-13.2 C
Rapla
Esmaspäev, 6 dets. 2021

Avalike bussiliinidega saavad tasuta sõita pensionärid ja noored

Siim Jõgis / foto: Siim Solman.

Läks täpselt nii, nagu Raplamaa valdade juhid ja MTÜ Põhja-Eesti Ühistranspordikeskus soovisid – Raplamaa avalikel bussiliinidel hakkas alates 1. juulist kehtima erisustega tasuta ühistransport.

See tähendab, et kõik inimesed vanuses 0-19 ja 63+ saavad Rapla maakonna avalikel bussiliinidel sõita tasuta.  Inimesed vanuses 20-62 peavad jätkuvalt pileti eest tasuma vastavalt hinnakirjale.
Selline kord sai selgeks neljapäeval, 28. juunil, kui Maanteeameti peadirektor Priit Sauk vastava käskkirja allkirjastas. Tegemist ei ole küll sõna-sõnalt sama dokumendiga, mille MTÜ Põhja-Eesti Ühistranspordikeskus eelmisel nädalal Maanteeametile edastas, kuid põhilistes punktides need kattuvad.
Miks ei kehtestatud Raplamaal üldist tasuta ühistransporti nii nagu päris mitmes teises Eesti maakonnas? Raplamaa Omavalitsuste Liidu (ROL) tegevdirektor Silvi Ojamuru selgitas, et ROL ei toetanud üleüldist tasuta ühistransporti, sest olemasolevad rahalised vahendid tahetakse suunata liinivõrgu parandamiseks. See võtab küll aega ja lähimal ajal suuri muudatusi kavas ei ole. Küll aga tõdes ta, et see ei ole vastuvõetav, kui inimesed ei saa ühistransporti kasutada tööle ja koju sõiduks, sest buss Rapla ja Kohila vahel sõidab nelikümmend minutit.
Kuidas saada infot raplamaalaste sõiduharjumuste kohta ning täiendada selle kaudu olemasolevat liinivõrku? Avalikel liinidel sõitvatesse bussidesse paigaldatakse selleks validaatorid. MTÜ Põhja-Eesti Ühistranspordikeskus tegevdirektor Vello Jõgisoo ütles, et süsteem saab olema täpselt sama, mis kehtib Tallinna linna ühistranspordis. Kasutada saab isegi samu valideerimiskaarte, mis on juba kasutusel Tallinna ja Harjumaa ühistranspordis.
Millal täpsemalt validaatorid bussidesse paigaldatakse, selle kohta Jõgisoo täpset kuupäeva praeguse seisuga öelda ei osanud. Küll aga on vajalikud seadmed juba tellitud ning ta avaldas lootust, et need saab bussidesse paigaldada lähima paari nädala jooksul. Siis saab hakata ka valideerimiskaarte müügipunktidest soetama. Ühest küljest on see hea, sest nii ei pea enam piletit bussijuhilt ostma ning bussi sisenemine kujuneb sujuvamaks. Siiski säilib ka võimalus osta ühe korra sõidupilet bussijuhilt.
Valideerimissüsteemi saab kasutada ka reisijate sõiduharjumuste analüüsimiseks. Jõgisoo ütles, et individuaalse reisija sõite sealt välja võtta ei saa. Küll aga loovad kõikide reisijate valideerimised kokku ühise statistika, millest joonistub selgelt välja, milliseid liine sõidetakse rohkem ja milliseid vähem. Selle alusel saab hiljem hakata väljumiste aegu ja tihedust korrigeerima.
“Selle tulemusena tekib statistika, mis näitab, kas üht või teist liini on vaja käigus hoida või mitte,” selgitas Jõgisoo. Seni, kuni valideerimissüsteem veel ei toimi, tuleb reisijatel oma tasuta sõiduõigust näidata isikut tõendava dokumendi alusel.
Validaatorid tulevad nendesse bussidesse, mis sõidavad Rapla maakonnas avalikel liinidel ja mida varem haldas Rapla maavalitsus ning nüüd MTÜ Põhja-Eesti Ühistranspordikeskus. Tänavapildis tunneb need ära AS-i Hansa Bussiliinid logo järgi.

3 KOMMENTAARID

3 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kõiki kommentaare
5,680JälgijatLike
1,159JälgijatFollow

Viimased uudised