Valter Uusberg / foto: Siim Solman
Ursel Tilk on Raplamaalt, Alu kandi metsade ja pรตldude vahelt EMTA lavakooli jรตudnud tudeng, kellel lรคheb koolis viimane รตppeaasta.
Temaga rรครคkides algab ja lรตpeb jutt Belgia lavastaja Jan Fabre lavastusega โBelgia reeglid, Belgia ruulibโ (Belgian rules / Belgian rules), mille rahvusvahelises (nรคitlejad ja tantsijad Belgiast, Hollandist, Saksamaalt, Prantsusmaalt, Horvaatiast, Itaaliast) trupis ta kaasa teeb. See on kooliga kooskรตlastatud, on รตppetรถรถ osa.
Jan Fabre on Belgia visuaal- ja etenduskunstnik, kellel on Veneetsias praegu nรคiteks nรคitus โJan Fabre. Klaasist ja luudest skulptuurid 1977โ2017โ. Trupil oli vรตimalus mรตni pรคev ka samal ajal Veneetsias peetaval kunstibiennaalil ringi vaadata.
Ursel: โTaiwanil oli vรคljapanek Sam Hseihโi erinevatest performanceโitest. Kunstnik pรตgenes 70ndatel Ameerikasse, kus ta tegi kaks terve aasta kestvat performanceโit. Esimene neist โTime Clock Pieceโ (11. aprill โ80 – 11. aprill โ81), mis avaldas mulle kรตige rohkem mรตju. Kunstnik tegi endast pildi igal tรคistunnil koos kellaga. St terve aasta igal tรคistunnil.
Et see kohale jรตuaks, siis seletan veel korra. Mees astus kaamera ette, alati samas rรตivastuses ja asendis, kui seierid osutasid kellal tรคistundi. Magada sai ta รผhe korraga maksimaalselt 50 minutit. Ja nii terve aasta. Astudes ruumi, kus kรตik neli seina olid esmapilgul รผhesuguseid vรคikeseid pilte tรคis, ma ei hoomanud veel seda mastaapi ja ideed selle taga. Kui juurde lugesin ja uuesti vaatasin, siis ma tardusin ja aeg peatus. Elus esimest korda tajusin, mis on aeg ja kui pikk on aasta. Kunstnik ajas endal juuksed performanceโi alguseks maha, et juuste kasv oleks selle teo tรตestuseks. 133 tรคistundi jรคi 8760-st jรครคdvustamata, kas magamise vรตi hiljaks jรครคmise tรตttu.โ
Laadilt esindab Jan Fabre lavastus nn fรผรผsilist teatrit, mille vรตttestik ei ole ammu uudiseks ka Eesti teatrites (NO99, Von Krahl, Kanuti Gildi tantsuetendused jm). Ka โJa peaksin sada surma ma…โ, mille Urseli kursus suve lรตpus meie mail, Hageri vennastekoguduse palvemajas ette kandis, oli vormilt visuaal- ja fรผรผsilise teatri tunnustega, kaldudes kohati kestusteatriks, mis publiku alati natuke proovile paneb.
Ursel on minuga nรตus, et Eesti teatripildi pluss on laadiline kirevus ja teatav tasakaal laadide vahel ja mis peamine – iga laad on leidmas oma publikut. Kรตik peab olema tehtud lihtsalt vรคga heal tasemel, on Ursel veendunud โ vรคga hea sรตnateater, vรคga hea tantsuteater, vรคga hea komรถรถdiateater, vรคga hea muusikaliteater, vรคga hea fรผรผsiline teater jne. Ta nรคeb ohte pigem selles, et publiku tรคhelepanu vรตib teatri mugavaks muuta.
See, et Ursel praegu โEuroopa teatriโ, nagu ta mรครคratleb, kรถรถgi poolt tunda saab, on tรคnu lavakooli teadlikule tegevusele, mis รตppe vรตimalikult avatuna hoiab.
