Eesti Toiduliit korraldab neljandat aastat järjest üle-eestilise konkursi „Südamega tegija“. Viimasel kahel aastal on Raplamaal Alu külje all enam kui 200 inimesele tööd pakkuv Saarioinen Eesti konkursile esitanud ka oma tublimaid töötajaid.
2018. aastal esitas ettevõte konkursile Irina Andrejeva, kes vastutab pannkoogitsehhis tootmise sujumise eest. 2017. aastal esitas ettevõte samale konkursile tootearendustehnoloogi Anneli Looduse, kelle ülesanne on uute toodete väljamõtlemine ja tootmiseks kohandamine. Kohtusime mõlema tegusa naisega Mamma tootmistehases ning uurisime, mida nad oma töökohast ja tööülesannetest arvavad. Koos tootejuhi Kadi Priimäega käisime põhjalikult kaemas ka tootmisprotsessi.
Pannkoogitsehhi grand old lady – Irina
Irina Andrejeva on Mamma tehases töötanud 2012. aastast saadik. Varem on ta töötanud Rapla piimatööstuses piima vastuvõtja ja laborandina ning maanteeameti liiklusmärkide valmistajana.
Vastates küsimusele, miks naisele Mammas töötada meeldib, tõi Andrejeva lisaks meeldivale töökeskkonnale esile ettevõtte stabiilsuse. Varasematel töökohtadel on tal sageli olnud pistmist pankrotistumise ning koondamisega. Saarioinenis aga ei ole selliseid ebastabiilseid seiku ette tulnud.
„Mulle meeldib liinitöö. Naised on tublid. Hommikul paneme asjad paika, ühed ja samad inimesed on tööl,“ rääkis ta. Samuti meeldivad talle töökoha lähedus (7 minutit autoga) ning töögraafik, mis seisneb küll pikkades 12,5-tunnistes vahetustes, kuid päädib see-eest mitme järjestikuse vaba päevaga. Andrejeva sõnul ei häiri teda ka külmas keskkonnas töötamine. Näiteks paljudele inimestele liinitöö ja külmas töötamine ei sobi, kuna need toovad esile varjatud terviseprobleemid, nt liigesehaigused.
Tööülesannetest peab naine kõige keerulisemaks täidisega pannkookide kokkukeeramist, mis algajatel on kõige raskem.
Ettevõtte personalijuhi Liisa Alekaski sõnul on Irina väga töökas ning ettevõtlik, kes suudab hästi meeskonda juhtida ning tööd organiseerida.
„Ta on inspireeriv juht, kes suudab oma meeskonnas kõikidele õige koha ja töö leida ning seeläbi inimesed hästi tööle panna,“ ütles ta. „Irina armastab seda, mida teeb ning seepärast on alati valmis panustama oma töösse väga palju. Irina märkab, kui midagi on valesti ning tihti on tema see, kes lahendusi pakub ja ellu viib. Oma positiivse ning „Jah! Me suudame!“ suhtumisega on ta loonud pannkoogi osakonna, kus inimestel on hea töötada, kus tööd nauditakse ning töökeskkond on nii toetav, et isegi vabadel päevadel soovitakse aega koos veeta. Irina loob väga hea meeskonnatunde, mille loomisel ise tihti tahaplaanile jääb.“
Pannkoogid on Mamma tehase üks suurimaid ja edukamaid müügiartikleid ning nende tootearenduses on suurt rolli mänginud ka Irina.
Kirglik gurmaan – Anneli
Anneli Loodus töötab Mamma tehases tootearendustehnoloogina. Tema põhiülesanded on mõelda välja uusi tooteid, arendada välja täpne koostis ning kohandada need tootmisse. Ta on õppinud kokaks-kondiitriks ning ülikoolis ärijuhtimist. Enne Mamma tehases tööle asumist 2010. aastal töötas ta erinevates kohtades nii koka kui ka kondiitrina. Enda sõnul oli tal Mammasse tööle tulles esialgu harjumatu arvuti taga töötada, nüüdseks on ta sellega harjunud.
„Mammas meeldivad mulle ettevõtte rahvusvahelisus, mis muudab töö hulga mitmekesisemaks, huvitav ja lai töövaldkond. Saan korraga teha nii paberitööd kui ka kokata, lisaks on töös palju suhtlemist nii eesti kui ka teistes keeltes, sh emafirmas Soomes,“ rääkis ta.
Pool tema tööajast moodustab nii Eesti kui ka Soome tarbijate jaoks uute toodete väljamõtlemine, timmimine ja katsetamine katseköögis ning degusteerimiste läbiviimine. Ülejäänud osa tööajast veedab ta arvuti taga nn paberimajandust tehes – planeerides, toodetele sobivaid koostisosi uurides, retsepte grammhaaval üles tähendades jm. Samuti käib ta toidumessidel ja muudel toidutehnoloogia arendamisega seotud üritustel.
