Eevi Sarapuu
Vanaisa Jaani maja asub Rapla alevi piiri peal Mahlamรคel, algse nimetusega Tuhamaa tรคnaval, kust praegu saab alguse Kastani tรคnav. Jaan (1876-1961) Sarapuu abiellus Kai (1886-1953) Villandiga, kes elas lรคhedal Tuhamaa talus ja oli noor neiu, Jaanist 10 aastat noorem. Nad laulatati Rapla kirikus 1905.a. Jaan oli abielludes 29-aastane ning Kai 19-aastane. Enne naisevรตttu korraldas Jaan kรตik vajaliku tulevaseks eluks, rajas omale talu ja ehitas maja. Alles siis tรตi nooriku koju, kellega koos hakati peret looma.
Maja ehitus langes seega XIX ja XX sajandi vahetusele. See oli aeg, kui maareformiga seoses oli hakatud mรตisamaid talurahvale jagama. Alguses rajati renditalu, mida hiljem sai pรคriseks osta. 1919. aasta maareformi jรคrel mรตisad riigistati. Nii algas talude loomise aeg, mis pani aluse ka Eesti riigi tekkeks.
Esimesed taluperemehed ostsid omale mรตisniku kรคest talud vรคlja juba alates 1850-ndatest aastatest. Paarkรผmmend aastat kestnud protsessile jรคrgnes 20. sajandi alguses majandustรตus, mis tipnes uute talumajade ja suurte karjalautade ehitamisega. Teada on, et Jaan maksis oma maad vรคlja ja arvata on, et ta aitas ka oma kรตrvalasuva venna talu kinni maksta. Siin vรตis olla ka pรคranduse kรผsimus. Sel ajal pรคrandati talu vanimale pojale ning temal oli vendade vastu kohustus, kas loomade vรตi muu varanduse nรคol.
Tuhamaa tรคnaval oli sรคilinud ka รผks vana รตlgkatusega vรคike maja, mis oli kogukonna esimene eluase, kus olid elanud mรตisa ajal popsid. Siin olid elanud ka Jaani isa Jaan (1844-1895) ning algul ka Jaani vanaisa Mats (1816-1870). Ajaloolise tรตe huvides tundub Matsi koht rohkem olevat rehielamu tรผรผpi maja, mitte sauna moodi, kus sel ajal olevat elanud popsid.
Vanal ajal nรคgi rehielamu vรคlja selliselt, et elamu koosnes rehealusest ja paarist kรผlmast kambrist, kus รผldiselt elasid kaks ja kolm pรตlvkonda koos. Sisse astudes olnud kohe madal uks, mille vastas puust magamisase. Inimestega koos olid sageli ka pardid ja kanad segamini.
Rehielamuid hakati ehitama juba esimese aastatuhande teisest poolest. Rehetoa nurgas oli suur keris vรตi ahi, lae all kahel talal 12 part, millel kuivatati viljavihkusid. Aampalkidel olid parred, mille peal vihkudena pรผsti laotud vili. Rehetoa kรตrval oli rehealune, kus peksti vilja. Mรคletan ise lapsena, kuidas mehed seal kรตval muldpรตrandal pintadega viljast terasid vรคlja peksid ja hiljem suure lae alla vinnatud sรตelaga terasid sรตelusid, nii et ruum oli ringlevaid ebemeid tรคis. 19. saj hakati juba ehitama klaasaknaid ning rehetuba suurendati. 19. saj teisel poolel ehitati juba laudpรตrand ja elamuosa tehti mitmetoaliseks. Kรคsitsi rehepeksu lรตppemine lรตpetas ka uute rehetubade ehituse.
Vanaisa eluajal olid kรตrvalhooned ja kolm vรคikest elutuba seal juba olemas, aga vana osa kasutati endiselt viljakuivatamiseks. Maja oli kaetud paksu รตlgkatusega. Veidi kaugemal majast asus vรคike saun, mille rรครคsta all vahel istuti ja รตlut rรผรผbati. Aegade alguses vรตis see rehielamu ka popsimaja olla, mis hiljem ehitati rehetoaks ja veel hiljem rehielamuks.
