KultuurRisto Joost dirigeerib avatuks Rapla kirikumuusika festivali ja igatsevad hingeseisundid

Risto Joost dirigeerib avatuks Rapla kirikumuusika festivali ja igatsevad hingeseisundid

Mari Tammar

27. juunil algab jรคrjekorras XXVII Rapla kirikumuusika festival. Suurejoonelisel avakontserdil Rapla kirikus esitavad Tallinna Kammerorkester ja Eesti Filharmoonia Kammerkoor helilooja Tรตnu Kรตrvitsa uudisteose โ€žSina oled valgus ja hommikโ€. Seda dirigeerib tunnustatud dirigent Risto Joost, kellel haarame hetkeks kuuerevรครคrist, et rรครคkida eesootavast kontserdist ja muusikast laiemalt.

Kus sinu juured on, mis paigaga sa ennast identifitseerid?
Risto Joost: Minu perekond on kรตik pรคrit Viljandist, Mulgimaalt. Mina olen ainukesena Tallinnas sรผndinud ja minu elu on kujunenud pealinna รผmber, aga ma vรคga armastan Mulgimaad ja รผhtlasi ka teisi Eesti paiku. Looduslรคhedus on mulle tervikuna vรคga oluline ja รผritan seda igal vรตimalusel nautida.

Reklaam:

Mis sul Raplamaaga seostub?
Raplamaaga seostub mul muusika ja osa sรตpru, kindlasti ka Rapla kirikumuusika festival, sest ma olen sellel festivalil รผles astunud juba korduvalt. Minu arvates on see vรคga oluline festival, sest vรคga jรคrjekindlalt on aetud klassikalise muusika rida, mida pole tihtipeale lihtne publikule presenteerida, aga sellega on suurepรคraselt hakkama saadud.

Festivali ajal toimuvad kontserdid seitsmes kirikus. Kas kirik on musitseerimiseks nรตudlik vรตi millegi poolest eriline keskkond?
Pรคris kindlasti. Kirik vรตib soodustada konkreetse heliteose kuulajateni jรตudmist, sest kirikus on paratamatult teine akustika kui kontserdisaalis. Seal on rohkem avarust ja lรคbi selle ka akustilisi peegeldusi ja kaja on oluliselt pikem. Teostele, mis ei ole liiga kiired ja on atmosfรครคripรตhised, aitab kiriku akustika palju kaasa. Teostele, mis on energeetilised, kirik teeneid ei tee. Kiired tempod ei tarvitse toimida ja detailid kipuvad hajuma, aga see sรตltub konkreetsest kirikust.
Kirik kujundab vรคga palju atmosfรครคri. Kuna kontserdisaali keskkonnas aknaid tavaliselt ei ole, siis vรคline nii palju ei mรตjuta, aga kirikus mรตjutavad kontserdikogemust ka ilm ja vรคljast tulevad helid.

Kas Tรตnu Kรตrvitsa uudisteos โ€žSina oled valgus ja hommikโ€ sobib kiriku atmosfรครคri?
Suurepรคraselt sobib. Arvan, et kiriku keskkonnas toimib ta vรคga orgaaniliselt. Tรตnu muusikas ei ole ekstreemselt kiiret pulseerivat rรผtmi โ€“ vรคhemalt selles teoses mitte ja seetรตttu teeb see kuulajale olukorra oluliselt lihtsamaks. Teose koori- ja keelpillipartiid on vรคga meloodilised ja harmoonia tugevalt toetab seda. Nii et selles teoses on palju hรคid รตhtumaade heliloomingu traditsioone, mida on kirikutes juba aastasadu kuuldud.

Teoses on kasutatud Itaalia luuletaja Cesare Pavese tekste, mille Doris Kareva on tรตlkinud. Millest see teos rรครคgib?
See teos rรครคgib vรคga paljudest hingeseisunditest, mis on vรคga poeetilises vรตtmes esile toodud. Seal on piisav annus tumedust ja sรผngust, aga samal ajal ka helgust โ€“ kรตik lรตppeb ikkagi elujaatavalt. See kรตik rรครคgib pรตhimรตtteliselt ikkagi armastusest ja elust.

Reklaam:

Ka Tรตnu Kรตrvits ise on รถelnud, et see on hรผmn elule ja armastusele. Mis need vรครคrtused on, millele hรผmni tuleks laulda?
Eelkรตige hoolimine รผksteisest, aga ka hoolimine detailidest, kuidas รผksteisega suhelda ja mida tรคhele panna. Teoses ei รถelda seda otse, vaid poeesia abil. Ta toonitab ka selliseid igavikulisi vรครคrtusi – pealkirjaga โ€žSina oled valgus ja hommikโ€ on justkui kรตik รถeldud. Seal on ka selline igatsuse moment alati juures, mis teeb teda natuke kurblikuks, aga see on, ma arvan, ka elus vรคga kesksel kohal. Vรตib-olla me seda alati vรคljaspool ei nรคe, aga kui sissepoole vaadata, siis on igal inimesel neid nรผansse, mis elu kurvemat poolt toonitavad. Ma arvan, et segu sellest mรตlemast on selle muusika essents.

