Vabariigi aastapรคev on juba aastaid tekitanud minus vastandlikke emotsioone. See on pรคev, kui รผhtรคkki hakkavad kรตik patriootideks, lehvitatakse sinimustvalgeid lippe, sรผรผakse kiluvรตileibu ja rรครคgitakse meie kultuuri pรผsimajรครคmisest. Aga kus on need inimesed kogu รผlejรครคnud aasta?
รheltpoolt saan sellest aru, ka mind tabab neil pรคevil meeleliigutus ja ma olen isamaalistele teemadele rohkem aldis. Samas paneb see รคkitsi lรตkkele lรถรถnud rahvuslus mind muigama. (Tegelen ise pรคrimuskultuuriga aasta ringi ja argipรคevadel pole inimesed selle teema suhtes sugugi nii altid.)
Rahvuslusele ja patriotismile on tulnud viimastel aastatel ka veider mekk juurde. On poliitilisi jรตude, kes on justkui rahvustunde okupeerinud ja see ei ole enam kogukonda liitev tunne, vaid vastupidi, lahutav โ on justkui meie ja nemad, omad ja vรตรตrad.
Pean siinkohal oluliseks rรตhutada, et see pรคrimuskultuuri ja traditsioonide hoidmise vaimsus, millesse mina usun (ja millest ka alljรคrgnevalt juttu tuleb), on erinev sellest lippudega lehvitavast ja lรตugavast mentaliteedist, mida oleme รผhe erakonna pooldajate esituses nรคinud.
Mina usun sellesse mรตtteviisi, mida esindab Viljandi pรคrimusmuusika festival ja mis kรคtkeb endas meie oma traditsioonide, pรคrandi ja juurte hoidmist, tundmist ja taaselustamist, aga ka uudishimu ja lugupidavat suhtumist teiste rahvaste traditsiooni ja kultuuri.
Juurteta kultuuripuu
See, et me oleme niivรตrd haavatavad ja tundlikud ning tajume teistes kultuurides ja rahvastes endale ohtu, tuleneb minu arvates sellest, et meil on poolik kultuuriline minapilt. Mida ma selle all silmas pean?
Mina kujutan meie kultuuri ette kui tammepuud, mille juured on meie minevik, pรคrand ja traditsioonid. Puu tรผvi on meie tรคnapรคev รผhes meie elava koorilaulu ja rahvatantsu traditsiooniga. Selle puu vรตra, latv ja tรตrud on aga tulevikumuusika ja meie kultuuri nรผรผdisaegsemad vรคljendusvormid.
Kui ma aga vaatan seda, kuidas me oma kultuurilugu rรครคgime, on mul tunne, et alustame justkui poole pealt. Alustame rahvuslikust รคrkamisajast, omariikluse loomisest, Lydia Koidulast ja esimestest laulupidudest. Ent ka 2000 aastat enne seda oli meil kultuur. Meil oli vรคga kirju ja mitmekihiline suuline kultuur eesotsas regilaulu, loodususu ja kindakirjadega. (Need on vaid รผksikud mรคrksรตnad.)
Kui alustame oma loo rรครคkimist omariikluse loomisest, lรตikame รคra osa meie juurtest ja tรผkikese meie kultuurilisest minapildist. Sisuliselt jรครคb meie kultuuripuu juurteta.
Paljud inimesed on mulle รถelnud, et minu mure pรคrimuse pรคrast on liialt eksalteeritud. โKunagi varem ei ole lรคinud meie pรคrimusel nii hรคsti kui praegu. Pรคrimusmuusika on ju nii popp,โ on selline tavaline argument.
โKui meil on nii hรคsti, siis รคkki laulad mulle รผhe regilaulu vรตi รผtled mรตne oma kodukandist รผles kirjutatud vanasรตna vรตi mรตistatuse. Vahest tead hoopis mรตnd kohapรคrimuslugu oma kodukandi maastike kohta vรตi tead mรตnd pรคrimustantsu vรตi laulumรคngu?โ kรผsin vastu. See paneb enamasti inimesi pilku maha lรถรถma ja nentima, et ega vรคga ei tea.
Seejuures ei arva ma, et kรตik inimesed peaksid olema folkloristid, aga nii nagu teame Eesti hรผmni sรตnu, trikoloori vรคrve ja olulisemaid riigipรผhi, peaksime tundma ka mรตnd pรตhilisemat suulise pรคrandi vormi. See peaks olema pรตhimรตtteliselt meie kultuurilise emakeele osa.
Mรคletan hรคsti, et konverentsil โVaimne kultuuripรคrand Raplamaalโ kรผsis Rahvakultuuri Keskuse vaimse kultuuripรคrandi osakonna juhataja Leelo oma ettekande ajal publiku kรคest, kas nad teavad mรตnda Raplamaalt รผles kirjutatud vanasรตna. Saali tekkis piinlik vaikus. (Ma kohe sihilikult ei tahtnud esimesena pรผsti karata, vaid hoidsin targu end tagasi.) Kuna saalist vastust ei tulnud, ma ikka รผtlesin, et minu lemmik Raplamaa vanasรตna on: โParem leib taskus kui sulg kรผbara kรผlges.โ (Vigala)
Ka haritud pรตlvkonnad ei tunne pรคrandit
Veljo Tormis on oma essees โRahvalaul ja meieโ kirjutanud: โJulgen vรคita, et viimase sajandi haritud pรตlvkonnad regivรคrsilist rahvalaulu praktiliselt ei tunne vรตi siis teavad seda pealiskaudselt.โ Tormis kรตneleb regilaulust, aga mina laiendaksin selle mรตtte kogu meie suulisele pรคrandile, mida nii meie haritud kui ka vรคhem haritud pรตlvkonnad ei tunne. Samas essees รผtleb Tormis, et puudujรครคgid rahvalaulu propageerimisel on nii suured, et peab vajalikuks nende kรตrvaldamisele pรผhendada kogu oma energia. โSee on mu kohus. Pean seda praegusel hetkel รผhiskonnale tรคhtsamaks kui enda loomingut,โ kirjutas Tormis.
