2019. aastal alanud Rail Balticu projekteerimistรถรถd Rapla maakonnas lรตpevad tรคnaste plaanide kohaselt 2022. aasta alguses. Hoiame teid kursis, kuidas nii projekteerimis- kui ka ehitustรถรถd Rapla maakonnas edenevad ning ootame teid kรผsimusi esitama ja tagasisidet andma.
Harju-Rapla maakonnapiirist Tootsini ulatuv projekteerimislรตik on 71 km pikk ning koosneb viiest alamlรตigust. Raudtee projekteerimistรถid teostab Hispaania insenerifirma IDOM ja raudteega ristuvate objektide (viaduktid, รถkoduktid) rajamise eest vastutab Rail Baltic Estonia.
Raudteelรตik hรตlmab Raplamaal:
- 5 raudteesilda
- 19 maanteeviadukti
- 1 raudteeviadukti
- 12 รถkodukti
- ca 100 truupi vee ja loomade lรคbipรครคsuks
Projekteerimisega paralleelselt viiakse lรคbi keskkonnamรตjude hindamine (KMH), et leida raudteele parim asukoht ning optimaalseimad tehnilised lahendused, mis arvestaksid nii loodus- kui ka inimkeskkonnaga. Keskkonnamรตjude hindamine toimub Rapla maakonnas ning Pรคrnu maakonnas kuni Tootsini kulgevas projekteerimislรตigus kolmes osas. Keskkonnamรตju hindamine peab tagama, et lรตplik ehitusprojekt, mille alusel raudteed ja raudteeobjekte ehitama hakatakse, sisaldaks mรตjude minimeerimist ning leevendusi.
Peatume tรคna pikemalt projekteerimise alamlรตigul Kohila vallas, kus edasiminek on olnud kรตige kiirem.
Alamlรตik 1 โ Kohila
Raudtee projekteerija on liikunud edasi raudtee ning seonduvate objektide projekteerimisega. Projektlahendusi on koordineeritud ametiasutuste, maaomanike ning trassivaldajatega. Maade omandamiseks on koostatud krundijaotuskavasid ning valmimisel on keskkonnamรตjude hindamise aruanne. Samal ajal on toimumas projektide รผlevaatamine ning ekspertiishinnangute teostamine.
Jรคrgnevate kuude jooksul on kavas esitada keskkonnamรตjude hinnangu aruanne รผlevaatuseks Tarbijakaitse ja Tehnilise Jรคrelevalve Ametile, samuti viia lรตpule raudtee pรตhiprojekti lahendus, mis vรตimaldaks hiljemalt 2022. aasta alguses alustada ehituslubade taotluse protsessiga.
Raplamaal Kohila vallas on รผks osa Rail Balticu rajatisi juba ka ehitushankes (Loone รถkodukt, Kรผnka tee viadukt, Tagadi tee viadukt) ning aprillikuu esimeses pooles lรคheb ehitushankesse jรคrgmine objekt, milleks on Urge รถkodukt. Urge รถkodukti alused maad on tรคnaseks Maa-ameti poolt juba omandatud. Mainitud ristumiste ehitamiseks sรตlmitakse ehitusettevรตtjatega lepingud juba lรคhikuudel. รkoduktide rajamine enne pรตhitrassi ehitamist vรตimaldab loomadel harjuda รผlepรครคsuga enne suuri pรตhitrassi ehitustรถid.
Loone รถkodukt
รkodukti pikkus on 80 m ning รผletuskoha laius varieerub vahemikus 70 m รผletuskoha keskmes kuni 80 m selle otstes. รkodukti eesmรคrk on turvaline raudteeรผletusvรตimalus ja suurem liikumisvabadus erinevatele metsloomadele nagu pรตdrad, metssead, hundid, karud ja rebased, kuni pisikiskjate ja nรคrilisteni vรคlja. Nii raudtee enda kui ka ulukite turvalisuse huvides paigaldatakse รถkodukti รครคrtesse puidust piirded. 2,6-2,8 meetri kรตrgused piirded aitavad summutada mรผra, varjavad rongitulesid ja sulatavad loomade รผlekรคigu kokku รผmbritseva loodusega. รkoduktile istutatakse puud ning luuakse taimestiku kooslus, mis on omane sealsele piirkonnale ning harjumuspรคrane piirkonnas esinevatele loomadele.
Kรผnka tee viadukt
Kohila vallale kuuluv Kรผnka tee asub Loone kรผlas ning kรผlgneb vahetult pรตllu- ja metsamassiividega. Tee รผhendab Tallinna-Rapla-Tรผri maanteed vรคiksemate kohalike teedega. Kรผnka tee viadukt vรตimaldab kohalikul elanikkonnal liikuda รผle raudtee ning sรคilitab olemasolevad รผhendused. Sarnaselt Tagadi tee viaduktiga (asub Urge kรผlas) on ka Kรผnka tee viadukt raudbetoonist konstruktsiooniga. Projekteeritud viadukti kogupikkus on veidi รผle 53 m ning laius 9,4 m. Viaduktil on tagatud kaks 3,5 m laiust asfaltkattega sรตidurada ning 1,3 m laiused piiretega eraldatud hooldusalad viadukti รครคrtes. Viadukti servades on ette nรคhtud kaitsepiirded. Vahetult raudteeliini kohale paigaldatakse kรตrgem vandalismikindel tara. Kรผnka tee ehitustรถรถde kรคigus tรตstetakse รผmber olemasolevaid tehnovรตrke ning rajatakse raudtee juurdepรครคsu- ja hooldusteede mahasรตidud.
Tagadi tee
Tagadi tee รผhendab omavahel Tallinna-Rapla-Tรผri maanteed ning Kurtna kรผla ja Kohila alevit. Tagadi tee viadukt vรตimaldab liiklusel รผle raudtee liikuda ning sรคilitada olemasolevad รผhendused.
Tagadi viadukti puhul on tegemist tervikliku betoonist konstruktsiooniga, mille kogupikkus on 75 m. Viadukti kogulaius on 9,4 m, tagades kaks 3,5 m laiust sรตidurada ning mรตlemal pool sรตiduteed
on 1,2 m laiused piiretega eraldatud hooldusalad. Viadukti servades paikneb kaitsepiire.
Projekti raames ehitatakse รผmber piirkonda jรครคvad maaparandussรผsteemid (kraavid, truubid). Rajatakse tulevase raudtee juurdepรครคsu- ja hooldusteede mahasรตidud. Pรคrast viadukti ehitamist ning samal ajal raudtee ehitusega rajatakse viadukti alla haljastatud loomarajad.
Rail Balticu projekteerimise ja ehitamisega seotud kรผsimustes Rapla maakonnas vรตtke รผhendust: Arto Lille, rajatiste ja pรตhitrassi projektijuht – [email protected]
Maade omandamine
Maade omandamine toimub paralleelselt pรตhiprojekteerimisega. Rapla maakonnas omandatakse raudtee ehitamiseks 328 maatรผkki, 2021. aasta mรคrtsi seisuga on neist raudtee ehitamiseks omandatud 108 maatรผkki. Maade omandamise menetlusi viib lรคbi Maa-amet.
Maade omandamisega seotud kรผsimuses vรตtke รผhendust:
Katrin Rannama, maakorraldaja-planeeringute ekspert – [email protected]
Raudtee kulgemise ja tรคna planeeritud objektide asukohaga on vรตimalik tutvuda ka vastavas kaardirakenduses, mis asub www.rbestonia.ee




