Kristiina Ehini vรคrske luulekogumik viib rรคnnakule lรคbi aegade, ajaloo ja enesetunnetuse, pรตimides ridade vahele nii olnud aegade rรตรตme kui ka valusid kรตrvuti tรคnapรคevaste probleemidega.
/โฆ/
โKui sobran minevikus
teen olevikule ruumi ja tulevikku teed
Ja pealegi โฆ
kui pรผรผan unustada
meenub kรตikโ
(Kristiina Ehin โJanu on kรตikidel รผksโ 2020, lk 13)
Alates vastava teadvuse ja teadlikkuse saavutamise hetkest tegeleb inimene iseenda asetusega siin ilmas. Juba vรคikesed lapsed asuvad maailmapildi avardudes uurima, kes on ema รตde vรตi vanaisa vend ja mida see tรคpselt tรคhendab. Kui algul tรคhendab see kรตigest pรตlvnemist ja pereringi, siis vanemaks saades muutub arusaam sugulusest, pรคrinemisest ja niitidest, mis meid omavahel seovad, abstraktsemaks. รhtรคkki vรตivad need osutuda niivรตrd keerukaks, et nรคivad absurdsed ja tรผhised, mรคrksa lihtsam on rehmata kรคega ja alustada uuelt rajalt, puhta lehena, raputades รตlult kรตik olnu. Iseasi muidugi, kas selline puhastumine sellest, mis on meid kujundanud, on รผldse vรตimalik.
Kristiina Ehini vรคrskemat luulekogu โJanu on kรตikidel รผksโ lugedes rรคndasin taas pisut neil end otsivatel radadel. Nii nรคib tegevat ka autor ise. Ilmselt ei ole mina ja autor ainsad, kes on mingil eluetapil salvestanud sugulaste juttu eesmรคrgiga talletada seda, mida aju lihtsalt lรตpmatult ei suuda. Seetรตttu julgen ka pisut รผldistada ja vรคita, et luulekogumikus puudutavad kรผsimused ja teemad on meile kรตigile tuttavad. Oma pรคritolu ja selle seostega iseenda suhtes tegeleme me mingil moel kogu elu. Alates sellest, kes on kelle nรคgu lรคinud vรตi kust pรคrinevad meie teatud iseloomuomadused. Inimlik on pรผรผda mรตtestada ja leida loogikat, mingisugust mustrit kรตiges.
Oma teose vรคlja andmiseks kogus Ehin Hooandja platvormi kaudu annetajatelt rahalist tuge ning sel platvormil on ta ka kirjeldanud, kuidas raamatu kirjutamise ajal nรคgi ta unenรคgu, millest hiljem sรผndis nii teose pealkiri kui ka temaatiliselt lรคbiv joon. Kui pรผรผda unenรคo kirjeldust lรผhidalt kokku vรตtta, nรคgi ta end jรตe kaldal, jalgade asemel juured ning need juured olid janusse suremas. Jรตest vett juurtele vรครคnates hakkas tal parem ning รผhtlasi nรคgi ta vee peegelduses oma esivanemaid ning enda elu varasemaid seiku. Ta nimetab seda jรตge Ajajรตeks ning kirjeldab, kuidas mรตistis siis, kuidas tema nagu kรตik teisedki sobitub suuremasse pilti. Kuidas meie juured on alati รผhtviisi janused erinevate tundmuste ja ka maisemate vajaduste jรคrele ning see รผhendab meid lรคbi riikide ja ka ajajoonte.
Et siis janu on meil kรตikidel รผks ja on nii olnud lรคbi aegade. Rasketel janustel hetkedel otsime ikka lohutust neilt, kellel on juba oma sedasorti janu kustutatud. Teiste kogemused on รตppematerjal, aga ka viis toime tulemiseks, kuna see teine on mis iganes raskuse รผle elanud vรตi toime tulnud raskustele vaatamata.
Sedaviisi ilmselt mรตtleme รผsna sageli oma esivanematest, kuna enamik neist on mitte nii kauges minevikus pidanud elama รผle raskeid ja vรคga raskeid aegu, mille sarnaseid meil praegu on keerukas kujutledagi. See ei ole aga haletsusevรตtmes, et kui kole, et oli, vaid tihti pigem uhkelt tรตdetud, oli, aga tulime vรคlja ja elame edasi, et seda kรตike meenutada.
