ArtikkelPeapiiskop: Eesti demograafiline probleem on ka kiriku probleem

Peapiiskop: Eesti demograafiline probleem on ka kiriku probleem

Siim Jรตgis

Eelmisel nรคdalal kรผlastas Eesti Evangeelse Luterliku Kiriku peapiiskop Urmas Viilma Rapla Maarja-Magยญdaleena kogudust. Peapiiskopi rolli on Viilma tรคitnud nรผรผd juba rohkem kui neli aastat. Sellesse ametisse ordineeriti ta 2015. aasta kรผรผnlapรคeval. Sellest ajast saati on ta regulaarselt teinud visiite Eesti EELK kogudustesse. Nรผรผd jรตudis peapiiskop Raplasse.

Visiidi kรคigus oli Urmas Viilma valmis andma intervjuu ka Raplamaa Sรตnumitele. Jutuajamise kรคigus tulid teemaks nii EELK liikmeskonna vรคhenemine kui ka naiste rolli kasvamine kirikus. Samuti uurisime, missugune jรคrelmรตju on olnud paavst Franciscuse visiidil, kes kรผlastas eelmise aasta sรผgisel Eestit ja pidas Vabaduse vรคljakul missa.

Reklaam:

Hรคrra Viilma, millised mรคrksรตnad seostuvad teile Rapla maakonnaga?
Eks need mรคrksรตnad seostuvad ikka kirikuga. Esimesena tuleb meelde minu kunagine รตppejรตud Evald Saag, kes on Raplasse maetud. Temal sai omal ajal kรผlas kรคidud Raikkรผlas. Saag on vรคrvikas isik, รผks meie vaimulike ettevalmistuse alustalasid nii nรตukogude perioodil kui ka รผleminekuajal. Teiseks meenub mulle loomulikult Rapla kahe torniga kirik ning sealt edasi kirikumuusika festival, mille patroon ma olen, ning see on mind suviti Raplasse toonud.
Kui minna kirikukontekstist vรคlja, siis on Raplast mitu tuntud muusikut pรคrit.

Te mainisite kirikumuusika festivali. Selle รผrituse รผle oleme siin Raplas loomulikult vรคga uhked. Kas te jรคtkate selle patroonina?
Kui mind 2015. aastal peapiiskopiks pรผhitseti, siis vรตtsid Mihkel Kukk ja Pille Lill minuga รผhendust. Nad รผtlesid, et alates Jaan Kiivitist on peapiiskop alati kirikumuusika festivali patroon olnud. Ma saan aru, et see รผlesanne kรคib ametiga kaasas. Ma ei tee seda sugugi vastumeelselt, ikka hea meelega.

Lugesin Vikipeediast, et te olete olnud Vigalas hooldajaรตpetaja. Mis roll on hooldajaรตpetajal?
Jah, olin 11 aastat Pรคrnu-Jaagupis kirikuรตpetaja. Pรคrnu-Jaagupi asub kรผll รผhes ja Vigala teises maakonnas, aga kiriklikus mรตttes on nad รผhes praostkonnas. Kui ma olin Pรคrnu-Jaagupis รตpetaja, lahkus Vigala koguduse รตpetaja kohalt Tartu รœlikooli kutsel Kaido Soom. Sinna tuli noor vaimulikukandidaat Kristiina Jรตgi, kes tรถรถtab seal tรคnaseni. Toona oli Kristiina Jรตgi diakon ja รผksinda ta koguduse juhtimise eest vastutada ei saanud. Kuna tegemist oli naaberkogudustega, olin ma seal hooldajaรตpetaja. See periood kestis umbes aasta aega.

Olete te pรคrast seda veel Vigalas kรคinud?
Jah, mitmeid kordi. Kui mรคlu ei peta, hakkab Vigala kogudus sel sรผgisel tรคhistama 680. sรผnnipรคeva. Sain sinna kutse ja praegustel andmetel olen sinna ka minemas.

Reklaam:

Eelmise aasta sรผgisel tegi Rooma paavst visiidi Tallinnasse. Milline on teie hinnangul olnud selle sรผndmuse jรคrelmรตju?
Paavsti visiiti tuleks vaadelda mitmelt tasandilt. Praegu julgen รถelda, et selle visiidi eelmรตju oli tugevam kui jรคrelmรตju. Ei mรคleta, et รผhegi riigipea visiiti oleks hakatud kajastama nii pikalt ette. Jรคrelmรตju tuleb vaadata mitme nurga alt. รœks mรตju on kirikute omavahelisele suhtlemisele, mis on Eestis vรคga hea. Paavsti visiit ainult kinnitas neid hรคid suhteid. Nรผรผd on kรผsimus, kuidas mรตjutas paavsti visiit inimesi isiklikul tasandil, kellega ta Tallinnas kohtus. Ma arvan, et see mรตju on pikaajaline. Miks ma seda vรคidan? Sest paavst Franciscuse visiidi eel hakati rรครคkima sellest, kui 1993. aastal kรคis Tallinnas paavst Johannes Paulus II. Ma arvan, et ka seekordsel visiidil on samamoodi pikaaegne mรตju.