Kuivรตrd tegemist on รผhe uudisteose vaat et esmaesitlusega, mis tรคhendus siis รผldse esmaesitlustel on?
See on รผks kรตige tรคhtsamaid momente, sest see hetk annab sellele teosele elu ja mรครคrab รคra, millist elu teos elama hakkab. Kas see jรครคb publiku meeltesse kui kaunis ja sรผgav teos vรตi nagu varasemast traditsioonist teada, vรตib kukutada selle lรคbi. See vรตib juhtuda, kui muusikud teose eest piisavalt hoolt ei kanna, sellest aru ei saa ja ei anna edasi teose olemust – vรตi ei ole neil lihtsalt piisavalt prooviaega. ร•nneks meil seda olukorda ei ole. Maailmaesiettekanne on juba olnud ja lรคks vรคga menukalt. Nii et Rapยญlas saame publikule pakkuda kinnistatud versiooni. Praegu on kรคimas ka salvestusprotsess.
(Teose maailmaesiettekanne oli 16. juunil Tallinna Filharmoonia Mustpeade Majas – toim.)

Kas konsulteerisite prooviperioodil ka Tรตnu Kรตrvitsaga, kuidas see teos kรตlama peaks?
Jaa, kogu aeg. Ta oli meie kรตrval ja andis nรตu ja me oleme kรผsinud ja arutanud. Tรตnu on ise vรคga fleksibiilne isiksus, ta kuulab nii ettepanekuid kui pakub ka ise interpretatsioonilisi lahendusi vรคlja.

Kas see seab sulle kui dirigendile ka mingi tรคiendava pinge, kui esitad oma kaasaegse elava helilooja loomingut?
Pinget ei ole, pigem on see meeldiv vastutus omaltpoolt teha absoluutne maksimum selleks, et teos jรตuaks ka helilooja kรตrvu selliselt, nagu ta on kirja pandud. See on heliloojale hรคsti oluline, sest tema on veetnud teose kirjutamisega aasta aega vรตi veelgi rohkem. See on hรคsti hingeline protsess. Kui vรตtta รผks aasta inimese elust, siis see ei ole vรคike periood ja mรตni teos kรผpseb veel kauem. See on sรตna otseses mรตttes eluline protsess ja kui selle eest mitte hoolt kanda, vรตib jรคtta heliloojale pikaajalisi haavu hinge. Nii et see on selline lรคhisuhe muusikaga ja lรคbi muusika.

Kui palju inimesi selle loo eest Rapla kirikus hoolt kannab?
Laval on 19 Tallinna Kammerorkestri liiget ja 20-30 lauljat Eesti Filharmoonia Kammerkoorist. Teosesse on kaasatud ka solistid, nii et kokku on pisut รผle 40 inimese laval.

Reklaam:

Kui pikalt olete saanud selle materjaliga tรถรถtada?
Me hakkasime proove tegema mais, nii et see lugu on marineerunud nรผรผd juba kuu aega.

Mida see suvi veel sinu loomingus ja tรถรถs toob?
Pรคrast Rapla kontserti proovin veidi puhata, samas on ka laulupidu tulemas ja paar vรคiksemat soolokontserti Lihulas ja Muhus – laulan koos barokkansambliga Floridante. Ja siis lรคheb augustist jรคlle hooaeg lahti. Seal on juba palju erinevaid asju Rahvusooperis Estonia, Oslo ooperis, Plร cido Domingo vรตitjate galakontsert Ungaris, Brno filharmoonikutega vabaรตhukontsert Berliinis, ja niimoodi see lรคheb.

Kuidas sa puhkad?
Tuleb lihtsalt mitte midagi teha, see on kรตige tรคhtsam. Ja tuleb ka mitte vรคga palju plaane teha, see aitab puhkamisele oluliselt kaasa. (Naerab)

Pรคrast Ristoga rรครคkimist hรตljuvad mu silme ees kujutluspildid รตhtupรคikest tรคis Rapla kiriku atmosfรครคrist, kus igatsevad, ent siiski helged hingeseisundid on lahti rullunud ning igavikulised vรครคrtused ja helipuudutused kannavad kuulajaid sissepoole vaatama. Kas selline pilt ja emotsioonid ka tegelikult kontserdil on, ma veel ei tea, aga usun, et midagi selle teose haprast valguse poole pรผรผdlevast tunnetusest jรตudis siiski Risto sรตnade kaudu kohale.
Kuivรตrd tegemist on dirigendiga, kes vรคisab ka Euroopa lavasid, on vรตimalus teda Rapla kirikus nรคha kaunis privileeg. Ent kontserdile eelneb vestlus-kohtumine helilooja Tรตnu Kรตrvitsaga, nii et ka heliloojalt endalt on vรตimalus kรผsida, mis lugu see teos jutustab ja mis on teda seda looma inspireerinud.

0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kรตiki kommentaare