Sellisel moel meenutades iseendaga otseselt seotud inimeste suuremaid ja vรคiksemaid vรคgitegusid, toidame iseenda juuri ja anname elujรตudu. Ja mitte ainult, vaid teadmine, et on olnud keegi, kes sarnaneb ehk teoreetiliselt paljuski meie endaga, pakub rรตรตmu, kui teame, et ta oli ja elas, tal oli raske, aga siis oli jรคlle lรตbus, ta pingutas ja armastas, unistas ja valutas sรผdant. Ta ei teadnudki, et ma tulen, aga ometi teadis. Nii nagu mina ei tea tรคpselt, kuidas ta oli, aga ometi tean.
Ehini teoses on palju rรตรตmustavaid ja hingekosutavaid viiteid oma suguvรตsale ning on palju hoogsat ja lรตbusat lugemist vaarvanemate tegemistest, kuidas pruute taga aeti ja kes mis ametit pidas ja mida pidas oluliseks ikka teistele รผle korrata. Veelgi liigutavamad on aga tรคhelepanekud, meenutused ja kirjeldused mitte nii rรตรตmsatest mรคlestustest. Vahest ehk seepรคrast, et kui esivanemate rรตรตmud kolmepรคevastest pidudest vรตivad kรผll lรตbustada, kuid jรครคvad tunnetuslikult kaugeks, siis mured, nagu surmaga silmitsi seismine, on igavikulised ja puudutavad alati.
Iseรคranis hellalt mรคngitas hingekeeli luuletus Silveri emale Annile. Seda kรผll mitte niivรตrd tehnilises mรตttes, vaid ideetasandil. Ehini luuletusi lugedes mind sageli puudutab just see, kuidas tema mรตte tรถรถtab, aiman tema sรผdant, kuigi ei hinda tihti valikut riimides end vรคljendada. Kaunid sรตnad ja lihtsad riimid annavad sรตnumi ja tunde edasi, kuid รผldmulje on pigem naiivne. Mรตni rida mulle siiski pรคris meeldis, kuigi need juba kirjeldavad pigem rahvusega seotud identiteedi kรผsimusi:
/โฆ/
โMa soovin et Eesti iial ei oleks
kauge riigimasin
vaid valus ja vรตlus ilus ja kole
sรผgavalt isiklik asiโ
/โฆ/
Ehin on luuletuste loomisel teinud suure tรถรถ, pikkides ridade vahele palju maailmaajaloolisi mรคrkeid ja viiteid, kord pรคris otse, kord pisut kaude. Suuremasse pilti sobitumise raamistikus on selline kihtide loomine tรคnuvรครคrt ning aitab suhestuda iseenda tegemiste osas nii indiviidi kui ka rahvusena maailma tuntud ajalooliste tรคhelduste voogu. Vรตi vรคhemasti sunnib mรตtestama end kuskile sinna, mรตรตtma ja kaaluma iseend รผmbritsevat selles vรตtmes. Need arvukad detailid, samas, ei ole minu hinnangul niivรตrd olulised, kui edasi antav idee ise.
Idee kui selline on โlihtsa eestlaseโ jaoks igati รผlev ja รผllas. Tuua meid lรคhemale juurtele, veendes meid, et nendes peitub elujรตuallikas ja kรตik see rahuolu, mis saamata jรครคb, vรตib saabuda sealt kaudu. See sรตnaseletamatu ja igatsetud hunnitu sรผdamerahu. Kellelegi kuskil vรตib see teos olla ergutuseks uurima oma suguvรตsa, rรครคkima ja talletama nende inimeste elusid, luues seelรคbi tugevamat enesetunnetust รผksikutes eestlastes, aga ka รผldisemalt tervikuna, sest meis on ju ometi kรตigis see รผks รผhine janu. Jรคttes kรตrvale pisut tรคnitavalt moraliseeriv toon mรตningates tรคnapรคeva maailma mรตtestavates luuleridades, on ajalootunnetus teoses soe ja sรผdamlik.
