Vivika Veski
Vana [sรผndmatutele elukommetele viitav sรตna]! Mine [kohta, kuhu ei ole vรตimalik minna]! Need sรตnad karjub Rivo keskealisele naisรตpetajale, kes on palunud tal tunnis kaasa tรถรถtada.
โLรตpeta รคra, รคra nรตmetse,โ รผhmab Rivole klassivend Sven.
โSina, t…a, ole vait! Mine [nilbe soovitus]!โ
Nรผรผd viskab ka muidu rahulikul Svenil kopsu รผle maksa ja ta nรคitab Rivole keskmist sรตrme.
Selle peale haarab Rivo koolikoti, et Svenile รคsada. รpetaja tormab vahele ja kott tabab tema kรคtt. Kรคsi lรคheb paiste. Kolleegid soovitavad รตpetajal politseisse pรถรถrduda, aga รตpetaja loobub. Luu on ju terve ja ta ise ju toppis oma kรคe vahele. Vรตib-olla Rivo polekski Sveni lรถรถnud, รคhvardas niisama, mรตtleb รตpetaja.
Jรคlle! รpetaja Meeri Tamm silmab koridorinurka kogunenud tรผdrukutekampa. Kaheksanda klassi neiud, esmapilgul kenad ja viisakad. Head รตpilased. Kogukonna arvamusliidrite lapsed.
Paraku teab รตpetaja Tamm, mida teevad need โkenadโ neiud รผheskoos siis, kui รตpetajad ei nรคe. Seda on talle rรครคkinud teised รตpilased. Nรคiteks Brita, keda see kamp oma juhi Kรคtlini eestvedamisel on toginud, tรผhjade joogipudelitega loopinud ja riiete pรคrast mรตnitanud. Brita riietel pole hรคda midagi. Lihtsalt tema ema oli nรคhtud โkaltsukasseโ sisenemas.
Aga Brita jaoks ongi ju probleem teatud mรตttes lahenenud, sest viimasel ajal on รตpetaja Meeri teda nรคinud hoopis tรผdrukutekamba hulgas. Kiusa vรตi ole kiusatav. Lihtne valik.
Sama hรคsti, kui see on ikka hรคsti, pole lรคinud aga Merjel, kelle ema joob ja isa on kes teab kus. Muidugi ei suuda Merje sama moodsalt riides kรคia ja sama hรคid asju omada kui teised. Paraku jรคtavad soovida ka muidu รผsna hea peaga Merje sotsiaalsed oskused. Kerge saak tรผdrukutekambale.
Ei tea, kas see on lisaprobleem vรตi hoopis lahenduse vรตti, et tรผdrukutekamba liidrid vรครคrtustavad hรคid hindeid, arutleb รตpetaja Meeri Tamm omaette.
โMis levelil sa oled?โ hรผรผab III klassi รตpilane Kert Oskarile. โTeisel,โ pomiseb Oskar hรคbelikult. Selle peale kรตlab klassis vali naer. โMees on teisel levelil, ma olen kรผll viiendal!โ hรตiskab Kert.
รpetaja Krista Mets seisab klassi ees ja tunneb end nรคhtamatuna. Nagu sageli tunni alguses. โรpilased!โ hรผรผab รตpetaja. Paistab, et lisaks on ta kaotanud veel hรครคle, sest keegi ei tee vรคlja. Lรตpuks haarab รตpetaja Krista riiulist suure joonlaua ja lรถรถb sellega kolksti vastu lauda, nii et seal lebanud mรคrkmik รผles hรผppab. รpetaja poole pรถรถrdub seitseteist imestunud silmapaari. Mis nรผรผd?
Hea, et selline vanaaegne tรถรถriist nagu joonlaud klassis ikka olemas on, rรตรตmustab รตpetaja. Kuidas ta muidu suudaks lapsed nutitelefoni mรคngumaailmast vรคlja tuua.
Kรตik need juhtumid on vรคlja mรตeldud, kasutades kรผll รผksikasju lugudest, mida olen รตpilaste, รตpetajate ja lapsevanemate kรคest aja jooksul kuulnud. Arvatavasti on midagi samalaadset lรคbi elanud mitmed. Siia vรตiks lisada veel juhtumid, kui laps tuleb nuttes koolist koju ja keeldub sinna edaspidi minemast, sest klassikaaslase agressiivsus on muutnud ta koolipรคevad talumatuks. Kui lapsevanem pรถรถrdub kooli, lubab รตpetaja vรคgivallatsejaga edaspidi rohkem tegelda. Aga minu laps, imestab lapsevanem. Kas tema ei vajagi rohkem tรคhelepanu?
