โVรตta vรตi jรคtaโ. Reลพissรถรถr Liina Trishkina-Vanhatalo. Osades Reimo Sagor, Nora Altrov, Emily Viikman, Liis Lass, Adeele Sepp
Stina Andok / foto: kaader filmist
“Vรตta vรตi jรคta” on reลพissรถรถr Liina Trishkina-Vanhatalo esimene mรคngufilm, mis saadetakse Eesti kandidaadina vรตรตrkeelse Oscari jรคrele. Ma saan aru, miks. Ma arvan, et selles osas on Margit Adorf olnud tรคpne (โNaisi madaldav sotsiaalpornoโ err.ee, 14.09.18), kui ta tituleeris filmi sotsiaalpornoks. Ta selgitab oma arvustuses ka kenasti lahti, kust selline mรตiste tuleb ja mida see tรคhistab, aga lรผhidalt รถeldes nimetatakse sotsiaalpornoks lugusid, kus inimeste pรคris elu kannatusi kajastades suurendatakse vรคljaande lรคbimรผรผki.
Ma leian, et see on tรคpne mitmel asjaolul. Ka olles รผksnes filmi lรผhitutvustust lugenud vรตi kokkuvรตtvat treilerit nรคinud, on ilmselge, et film on รผles ehitatud inimlike ja pรคriseluliste lรคbielamiste otsekohesele nรคitamisele. Lohutamatult nuttev laps, frustratsioonist karjuv lapsevanem jne. See on emotsioon, empaatia ning samal ajal ka kahjurรตรตm, mis seda filmi vaatama tรตmbab. Me mรตistame seda olukord, teame, et see eksisteerib, et รผksikvanemad on olemas, et vanema roll on keerukas, et toimetulek on raske. Hing ihaldab sellele karmile tรตele nรคkku vaadata, et saada รผles raputatud vรตi trรถรถstitud, et ehk on tรคnu sellele filmile veel pisut mรตistmist maailmas juures. Et nรผรผd on taas kellegi silmi avatud.
Hรคsti kirjutatud stsenaarium, head nรคitlejad ja osavad kaadrid, mida kรตike filmis kahtlemata leidub, teevad sellest aga รผksnes hea mรคngufilmi. Sotsiaalpornoks muudab asja vaatenurk, millest lรคhtuvalt on film loodud. รksikvanemaks on isa, kellesarnaseid ilmselt maamunal leidub, kuid kes on samal ajal ka ilma suurema kahtluseta vรคhemuses. Sarnase รผlesehitusega filmi oleks vรคhemalt sama mรตjuvalt saanud teha รผksikemale fookustades. Olles piisavalt reaalse eluga kokku puutunud, ei pea kahtlema, et nii mรตnigi ema on olnud vรคhemalt sama isuรคratavalt ja meelikรถitvalt keerukas olukorras.
Aga mรตistan รผksikisale keskendumise valikut. Vaataja meelitamisel on see kindlasti mรตjus trikk. Mehed on paratamatult isade rollis paganama armsad. โNunnumeeterโ lรคheb kohe pรตhja, kui tรคnaval mรตnd vรคhegi hella pilguga papsi kohtad. See tulenebki sellest lihtsast asjaolust, et armastav isa ei ole nii sage vรตi vรคhemasti nii sagedasti avalikult nรคhtav figuur, et iga รผksik, kes paistab silma, tundub รผle mรตistuse suurepรคrane. Paradoksaalselt suurepรคrasem kui รผkski ema kunagi saab nรคida, sest emad on nii tavapรคrased. Asjaolu, et seda isade nunnudust teades on loodud filmile teatud vaatenurk, muudab selle pisut sotsiaalpornolikuks. Raskes olukorras รผksikisa vaatavad kรตik heldinult kaasa elades.
Ma ei julgeks vรคita, et sama film, kui selle peaosaline oleks รผksikema, ei leiaks samavรครคrset tรคhelepanu, aga kindlasti peaksime me sellist vaatenurka tavapรคrasemaks. Ka selles filmis viidatakse mitmeid kordi naistele kui loomulikele emadele, kellel โsellised asjadโ lihtsalt tulevad paremini vรคlja jms. Mulle nรคib, et sellistel mรคrgetel filmis on aga ehk see รผllas roll, et nad tรคheldavad รผhiskonna valupunkte. Just neid samu, mida ennist nimetasin. Oleme harjunud mingit moodi mรตtlema, kuigi reaalsus ei ole tingimata nii. รksikisana saab peaosaline vaatamata รผhiskondlikele ootustele siiski hakkama ja stereotรผรผpsed vรคljendid, mis kรตlasid, jรคid hรคbisse.