Et ettevõtte sortiment on lai ning mõeldud erinevatele sihtgruppidele erinevates riikides, on ette tulnud ka olukordi, kus Looduse sõnul on osa toodetega tuldud liiga vara turule.
„Turu kompamine on keeruline nagu ka teada, mis kellele maitseb,“ lisas ta. „Osa toodetega, näiteks vokiroogadega, oleme liiga vara turule tulnud. Samas on meie sortiment nii lai – pakume nii lihtsat kodust asja kui ka trendikamaid ja uudseid toite. Töötame tooteid välja vastavalt sellele, kellele neid müüa soovime.“ Looduse sõnul on vahel ka nii, et inimene ei teagi, mida ta tahab süüa, vaid otsustab silmade ja suuga, siinkohal on uute toodete reklaamimiseks kasulik poodides tooteid esitleda.
Küsimuse peale, mida naised teeksid, kui peaksid töökohti omavahel vahetama, leidsid mõlemad, et praegune töö meeldib neile rohkem, ning Irina, kellele sobib rohkem liinitöö ja rutiinsus, ei peaks Anneli vaheldusrikkal kontoritöökohal päevagi vastu. Samalaadselt vastas Anneli, et ta ei kujutaks end ette liini taga töötamas.
***
Toiduliidu konkursist
Toiduliidu „Südamega tegija“ konkurss toimus sel aastal neljandat korda. Igal aastal valitakse välja viis silmapaistvat töötajat, kelle puhul leitakse, et nad on pühendunult panustanud enamuse oma tööelust toidusektori arendamisse. Nende seast valitakse Facebooki küsitluse abil ning Toiduliidu juhtkonna poolt välja üks finalist.
Toiduliidu juhataja Sirje Potisepa sõnul on iga suure tootja taga tegelikult meie oma inimesed, kelle käe all valmib toit samasuguse pühendumusega kui koduköögis. „Kõigi „Südamega tegija“ nominentide puhul on tegemist nii väärtuslike töötajate, hinnatud kolleegide kui ka suurepäraste inimestega, kelle üle võib ettevõte uhkust tunda. Meie eesmärk on tunnustada ja tänada neid inimesi, tänu kellele on Eesti toidutööstus nii kõrgele tasemele jõudnud,“ rääkis Potisepp
***
Fakte Mamma tehasest
Saarioinen Eesti OÜ avas Mamma valmistoidutehase Rapla vallas Kalevi külas 2009. aastal
2017. aastal oli ettevõtte käive 14,3 miljonit eurot.
Tehase pindala on peaaegu 6000 ruutmeetrit ning tehas hakkab jõudma oma tootmisvõimsuseni, st tehasehoone hakkab väikseks jääma.
Tehases töötab 203 inimest, kellest 31 on seal töötanud algusest ehk 2009. aastast saadik. Ettevõte annab suvel puhkuste ajal tööd ka paljudele kooliõpilastele, sh külmas tsehhis eeldusel, et õpilased on juba 18-aastased.
Et nõudlus mugavus- ja kiirtoidu järele aina suureneb, kasvab ka ettevõte igal aastal mitmekümne inimese võrra ning töötajaid on pidevalt juurde vaja. Robotid ja automaatika ei suuda paljudes protsessides inimesi asendada. Lisaks on laiast sortimendist tulenevalt tootmises suur roll käsitsi tehtavatel toimingutel.
Tehases on olemas soe köök (toatemperatuuril), kus toodetakse suppe, praade ja vormiroogasid, ning külm köök, kus valmistatakse võileibu, burgereid, salateid (6-8 kraadi). Pannkoogitsehhis on 10 kraadi sooja. Külm köök ja liinitöö, mis paljudele ei sobi, põhjustavad ka suuremat tööjõu voolavust.
Ettevõtte sortimendis on tooteid ca 120, sealhulgas 15 sorti pannkooke. Igal aastal asendatakse sortimendis keskmiselt 10 toodet.
Toodete koostisosad on välja arvestatud grammi täpsusega. Samuti püütakse täpselt ennustada tootmiskoguseid, et võimalikult vähe toodangut läheks kaotsi. Eestis müüakse aastas ca 5 miljonit pannkooki, päevas 10 000-13 000 pannkooki.
Kogenud töötajad suudavad koguseid ilma kaaluta mõõta, näiteks 30 g täidist oma käega 1-2 grammi täpsusega ära kaaluda. Pärast kaalutakse tooted üle. Tooted kipuvad pigem raskemad kui kergemad saama.
Ettevõte püüab kasutada võimalikult kvaliteetset toorainet. Tooted ostetakse sisse nn mullavabalt, nt köögiviljad on eelnevalt kooritud ja tükeldatud. Üldjuhul Eestist sellise kvaliteediga toorainet kergelt ei leia.