ArtikkelKultuurilisa KUKITEMUKI. Tiina Adamson: teater on muutnud mind julgemaks ja avatumaks

Kultuurilisa KUKITEMUKI. Tiina Adamson: teater on muutnud mind julgemaks ja avatumaks

Mari Tammar

Tiina Adamson on Kohilast pรคrit neiu, kes pรคrast pรตhikooli lรตpetamist lรคks รตppima Vanalinna Hariduskolleegiumi (VHK) teatriklassi. Pรคrast gรผmnaasiumi viis tee ta Georg Otsa nimelisse Tallinna muusikakooli รตppima pop/jazz-laulu (ametlikult on eriala nimi rรผtmimuusika laul).

Ta kirjutab muusikat, kรคib vabakuulajana Tallinna รœlikooli kultuuriteaduse loengutel ning mรคngib NUKU teatri koguperelavastuses โ€žPollyannaโ€. Kohtume temaga kรผmmekond minutit pรคrast etendust NUKU teatri kohvikus.

Reklaam:

โ€žPollyannaโ€ etendus tuli vรคlja 2017. aasta oktoobris. Kuidas see etendus on sinu jaoks muutunud?
Ma arvan, et kรตige enam on muutunud minu mรคng ja minu mรตtlemine. Ma olen astunud rohkem hetke, et mitte muretseda, kuidas miski vรตib kellelegi paista vรตi kes publikus on. Ma olen julgemaks muutunud ja hakanud rohkem hetkes teiste nรคitlejatega suhtlema. Varem ma olin rohkem kinni oma peas, nรผรผd olen rohkem oma peast vรคljas.

Mida Pollyanna tegelaskuju sulle รตpetanud on?
รœhel etendusel oli tรตesti niimoodi, et me olime seda lavastust mitu pรคeva jรคrjest mรคnginud ja mรตtlesin enne etendust, et mis nurga alt ma tรคna mรคngin, et iga etendus oleks uus. Mรตtlesin vรคlja selle, et tรคna mรคngin kรตike selle nurga alt, et otsin igas stseenis ja igas olukorras parimat. Ja ma tegingi seda terve esimese vaatuse ja see andis mulle vรคga palju jรตudu juurde, nagu mingi kanal lรคks lahti. Ma leidsingi seda parimat ja rรตรตmustasingi tolles hetkes koos publikuga.
Kui ma teise vaatuse lรตpus lavalt รคra tulin, nรคgin korraga ka oma elus ainult head ja mulle tundus, et kรตik on lรคinudki nii hรคsti ja vรตrratult. Ja siis mรตtlesin, et huvitav, kuidas ma varem pole niimoodi nรคinud, pole nรคinud head ka neis asjades, milles olen kahelnud. Siis sain aru, et see peab olema selle etenduse teene, sest ma olen jรคrjest poolteist tundi otsinud head kรตiges ja see mรตtteharjumus jรคi sisse.
Ma ei saa รถelda, et ma kogu aeg suudaks niimoodi rรตรตmustada, see on ikkagi roll, aga seda on vรตimalik oma igapรคevaelus rakendada. Ja ma rakendan seda kindlasti tรคnu sellele etendusele rohkem.
รœks asi, mis mul on veel kรผlge jรครคnud, on selline fรผรผsiline hรผplemine. Seda tegin รผkskord, kui mu sรตbranna lรตpetas รผlikooli ja ma lรคksin teda aktusele รตnnitlema. Hakkasin ta ees lilledega hรผplema. Siis sain aru, et see on vist natuke kentsakas.
Mis on mind aidanud ja muutnud, on ka see trupp, kellega me koos mรคngime. Meil on vรคga hea sรผnergia, me toetame teineteist, meil on lava taga alati vรคga naljakas ja soe รตhkkond. See on mind muutnud paremaks, toredamaks, avatumaks inimeseks.

See on esimene kord olla sul kutselises teatris kogu selle tรถรถprotsessi sees. Kas teatri kรถรถgipool on sind millegagi รผllatanud?
Mulle tundub, et see, mida me tegime VHK teatriklassis, on vรคga sarnane sellega, kuidas asju tehakse kutselises teatris. Need protsessid olid praktiliselt samasugused โ€“ materjali valimine, osade jaotamine, nรคidendi sรผndmuste ja tegelaste analรผรผsimine, et kes mida mรตtleb; proovid proovisaalis, seejรคrel proovid suures saalis, kostรผรผmide leidmine vรตi valmistamine, lรคbimรคngud ja esietenduse pinge.
Mind on รผllatanud see energia hulk, mida endast peab vรคlja kiirgama. Ma ei tea, kas kรตikide rollide puhul, aga selle rolli puhul kindlasti. See energeetiline alustuspunkt, millega lavale siseneda, peab olema juba vรคga kรตrge ja endast tuleb lakkamatult kiirata. Mind on veel รผllatanud hรครคleline ja fรผรผsiline aspekt selle juures, kui fรผรผsiline ja sportlik tegevus on nรคitlemine. Mind รผllatas see, et siin suurel laval ei ole vรตimalust mitte anda endast kรตike.

Kuidas sa sellesse rolli sattusid?
Mirko Rajas, nukuteatri praegune kunstiline juht, oli meie รตpetaja VHK teatriklassis ja ma arvan, et sealt tekkis see kontakt ja usaldus, et seda rolli julgeti mulle pakkuda.

Reklaam:

See roll nรตuab ka musikaalsust.
Tegelikult see roll ei nรตua nii vรคga musikaalsust, aga kuna lavastaja Mait Joorits ja muusikaline kujundaja Ardo Ran Varres teadsid, et ma olen palju laulmist รตppinud, kirjutaski Ardo mulle meelega raskemad laulud, et mul oleks, mida laulda, ja tal endal oleks huvitav.

