รks vana mees รผtles mulle kord, et igal murel on sada nรคgu. Kรตik sรตltub sellest, kuidas me temale lรคheneme. Eesti viimase aja poliitilisi diskussioone jรคlgides on minus tekkinud tunne, et paras osa sellest toimub pealispinnal โ mรตtestades pigem tagajรคrgi kui pรตhjuseid.
Ehkki pรคriselt ei ole รผhestki probleemist vรตimalik aru saada enne, kui oleme jรตudnud selle tuumani.
Pagulaste poleemikas on nรตnda minu meelest sageli esitamata jรครคnud รผks kรตige pรตhimรตttelisemaid kรผsimusi: mis saab juurtest? Sest kui vรคlja arvata ehk tรคnapรคeva urbanistlik konsumerism, vรตrsub iga elustiil vรตi kultuur alati keskkonnast, mis teda รผmbritseb. Meie esivanemad elasid kainelt ja kokkuhoidlikult, kuna neid รผmbritses karge ja nรตudlik pรตhjamaa loodus. Nad laulsid laule, mis rรครคkisid maastikust, mille keskel nad elasid, ja rรครคkisid lugusid, mis sellest lรคhtuva eluviisiga kaasas kรคisid.
Palmisaarel vรตi kรตrbeveerel puuduks neil lugudel ja lauludel tรคhendus, รตigupoolest oleks seal raske neis vรคljendatut kujutleda, sellega haakuda.
Kui inimene oma sรผnnipรคrasest keskkonnast vรคlja tรตsta โ eraldada ta pรคritud loodusest, ajaloost, kultuurist โ, siis nรคib paratamatu, et temas tekib teatav vaimne nihestatus. Juhul, kui kรผsimus on ellujรครคmises, vรตib inimene selle nihestatusega leppida, ent see ei tรคhenda, et seda ei eksisteeriks.
Sรครคrane olukord esitab vรคljakutse mรตlemale osapoolele: nii oma kodukeskkonna kaotanuile kui ka tema uue kodumaa elanikele. Esimesele vรตimetusega oma uut รผmbrust lรตpuni adekvaatselt tajuda ja mรตista, teisele รผlesandega sรคilitada oma kohatunnetus ka muutunud olukorras.
Omaette juhtum on ehk see, kui rรคnnatakse spetsiifilisest kultuurilisest huvist teise maa vastu, ent isegi siis ei ole inimese juured kindlasti mitte peenraha, mille saaks รผhes kohas tasku pista ja teises kohas sama lihtsalt vรคlja puistata. Inimese vaimne ja kultuuriline juurdumine รผhes keskkonnas on pikk ja keeruline protsess ja see on seda keerulisem, kui vรตtame selle ette tรคiskasvanuna. Lapsena omandame palju asju alateadlikult, hiljem nรตuavad need meie tahtlikku ja teadvustatud pingutust. Ja samas eeldab millegi uue omandamine seda, et me รผldse teame, kes me alustuseks oleme.
Kui me neid arusaamu eitame, nรคib mulle varem vรตi hiljem tulemuseks isikupรคratu, minevikuta maailm, kus pole tรคhtsust ei kohal ega loodusel ega kokkuvรตttes ka ajalool โ sest pole olemas mingit รผleรผldist, abstraktset loodust vรตi abstraktset, eikusagil aset leidnud ajalugu. Ka ajalugu ja ajalooline mรคlu on alati seotud kohtade ning nende olemusega.
Mulle tundub, et inimesed, kes saabuvad uuele maale pelgalt materiaalselt mugavama vรตi parema elu ootuses, on oma juured juba suuresti minetanud ega tea, kes nad pรคriselt on. Selline inimene ei saagi uues kohas juurduda, paremal juhul vรตivad seda suuta nende lapsed. Neil, kes rรคndavad elulisest mรถรถdapรครคsmatusest, ent selge kultuurilise eneseteadlikkusega, seisavad ees teised vรคljakutsed: neil tuleb vastata kรผsimusele, mida tรคhendab nende oma loodusest ja ajaloost vรตrsunud kultuur uues, sootuks erinevas keskkonnas ning millises vormis oleks sel lootust uues paigas olemasolevasse kultuuri sulanduda.
Pagulaste vastuvรตtjatena vรตib meile olla abiks, kui suudame nende kultuuritausta mรตningal mรครคral mรตista ja oleme sellega tuttavad. Ent mรคrksa olulisem vรคljakutse nรคib olevat meeles pidada, kus on meie endi juured ja mis on meie enda kultuur. Kui me selle vรตime minetame, muutume me isegi omamoodi vaimseteks pagulasteks, kellele nende omaenda maa on tegelikult vรตรตras. Sest inimesele, kellel puudub oma juurte tunnetus, ei oma koht mingit sรผgavamat tรคhtsust.
Margus Lattik, kirjanik ja tรตlkija


