Siim Jõgis.
MTÜ Põhja-Eesti Ühistranspordikeskus esitas teisipäeval, 26. juunil maanteeametile oma visiooni, milline peaks olema avalike bussiliinide korraldus Raplamaal. Juhul kui maanteeamet selle heaks kiidab, hakkab Raplamaal kehtima erisustega tasuta ühistransport.
See tähendab, et tasuta saaksid avalikel liinidel sõita 0-19 ning 63+ vanuses inimesed ning puuetega isikud. Lehe trükkimineku ajaks polnud maanteeamet seda lõplikult heaks kiitnud ning seega päris faktina seda veel võtta ei saa.
MTÜ-lt Põhja-Eesti Ühistranspordikeskus maanteeametile läinud taotlus oli sõnastatud nii: “1. Kehtestada Harjumaa, Raplamaa ja Lääne-Virumaa territooriumil avalikel bussiliinidel 1. juulist 2018 tähtajatult piletihind 0 eurot kõigile sõitjatele, välja arvatud 20 aasta (kaasa arvatud) kuni 62 aasta (kaasa arvatud) vanused sõitjad, kellel puudub seaduse või seaduse alusel kehtestatud tasuta sõidu õigus. 2. Kehtestada Harjumaa, Raplamaa ja Lääne-Virumaa territooriumil avalikel bussiliinidel 1. juulist 2018 tähtajatult piletihind 0 eurot kõigile puudega isikutele, puuduva töövõimega või töövõimetuspensionärist 20 aasta (kaasa arvatud) kuni 62 aasta (kaasa arvatud) vanustele sõitjatele, kellel puudub seaduse või seaduse alusel kehtestatud tasuta sõidu õigus.”
Loogiliselt võttes on nüüd maanteeametil selle taotluse kinnitamiseks või tagasilükkamiseks aega käesoleva nädala lõpuni, sest uus korraldus peaks hakkama kehtima juba alates 1. juulist. Ka Vello Jõgisoo sõnas, et tõenäoliselt laekub maanteeameti vastus käimasoleva nädala jooksul. Mis puudutab 0-hinnast erineva piletihinnaga reisijaid, siis nende jaoks suurt midagi muutuda ei tohiks. Maanteeametile läinud taotluse kohaselt on minimaalne täispileti hind jätkuvalt 80 eurosenti ning sõidukilomeetri tariif on 0,06 eurot kilomeetri kohta. Elektroonilise üksikpileti hind hakkaks vastavalt taotlusele olema 80 protsenti vastava sularaha eest ostetava üksikpileti hinnast.
Tasuta ühistranspordi teema tuli lauale ka neljapäeval, 21. juunil Kehtnas toimunud Raplamaa Omavalitsuste Liidu (ROL) täiskogul. Ka ROL-i ehk maakonna valdade juhtide esimene eelistus oli, et kehtestataks erisustega tasuta ühistransport. Nende visiooni kohaselt oleks tasuta sõiduõiguse saanud küll 0-20-aastased isikud ning inimesed vanuses 64+ ning lisaks muidugi puuetega isikud. Juhuks kui maanteeamet mingil põhjusel erisustega tasuta ühistranspordi plaanile rohelist tuld ei näita, tuli ROL-i istungil kõne alla ka plaan B. See on tasuta ühistransport kõikidele reisijatele. Siiski oli neljapäevasel täiskogu istungil selge, et valdade juhid eelistavad erisustega tasuta ühistransporti.
Oluline on märkida, et kui vastavalt ROL-i ja MTÜ Põhja-Eesti Ühistranspordikeskus taotlusele kehtestatakse erisustega tasuta ühistransport, tasub need erisused riik, mitte kohalikud omavalitsused. Kõik laua ümber istunud vallavanemad rõhutasid, et selline variant, kus erisuste eest peavad hakkama maksma vallad oma eelarvest, ei tule kõne allagi.
Samuti kerkis neljapäevasel täiskogul päevakorda küsimus, kuidas see süsteem reaalselt toimima hakkab. Kuidas saab reisija oma tasuta sõiduõigust tõendada? Pikemas perspektiivis tulevad bussidesse validaatorid ning reisijad saavad isiklikud sõidukaardid. See süsteem sarnaneb sellega, mis toimib Tallinna ühistranspordis. Kuid päris selge on see, et alates 1. juulist see käiku ei lähe. Esialgu peavad reisijad oma tasuta sõidu õigust hakkama tõendama isikut tõendava dokumendi alusel.
Oluline on ka see, et Raplamaa ühistranspordis ei hakata tegema vahet kohalikel ja teistest maakondadest pärit inimestel. Ka mujalt maakondadest pärit reisijad saavad Raplamaa avalikke liine kasutada samadel tingimustel nagu kohalikud inimesed.