Raplamaa koolides kiusatakse pisut rohkem kui Eestis keskmiselt, nรคitas รคsjavalminud uuring, kuid erinevus vรตib tuleneda ka muutusest ajas.
Tallinna รlikooli sotsiaaltervishoiu professor Merike Sisask tutvustas eelmisel nรคdalal Rapla riigimaja saalis Raplamaa koolikiusamise uuringu lรตppraportit.
Hiljuti valminud uuringu oli kaks aastat varem tellinud Eesti Tervisedenduse รhing, eesotsas projektijuhi รlle Laasneriga.
Uurijad vรตrdlesid Raplamaa uuringu tulemusi kogu Eesti omadega, mis olid saadud 2015. aastal. Nรตnda leiti, et mรตningane erinevus ei pruugi tingimata nรคidata seda, et Raplamaal kiusataksegi rohkem, vaid see vรตib olla tingitud ka kolme aasta jooksul aset leidnud muutusest. Vรตimalik on ka see, et praegu sรถandatakse kiusamisest rohkem teada anda kui kolm aastat tagasi, sealhulgas anonรผรผmses uuringus.
Mรคrkimisvรครคrne erinevus oli Raplamaa ja Eesti tulemuste vahel vastustes kรผsimusele, mitmel viisil on kiusatuid kiusatud. Eestis oli 45 protsenti kiusatuist kiusatud vaid รผhel viisil, Raplamaal oli see protsent aga kรตigest ligikaudu 16, teisi oli kiusatud mitmel eri viisil. รldse oli viimase aasta jooksul kiusamist kogenud 22 protsenti Raplamaa รตpilastest, Eestis keskmiselt oli see protsent aga 19. Eestis oli poisse ja tรผdrukuid kiusatute seas รผhepalju, Raplamaal oli aga tรผdrukuid rohkem โ 26 protsenti Raplamaa tรผdrukutest tunnistasid, et neid oli aasta jooksul kiusatud, kuid sama vรคitis vaid 19 protsenti poistest. โRaplamaal on tรผdrukud poistest oluliselt sagedamini kiusamise ohvrid,โ nentis Sisask. รle kuue protsendi oli Raplamaal neid, kes olid nii-รถelda topeltrollis โ keda oli aasta jooksul kiusatud ja kes olid ka ise teisi kiusanud.
Nii Raplamaal kui ka Eestis olid kรตige levinumad kiusamise viisid samad: naeruvรครคristamine, vรคlimuse pรคrast narrimine ja halvustamine ning kuulujuttide levitamine. Poiste puhul on rohkem ette tulnud ka fรผรผsilist kiusamist.
Kรผsiti ka seda, kui palju on รตpilased ise teisi kiusanud. Selgus, et viimase 12 kuu jooksul on seda teinud 13,5 protsenti Raplamaa รตpilastest. Kui kiusajatelt kรผsiti, miks nad seda tegid, nimetasid nad pรตhjusena kรตige rohkem kรคttemaksu. Samuti vรคitsid kiusajad, et nad kiusasid nalja pรคrast โ tegid teistele nalja. Tunnistati ka kiusamist sellepรคrast, et kiusatav ei meeldinud.
Raplamaal uuriti ka kiusamist รตpilaste ja รตpetajate vahelistes suhetes, seda Eesti รผldises uuringus veel ei tehtud. รle kรผmnendiku รตpilastest vastas jaatavalt kรผsimusele, kas nad on รตpetajaid kiusanud. Sealjuures oldi kรตige rohkem meelega sรตnakuulmatu. Jรคrgnesid vastused โolen รตpetaja peale karjunudโ ja โolen รตpetajale meelega รถelnud halvastiโ.
รle kolmandiku รตpilastest tunnistas, et รตpetaja on neid kiusanud. Kรตige rohkem vรคljendus kius รตpilaste vastuste jรคrgi ebaรตiglases hindamises, jรคrgnesid karjumine ja naeruvรครคristamine vรตi alandamine.
Kuigi ka รตpetajate ja รตpilaste vahelist kiusu esines palju, mรตjutab kรคitumist ja tervist rohkem รตpilaste omavaheline kiusamine, selgus uuringust.
Maailma Terviseorganisatsiooni skaala jรคrgi uuriti vaimset heaolu. Tuli vรคlja, et kรตige madalam on vaimne heaolu kiusaja-kiusatava topeltrollis ja kรตige kรตrgem on see neil, kes ei ole kiusamisega seotud.
Aga ilmnes ka, et kรตige kรตrgem on vaimse heaolu tase neil รตpilastel, kes elavad ema ja isaga peres. Jรคrgnes รผksikvanemaga pere, seejรคrel kasuvanemaga pere ja siis muu koosolemise vorm.
Kiusamisest rรครคgivad kiusatavad kรตige rohkem sรตbrale, kuid pรคris palju ka vanematele.
Uuring viidi lรคbi Raplamaa koolide 5.โ9. klasside รตpilaste hulgas. Kรตigepealt vastasid รตpilased veebikรผsitlusele, valimi suurus oli ligi poolteist tuhat รตpilast. Jรคrgnesid fookusgrupi intervjuud รตpilaste ja รตpetajate hulgas.
Uuringu lรตppraporti tutvustamise jรคrel arutleti, millised vรตiksid olla lahendused, et kiusamist vรคhendada. Rรครคgiti erinevatest programmidest, mida koolid ja omavalitsused on lรคbi viinud. Nรคiteks KiVa ehk kiusamisvaba kool ja VEPA Kรคitumisoskuste Mรคng. Merike Sisask รผtles, et sellised programmid pakuvad lahendusi, kuidas kรคituda nagu viisakas, sรตbralik, normaalne inimene.
Kรตneldi ka vanemlusprogrammist โImelised aastadโ, kuna tรตdeti, et kooliprobleemid saavad enamasti alguses kodust. Merike Sisask nentis, et vanemad tulevad programmidesse siis, kui nad saavad aru, et neid ei sรผรผdistata.
รlle Laasner rรครคkis, et kaks aastat tagasi sai koolikiusamise uuringu projekt alguse otsesest vajadusest โ koolidest tulid signaalid, et asi on hull. โNรผรผd on oma maakonna andmed olemas ja koolidel on oma andmed. Loodame, et teeme tegevusplaani, kuidas koolikiusamist vรคhendada,โ รผtles ta.
Uuringu viis lรคbi Eesti-Rootsi Vaimse Tervise ja Suitsidoloogia Instituut (ERSI). Uurimisgruppi kuulusid Merike Sisask, Airi Vรคrnik, Peeter Vรคrnik, Henrik Vรคrnik. Raha saadi uuringuks Pรตllumajanduse ja Registrite Informatsiooni Ameti (PRIA) Leaderi projektitoetusest.