Kui hakkasin selle loo jaoks materjali koguma, arvasin, et see tuleb psรผรผhiliste erivajadustega lastest. Nรผรผd ma ei tea. Teatud mรตttes jah. Enamikul meist on ju erilisi vajadusi ja suur osa neist jรตuab mingil ajal ka kooli. Teisalt tรตdesid koolijuhid, et kรตige raskem ei ole mitte nende lastega, kellel on ametlikult mรครคratud erivajadus, sest sellega tuleb kaasa raha. Rahaga omakorda saab palgata tugiisikuid, korraldada individuaalรตpet, seada sisse vรคikeklasse ja nii edasi. Selge erivajaduse jaoks vรตib olla vรคlja tรถรถtatud ka metoodika.
Kรตige raskem on hoopis nende lastega, kellele vanem ei ole lasknud mรครคrata erivajadust, sest ta ei tunnista seda. Vรตi siis lapsel ei olegi meditsiinilises mรตttes mingit psรผรผhilist erivajadust, vaid ta lihtsalt kรคitub halvasti, sest … Aga miks siis ikkagi? Ja mida siis teha?
Nende kรผsimuste รผle arutlevad Hagudi kooli direktor Lea Vendik, Kohila mรตisakooli direktor Anu Nigesen, Rapla vallavalitsuse lastekaitse peaspetsialist Sirve Salu, Innove Rajaleidja eripedagoog Liis Ehavere ning รผhe anonรผรผmseks jรครคda soovinud kooli direktor ja sotsiaalpedagoog. Loetavuse huvides pangem direktorile nimeks Liina Tulp ja sotsiaalpedagoogile Merle Kask.
Kรผsimusele, kas lapsedยญ on teistsugused kui pรตlvkond vรตi kaks tagasi, vastasid kรตik asjaosalised jaatavalt. Aga milles erinevus vรคljendub?
Lea Vendik on Hagudi kooli direktor neljandat aastat. Varem tรถรถtas ta รตpetajana. โLapsed pole need, kes nad kunagi olid. Kรตik on erilised. รppimisstiilid on midagi muud,โ rรครคgib ta.
Neil on klassis kรผmme-kaksteist รตpilast. Neist neli-viis on sellised, kes vajavad keskmisest erinevat lรคhenemist: kes on andekas, kes ohjeldamatu, kes kiire, kes aeglane.
โNรคeme, et lastel on raskem keskenduda, pรผsida รผhe tegevuse juures, sest kรตik meie รผmber, mille sees nemad kasvavad, muutub nii kiiresti,โ รผtleb Anu Nigesen. โNad saavad ise valida endale meelepรคrast tegevust. Lapsed ei ole enam harjunud sellega, et neil oleks igav, igavuse saab vรคga kiiresti erinevate asjadega รคra tรคita. Ka fรผรผsiliselt on nad teistsugused. Kehalise kasvatuse รตpetajad รผtlevad, et lapsed tulevad kooli ega oska enam hรคsti kukerpalli teha vรตi hรผppenรถรถriga hรผpata. Mida oma lapsepรตlvest mรคletad, et oli loomulik tegevus, ei tulegi tรคnapรคeva lastel enam nii iseenesest.โ
Innove Rajaleidja eripedagoog Liis Ehavere on varem tรถรถtanud aastaid รตpetajana. Ta rรครคgib, et aktiivsus-tรคhelepanuhรคire on tรคnapรคeval hรคsti levinud. See vรตib vรคljenduda kahel moel โ pidurdamatu kรคitumise vรตi tรคhelepanu hajumisena. Esimest on รตpetajal lihtne, teist raske mรคrgata.
Sirve Salu tรตdeb, et muutused alates taasiseseisvumisest on olnud mรคrkimisvรครคrsed: maailma avanemine, laialt kรคttesaadavad olmemugavused, pidev infotulv; meedia ja sotsiaalmeedia vรตimalused-ahvatlused-ohud, vรครคrtushinnangute teisenenud kรคsitlus jne.
