimeste pรถรถrdumistest innustust, otsustasime uurida mรตnest riigiasutusest ja kรตigist Raplamaa valdadest, kuidas on korraldatud neil inimeste teavitamine, kui saabumas on mรตnd inimest puudutav oluline tรคhtaeg taotluse esitamiseks, kui aegumas on dokumendid vรตi midagi muud sarnast. Kas eeldatakse รผksikisiku enda aktiivsust endale olulise informatsiooni otsimisel ja leidmisel vรตi viiakse vajalik teave inimesteni otse?
Kehtna vallasekretรคri abi Selma Ustav:
โKehtna vallavalitsus pรผรผab hoida oma kodulehel vรคrsked plangid, mida tรคites on vรตimalus esitada avaldusi ja taotlusi. Praegusel ajal on seoses haldusreformiga muutunud ja/vรตi muutumas paljud korrad. Nende kohta pรผรผame teavet jagada nii kodulehe kui ka valla ajalehe kaudu (leht on loetav ka kodulehelt).
Mis puudutab laekunud taotluste ja/vรตi avalduste lahendamise kรคigu tรคhtaegu, siis eraldi teavitamist ei ole. Kui avaldus esitatakse ise kohale tulles, on vรตimalik anda avaldajale kohe teada, millise aja jooksul ja kes avaldust lahendab. Kui avaldus esitatakse elektrooniliselt, siis on tava, et lahendamine peab toimuma 30 pรคeva jooksul.
Kuna praegu on pรคrast รผhinemist muutunud nii tรถรถtajate koosseis kui ka tรถรถรผlesannete jaotus, pean tunnistama, et on tekkinud olukordi, kus vastamine on jรครคnud tรคhelepanuta. รnneks siiski รผksikjuhtudel.โ
Kohila vallavalitsuse avalike suhete nรตunik Merle Beljรคev:
โKohila vallas avaldatakse vajalik info ajalehes, mis ilmub kรตigile tasuta (tiraaลพ 3250), ning samuti jagatakse olulist infot Kohila valla kodulehel ja Facebookis.โ
Rapla vallasekretรคr รlle Eesik-Pรคrn:
โTeadaolevalt on kohaliku omavalitsusรผksuse kohustus korraldada ja juhtida kohalikku elu, lรคhtudes vallaelanike รตigustatud vajadustest ja huvidest ning arvestades valla arengu iseรคrasusi.
Seega Rapla vallavalitsus lรคheneb igale juhtumile vajaduspรตhiselt, mis ei eeldagi vajadust รผldises korras teavitada tรคhtaegade saabumisest. Kรผll aga on รผksikud valdkondlikud erandid, kus รตigustatud isikud on mรครคratletud รตigusaktidega. Nรคiteks maamaksu vabastuse saajad vรตi esimesse klassi รตppima asuvad lapsed. Sellistel juhtumitel tuleb tรตesti avaldus vรตi taotlus esitada kindlaks tรคhtajaks ning vallavalitsus teavitab esitamise tรคhtajast valla veebilehel ja vallalehes.
Teiseks nรคiteks vรตiks olla tรคhtajalise elamisloa lรตppemine, mille kohta saab vallavalitsus teavituse rahvastikuregistrist ning ametnik teavitab sellest personaalselt isikut, kelle kohta meile info edastatakse. Paljudel juhtudel teevad riiklikud registrid teavituse automaatselt.โ
Mรคrjamaa vallasekretรคr Maigi Linna:
โMรคrjamaa vallas toimub teavitus รผldaktidest tulenevate tรคhtaegade saabumisest โ jรครคtmekรคitlus, mittetulunduslik tegevus, tunnustamised, stipendumid โ valla lehe ja kodulehe kaudu. รksikjuhtumitel teavitab tรคhtaja saabumisest vastav ametnik (saadab e-kirja, suhtleb telefoni teel).โ
Sotsiaalkindlustusameti tรถรถtaja Ivi Heldna:
โSotsiaalkindlustusametis teavitatakse inimesi saabuvast pensionieast ja sellest, mis info on ametil pensioni mรครคramiseks olemas ning millist infot juurde on vaja. Seda tehakse 6 kuud enne vanaduspensioniea saabumist e-postiga. Lisaks teavitame tรถรถvรตimetuspensionรคre vanaduspensioniikka jรตudmisel sellest, et viime ta รผle vanaduspensionile. Ka seda tehakse e-posti teel.
Kui inimesel on tรถรถtukassa poolt tรถรถvรตime hinnatud ja talle hakatakse maksma tรถรถvรตimetoetust, teavitame teda e-postiga ja/vรตi tavapostiga tรถรถvรตimetuspensioni maksmise lรตpetamisest. Samuti teavitame inimesi e-posti vรตi tavaposti teel kaks kuud enne teenuse lรตppemist siis, kui nad saavad pensioni kรคtte kojukandes ja saabuma hakkab otsuse lรตpptรคhtaeg.
Seoses lapse sรผnniga teavitatakse kahe kuu jooksul neid vanemaid, kes pole perehรผvitisi taotlenud, e-postiga. Alates 1. aprillist hakatakse selliselt teavitama ka teise vรตi enama lapse saanud vanemaid.