Jaan oli tegus mees, kes oli pรคev lรคbi kogu aeg millegi kallal ametis. Ainult pรคrast lรตunasรถรถki viskas tunniks vรตi pooleks end voodisse puhkama. Tuppa tulles riputas oma mรผtsi varna, sest sรถรถgilaua รครคres ei istutud kunagi mรผts peas. Soojal ajal tegi ta sageli lรตunauinakut รตues pรตhukuhjas. Jaan oli olnud kรผlas esimene mees, kes pani oma majja elektri. Naabrid olid alguses arvanud, et Jaan on puhta hull, kuid ei lรคinudki palju aega mรถรถda, kui naabrid hakkasid samuti omale elektrit sisse panema. Algul pรตles majas รผks pirn, mis arvatavasti asus kรถรถgis.
Jaan oli krundi laiendamisel ehitanud omale ka sepikoja, kus rautas hobuseid, parandas tรถรถriistu, tegi sepiseid, kalmuriste ja – piirdeid ning tegeles lisaks muu metallitรถรถga. Sepatรถรถ polnud ilmselt eriti kallis, sellepรคrast tegeles ta ka puutรถรถga. Meisterdas vokke, vankreid, regesid ning ka rautas neid. Vankrid olid kallid, aga nii hea kvaliteediga, et neid tuldi ostma ka kaugematest valdadest. Oma naisele meisterdas Jaan ise kangasteljed, millel Kai kudus ilusaid vaipu.
Kai oli tรผรผpiline taluperenaine, kes pidi talus kรตik tรถรถd tegema ja ka laste eest hoolitsema. Kuna nende Saare talu oli nii pรตllumajanduse, karjakasvatuse kui ka kรคsitรถรถga tegelev talu, siis tรถรถst siin puudust ei tulnud. Ei olnud nendel abiks ei sulaseid ega tรผdrukuid, vรคljaarvatud hooajatรถรถdel oma kรผla talgulised. Talu oli tรคnapรคeva mรตistes tootmisรผksus.
Need kadunud mรถรถdunud inimpรตlve vรคiketalude omanikud olidki sepad, vankritegijad, puutรถรถlised ja kรคsitรถรถlised, sest talul polnud maad rohkem kui 7 hektarit, seegi mitmesse tรผkki mรตรตdetud. Et peret toita, tuli kรตige sellega tegeleda.
Ehkki suur elutuba oli algaastatel muudetud praktiliselt tรถรถtoaks mรตlema – nii vanaisa kui ka vanaema poolt, kes kangakudumise ajal tรคitis kogu toa kangastelgedega, aga magamistuba oli nendel vรคga korralik. See vist ehitati hiljem suurele toale juurde. Mรคletan nende ilustustega laia voodit, mille vanaema igal hommikul รผles tegi. Voodi oli kaetud pรคevatekiga ja suure kuhja patjadega, mis olid voodil lausa kahes kuhilas, kaunistatud ilusate pitsiliste padjapรผรผridega. Postamendil olid laste piltide kรตrval rusikasuurused klaasmunad, mida liigutades hakkasid vรคrvilised ilustused muna sees lausa ujuma. Seintel rippusid raamitud piiblisalmid, mis olid kaunistatud looduslikult puulehtede ja lillede piltidega ning kaetud klaasiga, mis vaadates pรตnevalt vastu helkis. Mรคletan รผht salmi seinal: โVara รผles, hilja voodi, nรตnda rikkus majja toodiโ. Soemรผรผri lรคhedal rippus puhas linane kรคterรคtt, millel olid tikitud vรคrvilised ilustused kas lillede nรคol vรตi mรตni rida mรตnest populaarsest vanaaegsest laulust. Kรตik kรคterรคtid olid linased, mille vanaema ise oma kรคega oli kedranud, haspeldanud, kรครคrinud, kudunud ja pleegitanud.