โEesti lapsele on kindlasti paranenud majanduslikud vรตimalused, keskkonna heakorrastatus, last รผmbritsevate isikute teadlikkus ja oskused lapsele pรผhenduda ja tema vajadusi mรคrgata. Kasvavad ka soovid ja ootused, sealhulgas seoses lapsega: veel kiirem areng, konkurentsivรตime ja edukus, parimad vรตimalused siin ja kohe,โ toob Salu nรคiteid.
Ta lisab, et oluliselt on muutunud ka lapse ja pereelu รผhiskondlikud regulatsioonid: sotsiaalhoolekandeseadus, perekonnaseadus, lastekaitseseadus, haridusseadused. Uue aja mรคrksรตnad on lapse psรผรผhilise arengu varane jรคlgimine, seisundite diagnoosimine, ravimid ja psรผรผhikahรคire baasilt puude tuvastamine. โTรตenรคoliselt esines hรคireid ka varem, aga sel moel ei tรคpsustatud,โ tรตdeb Salu. โMuutunud on perede elukorraldus, vanavanemad ei saa pensionile jรครคda, vanemad on tรถรถga pigem rohkem hรตivatud. รha rohkem lapsi asub enne teist eluaastat kollektiivi.
Mina nรคen ikka samu lapsi, ainult tรคnapรคeval on probleemiasetused, fookused ja tempod muutunud.โ
Merle Kask* nendib, et varem ilmnesid suuremad probleemid teismeeas, nรผรผd nooremana. Sellele on juhtinud tรคhelepanu ka nรคiteks psรผhholoog Toivo Niiberg.
Tema ja Liina Tulp* kirjeldavad olukordi, mille kaudu muutused igapรคevases koolielus vรคljenduvad. Nรคiteks nรคeb รตpetaja, et laps tuleb kooli punaste silmadega, olles olnud poole รถรถni nutitelefonis. โรpetaja ei suuda niimoodi plinkida klassi ees nagu nutiseade, et tรคhelepanu vรตita,โ muigab Kask.
Tรคiskasvanut, sealhulgas รตpetajat, vรตtavad paljud lapsed nagu teist endasugust, kellele vรตib รถelda ja rรครคkida kรตike. Mรตni laps jutustab รตpetajale isegi รผksikasju kodustest joomingutest ja peresuhetest. Uhkusega. โMa ei taha seda teada!โ รผtleb Tulp ahastusega hรครคles. Ta kummutab mรตnikord esineva arvamuse, et รตpetajad uurivad lastelt nende vanemate kohta. โEi taha teada! Tahan, et laps tuleks kooli rahulikult ja puhanult.โ
Ehavere on mรคrganud ka seda, et laste kรตne on jรครคnud vaesemaks, kuna nendega rรครคgitakse vรคhem.
Kask tรคiendab, et lastel esineb ka inetut sรตnavara โ juba algklassides. Ja ebaviisakaid sรตnu ei tarvitata รผksnes vihahoos vandumiseks, vaid ka nii-รถelda sidesรตnana.
Sageli on isad Soomes tรถรถl, mรตnikord ka mรตlemad vanemad. Mรตni laps nรคeb oma ema heal juhul korra kuus.
Vendik tรคiendab, et mรตne รตpilase puhul on kรผsimatagi aru saada, kas isa on parasjagu kodus vรตi vรคlismaal. Kui isa on kodus, siis on laps rรตรตmsam, rahulikum ja pรผรผab rohkem.
Mรตnikord on kodus vanema ja lapse rollid vahetusse lรคinud. Vahel vรคljendub see รผlemรครคrases vastutuses, mida laps peab kandma, teinekord aga lihtsalt vรตimus, mille laps on vanema รผle haaranud.
โMa nรคen lรคbi, kui laps dikteerib kodus,โ รผtleb Kask. Mรตni laps teatab รตpetajale nรคiteks, et kui ta mingi aja jooksul รผhtegi mรคrkust ei saa, ostab ema talle uue nutitelefoni.
Mรตne lapse jaoks on kool turvakoht, kuhu ta saab koduste probleemide eest tulla. โAga kool lรตpeb lรตunast, mis saab edasi?โ kรผsib Tulp. Ta lisab, et neid lapsi, kellega on keeruline toime tulla, on koolis ehk vaid viis protsenti, kuid neile lรคheb suurem osa รตpetaja tรคhelepanu tunnis.
