Negatiivsed kokkupuuted perekond Minni ja Rapla vallavalitsuse vahel jรคtkuvad. Seekord sekkus asjasse siseministeerium, kes algatas jรคrelevalvemenetluse ning tegi vallavalitsusele ka ettekirjutuse.
Mรตni kuu tagasi avaldasime Raplamaa Sรตnumites artikli โRapla vallavalitsus andis oma panuse vรคhihaige ema elu raskendamisseโ (ilmunud 21.10.20), milles kรคsitlesime keerukat probleemi, millega seisis silmitsi Mari Minn. Nimelt vรตitles Mari Minn mitmeid kuid, et vรตimuorganid aitaksid tal tagada oma รตigust olla oma tรผtrega koos. Ka telesaade โPealtnรคgijaโ tegi Mari olukorrast saatelรตigu ning pรคrast selle eetrisseminekut suudeti ema ja tรผtar taas kokku viia.
Kuigi olukord justkui leidis teatud mรตttes lahenduse, vรคhemasti Mari jaoks selleks hetkeks, ei olnud see lahendus sugugi lรตplik ega ka meeltmรถรถda kรตikidele asjaosalistele. รks loo asjaosalistest on paraku ka Rapla vallavalitsus, kuivรตrd vallavalitsuse ametnikud on seotud Mari olukorraga Mari vanemate kaudu, kes elavad Rapla vallas. Ajakirjanike kรผsimustele vallavalitsus sisulisi vastuseid ei soovinud anda ei siis ega soovi ka tรคna. Vastused laekuvad, aga need ei ole sisulised. Ei jagata selgitusi ega avata ka oma teguviiside tagamaid.
Kahetsusvรครคrselt tuli Mari Minnil alistuda pikaajalisele haigusele mรถรถdunud aasta 25. detsembril. Leinamiseks perekonnale aga liiga palju aega ei antud. Urmas Minn selgitab, et nende perekond sai juhuslikult teada, et Rapla valla rahvastikutoimingute osakond on teinud rahvastikuregistris kande Mari tรผtre elukoha Raplasse registreerimiseks lapse isa 27. detsembril tehtud avalduse alusel. Kanne tehti 28. detsembril.
Teades, et sellisele teguviisile รตiguslikku alust ei ole, saatis Urmas Minn rahvastikuministrile e-kirja 29. detsembril, milles selgitas olukorda. Rahvastikuminister on Minnide keeruka olukorraga olnud kursis juba mรตnda aega ning Urmas teadis, et vรตib ministri poole otse pรถรถrduda lootuses abile. Ta ei pidanud pettuma. Vahetult pรคrast kirja kirjutamist algatas siseministeerium jรคrelevalvemenetluse Rapla vallavalitsuse suhtes seoses rahvastikutoiminguga. Jรคrelevalvemenetlus pรครคdis ettekirjutusega, milles nรตuti rahvastikuregistri kande tagasi muutmist ning seda on ka tehtud.
Perekond usub, et teguviis oli teadlik
โKuna Mari tรผtrega seotud teemad olid โPealtnรคgijaโ saatest tuttavad, siis ei olnud vajadust pikemalt selgitada ja selline elukoha รผmberregistreerimine vahetult pรคrast lapse ema surma รคratas kohe siseministeeriumi tรคhelepanu ning tรคnu nende operatiivsele tegutsemisele sai Rapla valla ebaseaduslik tegevus kohe ka avalikuks,โ rรครคgib Urmas.
Rapla vallavalitsusega Minnide perekond rahvastikuregistri toiminguga seonduvalt suhtluses olnud ei ole. Perekond usub, et vallavalitsus on kรคitunud rahvastikuregistris muudatusi tehes teadlikult ja pahatahtlikult, arvestades, milline on olnud perekonna ja vallavalitsuse suhtlus varem. Rapla vald on kaasatud last puudutavasse tsiviilasja, mis on hetkel Tallinna ringkonnakohtu menetluses, kus kohus kaalub, kas piirata lapse isa hooldusรตigust lapse suhtes.
โRapla vald on kohaliku omavalitsusena รผks tervik ja ei ole kuidagi veenev, et valla รผks ametnik ei tea, mida teine ametnik teeb. Ei ole eluliselt usutav, et vallamajas selline info ei liigu. Fakt on, et Rapla vald kui kohtuasja kaasatud omavalitsus oli detailideni teadlik kรตigest, ka sellest, et lapse isa hooldusรตigus lapse viibimiskoha osas on peatatud ja isal ei ole รตigust lapse suhtes elukohateadet esitada, et laps Raplasse registreerida ja selle alusel vallal elukoharegistreering rahvastikuregistris teha,โ on Urmas veendunud. Elukoha muudatus oli Urmase hinnangul motiveeritud soovist kรตrvaldada kohtumenetlusest Tallinna linn ja Rae vald ning edasi minna Rapla maakohtusse.
