Eelmisel nädalal oli Märjamaa volikogus arutelus Luiste kruusakarjääri maavara kaevandamise keskkonnaloa muutmine. Karjäär on Luistel olemas, kuid kaevandaja ja loa omanik RTG Teed taotles maavara kaevandamisloa muutmist niimoodi, et mäeeraldise pindala suureneks 1,05 hektarilt 4,34 hektarini ja teenindusmaa enam kui kaks hektarit.
Kaevandamisluba soovitakse muuta nii, et kaevandamisala suureneb kahe ploki võrra (Teenuse-Luiste teelt paremale, tahapoole). Kaevandatavat maavara kasutatakse teede- ja üldehituses ning täitekruusana. Rail Balticu raudtee kavandatav trassikoridor jääb taotletava mäeeraldise ning selle teenindusmaa idaservast ~32,5 km kaugusele. Kaevandamisluba taotletakse 15 aastaks ning kaevandamise keskmine aastamäär väheneb tuhande kuupmeetri võrra.
Majandus- ja eelarvekomisjonis oli tekkinud küsimus seoses väljasõiduga kaevandusalalt. Seda saab teha kahte teed pidi. Pikem tee kuulub vallale, lühemal on aga üks lõik eratee. Väidetavalt on küll eratee omanikuga kokkulepe väljaveoks saadud, kuid kindlat lepingut ei ole.
Keskkonnaamet on Luiste kruusakarjääris läbi viinud keskkonnamõju eelhindamise ja leidnud, et kavandataval tegevusel karjääris puudub oluline keskkonnamõju. Põhjaveerežiim ei muutu, kuna kaevandamise käigus ei toimu põhjavee taseme täiendavat alandamist. Eeldatavalt ei mõjuta kaevandamine ka läheduses elava kaitsealuse liigi harivesiliku elupaika, kuna seda eraldab karjäärist tehislik barjäär.
Tekkiva müra ja tolmu on kaevandaja kohustatud hoidma lubatud piirides. Mürakaebuse korral tuleb kaevandajal läbi viia müra mõõtmine lähimate elumajade juures.
Märjamaa volikogu nõustus Luiste kruusakarjääris maavara kaevandamise keskkonnaloa muutmisega, mis suurendab mäeeraldise ja selle teenindusmaa pindala ning vähendab kaevandamise keskmist aastamäära.