Paar sammu tagasi astudes, mis pani sind langetama otsust asuda รตppima VHK teatriklassi?
Minu jaoks on see natuke seletamatu asi, sest รผkski teatri poole kalduv otsus pole mul olnud vรคga teadlik. See on pigem mingist rรตรตmust kareldud samm, et miks mitte, oleks ju lahe. Ma tegelikult tahtsin minna muusikaklassi ja รตppida laulmist. Aga laulmist ei pakutud VHK muusikaharus. Siis mรตtlesin minna keeleklassi, aga see ei tundunud nii lahe kui teatriklass ja siis รผsna viimasel hetkel, kui ma tรคitsin internetiavaldust, mรตtlesin, et miks mitte teatriklass. Ja panin oma esimeseks eelistuseks teatriklassi ja sain enda imestuseks sisse.
Samamoodi ka nende rollidega siin nukuteatris. Ma olin olnud teatrist natuke eemal, aga igatsesin seda vรคga, seda koostegemist ja teist reaalsust, mis tekib. Kui siis see rollipakkumine tuli, olin nii รตnnelik. Korraks mรตtlesin, et รคkki ma ei peaks seda vastu vรตtma, sest professionaalse teatri laval on nii palju raskem โ€“ ja ongi palju raskem, aga ometi sain aru, et ma ei suuda ei รถelda ja vรตtsin selle rolli vastu.
See ongi olnud pรคris pรถรถrane teekond, see kaks aastat, sest ma olen selle aja jooksul vรคga palju arenenud ja รตppinud nii enda kohta kui ka grupis tรถรถtamise kohta ning ka sellise sรผnergia kohta – kui vaba ja avatud vรตib teistega olla. Kui me trupiga hommikuti kokku saame, rรครคgime รผkskรตik millest ja peaaegu kรตigest. See on nii vaba ja tore ja vahva ja avardav tunne. See รตhustik siin teatris ja vendlus on vรคga lahe.

Sa oled ka ise vรคga usin teatrikรผlastaja. Kuidas sa nรคed naiste rolli teatrimaastikul? Kas naistel on eesรตigus vรตi vastupidi pidev vajadus end kehtestada?
Ma ei tunne, et oleksin vรคga pรคdev sellele kรผsimusele vastama, sest olen mรคnginud ainult kahte rolli professionaalses teatris ja mitte vรคga palju sellel maastikul ringi kรคinud, aga oma kogemuse jรคrgi รผtleksin, et naisterahvas ei pea ennast oluliselt rohkem kehtestama kui meesterahvas โ€“ vรคhemalt siin teatris. Nii kaua kui oled รตigel ajal kohal ja tรคidad oma รผlesandeid, pole ma kohanud mingisugust eristavat suhtumist.

Millised on need lood, mis sind kรตnetavad, kui sa ise kรคid teatrit vaatamas?
Mind kรตnetab ikkagi klassika. Just selle inimeseks olemise valu ja iseenese sรผdame avamise mรตttes. See teema huvitab mind hetkel rohkem kui feminism vรตi poliitika. รœks viimaseid lavastusi, mis mind vรคga kรตnetas, oli Nรผganeni โ€œKirsiaedโ€. Viimasel ajal on mind hakanud huvitama ka kreeka tragรถรถdiad. Kunagi mรตtlesin, et need on nii traagilised, nii รตudsed, nii rusuvad, miks ma pean neid vaatama, aga nรผรผd seoses paari loenguga รผlikoolis, kus me rรครคkisime kuningas Oidipusest ja kogu kreeka mรผtoloogiast, on mind hakanud see huvitama.
Tragรถรถdias tehakse halbu otsuseid ja asju, mida ei peaks tegema ja seda saabki publikule nรคidata ja lรคbi elada ja jรตuda selleni, et meil on vรตimalik teha teistsuguseid otsuseid ja mitte kunagi nii kaugele minna.

Tagasi tulles Pollyanna juurde. Sa mรคngid lastele, kuidas nad publikuna on?
On vรคga erinev publik siis, kui on peaaegu kรตik lapsed ja kui on pooled tรคiskasvanud. Naerdakse erinevates kohtades. See on koguperelavastus ja siin on vรคga palju nalju, millest saavad aru tรคiskasvanud ja millest lapsed ei saagi aru. Lastel on jรคlle oma naljad.
Lastega on see รคge, et nad on tohutult siiras publik. Vahel ma kuulen selles kohas, kus ma kukun puu otsast alla, kuidas mรตned lapsed rรถรถgatavad, vahel ma kuulen, kuidas nad mรถirgavad naerda. Vahel, kui on raskesti kasvatatavate laste koolid, siis on raskem publikut kรคtte saada, sest publik sahistab palju ja siis peab endast rohkem kiirgama ja rohkem andma.

Reklaam:

Milline on Mait Joorits lavastajana?
Vรคga soe, hooliv, arvestav. Mait Jooritsast sai minu sรตber, ta ei jรครคnud ainult lavastajaks.

Kas see, et sa astud hommikul nukuteatrisse, on teinud sind ennast lapsemeelsemaks?
Vastupidi, see on mind teinud tรคiskasvanulikumaks, sest siin teatris on vรคga korralik distsipliin. Ma tunnen, et pean olema professionaalne, et siin ei ole kohta vรคga lapsemeelsetele. Tรตsi – taastusproovides kรคib tohutu lollitamine ja naljategemine ja ka proovidevahelisel ajal, aga รผldiselt ollakse NUKUs vรคga pรผhendunud.

0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kรตiki kommentaare