ArvamusOlen sinus pettunud, Eesti

Olen sinus pettunud, Eesti

Mรตistmine ja heatahtlikkus, need on tunded, mida olen alati pรผรผdnud Eesti riigi suhtes rakendada. Maanteeameti reform on minus รคratanud aga teisi emotsioone: mรตistmatust ning pahameelt.

Reformil hoian silma peal nii tรถรถalaselt kui ka isiklikust huvist. Olen kรคinud koosolekutel ning kuulanud inimeste arvamusi, seisukohti. Nende najal olen vรคlja kujundanud enda hoiaku. Ei lรคinud kaua, et aru saada selle reformi absurdsusest. Nรผรผd, teemaga veel otsesemalt seotuna, sรผveneb pahameel veelgi.
Sรตiduรตpetaja Aire Tammik on tabavalt รถelnud: autojuhiluba ei ole luksusese, vaid eluks vajalik dokument. Nรตustun sajaprotsendiliselt. Toon รผhe nรคite sellest, mida reform on endaga kaasa toonud.
รœks minu lรคhedastest taotleb B-kategooria juhiluba. Tรถรถalaselt on see talle hรคdavajalik ja et leivateenistus saaks jรคtkuda, tahaks ta loa kรคtte saada vรตimalikult kiiresti. Optimistlikult alustas ta Rapla teenindusbรผroost, kus esmalt tahtis sooritada teooriaeksamit. Kuigi maanteeameti esindajad on uhkelt ja enesekindlalt korrutanud, et e-teeninduses saab teha kรตik vajalikud toimingud, selgus, et Raplasse eksamile registreerida end internetis ei saa. Seda saab teha vaid kohapeal.
Inimene sรตidab bussiga Raplasse. Mรตnda aega jรคrjekorras seisnud, selgub, et teooriaeksami esimene vaba aeg on kolme nรคdala pรคrast. Siinkohal meenutan, et kui mina viis aastat tagasi teooriaeksamit tegin, kรคisin teisipรคeval aega broneerimas ja pakuti juba reedeks. Hetkel valitsev olukord on tรคiesti absurdne. Kuna aeg mรคngis olulist rolli, otsustas ta minna Sauele, kuhu sai eksamiaja mรตne pรคeva pรคrast.
Kuidas juhiloata inimene Sauele saab? Bussi, rongi sinna ei kรคi, tuleb minna lรคbi Tallinna. ร•nneks on mul paindlik tรถรถ ja saan teda sรตidutada. Kaduma lรคks kolm tundi tรถรถajast pluss kรผtuseraha. Kรตik kulutused, mida maanteeamet teha ei taha, lรผkkab ta kodanike kaela. Ja รตigupoolest, mis lisakulutusi nemad tegid? Teatavasti oli eelmisel aastal Maanteeameti Rapla teenindusbรผroo kasum ligi 170ย 000 eurot.
Esimesel korral kukkus sรตber teooriaeksamil lรคbi. Kindlasti รผtlevad nรผรผd Maanteeameti esindajad, et รตppinud siis nii, et esimese korraga lรคbi saab. Eksimine on inimlik ja lรคbikukkumisi tuleb ette isegi siis, kui oled mitu pรคeva tuupinud. Nรคdal hiljem vรตtsime ette jรคrjekordse reisi Sauele. Taas kadus kolm tundi tรถรถpรคevast ja kรผtuseraha. ร•nneks kolmandat korda ei tulnud.
Aga mida teevad need inimesed, kellel ei ole paindlik tรถรถ? Ilmselt on nad sunnitud vรตtma vabaks terve pรคeva. Kukud lรคbi, vรตtad jรคlle vaba pรคeva. Samamoodi sรตidueksamiga. Lรตpuks kaotad nende pรคevadega nii palju raha, et ei saa autojuhiluba endale lubadagi.
Kui kulutustest rรครคkida, siis enne sรตidueksamit soovib ilmselt igaรผks tutvuda keskkonnaga, kus ta seda teeb. Kui mitu kuud Raplas jรคrjekorras ei taha oodata, tuleb teha รตppesรตitu Sauel. Raplast tund sinna, tund kohapeal, tund tagasi. Kokku kolm tundi รตppesรตitu.
Arulage reform, ma รผtlen. Miks ei vรตi riik tagada seda, et inimestel oleks kiire ja mugav autojuhiluba teha? Paljudel juhtudel on see dokument hรคdavajalik, et tรถรถturul hakkama saada. Maanteeameti peadirektor Priit Sauk on รถelnud, et ameti reformiplaan on mรตistlik. Mรตistlik kelle jaoks? Kindlasti mitte tavakodanike jaoks, kelle aja- ja rahakulu sellega ainult meeletult kasvab.
Sellel teemal saaks arutleda pikalt-laialt. Ebaรตiglane on see nii tavakodanike, ettevรตtjate kui ka autokoolide suhtes. Jah, Eesti riik, olen sinus pettunud.

Mariliis Vest