Ei ole just igapรคevane nรคhtus tรคnapรคevases infomรผras, et รผks dokfilm vรตib jรตuliselt kรตnetada ja mรตtlema panna. Seda enam, et platvorm, kus seesama film hetkel nรคhtav, on armastatud ja vihatud NetFlix isiklikult. Siiralt, me kรตik, viimne kui รผks, vรตiks leida sealt selle poolteist tundi kestva dokumentaali โThe Social Dilemmaโ, sest see film paneb asjad perspektiivi, mida igaรผks, kel on lapsed, nutitelefon ja sotsiaalmeediakontod, vรตiks teada.
Facebook, Instagram, Youtube, Pinterest, Google, Twitter, TikTok, Snapchat jne. Rรครคgivad inimesed, kes on olnud kogu selle sรผsteemi loojad ja arendajad ja kes nรผรผd tajuvad selgelt, et sotsiaalmeedia on tรคielikult minetanud oma algse idee, mรตtte ja nรคo ning meil kรตigil on pรตhjust olla mures, vรคga mures.
Me kรตigi vaimne tervis pole olnud ka suurte sรตdade ajal nii suures ohus kui praegusel kรตrgtehnoloogilisel รผhe kliki ajastul. Me nรคeme oma sรตpradest vaid ebainimlikke filtritega tรถรถdeldud fotosid. Staatuse mรตรตdupuu on vaid jรคlgijate number. Pandud vรตi panemata โLikeโ otsustab, kes on sรตber ja kes mitte. Me ei suuda eristada informatsiooni desinformatsioonist. Vรคhe sellest โ meil kรตigil on vรตimalik valida ka just see endale sobiv ja mugav โtรตdeโ.
Alguses tรถรถtas nende ettevรตtete kogu รคrimudel klassikalisel pรตhimรตttel, et reklaami mรผรผdi kasutajatele, aga karm ja fundamentaalne muutus on see, et nรผรผd mรผรผakse kasutajaid reklaamitรถรถstusele ehk meie oleme kaup, keda mรผรผakse. Kui sa ei maksa toote eest, siis oled SA ISE toode.
Tehnoloogiatรถรถstusel on me kรตigi รผle nii suur kontroll, et selle reaalsed mรตรตtmed on tรคiesti hoomamatud. Lisaks konkureerivad kรตik need platvormid omavahel kasutaja ekraaniaja รผle ja selle nimel nรคhakse iga pรคev roppu vaeva, et aheldada kasutajaid veel ja veel kauemaks ekraanide taha. Absoluutselt kรตik, mida me sotsiaalmeedias teeme, on detailselt salvestatud. Me anname endast tohutus koguses infot รคra iga pรคev, ilma et me seda ise aimaksime. Oleme muutunud etteaimatavaks sihtmรคrgiks. Iga pildi, video, uudise, reklaami taustal tiksub taimer, mis loeb vรคga tรคpselt, kui pikalt sa seda jรคlgid.
Oleme jรตudnud punkti, kus sotsiaalmeedia otsustab, kes on รผhe vรตi teise riigi president ja milline on seal valitsev riigikord. Nutitelefon on me jaoks justkui uus ja eluliselt vajalik organ, ilma milleta me ei suuda eksisteerida. Iga kord, kui sa ta tรตstad, pakub ta sulle midagi uut ja see ei allu enam ammu meie kontrollile, vaid meie oleme kontrollitavad. Inimene saab hakkama teadmisega, mida arvab lรคhikond temast, kuid ilmselgelt ei ole inimene loodud toime tulema teadmisega, mida arvab temast 10 000 inimest. Ajame taga vaid seda hetkelist dopamiinilaksu, mis tekib, kui nรคeme enda postituse all seda oodatud pรผstist pรถialt. Pole siis ime, et nรคiteks ainuรผksi USA-s on alates 2010. aastast vaimse tervise hรคiretega teismeliste tรผdrukute arv saja tuhande kohta kasvanud rohkem kui 150%.
Loomulikult ei ole ka selle dokumentaali mรตte needa sotsiaalmeediat maapรตhja. Sotsiaalmeedia pakub ka palju hรคid lahendusi ja vรตimalusi, millest inimkond pole osanud unistadagi. Kรผll aga peame ise olema need kriitikud, kes oskavad nรคha ohte ja nendele ka viidata, sest seni, kuni me seda ei tee, oleme nende tehnoloogiafirmagigantide jaoks ainult รผks toode, mida lรตputult mรผรผa.
Aga kel vรตimalik, vaadake see dokumentaal ikkagi รผle ja otsustage siis ise, kas ja kui hull see asi on.