Seoses emakeelepรคevaga. รœhe ohuna eesti keelele on vรคlja toodud anglikaniseerumine. Kui suurt ohtu teie sellel eesti keelele nรคete?
Mul on kodus teismeline tรผtar, kes paratamatult veedab suure osa oma ajast ingliskeelses veebikeskkonnas. Kui ta รผtleb mรตne ingliskeelse termini, siis mina koos oma abikaasaga รผtleme vastu, kuidas saaks seda eesti keeles รถelda. Ma nรคen seda probleemi ja pean seda reaalseks teemaks. Tรตsi, mind hรคirib, kui meediaajakirjanikud olukorras, kus nad saavad kujundada teatud suhtumist, lรคhevad lohakama keele teed. Mind vaevab sรตna โ€œokeiโ€. See on vรคga levinud ja pigem vรตiks kasutada sรตna โ€œhรผvaโ€.

Veel รผks kรผsimus emakeelepรคeva taustal. Kui palju on teil aega raamatuid lugeda?
Nii ja naa. Minu ametist tulenevalt on aastas intensiivsemad ja vรคhem intensiivsed perioodid. Tihti olen vรคlislรคhetustes. Nendel perioodidel pole mul aega kodus raamatuid lugeda, aga lennukis kรผll. Eelmisel nรคdalal lรตpetasin kahe eesti kirjandusklassikasse kuuluva teose lugemise, mis olid vรคga vastandlikud ja minu emotsioonid nende suhtes ka. Need raamatud olid โ€œTรตde ja รตigusโ€ 5. kรถide ja โ€œRehepappโ€.

Eesti Evangeelse Luterliku Kiriku รผheks vรคljakutseks tundub olevat liikmeskonna vรคhenemine. Kรตrvaltvaatajana tundub, et noored inimesed kogunevad pigem baptistlikes vabakogudustes. Kuidas teile tundub, kas liikmeskonna vรคhenemine on EELK jaoks vรคljakutse?
See on mitmekihiline teema. Julgen รถelda, et kohalikul tasandil, nรคiteks Raplas, on รตpetaja Mihkel Kuke sihtgrupiks mitte ainult koguduse liikmed, kes on teinud annetuse, vaid kรตik kihelkonna inimesed. Sama lugu on ka Eesti mastaabis. Kui ma annan intervjuud, siis mitte ainult selleks, et koguduse liikmed seda loeksid. Kui ma pean vabariigi aastapรคeval kรตnet, siis ei mรตtle ma kunagi, et rรครคgin ainult nendele, kes on praegu kirikus. Auditoorium on tegelikult kรตik, kes seda kuulevad.
Just arutasime kogudusemajas nรคhtamatu koguduse olemust. Internetist on vรตimalik Rapla kirikus toimuvaid jumalateenistusi otseรผlekandes kuulata. Kogu Eesti demograafiline probleem on ka kiriku probleem. Me peame jรครคma kohale seniks, kuni viimane inimene enam kirikus ei kรคi. Kui inimesed ei kรคi enam pรผhapรคeval kirikus, siis tuleb vaadata, kas nad rahvamajas vรตi koolimajas kรคivad. Kas poes kรคib rohkem inimesi? Tuleb vaadata, kas need tendentsid puudutavad ainult kirikut vรตi on รผldised.
Kirik on ajalooliselt olnud patriarhaalne. Kuidas teie suhtute sellesse, kui aina enam naisterahvaid soovib omandada kirikuรตpetaja elukutset?
Suhtun sellesse kui normaalsesse protsessi. Eesti pluss on see, et meil on olnud normaalne areng. Meil ei ole kirikus feministlikku liikumist, kes esitaks nรตudmisi. Oleme naisi pรผhitsenud kirikuรตpetajateks alates 1967. aastast. Sรผgisel saab 52 aastat tรคis. Toon nรคite Taanist. Mรตned aastad tagasi tรคhistati Taani kirikus seda hetke, kui saabus vรตrdsus. Mees- ja naisvaimulikke oli vรตrdselt. รœks inimene kรผsis selle peale, mida Taani kirik nรผรผd edasi teeb. Kogu vaimulike ettevalmistusprotsess oli รผles ehitatud selliselt, et toetada naisi. Nรผรผd tuleb seda protsessi hakata pidurdama, sest vastasel korral lรคheb tasakaal paigast รคra. Tekib tagurpidi diskrimineerimine. Kui kรผsida, kuidas ma suhtun sellesse, et naisvaimulikke tuleb juurde, siis vastan, et neutraalselt.

Kirikukalendris sai alguse paastuaeg. Kuidas teie seda peate?
Kui aus olla, siis suhteliselt igavalt. Olen loobunud liha sรถรถmisest ja alkoholi tarvitamisest. Tulen just kogudusemajast, kus oli kaetud rikkalik toidulaud ja seapraadi pakuti ka. Mul on hea meel, et suutsin kiusatusele vastu panna ja jรคtsin sรถรถmata. Lรคhtudes kรผlalislahkuse printsiibist, oleksin vรตinud selle liha ka rahulikult รคra sรผรผa ja midagi halba ei oleks juhtunud. Kรผsimus on selles, kas me paastuajal paneme ennast proovile. Kas on mรตni harjumus vรตi toit, mis meid kontrollib? รœks asi, millest ma veel paastun, on Facebook. Mul on Peapiiskopi Facebooki lehekรผlg, millest ma paastun. Paastuaja eesmรคrk vรตiks olla see, et sรครคstetud raha ei hoia puhkusereisiks, vaid nรคiteks annetan.

0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kรตiki kommentaare