1. jaanuaril 2017 saabub tรคhtaeg, mil Eestis mรตรตdetakse praktiliselt kogu elektritarbimine tunnipรตhiselt kaugloetavate arvestite abil.
Elektrilevi paigaldas nelja aasta jooksul selleks ligi 625ย 000 arvestit. Sellisele projektile on hรตlmatud tarbijate arvult ja administratiivselt mahult Eestis raske vรตrreldavat leida. Vรตib kรผsida, mida me siis sellest saime?
Kauglugemine koos keskse andmelaoga, kust saavad รผhtsetel alustel info kรตik elektriturul tegutsevad osapooled, on andnud Eestile tohutu raha- ja ajasรครคstu elektrituru korraldamisel. รha suurema veendumuse selles olen saanud kogemusi vahetades vรตrguettevรตtete ja elektrimรผรผjatega mujal maailmas, kus elektriturul toimetamine ei ole kaugeltki nii sujuv, rahasรครคstlik ja kliendile mugav.
Enamikus Euroopa riikides ei ole andmevahetus รผleriigiliselt keskselt korraldatud ja nii on vรตrguettevรตtjate ja mรผรผjate vahel loodud eraldi infokanalid – mรตรตdavad ju tarbitud elektrikoguseid vรตrguettevรตtjad ja samu andmeid vajavad mรผรผjad elektrienergia eest arveldamisel. Eestis tรคhendaks see 18 elektrimรผรผja korral nรคiteks 18 eraldi andmeedastuskanali loomist kรตigil meie 34 vรตrguettevรตtjal. Sealjuures on kรตikidel osapooltel enamasti erinevad infosรผsteemid ja andmete tรถรถtlemise protsessid.
Vรตib ainult mรตelda, kuipalju rohkem kuluks riigis tervikuna 34×18 infokanali รผlesehitamisele ja haldamisele raha ja aega. Keskse andmelao olemasolu vรคldib meil sellise โรคmblikuvรตrguโ vajadust.
Peaaegu unikaalne on Euroopas ka kodutarbija vรตimalus oma tarbimist tunnikaupa mรตรตta ja seelรคbi elektrikulusid bรถrsihindade jรคrgi juhtida. Koduklientide nรคitusid enamasti kas prognoositakse vรตi saadakse kliendilt vรตi vรคhestel juhtudel otse kaugloetavast arvestist kuupรตhiselt. Mitmes riigis, sealhulgas Saksamaal prognoositakse kogused terve aasta jooksul ja kord aastas saabub arve tegeliku nรคidu alusel nagu maksudeklaratsioon, millest selgub, kas tuleb juurde maksta vรตi on tekkinud ettemaks.
Eestis nรคeb klient veebist vรตi nรคiteks telefonist รคppi avades รผlevaadet oma tarbitud elektrikogustest iga tunni kaupa, saab seda infot kรตrvutada Nordpool elektribรถrsi jรคrgmise pรคeva tunnihindadega ja soovi korral seelรคbi teha tarbimisotsuseid. Tulevast aastast hakkab toimima ka laiemapรตhjaline รผhise arve sรผsteem, millega kรตik huvitatud mรผรผjad saavad vรคljastada รผhise arve elektri ja Eesti suurima vรตrguettevรตtja teenuse eest. Vรตrgu- ja elektriarve eest saab klient maksta kodunt lahkumata vรตi suisa mรคrkamatult panga kaudu sรตlmitud pรผsilepingu abil โ ka see on asi, mida paljudes Euroopa riikides ei tunta.
Pikemalt ei hakka siinkohal rรครคkima vรตimalustest, mida kauglugemine annab vรตrguettevรตttele oma teenuse paremaks pakkumiseks. Seni infosรผsteemides n-รถ nรคhtamatu olnud madalpingevรตrk muutub nรคhtavaks, tulevikus saab arvestitest laekuva info abil pingekvaliteeti parandada ja rikkeid ennetada, kulusรครคst tekib elektrivarguste lihtsamast avastamisest jne.
Kรตik need on lahendused, millest mujal Euroopas aastaid tagasi elektrituru arenguid kavandades unistati ning mille teostumist tรคna Eestis vaatamas ja รตppimas kรคiakse. Kindlasti on meile eelised andnud vรคike riik โ mujal on oluliseks takistuseks saanud keeruka riigiaparaadi ja paljude turul tegutsevate osapoolte vahel รผhiste huvide leidmine. Eestis tuleb tunnustada erinevate ettevรตtete ja ametkondade vahel hรคstitoiminud koostรถรถd, mis andis vรตimaluse elektrituru รผhtlustatud korraldamiseks vajalikud muutused kiiresti ja sujuvalt ellu viia. See on andnud meile tohutu ressursisรครคstu ja loonud aluse klientidele รผha mugavamate vรตimaluste loomiseks.
Tarmo Mere, Elektrilevi juhatuse esimees