Samas on miskipรคrast naised ise filmis absoluutselt tahaplaanile jรครคnud. Ei leidu รผhtki olulist tegelast naiste hulgas, kes oleks mingil moel pigem positiivne. Kandvad naisrollid heidavad naistele negatiivse varjundi, olles kas kauged ja kรผlmad vรตi tรคnitavad ja hรผsteerilised. Ei ole aru saada, kas see on nii sattunud kogemata vรตi lรคbimรตeldult, ja kui tegemist on teadliku valikuga, jรครคb see arusaamatuks. Kangelasliku รผksikisa kรตrval on aga samal ajal mitmeid positiivseid meestegelasi, kes on mรตistvad, hoolivad ja abistavad.
Kui kรผsitavad sugupoolte kujutamised kรตrvale jรคtta ja keskenduda loole endale, on see ikka vรคga kibe. Suisa niivรตrd, et esimest korda kogu oma filmi vaatamise ajaloos tundsin, et tahaksin kinosaalist enne lรตppu lahkuda. Olen alati pigem tahtnud pรคriselulisi รตudusi vaadata, sest usun sellesse, et tรตele tuleb alati nรคkku vaadata, olgu see kui tahes valus. Lรคbi selle toimub puhastumine ja tervenemine, ainult nii saab parema inimesena edasi minna, kui suudame kasvatada oma empaatiavรตimet.
Selles filmis kujutatud รตudus torkis aga valusalt minu taluvuspiiri. Surusin oma tungi lahkuda alla, meenutades endale, et selline ongi elu ja nende inimeste paremaks mรตistmiseks, kes tegelikult on pidanud sarnaseid olukordi lรคbi elama, ma pean selle lรตpuni vaatama. Pean taluvuspiiri kompamist hea filmi tunnuseks, see nรคitab teadยญvustatud tegevust ja annab tunnistust targast filmitegijast. Lisaks teravalt tuttavale vรคrske vanema frustratsioonile, vahelduvatele emotsioonidele, kajastus filmis nรคiteks ka รผks minu รตudusunenรคgusid, selle sรตna otseses tรคhenduses. Nimelt stseen, kus omadega puntras รผksikisa jรคtab sรตbra julgustamisel imiku liiga pikaks ajaks รผksi koju. Olen oma vastikumates unenรคgudes samamoodi kodust lahkunud ning mingitel arusaamatutel pรตhjustel ei ole ma pรคrast koju pรครคsenud, samal ajal vaimupilt lohutamatult rรถรถkivast lapsest silme ees.
Osava valupunktidega mรคngimise kรตrval meeldib mulle selles filmis paljugi muud. Hรคsti on tunnetatud keskmise Eesti mehe rolli, kes on kasvanud pisut kummalises perekonnas, on kolmekรผmnendateks eluaastateks endiselt kuskil poisikese ja meheks sirgumise vahepeal, tรถรถtab vรคlismaal ja libistab igal vรตimalikul hetkel mingisugust alkohoolset jooki.
Automaatselt kangelasena vaadeldav tubli รผksikisa ei saa muinasjutuliselt imeliselt hakkama, teeb vigu ja on vaatamata lapse oma ellu vรตtmisele siiski inimlikult endine. Tegemist ei ole lรครคneliku romantilise komรถรถdiaga, kus kรตik laabub maagiliselt, inimesed muutuvad รผleรถรถ ja lรตpp on mesimagus.
โVรตta vรตi jรคtaโ toob vaatajate silme ette inimloomuse parimad ja halvimad tahud. Mรคrkimisvรครคrsemad on kahtlemata need halvimad variandid. Eks ole lapse saamine oma olemuselt รผks inimese isekuse mรตรตde, kuivรตrd soovitakse luua midagi enda sarnast, vaadata seda kasvamas, anda edasi oma geene, pidades neid eriliseks. On ka kade meie armastus oma laste vastu, vajadus nende lรคheduse jรคrele olulisem muust jne.
Film on edukas mitmest aspektist. Vaadata on seda hea, silma ei hรคiri midagi, nรคitlejad on meisterlikud, muusika sobiv. Tegelaskujud on osavalt loodud, inimese erinevad tahud hรคsti tabatud. Lapse roll on usutav, st beebi on oma eale vastavas mรตรตdus ja emotsioonid ehedad. Kui on kasutatud nukku, ei ole see silmatorkav. Vรตib arutleda, kas รผksikemad vรครคrinuks ehk rohkem enda kangelaseks kergitamist sarnase linateose kaudu, kuid selle kรผsimuse tรตstatamine ei vรคhenda, vรคhemasti mitte oluliselt, teisi filmi vรคga hรคid omadusi.


