RSPuust ja punaseks - kuidas jalgrattaga ohutult liigelda

Puust ja punaseks – kuidas jalgrattaga ohutult liigelda

Helerin Vรคronen

Seoses eelmisel nรคdalal juhtunud avariiga, kus รผlekรคigurajal jรคi jalgrattaga teed รผletanud laps auto alla, rรครคkisime Rapla piirkonnapolitseiniku Jaan Sildoja ja noorsoopolitseiniku Kristel Pรตhjalaga sellest, kuidas on ohutu jalgrattaga teed รผletada ja mida rattaga sรตites tรคhele tuleb panna.

โ€žSeadus nรคeb ette, et teed peaks รผlekรคiguraja olemasolul รผletama รผlekรคigurajal ja seda tuleks teha vรตimalikult ohutult. Ehk siis ohutu on jalgratta seljast maha tulla ja รผletada teed jalakรคijana, ratas kรคekรตrval. Siis on ka sรตidukijuhil kohustus teed anda. Kui รผletada teed jalgrattal, on ka jalgrattur juht ja autojuhil teeandmiskohustust justkui pole. Jalgrattur peab ise veenduma, kas autojuht annab talle teed, vรตi ise pidama jรครคma,โ€œ selgitas Sildoja.
Pรตhjala lisas: โ€žTeatud ristmikel peab jalgrattur andma autole teed. Kรตik sรตltub sellest, mis eeskiri ette nรคeb. See tรคhendabki, et jalgrattur peab veenduma, kas eesรตigus on temal vรตi autol. Kui liigeldakse jalakรคijana, siis on alati autol kohustus anda teed. Ehk kui seadust vaatame, siis ei pea jalgrattur iga kord teed รผletades ratta seljast maha tulema. Meie soovitame aga pigem maha tulla, seda eriti lastel ja noortel, sest ei pruugi olla seda teadmist, millal tรคpselt on jalgratturil kohustus anda autole teed. Nii et vรตta see hetk ja tule maha, siis nรคeb ka autojuht, et tahad รผle tee minna.”
ร•nnetused kipuvad juhtuma siis, kui jalgrattur ei veendu รผlekรคigurajal, kas auto tuleb, ja tuhiseb lihtsalt รผle. Tegelikkuses peab jalgrattur oma manรถรถvrist kรคega mรคrku andma. Kuid seda harjumust on vรคga vรคhestel.
Eeskujulikud suudavad lapsed olla รตppeperioodil, kui jalgratturiluba tehakse (vanuses 10-15 kohustuslik). Jalgratturi juhiloa saamiseks tuleb sooritada liiklustest, lรคbida jalgrattal platsi elemendid ning asulasรตit. โ€žAsulasรตidul rakendatakse varem รตpitut ning liigeldakse nii nagu peab, kuid kui รตpitust on aega mรถรถdas, kipuvad kiivrid koju ununema, ei ole jalgrattad enam nii korras kui peaks, nรคiteks puuduvad helkurid vรตi tรถรถkorras pidurid,โ€œ rรครคkis Sildoja.
Hรคsti tunnevad reegleid Pรตhjala sรตnul need, kelle jaoks jalgrattaga liikumine on elustiil. Aga รผldpilt on selline, et teavitustรถรถd tuleb veel teha. Nรคiteks kรคiakse koolides liikusloenguid andmas ja alles hiljuti jagati Facebooki lehel โ€žTurvaline Raplamaaโ€œ teavet, milline peab olema jalgratturi varustus ja kuidas รตigesti kiivrit kanda. Jรคrjepidev teavitustรถรถ on ka vilja kandnud.
โ€žKui me sel hooajal kรคisime koolide juures jalgrattaid kontrollimas, oli rikkujaid palju vรคhem kui eelmisel aastal. รœksikud kiivrid olid puudu kooliperioodil, jalgrattad olid รผldjuhul tehniliselt heas korras. Suvel aga tihtipeale kiputakse hooletuks minema, sest puudub vanemate kontroll, kes ei saada hommikul lapsi kooli,” sรตnas Pรตhjala.
Kui politseinikud mรคrkavad kiivrita vรตi puuduliku varustusega rattaga sรตitjat, juhitakse sellele tรคhelepanu. Kedagi trahvima รผldjuhul ei hakata, see ei ole Sildoja sรตnul eesmรคrk. Kui ratturiks on laps vรตi noor ja rattal esineb puudujรครคke, vรตetakse รผhendust tema vanematega ja tihtipeale on jรคrgmiseks pรคevaks probleem lahendatud. Nii et koostรถรถ ja teavitus politsei ja lastevanemate vahel on hea. Politsei teeb enda poolt ka kรตik, et anda noortele signaal: rattaeksamit saab teha ainult tehniliselt korras rattaga. โ€žKui ratas pole tรถรถkorras ja me lubame selle eksamile, siis ma olen enam kui kindel, et see ratas osaleb ka edaspidi sellises seisukorras liikluses,โ€œ sรตnas Sildoja.
Pรตhjala paneb ratturitele, eriti just noorematele sรผdamele, et jalgrattaga sรตites tuleb klapid peast vรตtta ja mobiil kรคest panna. Kogu juhi tรคhelepanu peab olema sรตitmisele suunatud, kuna tรคnapรคeva liiklus on niivรตrd kiire. Ka kaasliiklejatega tuleb jalgratturil arvestada, kรตnniteel valida vastav pool ja รผlekรคigurada รผletada jalakรคija kiirusel, et mรถรถdumisel jalakรคijail asjad kรคest ei lendaks.
Veel รผhe olulise asjana toob Pรตhjala vรคlja kiivri kandmise, tรคpsemalt selle รตige kandmise, kuna kiiver kuklas ei kaitse kedagi. Kiivri olulisust nรคitab politsei juba lasteaias, kus tehakse katse toore munaga, kukutades seda maha niisama ja koos kiivriga. Lastel tekib niimoodi arusaam kiivri olulisusest. โ€žKanname kiivrit, aga kanname รตigesti. Kui see on valesti peas, siis ei ole sellest ikkagi kasu. Seepรคrast ongi oluline, et vanemad vaataks, kuidas kiiver peas on,โ€œ sรตnas Pรตhjala.
Veel tuleb vanematel jรคlgida, millises seisukorras on ratas, millega laps vรคlja lรคheb. Iga rattaomaniku kohustus on vastutada oma ratta eest ning vรคltimaks seda, et see vahepeal kellegi kaasabil jalutama lรคheb, tuleb see lukku panna.

