Ester ล ank
Kas meil on kogu aeg klaarida mingid (poliitilised) arved monumentidega vรตi nende abil?
Eelmisel nรคdalal pani Postimees pรผsti veebikรผsitluse: kas tead mรตnd siiani seisvat punamonumenti Eestis? Vรตi tead neid isegi mitu? Eks seal esitata alatasa veidraid kรผsimusi, mille tulemused ja nende interpreteerimine tekitavad omakorda kรผsimusi. Seekordsele ponnistusele vaatamata โ tavatult rippus kรผsimus รผleval hea mitu pรคeva โ jรคi tulemus lahjaks. Vastajaid oli tavapรคrasest โPM gallupistโ oluliselt vรคhem, ca 6800, kellest 80% teadis selliseid monumente. Kuid kindlasti on teadjaid PM portaali kรผlastajate seas kordades rohkem. Ja see oligi intrigeeriv.
Olen kindel, et valdav enamus eestlastest ei kuulu punamonumentide kummardajate leeri. Pรตhjusega! Ent kui kรผsida, kas pooldate kรตigi nende monumentide teisaldamist (mida PM vรตinuks kรผsida, aga millegipรคrast ei kรผsinud), siis ei oleks tulemus ilmselt nii mustvalge. Sest paljud saavad aru, et see โteisaldamineโ tรคhendab รตigupoolest hรคvitamist. Olgu siis reaalselt vรตi mentaalselt. Ja seda vรตib tรตlgendada barbaarsusena.
Nagu kรตike aegade jooksul loodut, vรตiks ju monumentegi vaadelda oma aja kontekstis, jรคtta need rahule ja mitte asuda nendega vรตitlema iga poliitilise pรถรถrde jรคrel. Vรตi tuleks saata tuleriidale ka kรตik sotsrealismi vaimus kirjutatud raamatud ja maalitud pildid? Mispoolest erineb see monumentide hรคvitamisest varasematel aegadel?
Selmet teha rahu oma minevikuga ja vaadata nรตukaajal loodule targema รผleolekuga, klaarime ikka veel arveid monstrumitega. Justkui vรตiks praegune elu vรตi meie ise sellest paremaks muutuda. Vรตi tuleks siin nรคha mingit asendustegevust, vรคltimaks olulisemate probleemideni jรตudmist?
Ajaloost
Ma ei taha sugugi vรคita, et monumendid pole รผldse olulised. Vastupidi! Need vรตivad peegeldada mitte รผksnes ajastu poliitilist meelsust, vaid ka vรครคrtusi. Tarmo Vahter puudutab raamatus โVรตitlus tuleviku pรคrastโ muu huvitava hulgas riivamisi Tallinnasse vabadussamba rajamise saagat, mis sai alguse ligi sada aastat tagasi. Sellest tekkisid mul mรตned lingid nii lรคhiajaloo kui ka praeguse monumentide-aruteluga.
1936. aastal tahtis Eesti valitsus rajada iseseisvuse 25. aastapรคevaks Tallinnas Vabaduse vรคljakule suurejoonelise Vabadussรตja memoriaali. Siis ei saanud muidugi ette nรคha, et monumenti poleks 1943. aastal saanud kuidagi avada, ent toona ei jรตutud isegi kavatsusest kaugemale โ nii nagu paraku varem ja hiljemgi.
Ambitsioonid olid mitte lihtsalt suured, vaid lausa grandioossed. Eestlased ei tahtnud alla jรครคda lรคtlastele, kes jรตudsid 1935. aasta sรผgiseks graniidist 42 m kรตrguse vabadussamba avamiseni Riia sรผdalinnas. Meie vabadussamba kavandajad nรคgid seda Vabaduse vรคljakul veel mรตne meetri jagu kรตrgemana vรตi siis Harjumรคe otsa pรผstitatuna รผle linna sirutumas.
