Kaul Nurm.
Algatasin mรถรถdunud nรคdala alguses kodanikuna petitsioon.ee ja rahvaalgatus.ee keskkondades petitsiooni teemal โJagame Eesti Euroopa Liidu toetuste taotlemisel ja rakendamisel kaheks piirkonnaksโ eesmรคrgiga Eesti eri piirkondade arengutaseme รผhtlustamiseks, eriti eelduste loomiseks majanduse arenguks vรคljaspool Tallinna ja selle lรคhiรผmbrust, et tugevdadaย Eesti majanduslikku, sotsiaalset ja territoriaalset รผhtekuuluvust.Maaleht tegi sellest 3. juulil uudise, millele reageeris 4. juulil oma avaldusega rahandusministeerium. Ministeerium eksitab selles Eesti avalikkust, et lรคhtuvalt Euroopa Liidu statistikas kasutatava Euroopa piirkondade jaotuse (NUTS) aluseks olevast mรครคrusest oleks Eesti jaotamine mitmeks NUTS2 piirkonnaks vastuolus kehtivate reeglitega.
Rahandusministeerium viitab siin 26. mail 2003. aastal vastu vรตetud Euroopa Parlamendi ja Nรตukogu mรครคrusele, millega kehtestatakse รผhine statistiliste territoriaalรผksuste liigitus. Ministeerium selgitab avalikkusele selle mรครคruse artikli 3 lรตike 2 alusel, et NUTS2 piirkonnas peab olema minimaalselt 800ย 000 elanikku. Erandina vรตib mรตne piirkonna rahvaarv olla kรผll vรคiksem, aga sellisel juhul peab riigi piirkondade rahvaarvu keskmine olema vรคhemalt 800ย 000. Eesti praegune rahvaarv ei vรตimalda seda reeglit tรคita.
Rahandusministeerium jรคtab aga รผldsuse teavitamata sellest, et 12. detsembril 2017. aastal vรตeti vastu sama mรครคruse muudatused, sh muudeti mรครคruse artiklis 3 lรตiget 5 nii, et vรตimalikud on ka erandid. Nimelt vรตidakse teatavate mittehalduslike รผksuste puhul teha erand nendest piirmรครคradest eriliste geograafiliste, sotsiaal-majanduslike, ajalooliste, kultuuriliste vรตi keskkonnaolude tรตttu, eeskรคtt saartel ja รครคrepoolseimatel aladel.
Seega puudub ministeeriumil ka alus avalikkusele vรคita, et Eesti kaheks jagamine Eurostati statistika kogumise tรคhenduses pole vรตimalik ja tegu on vaid kodanike teadliku eksitamisega. Ka Euroopa Komisjoni regionaalvaldkonna volinik Corina Cretu รผtles 20. juuni 2018. aasta Postimehe intervjuus โVolinik: Eesti kaheks jagamise peab otsustama valitsusโ, et ennekรตike on see Eesti valitsuse enda otsustada.
Samuti on ministeerium meile selgitanud, et kui Eesti oleks tahtnud oma territooriumi kaheks jagamisest EL-i toetuste taotlemisel kasu saada, oleks tulnud Eurostatis vastava taotlusega alustada hiljemalt 2013. aastal. Kuid selleski selgituses on vastuolud. Nimelt on ministeerium oma blogis teatanud, et Leedu alustas sama taotlusega alles 2015. aastal ja 1. jaanuarist 2018. aastal kehtima hakanud Eurostati liigituse alusel on Leedu jaotatud juba kaheks eraldi piirkonnaks: pealinn Vilnius ja รผlejรครคnud Leedu. Leedu saab selle jaotusega seega ka kasu EL-i finantsperioodi 2021-2027 toetuste jaotamisest.
Rahandusministeerium on korrigeerinud enda hinnangut selles, kui suur oleks vรตimalik kasu Eesti kaheks jagamisel. Ministeerium avaldas 15. veebruaril 2018. aastal Postimehes hinnangu, et Eesti vรตiks selle muudatusega uuel finantsperioodil saada kuni 700 mln eurot rohkem EL-i toetusi. รsja informeeris siis rahandusministeerium Eesti avalikkust esimest korda, et pรคrast Euroopa Komisjoni poolt mais ja juunis tehtud eelarve lรคbirรครคkimiste ettepanekuid on see vรตimalik kasu ainult 100 miljonit eurot. Kuid siingi eksitab ministeerium teadlikult avalikkust.
Tรตsi, sellise numbrini vรตib ilmselt jรตuda, kui vรตrrelda toetuste รผldsummasid kahe erineva variandi korral Eestile. Kuid millest rahandusministeerium รผldse vaikib, on Eesti riigi omaosalus selles.
Nรคiteks finantsperioodil 2014-2020 oli EL-i osalus struktuurifondide Eestile mรครคratud toetuste finantseerimisel 85% ja Eesti riigi kaasfinantseerimine 15%, seda tulenevalt sellest, et Eesti riigil oli vรคhem-arenenud piirkonna staatus. Uuel eelarveperioodil on aga Eesti riigi staatus รผleminekuriik, koos sellega alaneb ka EL-i osalus struktuurifondide toetuste finantseerimisel 55%-ni ja Eesti riigi kaasfinantseerimine tรตuseb samas 45%-ni. See aga seob oluliselt rohkem meie riigieelarve vahendeid, minu esialgsel hinnangul 600-700 miljonit eurot, mida muidu oleks saanud kasutada muudeks eesmรคrkideks. Eeldanuks seega, et rahandusministeerium avaldab ka selle informatsiooni oma arvutustest.
Tallinna ja Harjumaa SKT ostujรตu standardi jรคrgi elaniku kohta on 110% ja รผlejรครคnud Eestile jรคtkuvalt alla 60% EL-i keskmisest. Nii Praxise kui ka Riigikogu kantselei รตigus- ja analรผรผsiosakonna uuringud รผtlevad, et 11 Eesti maakonda on olnud alates Euroopa Liiduga liitumisest suhtelises taandarengus. Rรครคkida sellises olukorras, et Eesti kaheks jagamine EL-i toetuste taotlemisel kahjustab Eesti riigi mainet, on valehรคbi ja vรตltsvagadus. Selle valehรคbi reaalne tagajรคrg on jรคrgmise 100ย 000 Eesti elaniku kaotus vรคljarรคndele jรคrgmise 15 aastaga.
Selle kรตrval on rahandusministeeriumi soovitus, et taotleme EL-i struktuurifondide toetusi kรผll รผhiselt, kuid rakendame seda Eesti sees mitmes eraldi piirkonnas, lihtsalt suuremeelne rumalus. Selle sisu tuleks aga tรตlgendada nii, et meie soov on siis arendada EL-i teisi liikmesriike Eesti maapiirkondade arvelt.
Minu algatatud petitsioon, kui mul รตnnestub sellele korjata vรคhemalt 1000 allkirja, sunnib Riigikogu selle teema sรผsteemselt, ratsionaalselt ja rahvaga aru pidades lรคbi tรถรถtama. Rahandusministeeriumi senistest selgitustest kumab aga lรคbi pigem see, et see teema on ilma igasuguse poliitilise mandaadita riigiametnike poolt juba รคra otsustatud.