Mis on pรตhjus, et รตpilased on teistsugused?
“Lapsed tunduvad tรคna laiema silmaringiga ja avatumad. Lastel on rohkem teadlikkust oma รตigustest ja vรตimalustest. Samas on nii lapsi kui ka kรตiki teisi keerulisem motiveerida pingutuseks, sest eesmรคrgi saavutamiseks on tรคna mitmeid erinevaid aktsepteeritud teid,โ nendib Salu.
โKindlust ja rutiini oli varasematel pรตlvkondadel oluliselt rohkem,โ รผtleb Nigesen.
โVanemad teevad meeletult tรถรถd. Materiaalne pool on hรคsti oluline,โ nรคeb Vendik.
Nigesen rรครคgib, et kรตige selgemini mรตjutab last tema pereelu korraldus. Paljud vanemad on hommikust รตhtuni tรถรถl ega leia aega, et lastega koos tegutseda. Seda ei ole ka enam samamoodi vaja nagu vanasti, kui kogu pere pidi koos tรถรถd tegema ja pingutama, et hakkama saada.
Oma pedagoogiรตpinguist ja -kogemustest teab Tulp, et isiksus kujuneb pรตhijoontes vรคlja juba seitsmendaks eluaastaks, pรคrast on seda raske muuta. โKui kodus pole ette nรคhtud korda, on koolis raskem. Lastevanematel, eriti noortel, puuduvad oskused last kasvatada, minnakse kergema vastupanu teed,โ kirjeldab Tulp.
โPigem muutume รผmbrusega suhtes kรตik, nii ka laps. Nรคiteks kasvatusteooriate mitmekesisusest tulenev segadus lapsele igapรคevaelus raamide panemisega: kui see vanema poolt logiseb, mis sel lapsel siis teha? Lahus elavad vanemad on vastastikku rahulolematud ja sรผรผdistavad, laps peab kahe talle kรตige kallima, aga lepitamatu vanema vahel laveerima ja manipuleerima. Kas laps on teistsugune?โ kรผsib Salu.
Ehavere tรตdeb, et lapse kรคitumine vรตib olla ka appikarje.
Mis vรตiks olla lahendus?
Kรตik on kogenud, et kui vanem teeb รตpetajate ja tugispetsialistidega koostรถรถd, siis enamasti leitakse ka lahendus. Ette tuleb siiski ka olukordi, kui vanem keeldub probleemi tunnistamast. Mรตnel juhul nรคiteks on vรตimaliku erivajadusega lapsel paberid korda ajamata, sest vanem ei tunnista lapse erivajadust. โรks lapsevanem รผtles nรคiteks, et tema oma last hulluarsti juurde ei vii,โ rรครคgib Tulp.
Vendik on nรคinud ka, et mรตne vanema hirm vรตib pรคrineda tema enda kooliajast. Osa vanemaid on ravimite vastu ega taha neid nรคiteks tรคhelepanuhรคirega lapsele anda, kuigi arst on mรครคranud. Kardetakse sรตltuvuse teket. Mรตnele lapsele oleks aga tablett abiks.
Rajaleidjasse jรตuavad รผldiselt vanemad, kes on valmis tegema koostรถรถd. Samas saab Ehavere aru, et vanematel vรตibki olla alguses eitusfaas. Siis tuleb anda aega.
โHรคsti oluline on, et tegutsetaks koostรถรถs vanematega. Koostรถรถ saavutamine vรตib olla vahel keeruline, aga siis on kooli รผlesanne jรครคda kannatlikuks, see vรตib olla keerukas, aga ega muid lahendusi pole,โ rรครคgib Nigesen.
โOlukordi tuleb selgitada, vรตimaluse korral rahumeelselt ja mitme peaga. Sรผรผdistamine vรตi hirmutamine ei aita kedagi. Tunnustamine aitab alati. Tuleb koos otsida ja proovida, tagasilangustest ei tohi heituda. Mรตistlik on seada eesmรคrgid lรคhemaks ja kaugemaks ajaks. Vanem vajab tuge ja tรคhelepanu ka personaalselt, et keeruline aeg vastu pidada,โ selgitab Salu.
Rajaleidja kรคib รตpetajaid nรตustamas nii koolis kui ka lasteaias. Sageli pรถรถrduvad Rajaleidja poole ka lapsevanemad, kui kool vรตi lasteaed on soovitanud. Kool saadab Rajaleidjasse enamasti รตpiraskuse korral.
