Hannes Vald, Raplamaa Koolijuhtide รhendus
2019. aastal kรคis Raseiniai koolijuhtide delegatsioon tutvumas Raplamaa hariduseluga. Kohtumise lรตpus esitati kutse Raplamaa koolijuhtidele vรคisata sama eesmรคrgiga Raseiniai rajooni. Nรผรผdseks peaaegu 2,5 aastat oli viiruse takistus peal, lรตpuks sai uuesti kokku lepitud ja kรผlaskรคik aprilli lรตpus teoks.
Kรผmneliikmeline esindus asus teele Raplamaa Omavalitsuste Liidu (ROL) egiidi all koostรถรถs Raplamaa Koolijuhtide รhendusega. Eesmรคrk oli nรคha ja kuulda Leedumaa tรคnase pรคeva haridustegemistest. Kuivรตrd on kรคimas ROL-i maakondlik hariduslike erivajadustega laste hariduskorralduse projekt, oli รผks fookus suunatud sellele. Veel teadmiseks, et kรคesolev kirjatรผkk on รผlevaateline ning ei taotle absoluutset faktitรคpsust.
Esmalt siiski vรคheke statistikat. Raseiniai rajoonis (Rapla maakonnaga sama suurusjรคrk elanikke) on 3 lasteaeda ja 10 kooli.
Leedu haridussรผsteem (alus- ja รผldharidus) jaguneb sedaviisi: lasteaed (1-7-aastased), algkool 4 aastat (7-10-11-aastased), pรตhikool 6 aastat (10-11 – 16-17-aastased), keskkool 2 aastat (kuni 19-aastased). Allpool on tรคpsustatud ka erisusi.
Tava- ja erikoolide lรตimimine
Esimest tรถist pรคeva alustas vastuvรตtt Raseiniai maavalitsuses. Tervituskรตnega esines Raseiniai rajooni meer Andrius Bautronis. รlevaate hariduslike erivajadustega laste haridusest (Leedus, rajoonis) andis Reda Kunickiene, Raseiniai rajooni hariduse tugiteenistuse direktor. Tugiteenuste keskuses on kolm osakonda: psรผhholoogilise abi osakond รตpilastele ja รตpetajatele, mitteformaalse tรคiskasvanuhariduse osakond, avatud noortekeskus. Lisaks veel mobiilne osakond, kes kรคib asutustes psรผhholoogilist teenust andmas. Psรผhholoogilise abi osakond hindab ka laste erivajadusi.
Ettekandes esitleti ajafooni tegevustest erivajadustega lastele 2011-2024. Siiani on hoitud tava- ja erikoolid suuresti lahus, kuid aastaks 2024 plaanitakse rakendada nende lรตimimist. Erivajadustena vaadeldakse eelkรตige isikuomadusi ja nendest tulenevaid erivajadusi, loomupรคraseid vรตi omandatud tervisehรคireid, mittesoodsat sotsiaalset keskkonda. Enim erivajadustega รตpilastest (88%) on รตpiraskustega, eelkรตige kรตneraskustega, vaimsed erivajadused 7%, aeglase arenguga 5%.
Tugispetsialistid – eripedagoog, sotsiaalpedagoog, logopeed, abiรตpetajad ja ka psรผhholoog on igas koolis ja lasteaias.
Edasi suundusime Raseiniai erikooli (esitluseks haridusabi ja edulugude pakkumine Raseiniai erikoolis). Kool on vรตrreldav Raikkรผla kooliga, sama suurusjรคrk รตpilasi (64), seni samuti riigieelarvest rahastatud kool. Koolis รตpivad vaid raske vaimupuudega lapsed. Kรผll on Leedus kรคimas meie mรตistes kaasava hariduse protsess, st erivajadustega laste lรตimimine tavaรตppesse. Kuidas ja millistel alustel, tuleb edasiselt kolleegidega tagasisidestamisel.
Raseiniai lasteaias Salute oli teemaks โMeeskonnatรถรถ tรคhtsus kvaliteetse hariduse saavutamisel, lรคhtudes iga lapse รตppimisvรตimetest ja vajadustestโ. Lasteaias on 17 rรผhma, rรผhmas 15-20 last. Lasteaiatee algab รผheaastaselt. Erivajadusega lapsi 28, aga peab tรคpsustama, et siinkohal on tegemist vaid raske erivajadusega. Lasteaias on kรตik tugispetsialistide ametikohad tรคidetud. Saime teadmist, et eripedagoogi tรคiskoha sisse kuulub 18 tundi individuaalรตpet. Toodi esile lasteaia logopeedi poolt vรคlja tรถรถtatud uuenduslik rรครคkimisรตppe meetod, mida hiljuti esitleti ka รผleriigilisel konverentsil.
President Jonas ลฝemaitise nimelises gรผmnaasiumis Raseiniais tehti ettekanne โHaridusvรตimalused President Jonas ลฝemaitise nimelises gรผmnaasiumisโ. Tegemist on nn puhta gรผmnaasiumiga, kus รตpib 472 รตpilast ja tรถรถtab 45 รตpetajat. Kooli fรผรผsiline รตpikeskkond on tasemel, nรคiteks arvutiklassides kohti 65, loodusainete-keemia-fรผรผsikalabor kรตige tรคnapรคevasemal kujul.
