UudisedRaplamaa liikuvusuuring: Maakonnas domineerib autokasutus

Raplamaa liikuvusuuring: Maakonnas domineerib autokasutus

Raplamaal domineerib tugevalt autokasutus ning tulevikus kujuneb Raplamaa รผhistranspordi sรผdameks rongiliiklus, selgub omavalitsuste liidu tellitud liikuvusuuringust.

Viimased kuus kuud on kestnud Raplamaa liikuvusuuring, mis jรตudis รผhe vaheetapini reedel, 21. mail, kui toimus Raplamaa Omavalitsuste Liidu tรคiskogu istung ja sellega koos Raplamaa kohaliku omavalitsuse รผksuste รผhise liikuvusuuringu lรตpuseminar. Uuringu viis Raplamaa kohalike omavalitsuste tellimusel lรคbi Tallinna Tehnikaรผlikooli logistika ja transpordi teaduskeskuse uurimisrรผhm.

Idee oli lihtne โ€“ koguda kokku info raplamaalaste liikumismustrite kohta. See info omakorda oleks aluseks, millele kohalikud omavalitsused saavad tugineda, et langetada tulevikku vaatavaid otsuseid, mis pรตhinevad teaduslikule uuringule. Uuringus said osaleda kรตik soovijad. Selleks oli veebis รผleval anonรผรผmne kรผsimustik, millele oli vรตimalik vastata tรคnavu jaanuaris ja veebruaris. Kokku laekus sinna 730 vastust. Anonรผรผmse kรผsimustiku nรคol oli tegemist ainult รผhe meetodiga, mida uuringu koostamiseks kasutati. Lisaks viidi lรคbi intervjuud Raplamaal tegutsevate ettevรตtjate ning kohalike omavalitsuste juhtidega ja kasutati andmebaasides olevaid andmeid.

Reklaam:

Reedesel รผritusel tegi uuringu tulemustest รผlevaate Taltechi logistika ja transpordi teaduskeskuse juht Dago Antov. Kรตige suurema punktina tรตi ta vรคlja, et Raplamaal domineerib autokasutus ning รผhistransport on selle kรตrval valulapse rollis. Anonรผรผmsest kรผsitlusest tuli nรคiteks vรคlja, et pooled maakonna elanikest ei kasutagi รผhistransporti ning nendest, kes seda kasutavad, moodustavad pรตhilise osa รตpilased.

Selle pรตhjusena tรตi ta vรคlja, et kuigi Raplamaal elab ligikaudu 33 000 inimest, on asustus hรตre. Rohkem inimesi elab vaid keskustes nagu Jรคrvakandi, Mรคrjamaa, Kohila, Kehtna ja Rapla. Suurim liikumine toimub uuringu tulemuste kohaselt hommikul tรถรถle ja รตhtul tagasi. Seda pรตhiliselt just pรตhja suunas ehk Harjumaale ja Tallinnasse. Vรคhem on pendelrรคnnet Harjumaalt Raplamaale. Nii kaubanduse kรผlastamist kui ka kultuuri tarbimist eelistab Raplamaa elanik teha autoga.

รœllatava punktina tuli uuringu korraldajate poolt vรคlja ettepanek, et Tallinna-Rapla-Tรผri maanteed ei tasuks ehitada neljarealiseks. Ometi on sellised unistused Raplamaa elanike seas pikka aega pรผsinud. Ka reedel tekitas see omajagu elevust. Eriti hรครคlekalt vรตttis sel teemal sรตna ROL-i juhatuse esimees Heiki Hepner. Temaga liitusid ka valdade juhid, kes kรคisid vรคga selgelt vรคlja, et neljarealine maantee Tallinnani on raplamaalaste jaoks nii soov kui ka unistus. Samuti lรคheks selle vรคljaehitamine kokku liikuvusuuringust vรคlja tulnud tรตdemusega, et raplamaalased eelistavadki autosid รผhistranspordile.

Uuringu lรคbiviijad tรตid selle peale vรคlja, et arvud lihtsalt kรตnelevad seda keelt โ€“ neljarealine maantee ei oleks majanduslikult pรตhjendatud. Kรผll aga lisasid nad, et kui vallajuhtidel see plaan siiski pรผsib, on tark selles kรผsimuses rรตhutada pehmemaid vรครคrtusi.

Reklaam:

Liikuvusuuringul oli ka vรคga selge tulevikku vaatav mรตte ehk millistele valdkondadele peaks vallajuhid oma otsustes rรตhku panema. Reedese ettekande kรคigus tuli vรคlja kaks tulevikuvisiooni vรตi isegi ettepanekut. Dago Antov รผtles, et suure tรตenรคosusega kujuneb Raplamaa รผhistranspordi sรผdameks rongiliiklus. Teine tulevikuvisioon puudutas bussiliiklust ning selle koha pealt tรตid uuringu lรคbiviijad vรคlja, et tasub kaaluda intelligentsete nรตudeliinide rakendamist. See tรคhendab, et buss sรตidaks vรคiksematesse peatustesse ainult juhul, kui see on sinna tellitud.

Omaette kรผsimus on ka see, kui tugeva jรคlje on selle uuringu tulemustele jรคtnud koroonaviiruse leviku mรตjud. Ilmselgelt on nende mรตju olnud inimeste liikumisharjumustele suur.

Ka ROL-i arendusjuht Tavo Kikas tรตdes, et uuringu lรคbiviimine koroonaajal ei olnud ideaalne valik. Kรผll aga tรตi ta vรคlja, et selles on kasutatud ka andmebaasides olevaid 2019. aasta andmeid. Raplamaa liikuvusuuring ei ole tรคielikult valmis. Kikas รผtles, et see vajab veel tรคiendamist ning kui tรคiendused on tehtud, siis lรคhevad kogutud andmed kasutamiseks kohalikele omavalitsustele.

0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kรตiki kommentaare