Jalgrattaรตnnetuste statistika Raplamaal
2017 5 (neis vigastatud jalgrattureid 4)
2018 3 (neis vigastatud jalgrattureid 3)
Jooksev aasta 1 (neis vigastatud jalgrattureid 2)
Raplamaa esimene liiklusรตnnetus 2018. aastal, milles osales ka jalgrattur, leidis aset Mรคrjamaal 28. mail. Tolle pรคeva hommikul sรตitis Pรคrnu maanteel veoauto Opel roolis olnud 34-aastane mees otsa 69-aastasele jalgrattaga liigelnud mehele. Jalgrattur sai viga ja toimetati haiglasse. Veokijuhil ei olnud vastava kategooria mootorsรตiduki juhtimisรตigust.
Teine liiklusรตnnetuses Raplamaal, millega oli seotud jalgrattur, leidis aset 2018. aasta 14. septembril, kui Raplas Kastani tรคnaval sรตitis sรตiduauto Volkswagen roolis olnud 40-aastane mees mรถรถdasรตidul otsa autole jรคrsult ette reastunud 78-aastasele jalgratturile, kes sai viga ja toimetati haiglasse.
Kolmas liiklusรตnnetus Raplamaal, millega oli seotud jalgrattur, leidis aset lรคinud aasta 2. novembril Mรคrjamaa alevis Pรคrnu maantee ja Haimre puiestee ristil. Selle kรคigus sรตitis Haimre puisteelt Pรคrnu maanteele vasakpรถรถret sooritanud Citrรถeni roolis olnud 25-aastane naine otsa jalgrattal liikunud 76-aastasele naisele. Jalgrattur sai viga ja toimetati haiglasse.
Allikas: Politsei ja Piirivalveameti Lรครคne prefektuur
Subscribe
Notify of
0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kรตiki kommentaare