Ursel: โJaanuaris toimus lavakunstikooli magistrantidel Jan Fabre Company fรผรผsilise teatri workshop, juhendajateks Ivana Jozic ja Kasper Vandenberghe. Kuna magistrikursuse juhendaja on Jรผri Nael, kes on olnud esimestel aastatel ka meie kursuse รตpetaja, siis ta pakkus ka meile, bakalaureuse tudengitele, vรตimalust osaleda, tavaliselt umbes neljale inimesele.
Mina soovisin kohe kindlasti sellest osa vรตtta ja ka sain selle vรตimaluse. Tegemist oli kuuepรคevase รตpitoaga. Paar nรคdalat hiljem pรถรถrdus Jรผri minu ja รผhe mu kursavenna poole, et meid olevat kutsutud Belgiasse katsetele. See oli tรคiesti ootamatu kรคik. Mina ja Dovydas lรคksimegi kรผmneks pรคevaks Belgiasse, kus tegelikult lavastuse proovid kรคisid ja konkreetseid katseid ei olnud. Meid tiriti proovidesse sisse ja vaadati selle pรตhjal, kas sobime. Ju siis Eestis jรคime workshopis silma ja nad olid huvitatud meist. Kรผmne pรคeva mรถรถdudes paluti mind liituda selle lavastuse trupiga.โ
Sedasorti etenduse terviku loomisel on nรคitleja aktiivne osaleja. Juhtautor mรครคrab kรผll pรตhikarkassi, kuid nรคitlejail tuleb see rรผhmatรถรถde etรผรผdides sรผndiva sisuga tรคita. Kuna lavastuse fookuses oli Belgia olemus, tabasid inimesed vรคljast mรตndagi ootamatut. Selleks tuli ennast aga pรตhjalikult kurssi viia nรคiteks Belgia kunstipรคrandiga, et sealt ideid ammutada. Pรคeva lรตpus vaatas Fabre pakutu รผle ja otsustas, mida vรตtta, mida jรคtta. Selline naabervaldkondadest ideede ammutamine meeldib Urselile kรตige enam, kuuludes nรคitlejaelu juurde ja nรตudes pidevat sidet kunsti, kirjanduse, muusikaga ja kรตige muuga.
Visuaalse ja fรผรผsilise tegevuse juurde kรคib ka sรตna, kuid selles Belgia etenduses neljas โ prantsuse, flaami, saksa ja inglise keeles. Lavastus valmis juuli alguses, mil toimus eelesietendus Napolis. Edasi minnakse Euroopa tuurile. Ursel on รตnnelik ja asjade kรคiguga rahul ning oskab seda kujundlikult hinnata, vรตttes appi midagi madalmaalaste mรตtteviisist โ kui soovid kohtuda merega, siis lรคhene talle vรตimalikult madalalt, mitte kรตrgelt – las meri tuleb sinu juurde, mitte vastupidi.
Meie kรตneluse lรตpetuseks pakun talle mรตned kรผsimused, et rรครคkida usust, lootusest ja armastusest seoses tema erialaga. Ja ohverdusest.
Lavakool on nagu kloostrikool. Oled sa pidanud midagi ohverdama, et oma erialal edeneda?
Esimestel aastatel oli hetki, kus ma polnud peaaegu kaks kuud oma peret nรคinud ja sรผdant mattev tunne, et ei nรคe, kuidas lapsed ehk รตed ja vend suureks sirguvad. Hirm, et nรคod ununevad รคra.
Millesse usud seoses (teatri)kunstiga?
Usun, et teatris on kรตik vรตimalik. Eriti teistega koos pรผhendumisse ja maagiasse, mis vรตib tekkida laval koosmรคngu ja koostegemise puhul.
Millele loodad seoses (teatri)kunstiga?
Loodan, et ka kรผmne ja kahekรผmne aasta pรคrast on kรตik vรตimalik. Loodan, et ei vรคsi ja ei pea pettuma professionaalses teatris tรถรถtades.