Miks me oma pรคrandit ei tunne ja meil on tekkinud oma esivanemate pรคrandi suhtes hรคbi- ja kohmetustunne, on omaette pikem jutt. Selle pained ulatuvad รคrkamisaega, kui meie rahval oli omariikluse rajamisel vajadus Euroopale (eelkรตige sakslastele) nรคidata, et ka eestlased vรตivad olla kultuuriinimesed. Et aga seesama paine meid tรคnaseni painab, on meie eneste sรผรผ. Tuleks endalt ausalt kรผsida, miks ma oma esivanemate pรคrandit hรคbenen?
Mรคletan รผht tulist vestlust Rapla maakonna kultuuritรถรถtajatega, kes รผtlesid mulle, et see pรคrimusliku jaanipรคeva jutt on tore kรผll, aga meie rahvas ei taha seda. Samasugust umbusku olen kohanud teistegi ametnike seas. Ent usun, et pigem on kรผsimus otsustajate enda ebakindluses, kohmetuses ja valehรคbis, mitte niivรตrd rahvas. Kui asi on kenasti lรคbi mรตeldud ja seostatud, on pรคrimusel oma koht ka kรตige pidulikumatel sรผndmustel.
Veljo Tormis kirjutab: โIsiklikest kogemustest tean, et regilaulu kaasalaulmine ei lรคhe tรผรผtuks, vaid vastupidi tekitab hasarti ja mรตnu, sisemist rรตรตmu ja vajadust selleks. Rahvas laulab hea meelega kaasa, tรคiesti vabalt, sundimatult. Seda nii rahvamajas, รผliรตpilaste ringis, teadlaste maja รตhtul vรตi koorijuhtide konverentsil. Kรตik osavรตtjad lihtsalt tunnevad, et laulda on lรตbus ja kerge. Keegi nagu pole ainult selle peale tulnud!โ
Ma olen seda nii mitmel korral kirjutanud, et mรตjun ka iseendale juba leierkastina, aga tegelikult on just meie suulises pรคrimuses, meie rahvaluule arhiivi talletatud 1,5 miljonis lehekรผljes Eesti tรตeline nokia, mille รผmber tuleks oma identiteet ja brรคnd kujundada. Meie regilaul on tรตepoolest ainukordne nรคhtus kogu maailma kultuuriruumis.
Seejuures ei ole ma sugugi seda meelt, et peaksime iga pรคev pasteldes labajalasammul ringi tatsama. Pigem olen ma seda usku, mida vรคljendab Valdur Mikita รถeldu, et peaksime oma soome-ugri ลกamaanidele andma kรคtte nutitelefonid. Sama mรตtteviisi kannab ansambel Trad.Attack!, kes kasutab meie arhailist pรคrandit, ent paneb selle ultramoodsasse kastmesse. (Ja brรคndib Eestit kogu maailmas.)
Pรคrandile tuleks anda uut elu ja vรคljundit. Seejuures on aga paratamatu, et kรตigepealt peaks sellesse ise oma nina sisse pistma. Peaks toimuma pรตhimรตtteline arusaama muutus, et me vรตtaks oma pรคrandi รผldtunnustatud kultuuripilti. Et me ei mรตtleks sellest lihtsalt kui mingist toredast sussisahistamisest, vaid vรคga olulisest ja tuumakast osast meie kultuuris ja tunneksime selle รผle uhkust. Kuniks me pole aga oma valehรคbi, รผleolekut vรตi kohmetustunnet pรคrimuse osas endas รผletanud, ongi meie kultuuriline minapilt poolik, sest juurteta puu ei kasva.
Meie oma loomislugu
Selleks, et meie kultuurilist minapilti tervikuks saada, tuleks meil hakata jutustama oma lugu รตigest punktist, mitte poole pealt. Kindlasti mรตtlete, mis see รตige punkt siis on?
Igal loodusrahval, igal pรตlisrahval on oma maailmaloomismรผรผt. Iga inimene on kuulnud lugu sellest, kuidas Jumal lรตi seitsme pรคevaga maailma. Ent meil on ka oma loomismรผรผt, mis lรผhidalt kokkuvรตetult rรครคgib sellest, kuidas merest tรตuseb loomislind, punub pesa, muneb munad ja haub vรคlja pojad. Tema poegadest saavad taevakehad โ pรคike, kuu ja maa. See on meie oma loomismรผรผt, mida teavad vรคhesed. (Olgu vahemรคrkusena รถeldud, et loomislinnu motiiv on julgemate oletuste kohaselt kuni 45ย 000 aastat vana.) Sellest peaks meie kultuurilugu algama ja seda lugu peaks iga eestlane teadma.
Jรตudes ringiga tagasi algusesse, peaksid poliitilised jรตud, kes nรคevad praegu vaeva vastandumisega (ja ka kรตik teised), suunama oma fookuse juurtele. Me peame kasvatama ja tugevdama oma juuri, sest ilma nendeta on meie kultuuriline minapilt poolik.