โMeie รผlesanne on siis vรคlja selgitada, kas esmane on รตpiraskus vรตi hoopis kรคitumisraskus. Sageli pรตhjustab probleemne kรคitumine รตpiraskust,โ rรครคgib Ehavere.
Kui Rajaleidja spetsialistid nรคevad, et olukord nรตuab lisaks nende hindamisele ja soovitustele enamat, siis nad vรตivad suunata ka psรผhhiaatri juurde.
Vahel korraldavad nad รผmarlaudu, aga nรตu antakse ka telefoni teel. Ehavere nรคeb, et sageli on koolides รตpetajad รผksi oma murega ja pelgavad abi kรผsida. โAga ei pea saama kรตigega ise hakkama,โ kinnitab ta.
Nigesen lisab, et ta on vรคga tรคnulik Raplamaa Rajaleidja abivalmis meeskonnale, kes on alati valmis kaasa mรตtlema ja lahendusi otsima koos vanemate ja kooliga.
Mida teete oma koolis, et olukorda paranda?
Vendik leiab, et รตpetaja ei tohi solvuda ega vรตtta isiklikult, kui รตpilane oma viha vรคlja elab. Ta on kogenud ka seda, et eri lastele sobib erinev stiil. Mรตnega tuleb kรคituda hรคsti rahulikult ja hoolivalt, teine vajab aga just selget kรคsuliini. Ja mis sobib รผhes klassis, ei pruugi sobida teises. Mis aitas aasta tagasi, vรตib praegu jรครคda tulemusteta.
Hagudi kool on lastevanemate koosolekutele kutsunud rรครคkima asjatundjaid, nรคiteks aktiivsus-tรคhelepanuhรคirest. Koolis kรคis ka kinesioloog โ rรครคkimas, kuidas รตppida kogu kehaga. Selgeks sai, et 45-minutilise tunni jooksul tuleb lasta รตpilastel end liigutada, teha harjutusi.
Hagudis aitab lahendusi leida ka see, et kool on vรคike ja kรตik รตpilased on tuttavad. Direktorgi tunneb iga รผksikut last nimepidi.
Hagudi koolis on mรตeldud vaikuse ruumi sisseseadmise peale, kuhu saab minna rahunema, kuid praegu seda veel pole. รpetajate jaoks on รตpetajate tuba see koht, kus saab aja maha vรตtta. โMeil on hรคsti lahe รตpetajate tuba, palju heidetakse nalja,โ รผtleb Vendik.
Korra aastas, kevade poole korraldatakse Hagudi koolis suur tรคnugala, kus tรคnatakse รผkshaaval kรตiki รตpilasi ja รตpetajaid.
Kohila mรตisakool on kristlikke pรตhimรตtteid jรคrgiv erakool. Iga koolinรคdala alguses tulevad nad kogu kooliperega kokku ja rรครคgivad nรคdala olulised teemad lรคbi. Enne klassidesse minekut loevad nad tavaliselt koos Meieisapalve. Ja kui nad sรถรถma lรคhevad, siis loevad sรถรถgipalvet.
Nigesen rรครคgib, et รผhised mรตtisklushetked aitavad kindlasti koolis rahulikumat meeleolu luua. Kohila mรตisakooli รตpetajad on osalenud ka vaikuse minutite koolitusprogrammis. โVรตtta see hetk, tulla vรคlja saginast, keskenduda ja pรคrast seda on palju parem edasi minna,โ รผtleb Nigesen. โOma tundides, et luua tunni alustamise meeleolu, oleme kokku leppinud, et jรครคme hรคsti vaikseks ja loeme kรผmneni. Ja siis alustame. Ei pea olema keerulised vรตtted.โ
Nigesen lisab, et suurematega on siiski vaja teistmoodi kontakti saavutada. โNad ootavad, et neid vรตetakse kui inimest. Et neid ei kohelda, vaid nad on mรตnes mรตttes nagu partnerid. Aga see tรคhendab seda, et kui sa tahad, et sinuga arvestataks, siis pead รตppima ka vastavalt kรคituma,โ rรครคgib Nigesen.