Mida armastad seoses (teatri)kunstiga?
Pรคrast รผhte โJa peaksin sada surma ma…โ etendust tuli รผks mees tรคnama kedagi meie seast ja รผtles, et see lavastus oli tema elu suurim elamus. Hea lavastus mรตjub ja muudab inimesi.
Mida vรตรตristad seoses (teatri)kunstiga?
Mugavust ja poole persega tegemist.
Tรถรถtasin kunstiรตpetajana maakoolis (Juuru keskkool), mis vabastas ajateenistusest. Hakkasin saama 27 ja selles vanuses mehed arvati reservi. Tuli lรคbida arstlik komisjon. Seal tunglesid 18-aastased. Psรผhhiaater kรผsis kรตigilt kolm kรผsimust – Hirmud? Unenรคod? Elutรผdimus? Noormehed kehitasid รตlgu. Mina hakkasin รผht-teist meenutama ja psรผhhiaatri silmad lรตid sรคrama. Oled 22, kuidas sinuga lood on?
Unenรคgusid mรคletan harva hommikuti. Hirmu on kรผll, et aeg kaob ja ei kasuta seda otstarbekalt. Seda juhtub paraku palju. Hirm on ka surma ees. Olen alati nahahoidja olnud. Ei jookse pea ees tundmatusse vette. Autoga ei kihuta pimedal ja kurvilisel teel. Ei taha kuidagi rumalasti oma elupรคevadele punkti panna. Elust ei ole ma kohe รผldsegi tรผdinud. Tahe ja rรตรตm elada on suur, tรผdimus tekib, kui mรตistad, et elad valesti ja ilma sihita. Ebamรครคrasus vรคsitab enda puhul.
Mul on lugemisel Borgese lรผhijuttude kogu โLiivaraamatโ ja โShakespeare`i mรคluโ (Loomingu Raamatukogu). Unenรคolise ja tรคisreaalsuse peen intellektuaalne pรตiming. Mida sina praegu loed?
Lรตpetasin paar nรคdalat tagasi Sergei Dovlatovi romaani โKompromissโ. Dovlatov oli ukraina juurtega ajakirjanik, kelle elutee tรตi teda lรคbi Peterburi 70ndatel paariks aastaks Tallinnasse, kus tรถรถtas lehes ajakirjanikuna.
See on raamat erinevatest juhtumitest tolleaegses ajakirjanduses ja sellega seotud absurdsustest ehk โkompromissidestโ.
Esiteks tekib mahlakas ja usutav pilt tollest ajast. Teiseks on รผlimalt tรคnuvรครคrne teatav iroonia nii enda kui ka teiste inimeste elu ja olemuse suhtes. Naerda vรตib ja saab kรตige รผle. Iroonia ei pea ega vahest ka tohiks olla elus baas, aga miskipรคrast mulle meeldivad inimesed, kellel on irooniataju ja vรตime enda ja elu รผle naerda.
Sinu teatrisoovitus?
Soovitan minna vaatama teatrisse NO99 lavastust โKรตntsโ. See on minu jaoks kรตnetav ja ilus lavastus. Vรคhe sรตna ja rohkem olemist. Teiseks samas teatris minu kursuse diplomitรถรถ โNodvenatsatโ, Aleksander Bloki ainetel. Hetkel eesti teatris midagi ainulaadset.
Mina selles lavastuses kahjuks kaasa ei tee, kuna sattusin proovide ajal Belgiasse ja lavastust olen ka nรคinud ainult videos, aga juba see, mis elamuse ma lรคbi ekraani sain, paneb mind kannatamatult ootama oktoobrit, mil seda uuesti mรคngitakse. Tants, revolutsioon ja tohutu energia. Kolmandaks tuleb silma peal hoida Mart Kolditsa lavastusel โKunstโ, autor Yasmina Reza. Kolm minu kursavenda mรคngivad ja seda on lust vaadata. Tarvis kutsuda neid Raplasse mรคngima.



