Mari Tammar
Rapla rahvale on Aivar Pihelgas rohkem teada kui kunagine Rapla รผhisgรผmnaasiumi direktor, ent tegelikult on Aivari puhul tegemist profifotograafi ja fotograafia รตpetajaga, kes on tuntud ka kui kirglik rรคnnumees. Pildistamine pole Aivarile aga mitte ainult tรถรถ, vaid ka elu- ja mรตtteviis, sestap teeme algatuseks fotograafiast juttu just temaga.
Mis on fotograafia vรตi fotograafi pรตhiรผlesanne?
Fotograafiat peetakse รผheks visuaalse kunsti haruks. Kuna tegemist on nii tehnilise kui ka loomingulise poole kokkusaamisega, ei vรตeta seda alati kui fotograafi loomingut, vaid seda vรตetakse kui vรตimalust dokumentaalselt aega ja hetke jรครคdvustada. Nii et fotograafia on รผhtpidi aja ja hetke salvestamine, aga fotograaf pรผรผab teha sellest vรตimalikult esteetilise vรตtte.
รhtepidi vรตib fotograaf olla ainult dokumentalist vรตi kroonik, aga isegi siis, kui ta teeb dokumentalistikat, teeb ta seda oma silmade lรคbi, tema valib hetke, tema valib selle, mis kaadrisse jรครคb. Nii et suur rรตhk on sellel, mida fotograaf nรคeb ja mida ta sellega รถelda tahab.
Mis teeb sinu arvates fotost hea foto?
Hea foto on see, kui fotograaf on nรคinud valgust. Fotograafia olemus on valgus. Kui fotograaf oskab nรคha valgust, siis see on kรตige alus. Teine on see, kuidas ta on osanud tabada hetke ja kolmas on see, kuidas ta on seda komponeerinud ehk kuidas ta paigutab selle, mida ta nรคeb, piiratud kaadrisse. Vรตib-olla kรตige enam meeldivad mulle need pildid, mis lisaks hรคsti tabatud hetkele ja valgusele omavad emotsiooni ja lugu. Hea emotsiooni ja looga fotod on head fotod.
Mida vรตi keda meeldib sulle kรตige enam pildistada?
Kui ma olin vรคike poiss, siis ma pildistasin aega ja inimesi, kes olid minu รผmber. Vรคga tรคhtis oli minu jaoks pildistada oma koera ja omaenda tegevusi ja รตdede tegemisi ja oma vanemaid. Vรคiksena ma pรผรผdsin olla teatud mรตttes kroonik.
Siis รผhel hetkel hakkasin tegema vรคga palju looduspilte. Mida rohkem ma loodust pildistasin ja pรผรผdsin anda edasi seda, mida ma looduses nรคen, seda rohkem sain aru, kui keeruline on panna kahemรตรตtmelisele pildile kolmemรตรตtmelist ruumi.
Nรผรผd ma olen jรตudnud sinnani, et mind huvitab inimene ja tema olemus ja see, kuidas anda edasi tema olemust staatilises hetkes nii, et see kรตnetaks seda, kes pilti vaatab.
Nii et ma olen ajas muutunud ja mu fotod on muutunud.
Mis tรคhtsus sinu arvates on Fotografiska avamisel eesti fotokunstile?
Ma ei รผtleks, et ainult fotokunstile, vaid fotograafiale Eestis รผldse. Praegu on selline periood, kus fotograafia saab endale uue tรคhenduse. Enne oli fotoaparaat selline asi, mille pidid eraldi kaasa vรตtma ja รผsna palju omama teadmisi selleks, et รผldse pilti teha. Ka pildi saamine oli pikem protsess. Siis tuli digiajastu ja fotografeerimine muutus palju lihtsamaks ja kiiremaks. Ja nรผรผd on asi veelgi edasi liikunud ja vรตimalik on pildistada seadmega, mis sul on alati kaasas. Ja ka tarkvaraliselt on pildi tekkimine ja tootmine muutunud hoopis millekski muuks.
Fotografiska tuleb uuesti tagasi loomingulise poole juurde, mis minu arvates on fotograafias รผlioluline. Kui kasutada kรตiki tรคnapรคevaseid tehnilisi vahendeid, mis fotot vormistavad, kipub fotograafi enda nรคgemine tagaplaanile jรครคma. Fotografiska nรคitab aga fotograafia tegelikku olemust ja mรตtet ja mida rohkem inimesi sellega tutvuda saavad, seda rohkemad hakkavad ehk ka mรตtlema, mida nemad loovad.
Sa kohtusid Fotografiska avamisel ka Jimmy Nelsoniga. Mis mulje ta jรคttis ja mis mรตtteid tema nรคitus tekitas?
Tema tegemisi ja pilte ma olen ennegi jรคlginud, sest ta pildistab teemat, mis mind ennast vรคga erutab โ hรตimud ja inimesed, kes elavad hoopis teistmoodi kui meie. Tema sรตnum on see, et neid inimesi tuleb salvestada, sest maailm on kiires muutumises ja รผhel hetkel nad muutuvad meile palju sarnasemaks. (Praegu me tajume nende eksootikat ja naudime seda.) Seepรคrast lรคheb mulle vรคga korda, mida Jimmy teeb.
Enne, kui teadsin, et ta Eestisse tuleb, kinkis minu elukaaslane mulle tema raamatu. Ma sain neid pilte suures formaadis vaadata ja olin vรคga รตnnelik selle kingituse รผle. Fotografiska avamise pรคeval oli Jimmy seal esinemas ja ma vรตtsin selle raamatu kaasa. Meie vestlus algaski sellest, et ma palusin sinna raamatusse autogrammi.
Kuna olin รคra kuulanud ka tema esinemise, imetlesin tema juures kรตige rohkem tohutut energiat ja teiseks oskust suhelda nende inimestega, keda ta pildistab – oskus luua nende inimestega side, et oleks รผldse vรตimalik pildistada nii, nagu tema seda teeb.
Lisaks on ta super turundaja, nii et ma imetlusega vaatasin, kuidas mees oskab oma pilte selgitada, huvi tekitada ja inimesteni viia.