Ehavere รผtleb, et รตpetajal on รตigus lubada lapsele erisusi. Nรคiteks anda aeglasemale lapsele rohkem aega. Mรตnele tรคhelepanuhรคirega lapsele vรตib teha tรถรถรผlesande osadeks, et ta sellest aru saaks. Erivajadusega laps vรตib kasutada ka abivahendeid.
Mida teha koolis nutiseadmetega?
Hagudi koolis on otsustatud, et nutitelefoni ei kasuta koolipรคeva jooksul esimesest kuni kuuenda klassini. Seitsmendast kuni รผheksanda klassini on see lubatud, sest kool leiab, et see aitab lapsel รตppida ise ennast juhtima ja vastutust vรตtma.
Kohila mรตisakoolis on algusest peale kokku lepitud, et koolipรคeva jooksul nutiseadmeid ei kasutata, kui รตpetaja ei ole selleks andnud eraldi รผlesannet. โEt lapsed sel ajal, kui nad on koolis, รตpiksid รผksteisega suhtlema, rรครคkima, lahendama oma asju, vaatama รผksteisele otsa, koos mรคngima. Arvan, et see kogemus muutub รผha hinnalisemaks,โ leiab Nigesen.
Mรตlemas koolis on mรตistagi lubatud lapsel oma vanemaga koolipรคeva ajal รผhendust vรตtta.
Millest tunnete kรตige rohkem puudust, et olukorda lahendada?
Kรตige suurem on puudus vajaliku vรคljaรตppega inimestest, leiavad kรตik. Nรคiteks pole รตpetajat, kes lรคheks vรคikeklassi ette. Tรถรถportaalid on รตpetajate otsimise kuulutusi tรคis.
Vendik tรตdeb, et tugispetsialistidest on puudus. Sotsiaalpedagoog neil kรผll on, aga see on ka kรตik. Tema hinnangu jรคrgi vรตiks igas klassis olla รตpetajale lisaks ka abiรตpetaja.
Tulp rรครคgib, et nad otsivad oma kooli abiรตpetajaid. Direktor nendib, et ta on olnud ka ise abiรตpetaja rollis. Samuti kรคivad รผhe klassi lapsevanemad kordamรถรถda tunnis รตpetajal abiks.
โMe pole vรคga kehvas seisus, meil on eripedagoog,โ lisab ta siis.
Ka Hagudis kรคib รผks kodune ema tunnis abiks.
Ehavere tรตdeb, et vaeslapse osas ongi sageli รผldtugi. Logopeedide jรคrele on lausa karjuv vajadus. Logopeede ongi vรคhe ja รผks pรตhjus on selles, et Tartu รlikool รตpetab neid รผksnes pรคevaรตppes.
Tulp leiab, et ka kohalike omavalitsuste roll peaks suurem olema, kuigi nende kool teeb koostรถรถd nii vallavalitsuse kui ka politseiga.
Ta lisab, et nende kool koolitab oma รตpetajaid kogu aeg, et nad oskaksid hakkama saada lapsega, kes on agressiivsem vรตi puudega. See tรคhendab tegelikult kรตiki รตpetajaid, sest vahetunnis puutuvad kรตik omavahel kokku.
Vendik tรคiendab, et tegelikult peab olema oskus igasuguste lastega suhelda ka nรคiteks kooli majandusjuhatajal vรตi koristajal.
Vahel nรคevad รตpetajad, et vanematel napib oskusi lapsi kasvatada. Tulp teab, et nรคiteks Skandinaavias tehakse juba lapseootel vanematele koolitusi. Kui vanem neist hoidub, vรตtab temaga รผhendust lastekaitsetรถรถtaja.
โKรตige rohkem on puudu vanematel ajast, et olla rahumeeli oma lapsega. Siis on puudu see kรตik, mis lahutab kuskilt nรคhtud-kuuldud ideaali oma pere olukorrast,โ tรตdeb Salu.
Nigesen leiab, et ressursivajadus, mida ei saa eitada, on vaid asja รผks pool. โTeine pool on see, kuidas me ise mรตtleme, teadvustame neid kรผsimusi enda jaoks, kas me oleme valmis lahendusi otsima. Kui รตnnestub lรคbi rรครคkida see eesmรคrk, mille poole me pรผรผdleme, kui me seda suudame mรตista, siis saab selle รผmber ehitada teid, kuidas sinnapoole liikuda. Kui takerdume detailidesse ja emotsioonidesse, siis on keeruline.โ