Kaks momenti, millele rรตhk asetati. Esmalt รครคrmiselt populaarne inglise keele รตpe, milleks on eraldi keelemaja koos keeleรตppe arvutiklassiga (veel vรตรตrkeeltena vene ja saksa keel). Teiseks STEAM-meetodi (eesti keeles valdkondade lรตimingkoosluse teadus-tehnoloogia-inseneriรตpe-kunst-matemaatika) rakendamine. Selleks korraldati peaaegu poolteist tundi esitlust tรถรถรตpetuse-tehnoloogiakabinetis. รpilastele on antud vรตimalus valikaineks ning nรคhtud tulemus oli vรคgagi muljetavaldav. Tasemetootjaks Leedu 2011. a parim รตpetaja, kelle selgitusi olnuksid koolijuhid valmis tunde ja tunde kuulama-vaatama.
Esimene pรคev pรครคdis Betygala-nimelise vรคikelinna kogukonnakeskuses, kus esitleti kohalikku rahvuskรถรถki ja pakuti erinevaid roogasid.
Hรตbedane vapimรคrk
Teine pรคev algas Simonas Staneviฤiuse gรผmnaasiumis Vidukle linnas. Esitlusteemaks erinevate vajadustega รตpilaste รตppeprotsessi korraldamine.
Kool sai gรผmnaasiumiks 15 aastat tagasi, on kolm kooliastet 506 รตpilase ja 62 รตpetajaga. Erivajadustega รตpilasi 16%. Kool teenindab ca 3000 inimesega piirkonda. Taas tรตsteti esile STEAM-i, sellele aluspรตhja laduvat robootikat. Meie inimesed hoidsid pikemat pilku peal kabinettide-klassiruumide ning siseรตue kujundusel; silm puhkas รครคrmiselt eeskujulikul รตpikeskkonnal. Ka infotehnoloogia varustatus jรคi silma, igas kabinetis puutetahvlid jne. Veel: koolis on kaks 6-aastaste rรผhma, jagatakse koolielu ja toimub eelkooli รตpe.
ล altinise progรผmnaasium Raseiniais pani rรตhuasetuse taas IT ja STEAM-i sรผnteesile hariduses.
Kohe on vaja selgitada progรผmnaasiumi erinevust tavalisest pรตhikoolist. Selles kooli vormis on 8 klassi, pรตhikoolis aga 10 klassi. รpilasi on linna vรครคriliselt 717, รตpetajaid 57. Siin รตpib ka Raseiniai koolidest enim ukraina lapsi – 46, รตpet korraldatakse valdavalt distantsรตppena ukraina keeles. Eduloona toodi vรคlja digitaalsete รตpikute (Learn Lab) rakendamine. Lisaesitluse tegi kooli psรผhholoog, tutvustades omi tegevusmeetodeid. Juhtmรตtteks meeskonnatรถรถ lรคbi kogemusรตppe. Selgus, et รผle 10% รตpilastest vajab psรผhholoogi toetust.
ล iluva gรผmnaasiumis samanimelises linnas keskenduti kooli ja kogukonna koostegemisele ล iluva kultuuri ja ajaloo kontekstis. Kool on oma vormilt lasteaed-gรผmnaasium, lapsi-รตpilasi kokku 240. Kooli tegevussuunad on seotud linna kuulsaks teinud palverรคndamisega. Leedu on katoliiklik maa ning palverรคndamine on sellele religioonile omane. Kirikule tรคienduseks on linna ehitatud massiivne kabel ning palverรคndajate kรผlastuskeskus, inglise keeles Pilgrim Centre. Selle ล iluva fenomeni lรตimimist kooli haridusse ja huvitegevusse tutvustas oma ettekandes kooli huvijuht.
Palverรคndajate keskuses toimus ka pidulik tseremoonia. Tรคidetud sai รผks delegatsiooni eesmรคrke – tunnustati Raplamaa ja Raseiniai rajooni sรตprussuhete sealpoolset kauaaegset eestvedajat Raimundas Petroลกeviฤiust. Raplamaa Omavalitsuste Liidu hรตbedase vapimรคrgi andis Raimundasele รผle juhatuse esimees Urmas Kristal.
Toimekas pรคev pรครคdis tegevuste kokkuvรตtmisega. Peamisest kaasavรตetust:
– Koolides ja lasteaedades on kรตik tugispetsialistid olemas.
– Heas korras kooli รตpikeskkonnad, sh varustatus IT vahenditega.
– Koolidele on liidetud lasteaiad vรตi 6-aastaste rรผhmad.
– STEAM-meetod on รครคrmiselt populaarne ja tรถรถtab hรคsti.
– Maakondlik omavalitsus annab enam vรตimekust panustada haridusse.
– Edasine tegevus erivajadustega lastega ja nende lรตimimisega tavaรตppesse annab teatud paralleelid meie kaasava hariduse pรตhimรตtetega.
รhtut sisustas Raseiniai meeri vastuvรตtt, kus tรคnati teineteist ning anti lubadused edasiseks koostรถรถks ja -tegemiseks. Suurepรคrase korraldamise ning sรคdelevate selgitustega teenisid meie suure tรคnu Raseiniai rajooni haridusosakonna spetsialistid Danute Vizbariene ja Asta Pagarauskaite.