Talus oli kaks hobust, lehm, sead ja kanad. Majapidamises oli alati ka koer ja kass, kes elasid vabapidamisel รตues. Turule viidi mune, koort ja vรตid. Loomad olid ju talu peamine varandus. Loomapidamissaadused turustati, samuti lรคksid mรผรผgiks Kai kootud vaibad ja tekid. Kuna rajatud oli ka aed รตunapuude, marjapรตรตsaste ning peenramaaga, vรตis ka siit veidi tulu tulla. Samal ajal laiendati pรตllupinda, parandati metsaheinamaad ja karjamaad ning tehti uudismaad. Jaan on omal ajal nรคinud sellega ikka vรคga palju vaeva, sest kรคnnud juuriti vรคlja omal jรตul, vรตsa harvendati ja nii saadi uusi pรตllulappe juurde.
Teatavasti lรคmmatas nรตukogude vรตim iseseisvaid talumajapidamisi hiigelsuurte maksudega, et neid kolhoosidesse ajada. Nii juhtus ka Jaani ja Kai taluga. Jรคrgneski sunduslik kolhoosi astumine. Kรตik tรถรถmasinad ja -riistad konfiskeeriti, maad natsionaliseeriti ja loomad viidi รผhislauta nรคlgima. Taludele jรคeti maad maja รผmber ainult 0,15 hektarit, mis oli mรตeldud isiklikuks aiamaaks. Mida vรตis tunda sel ajal talumeeste sรผda, seda vรตime ainult aimata. Nรผรผd pidid nad ilma palgata hakkama kolhoosis tรถรถl kรคima ja pealt nรคgema maaelu haihtumist. Talumeestelt oli vรตetud kรตik, nii sissetulekuallikad kui ka igapรคevane toit, mis siiani oli tulnud oma pรตldudelt ja oma laudast. Oma maade tagastamist vanaisa enam ei nรคinudki, see toimus alles 50 aastat hiljem, kui Eesti jรคlle iseseisvaks sai.
See oli aeg, kui Eesti maaelu oli saanud rรคnki hoope โ maast olid รผle kรคinud kรผรผditamised, kollektiviseerimine, talude hรคvitamine ning inimeste lahkumine. 50-ndatel aastatel olid ajad keerulised ja viletsad. Noored pรตgenesid linna, paljud olid รผle mere pรตgenenud juba sรตja lรตppedes. Eestis oli sรตna otseses mรตttes nรคlg. Kรตigele lisaks olid ka ilmad halvad. Vihm takistas heina tegemist ja saagi koristamist ning talviti suri pool veisekarjast nรคlga. Hobused hoiti kolhoosi tallides rihmade ja kรถite abil pรผsti, et nad pikali ei kukuks.
Mรคletan pรคrast sรตda kรผla mรถรถda kรคivaid kerjuseid, keda hรผรผti kotimeesteks. Need olid รตnnetud inimesed, peamiselt ingerlased, kes olid oma kodudest vรคlja aetud sรตjapรตgenikud. Vaatamata sellele, et endalgi oli kรตike vรคhe, andis vanaema neile kรตigile alati koti sisse midagi sรถรถgipoolist kaasa. Jutud aeti vene keeles, mida vanaema oskas vรคheke rรครคkida. Kai kรคis ju koolis sellel ajal, kui Eesti maa-algkoolides kehtestati รตppekeeleks vene keel ja algas venestamise poliitika, alates 1885. aastast.
Mรคletan potisetusid, kes kรคisid hobustel kรผlasid mรถรถda kaupa tegemas. Vanker oli tรคis savinรตusid, mis olid hรถรถvlilaastudesse ja saepurusse pakitud. Kaltsukaupmees istus kรตrgel istmel ja juhtis vankrit, kui kogu krempel hooga maja ette sรตitis. Vanaema tรตi aja jooksul kogutud kraami vรคlja ja sai ise sobiva savikausi vรตi muu anuma omale valida. Nรคgin korduvalt, kuidas vanaema jรคlle kaupa tegi, kui potisetu ukse ette sรตitis. Vahel kรคis ka mรตni sitsikaupmees ning pรคris tihti kรคisid linnanaised vabrikutest vรคlja veetud laste ja naiste pesuga, mis meil alati tรคnulikult ostuks lรคksid.