Et kogu memoriaalkompleks vรตtnuks enda alla suure osa linna keskvรคljakust, tulnuks idee teostamiseks lammutada Jaani kirik. Sellega kogudus ei nรตustunud, samuti mitte asendusvariantidega โ ei linnalt saadava uue krundiga ega ka Oleviste vรตi Niguliste kirikuhoone omandamisega baltisakslastelt. Mรตte sumbus vaidlustesse ja see polnud esimene ega ka viimane kord.
Kui 1925. aastal kutsuti kokku Vabadussรตja mรคlestamise komitee, oli selle รผks eesmรคrke jรครคdvustada mรคlestus vรครคrika ausambaga. Korraldati arhitektuurivรตistlus, kuhu laekunud kavandid olid รผks mastaapsem kui teine. Monumendi asukohaks pakuti nii Vabaduse vรคljakut kui ka Harjumรคge. Tรคpselt nagu ka aastakรผmneid hiljem juba taasiseseisvas Eestis. Siis รตnnestus minulgi neis aruteludes osaleda.
Kรตik on poliitika?
1990-ndateks oli Eestis taastatud-pรผstitatud kรผmneid Vabadussรตja monumente, teiste seas ka Rapla kirikuaias. Tagantjรคrele vรตiks รถelda, et รตige aeg seda teha saabus juba aastal 1988, laulva revolutsiooni harjal. Siis ei targutatud ega vaieldud pikalt, kas ja millal teha, vaid vรตeti ette ja tehti รคra. Suuresti rahva annetustest. Nii tegime ka Raplas ning seda mitme tollase poliitilise liikumise, sadade inimeste ja โ sic! โ isegi nรตukaaegse rajooni tรคitevkomitee toetusega.
Arvatavasti poleks see lรคinud enam nii lihtsalt paar aastat hiljem, kui รผldrahvliku รผksmeele aeg sai otsa ja koos parteidega tรตusid esile erakondlikud eelistused. Need kaks kรคsikรคes said รผhiskonnas รผha mรตjukamaks, nii et kippusid varjutama ka รผldinimlikke vรครคrtusi. Seda vรตis kogeda nรคiteks nullindatel president Rรผรผtli juures peetud aruteludes vabadussamba rajamise รผle.
Nรคis valitsevat veendumus, et selline peaks Tallinnaski mitte lihtsalt olema, vaid tulema รผldise heakskiidu ja vรครคrikusega. รhegi erakonna poolt otsest vastuhรครคlt ei tulnud, leiti aga nn huvigruppe, kes jรคid eriarvamusele kรผll asukoha, kรผll lahenduste suhtes. Tagatipuks pรผรผdis mรตni partei selleski kรผsimuses kasudega kaubelda ja pakkuda โhรคid diileโ: toetame presidendi ettepanekuid, kui vastu saame Eesti Panga presidendi ja veel mรตne muu kรตrge koha. Et seejรคrel tahta vastukaubaks veel midagi. Ja siis veel.
Aastad mรถรถdusid. Kadriorgu tuli uus president ja Rรผรผtel ei saanud minna enam ajalukku kui riigipea, kelle ajal pรผstitati lรตpuks Vabadussรตja monument. Seega saabus kiire otsus. Kahjuks vรตime nรผรผd Vabaduse vรคljakul nรคha, mis sellest lรตpuks vรคlja tuli.
Mรตneti sarnane รผleolevalt รผhemรตรตtmeline suhtumine nรคikse valitsevat praeguseski monumendi-kampaanias. Vรตtame maha! Isegi kui parteid ei lepi omavahel kokku (nii nagu see on ennegi olnud โ โPaneme pรผsti!โ). Kui ei lepi, siis on ikka รผks partei, kelle pรคralt on jรตud ja seega ka รตigus, kellest on saanud โmeie ajastu au, mรตistus ja sรผdametunnistusโ.
(PS! Teadlikult hoidusin siin puudutamast pronkssรตdurit.)





Eesti olud on รผha nutusemad just poliitika osas.