E-posti ja tavaposti teel teavitatakse inimesi ka elamisloa lรตppemisest, samuti saadeti teavitused Tลกernobรตli toetuse tekkimise kohta. Kui aga kohtutรคitur on saatnud sotsiaalkindlustusametile akti kinnipidamise teostamiseks pensionilt, siis helistame inimesele isiklikult ja teavitame teda sellest.
Arstliku ekspertiisi korduvekspertiisi tรคhtaja saabumisest teavitatakse neid inimesi, kes tรถรถvรตimereformi raames peavad korduvekspertiisiks pรถรถrduma tรถรถtukassa vรตi siis sotsiaalkindlustusameti poole. Seda tehakse vahetult enne korduvekspertiisi saabumist.
Siia lisanduvad sellised juhud, kus ametil on inimesega kokkulepe kindlaks tรคhtajaks tรคiendavate andmete esitamiseks ning kokkulepitud tรคhtajaks andmeid esitatud ei ole. Sellisel juhul vรตetakse temaga รผhendust kas siis telefoni, e-posti vรตi tavaposti teel ning tuletatakse kokkulepitud tรคhtaega meelde. Samamoodi toimetatakse juhul, kui menetluse kรคigus on nรคha, et inimesel tuleb esitada tรคiendavaid andmeid.
Ja sellele lisaks teavitab sotsiaalkindlustusamet oma kliente nii e-posti kui ka tavaposti teel eraldi suuremate muudatuste puhul, nagu olid nรคiteks hiljutised tulumaksumuudatused.
Sotsiaalkindlustusameti peadirektor Egon Veermรคe:
โMugavad teenused on รผks mรคrksรตna, millele me rรตhku pรถรถrame. Ja kliendi jaoks on kรตige mugavam selline olukord, kus mingeid meeldetuletusi saatma ei peagi ning teenuste pakkumine toimub automaatselt. Selle olemegi enda sihiks vรตtnud. Lรคhiaastatel plaanime muuta kogu tรคnaste teenuste loogikat selliselt, et vรคheneks halduskoormus nii inimese kui ka ameti jaoks. Hea nรคide siinkohal on รผksi elava pensionรคri toetus, mida eelmisel aastal esmakordselt maksti ja mille jaoks inimesed ise mitte midagi tegema ei pidanud.
Praegu tegeleme perehรผvitistega โ tahame teenused disainida selliseks, et lapse sรผnni puhul ei pea vanemad neid รผkshaaval taotlema hakkama, aga saaksid need soovi korral automaatselt. Ka on tรถรถs muudatus, mille kohaselt pole teatud diagnooside vรตi seisundite puhul enam vaja puude uuendamist taotleda, aga riik saab selle inimesele juba ennetavalt anda. Ehk selle asemel, et tuletada inimesele meelde taotlusi kirjutada, tahame teenuse pakkumiseks hoopis ise inimese poole pรถรถrduda.โ
Politsei- ja piirivalveameti pressiesindaja Viktoria Korpan:
โPolitsei- ja piirivalveamet (PPA) hakkas mullu veebruaris saatma teavitusi 90 pรคeva pรคrast aeguva ID-kaardi kohta, sama aasta suvest saavad inimesed teavitusi 90 pรคeva enne kehtivuse aja lรตppu ka teiste isikut tรตendavate dokumentide aegumise kohta. Need on kรตik isikut tรตendavad dokumendid, mida PPA vรคljastab โ EV kodaniku pass, vรคlismaalase pass, ID-kaart, elamisloakaart, digi-ID jne.
Teavitusi saadab PPA dokumendi omaniku eesti.ee aadressile ning selleks, et teavitus inimeseni jรตuaks, on oluline veenduda, et eesti.ee aadress on suunatud sellele aadressile, mida inimene kasutab iga pรคev aktiivselt. Selline teavitus vรตimaldab dokumendi omanikul aegsasti planeerida uue dokumendi taotlust ja broneerida endale sobival ajal kodulehe https://broneering.politsei.ee/ kaudu teeninduse kรผlastamist. Korduvalt Eesti kodaniku ID-kaarti tรคiskasvanule ja esmast ID-kaarti lapsele, kelle sรผnd on registreeritud Eestis, saab mugavalt taotleda kodust lahkumata meie e-teeninduses https://etaotlus.politsei.ee/.
Lisaks dokumendi aegumise teavitusele on vรตimalik iseseisvalt tellida teavitus ka relvaloa aegumisest eesti.ee kodulehel. Samuti on politsei- ja piirivalveameti kodulehel loodud mitmed vรตimalused kontrollimaks endaga seotud dokumentide ja staatuste kehtivust.โ
Maanteeameti e-teenuste kliendihaldur Mari-Jaana Adams:
โDokumentide รตigel ajal uuendamise eest vastutab igaรผks ise. Selleks, et kuupรคevad meeles seisaksid, saadame 30 pรคeva enne dokumentide aegumist vรตi tehnoรผlevaatuse perioodi lรตppemist meeldetuletuse e-postile. Nรคiteks eelmisel aastal saatis maanteeamet ligikaudu 1,9 miljonit e-posti teadet. SMS-ide saatmiseks kasutame riigi teavitussรผsteemi. Kui teadet soovitakse SMS-ga, tuleb portaalis eesti.ee oma mobiiltelefoni number riigi poolt saadetud teavituste vastuvรตtmiseks aktiveerida.โ