Urmas Minn ja tema perekond on kaotanud Rapla vallavalitsuse suhtes igasuguse usalduse. Nende hinnangul tuleks Rapla vallavalitsusel kรตhklemata avaliku teenistuse seaduse alusel lรคbi viia distsiplinaarmenetlus, kuivรตrd ametnik on sรผรผliselt rikkunud oma ametikohustusi. โSelline tegevus oleks avaliku sektori poolt igati kohane, igakรผlgne, รตiguspรคrane ja lรคbipaistev,โ pรตhjendab ta. Seda enam, et juba รผksi nende perekonnaga seoses on Rapla vallavalitsus negatiivses mรตttes avalikkuse huviorbiiti sattunud lรผhikese aja jooksul juba teist korda. Mรตlemal juhul on alust distsiplinaarmenetluse algatamiseks, kuivรตrd kรตrgemad instantsid olid sellele vallavalitsuse tรคhelepanu juhtinud.
Urmas rรตhutab, et avaliku vรตimu kandja tegevus mitte รผksnes ei pea olema lรคbipaistev, vaid sellisena ka nรคima: โRapla vald on paraku ilmselt otsustanud teisiti, jรคrjekordselt kahjuks.โ Rapla vallavalitsuselt uuris ajakirjanik, kuidas ja millistel asjaoludel sai eespool mainitud rikkumine aset leida ning kas nad algatavad distsiplinaarmenetluse rikkumise toime pannud tรถรถtaja suhtes. Nagu eelnevalt รถeldud, selgitusi meiega ei jagatud.
Oluline on ka mainida, et siseministeerium ega ka Rapla vallavalitsus ei saa tulenevalt andmekaitseseadusest รถelda, milliste isikutega seonduvalt rahvastikuregistri toimingutes rikkumine toime pandi, mis tรตi kaasa jรคrelevalvemenetluse. Info rikkumise kohta tuli toimetusele puudutatud isiku perekonnalt, Urmas Minnilt, kelle lapselapse elukoht rahvastikuregistris ebaseaduslikult muudeti. Ei ole alust arvata, et samal ajal pani Rapla valla rahvastikuregistri tรถรถtaja toime mitu samalaadset rikkumist, millele jรคrgnes jรคrelevalvemenetlus ja ettekirjutus, et kahelda, et antud artiklis kรคsitletu puhul ei ole tegemist Minni perekonda puudutavate toimingutega ja nendele jรคrgnenud tagajรคrgedega.
Rapla vallavanema Meelis Mรคgi vastus ajakirjaniku kรผsimustele:
โRapla vallavalitsus on jรคrelevalvemenetluse asjaolud vรคlja selgitanud ning selgitused menetlustoimingute lรคbiviijale esitanud. Jรคrelevalvemenetluse tulemusel vallavalitsusele tehtud ettekirjutus on tรคidetud. Vallavalitsus jรคtkab volitatud tรถรถtleja รผlesannete tรคitmist lรคhtudes andmete tรถรถtlemise nรตuetest ja tingimustest ning vastutava tรถรถtleja korraldustele.โ
Siseministeeriumi kommunikatsiooni nรตunik Kersti Ringmets vahendab:
โRapla vallavalitsuse tegevuse kohta algatati jรคrelevalvemenetlus, mille tulemusel tuvastati rikkumine. Rikkumine ise seisnes selles, et Rapla vallavalitsus tegi rahvastikuregistrisse elukohakande isiku avalduse alusel, kes ei olnud รตigustatud elukohaandmete muutmist taotlema. Ettekirjutusega kohustati juba lรคbiviidud menetlust uuesti รผle vaatama ja tegema asjas uus otsus. Tรคnaseks on uus otsus ka tehtud.
Konkreetse Rapla vallavalitsuse ametniku osas peab otsuse tegema Rapla vallavalitsus kui ametniku tรถรถandja.โ
Miks ei olnud elukohamuudatus รตiguspรคrane?
โAlaealise elukohaandmete muutmist saab taotleda isik, kellel on lapse suhtes esindusรตigus selle toimingu tegemiseks. Rahvastikuregistri seaduse ยง 79 lg 5 alusel jรคrgitakse alaealise lapse elukoha rahvastikuregistrisse kandmisel perekonnaseaduses (PKS) ja lastekaitseseaduses sรคtestatut. Seega vanem vรตib alaealise elukoha andmete kandmist taotleda eeldusel, et tema hooldusรตigust ei ole selles osas piiratud.
Kui alaealisel lapsel puudub antud asjas esindusรตiguslik vanem, siis vรตib teda selles esindada kohtu mรครคratud eestkostja vรตi kui eestkostjat ei ole veel mรครคratud, tema elukohajรคrgne omavalitsus (PKS ยง 172, ยง 176 lg 1). Sellest tulenevalt tohib andmeid muuta esindusรตigust omava isiku taotluse alusel.โ





kas tรตesti need ametnikud seal majas tรถรถtavad edasi? see jurist nรคiteks?
Loomulikult. Kes neid suudaks liigutada, kui volikogu on nii tuim ja saamatu. Sรผgisel valimistel nรคeme!