Katri Reinsalu
Huvihariduse valikutega tutvudes jääb tihti silma, et suur osa pakutavast on suunatud pigem noorematele õpilastele. Samal ajal tõdeb politsei, et üks parimaid viise noori pahandustest eemale hoida on vähemalt osa nende ajast huvitegevusega sisustada.
Kui head võimalused on siis meie maakonna teismelistel endale sobiv huviring leida? Loo jaoks küsisime valdadest just tasuta huvihariduse kohta.
Lapsi lihtsam kaasata
Põhjus, miks väiksematele rohkem valikuid on, peitub selles, et neid on lihtsam kaasata ja nad on aktiivsemad osalejad.
„Ma arvan, et see on peamiselt tingitud sellest, et nooremad on aktiivsemad huviringides osalema. Põhikooli kolmandale astmele suunatud huviringid kipuvad „välja surema“ noorte huvi raugemise tõttu. Püsivamad on ringid ja huvialad, millel on järjepidevus alates esimesest kooliastmest kuni kolmanda astmeni ja ka gümnaasiumini – näiteks rahvatants, koorilaul, kunstiring, treeningud spordiklubides ja õppimine huvikoolis,” räägib Kohila haridusnõunik Meeri Ehandi.
„Noorema sihtgrupi kaasamine huvitegevusse on mõnevõrra lihtsam ning teatud traditsiooniliste huviringide tegevus on oma olemuselt sobivam lastele, näiteks koorid ja tantsuringid. Vanema grupi noored, eelkõige poisid, kasvavad nendest tegevustest teatud ajal välja ning neile on vajalik luua sobivamaid tegevusi. Vanema grupi noored soovivad teatud piirist alates rohkem vabadust ning võimalusi, mis vastab nende huvidele. Paraku jätab vanematele noortele märgi maha ka pikem ning raskem koolipäev, pärast mida ei ole neil enam nii palju jaksu huvitegevuses osaleda,” lisab sellele Kehtna spordi- ja noorsootööspetsialist Artur Ojasalu.
Kui aga teismelistele suunatud huviringid luubi alla võtta, on tegelikult ka neile pakutav valik üpris mitmekesine. Põhikooli kolmandat astet silmas pidades on Kohilas loodud malering, tüdrukute klubi – kokandus ja filosoofia, kunstiring, teadlik ja teaduslik ÖKO, tehnikaring, heli ja valgus, rahvatants, segakoor ja matkaring.
„Kohila avatud noortekeskuses on noortel võimalik osa võtta pilliringist – hea võimalus katsetada erinevate pillide mängimist, et siis leida see pill, mida sooviks näiteks muusikakoolis süvendatult õppida. Lisaks on seiklusring, mis on mõeldud ka põhikooli kolmandale astmele,” selgitab Ehandi.
Kehtna vallas pakutava tasuta huvitegevuse hulka kuuluvad ujumisring ja üldfüüsiline (jõusaali) huviring Valtu spordimajas, digikunst Kehtnas ning Järvakandis, üldfüüsiline treeningring Järvakandis, korvpall, saalihoki ning kitarriring Eidaperes. Veel saab välja tuua peamiselt just vanema sihtgrupi noorte seas populaarse Kaerepere helistuudio huviringi „Rütmilabor”, Kehtna motospordi tehnikaringi ja tantsuringi Järvakandi noortekeskuses.
Valdade spetsialistid kinnitasid kui ühest suust, et ka teismelistele pakutava huvihariduse valik on nende hinnangul piisavalt mitmekesine.
„Iga meie valla kooli juures on huvitegevus esindatud. Meil on vallas mõni üksik piirkond, kuhu me ei ole kohapeal toimuva tegevusega paraku veel jõudnud, kuid enamik paiku on kaetud. Kaudselt on võimalus huvitegevuses osaleda siiski kõikidel noortel, kuna nad käivad meie valla koolides ning mitmed ringid on kas koolis kohapeal või ka kooli lähedal asuvates asutustes. Kui pärast koolipäeva tuleb tagasi sõita kodukohta, siis alati ei ole õhtupoolikul toimuvates ringides osalemine lihtne, kuid pakume ka transpordi toetust, mis teeb olukorda veidi paremaks,” kommenteeris Artur Ojasalu.