Mitte nii soe ega sรผdamlik nagu read linnurahu kaitseks vรตi luuletus โHรคdaabikรตne peaministrileโ jรครคvad minu jaoks teiste seas varju ning lugedes kiirustasin neist edasi liikuma. Kohati tundub, et nad moodustaksid juba eraldi teose, sobituksid paremini mujale, aga kรผllap oli selline vaheldumine erinevate ajakihtide ja teemade vahel autori teadlik valik mitmekesisuse ja samal ajal terviku loomisel.
Olgu kuidas on, mulle jรครคvad ikka ette need riimid. Jรตulisust neis sรตnades on, sรตnumi leiab ka, aga edasi andmise viis meenutab kangesti pรตhikooli esimesi katsetusi รผhiskondlikult kriitilise luule loomisel. Samas meeldejรครคvus on kahtlemata tugevus luulemaastikul ning on omaette eesmรคrk seegi, et pรตhikoolijรผts vรตiks neid ridu peast soravalt ette vuristada.
Olgu see รถeldud, et muidugi ei ole kรตik riimid lรคbivalt vastumeelt, kuivรตrd neid leidub kogumikus palju, on selliseid, mis on iseรคranis meeldejรครคvad just positiivses vรตtmes. Tabavaid รผtlemisi jagub Ehini sulest kรผllaga, tema inimese ja inimsuse tunnetamise osas kahtlusi ei jรครค. Paremal moel รตnnestub tal torgata ikka armastusega, kรตneldes sรผdamest ja sรผdametest.
/โฆ/
โMu sรผda on tolmuka arglik vรคrin
ja tรตotuse pidamine
Mu sรผda ei kรผsi kas unes vรตi pรคris
on armastus igaveneโ
Kihilised tekstid tulvil keerukaid mรตtteid kohati liiglihtsas vormingus on minu pealiskaudne lรผhikokkuvรตte Ehini vรคrskeimast kogumikust. รtlen pealiskaudne, kuna nรคib, et mรตni kiht vรตib avaneda alles pรคrast mitmekordset lugemist. Kuigi olen neid ridu ikka ja jรคlle รผle lugenud, et nende รผle mรตtiskleda, siis julgen arvata, et vรคhemasti huvitavat, aga tรตenรคoliselt siiski ka nauditavat leiavad sellest teosest paljud.
Liiglihtsuse all ei pea ma silmas kรผll, et tekstid peaksid alatasa vรตimalikult keerukad ja hรคgusad olema ega vรคida ka, et riimilist luulet mingil moel lihtsam luua oleks. Tรตenรคoliselt on see pigem vastupidi. Kรผll aga toetaks voogavam ja jutustavam kirjaviis minu meelest tervikuna teoses toodud lugude tรคhendusi, jรคtaks pisut enam ruumi lendlemiseks ning jรคtaks vรคhem aega tegeleda rรผtmidega.
Kui midagi oleks vรตinud teoses lihtsam olla, siis vรคlimus. Vรตimalik, et peaaegu kahekordne toetus, mis Hooandjas saavutati, lรคks liiga hoogsalt kasutusse, sest kujundus on minu maitsemeelte jaoks mitmekordselt รผle vรตlli. Esikaane kujunduse jรคrgi oleks vรตinud eeldada, et tegemist on mรตne kohaliku selgeltnรคgija jรคrjekordse รผllitisega, mitte luulekoguga, mida vรตiks lugeda. Mรตistan fotokunstiteoste taotlust kihtide loomisel, kuid piisanud oleks mรตnest รผksikust, millele keskenduda. Joonistused ja vรคrvilรคrakad on รผleliigsed, valinuks siis รผks vรตi teine, aga kรตik korraga tekitavad tรคiesti รผleliigset mรผra. Selliseid n-รถ tulesid ja vilesid neil luuletustel vaja ei ole, must tekst valgel lehel oleks olnud igati tรตhus.
Homme, 23. juulil on Kristiina Ehin kรตnealust teost Raplas ka esitlemas. Tasub minna kuulama, kuidas tutvustab autor oma teost ise ning kahtlemata on mรตistlik endale see kogumik รถรถkapile lugemiseks soetada. Meeldivusi ja mittemeeldivusi tekib ja leiab igas teoses, aga igal lugejal on need isesugused. Need meeldivused on aga eriti just Kristiina Ehini puhul enamasti niivรตrd kรตrgendatud, et nende leidmine, lugemine ja endasse pรผรผdmine kaaluvad muu tรผhja-tรคhja alati รผles.