Kai oli sellele ajale kohaselt usklik naine. Igal pรผhapรคeval kรคis ta kirikus jumalateenistust kuulamas ja tavaliselt vรตttis ka lapsi kaasa. Mรคletan, et jutlusesse ma peaaegu ei sรผvenenud, kuulasin orelimuusikat, mis mulle meeldib siiani, ning mรตtlesin oma enda mรตtteid. Pรคrast lรตunat jรคrgnes palvemaja kรผlastus, kus vennastekogudus tuli kokku veel laule laulma ja piiblilugusid kuulama. Koguduses oli kord, et iga vennastekoguduse vend pidi pidama รผhe palvetunni, kui jรคrjekord temani jรตudis. Ta pidi lugema kirjakoha ja seletama nii nagu oskas. Igas palvemajas oli ka vรคike orel, mille saatel koraale lauldi. Kรตik orelid Eestis olid oma maameistrite tehtud. Seal kรคis lastele ka pรผhapรคevakool, kus pakuti juttude vahele alati maiustusi.
Palvemaja Raplas paar maja meist kaugemal Tuhamaa tรคnaval oli ehitatud juba รผle 200 aasta tagasi. See oli suur avar รตlgkatusega puumaja, mis oli รตnnelikul kombel jรครคnud Rapla sรตjas 1941. aastal puutumata. Ehkki mรผrsk oli isegi lรคbi รตlgkatuse ja lae sisse kukkunud, kuid tuld polnud vรตtnud ja maja jรครคnud terveks. Vanal fotol on nรคha palvemaja 140. aastapรคeva pidustuste juubelipรคrg ja foto tagakรผljel pildistamise aeg 1950. aastal. Seega oli maja ehitatud 1810. a. Kรคesoleva, 2018. aastaga vรตrreldes juba 208 aastat tagasi. Majas oli kaks ruumi. Suurem saal koos vรคikese oreliga seina peal, kus toimusid suuremad kogunemised, tavaliselt kirikupรผhade puhul. Vรคiksem saal oli mรตeldud pรผhapรคevaste kogunemiste tarvis, kui rahvast oli vรคhem.
Pรผhapรคevakooli pidas ja รตpetas lapsi Leeni Randjรคrv, kes oli vรคga musikaalne kรตrge sopran ning mรคngis mandoliini ja tsitterit. Leeni elas palvemaja kรตrval vรคikeses majas koos oma emaga ning hoolitses รผmbruse korrasoleku eest. Samuti oli ta tegev palvemajas koosviibimiste korraldamisega. Leeni aias oli palju igasuguseid lillepeenraid, kust toodi lilled ruumide kaunistamiseks. Leeni viis vรคrsked lilled iga pรผhapรคeva hommikul oma jalgrattal ka kirikusse. Leeni hoolitses ka haigete ja vรคetite eest, kes enam kodunt vรคlja ei jรตudnud minna, kรผlastades neid oma mandoliiniga, lauldes ja lugedes neile pรผhakirja. Leeni oli sisuliselt vabatahtlik sotsiaaltรถรถtaja tรคnapรคeva mรตistes.
Kuna pรคrast sรตda olid rahvakogunemised รผle kogu Nรตukogude Liidu kรตik keelatud ja Vene vรตimu tulekuga algas usklike tagakiusamine, pรผsis seltsielu siin Rapla palvemajas aastani 1962, kuni parteikomitee tegi palvemajast รผhiselamu. Uued elanikud lรตhkusid ja reostasid รผmbrust, seepรคrast kohalik omavalitsus lรผkkas lรตpuks maja lihtsalt kokku ja koht jรคi ehitusplatsiks, kuhu varsti kerkis ka uus elumaja. Oreli saatusest keegi midagi ei tea, see kas lรตhuti vรตi viidi osadena laiali.
Kokkuvรตttes aitas vennastekoguduse liikumine kaasa eestlaste rahvuslikule, usulis-vaimsele ja kultuurilisele arengule. Kรคttesaadavaks sai emakeelne Piibel, palvemajad said talupoegade omaalgatusliku tegevuse keskusteks ning aitasid kaasa ka eestlaste laulu- ja muusikaharrastuse arengule.