Meeri Ehandi tõi välja, et ka noorte enda algatus on oodatud. Tänavu suvel valiti Kohilas noortevolikogu, kellelt vald ootabki tuge ja ideid, kuidas huvitegevust vallas paremini korraldada.
Saatsime nädal tagasi huviharidust puudutavad küsimused ka Märjamaa haridusnõunikule Raivo Heinarule, kes vastas, et huvitegevuse temaatika nõuab põhjalikumat vastust, mille kirjutamine nõuab aega ja tahtmist, mida mõlemat oli tal sel momendil vähe.
Huviringi meelitab „liider”
Rapla Kesklinna kooli valikus on 14 huviringi eri vanuses õpilastele. Kõik peale saviringi on õpilastele tasuta. On ringe, mille vanuserühm hõlmab tervet põhikooli ja on ka konkreetselt vanematele õpilastele suunatuid. Mõned näited viimastest oleks robootika, raadioring, näitering ja sel sügisel alustanud rahatarkuse ring. Umbes sama suur ja mitmekesine valik on ka Vesiroosi koolil.
Kesklinna kooli huvijuhi Silvi Tarto sõnul saab eelmise aasta statistika alusel öelda, et kõige aktiivsemad ringides osalejad on 1.-4. klasside õpilased. „5.-7. klasside õpilased on üsna „suikvel“ olekus ja siis on jällegi tõusutrendi märgata 8. ja 9. klasside õpilaste puhul,” lisas ta.
Tarto ütles, et kedagi vägisi ringitundi tulema ei sunnita. „Tulevad ikka need, kellel on huvi ja soov temale meelepärases ringis osaleda,” kommenteeris ta. Huvi elavdamiseks korraldab kool aga õppeaasta alguses omamoodi ringide laada, kus tutvustataksegi erinevates huviringides pakutavaid tegevusi.
„Saab küsimusi esitada ja ennast ka huviringi kirja panna. Sellel aastal pakuti lisaks ringide tutvustusele ka mõne huviringi poolt nn näidistundi. Laadale on oodatud kõik õpilased, aga ka lapsevanemad. Me ei tutvusta mitte ainult oma kooli ringe, vaid ka meie majas ruume kasutavaid teisi huviringe (maadlus, judo, võrkpall, saalihoki jne),” ütles Tarto.
Eelmisel aastal kooli tööle asunud Tarto ütles, et oma lühikese tööpraktika põhjal saab ta öelda vaid seda, et teismeliste puhul loeb väga palju „liider“ või „iidol“, kelle moodi soovitakse olla. „Kui õpilasel on keegi, kelle sõber või kaaslane ta ihkab olla ning kui see „keegi“ osaleb mingis ringis, siis tahetakse loomulikult samuti selles ringis osaleda,” selgitas ta. Ta arutles edasi, et pahatihti satuvad politsei huviorbiiti õpilased, kes joonduvad „liidri“ järgi, kelle peamisteks tegevusteks on ulakused, mida pärast tunde väljaspool kooli tehakse.
Tagasi Kesklinna kooli huviringide juurde minnes on kõige populaarsemad robootikaringid ja spordiringid. „Teismeliste huvi kasvu loodan sellel õppeaastal näha näiteringis ja sellel aastal alustanud „rahatarkuse“ ringis,” ütles Tarto.
Ta lisas, et õppeaasta vahetudes toimub valikus mõningaid muudatusi. Üldiselt jätkavad need ringid, millest aktiivselt osa võetakse, ja lõpetavad need, mille vastu huvi on jahe. Uute ringide loomisel püütakse õpilaste soovidele vastu tulla. Valikute tegemisel mängib Tarto sõnul ühelt poolt olulist rolli Rapla vallas tervikuna pakutavate huviringide valikurohkus. „Paljud lapsed osalevad lisaks kooli oma huviringidele ka muusikakoolis, laulustuudios, korvpallikoolis jne,” selgitas ta. Teisalt on probleemiks ringijuhtide leidmine. Seda eriti väljastpoolt maja, sest ringijuhi tasu ei ole eriti motiveeriv.