Mari Tammar
Haarates kinni reลพissรถรถr Jรผrgen Volmeri kultuurisoovitusest, seadsin sammud Tallinna Telliskivi loomelinnakus avatud Fotografiskasse. Tegemist on rahvusvaheliselt tunnustatud fotokunstikeskusega, mille filiaalid asuvad lisaks Tallinnale ka Stockholmis, New Yorgis ja Londonis. โSee on kohtumispaik, kus saavad kokku kunst, hea toit, muusika, disain ja avatud mรตtteviis,โ vรตib lugeda keskuse kodulehelt.
Jรผrgen Volmer รผtles Raplamaa Sรตnumitele antud intervjuus (ilmus 3. juulil), et seal keskuses liikudes ei ole รผldse Tallinna tunne, pigem on รตhustik skandinaavialik. Pean temaga nรตustuma, sest lisaks sellele, et kogu keskuse interjรถรถr on nordic style vรตtmes minimalistlik, olid ka kรผlastajad, kui mina seal kรคisin, valdavalt vรคlismaalased (paljud soomlased).
Heites alguseks pilgu keskuse fuajees asuvale kingipoele, jรคi mu silm esimesena pidama lรคbipaistvas pakendis mustale marmelaadile, mille pakil ilutses Fotografiska logo. Paki tagakรผlge uurides vaatasid sealt aga loomulikult vastu Minna Sahvri ja Vรครคrt Raplamaa Toote logod. Seega on killuke Raplamaad isegi nii globaalses nรคhtuses nagu Fotografiska fotokunstikeskus. Ostsin endale paki marmelaadi krรตbistamiseks taskusse ja lรคksin rahvusvahelist fotokunsti avastama.
Jimmy Nelson paneb sabakondi vรคrelema
Jimmy Nelson on Suurbritaniast pรคrit fotograaf, kes on vรตtnud oma sรผdameasjaks pildistada hรตimurahvaid ja nende kultuuripรคrandit. Tema Fotografiskas oleval nรคitusel on eksponeeritud sadakond tรถรถd, mis koonduvad pealkirja alla โAustusavaldus inimkonnaleโ.
Nรคgemata veel nรคitust ennast, loen autori vaatajale suunatud tervitusteksti. Kohe tekib tunne, et mul vรตiks olla temaga sama keel. โMinu sรผdamesoov on anda oma tรถรถga planeedi kaugetest nurkadest pรคrit kultuuridele aimu, kui ainulaadsed ja olulised nad maailma jaoks on. Loodan, et minu fotod julgustavad ohustatud kogukondade liikmeid mรตtisklema oma kultuuri vรครคrtuste รผle globaalses kontekstis ja pรผรผdma veelgi sihikindlamalt oma eluviisi sรคilitada,โ kirjutab Nelson.
Juba esimesed tรถรถd tekitavad suure vau-efekti. Need pildid justkui elaksid, portreteeritavad vaataksid justkui minust lรคbi ja รผtleksid, et nad teavad minu kohta kรตike. Tardun ja tunnen kogu oma harituses ja tsiviliseerituses end nende ees vรคikese ja pealiskaudsena.
โKรตik mu tehtud pildid vaatavad teid โ tegelikult need oleme meie, kes me vaatame iseennast,โ รผtleb Nelson kunstinรคituse seinal jooksvas videos, pidades silmas, et nende hรตimude lugu jutustab inimkonna โ meie endi pรคrinemise lugu. Tรตsi, neid pilte vaadates tekib mingi kummaline tunne, justkui mรถรถda selgroogu hakkaksid sabakondis kรตuevรคrinad รผles sibama ja mingid aegadevahelised uksed lรคheksid lahti.
Need maailmad on lummavad ja kunstisaalis kรตlav pรคrimusmuusika aitab nende maailmadega kontakti saada. Mitte kรตiki, aga enamasti on hรตimuesindajaid pildistatud neile omases keskkonnas, nende kodustel loodusmaastikel. Neid vaadates hakkavad meie maailma pisiasjad tรคhtsusetuks muutuma.
Ent siiski โ mida foto edasi, seda rohkem hakkab mind hรคirima see, et รผles on pildistatud lavastatud kompositsioone, mitte hรตimurahvaid oma orgaanilises tegevuses. Mรตtlen selle peale, kui palju on selles kรตiges ehedat pรคrimust, kui palju aga kunsti ja lavastust, kui palju on neid riietumisel, maalingute tegemisel ja ehetesse sรคttimisel suunatud, pidades silmas foto kompositsiooni; kui palju on neile ette รถeldud, mis nรคo, emotsiooni vรตi karakteriga tuleb kaamerasse vaadata.
Kohati silmitsevad hรตimurahvaste mehed, naised ja lapsed meid umbusklike, kurva vรตi ka tรผdinud pilguga. โNelson tรถรถtab ainult naturaalse valgusega, mis nรตuab tulemuse saamiseks palju aega. See tรคhendab, et fotograaf vรตib pelgalt รผhe pildi kallal tรถรถtada tunde ning isegi pรคevi, kuni รตige valgus aitab tal jรตuda selleni, mida otsib,โ kirjutatakse autorist. (Ehk tuleb mรตne maskuliinse polรผneeslase tรผdinud pilk sellest, et ta on lihtsalt vรคsinud kaamera ees tardunult seismast.)
Paratamatult tekib minus ka see kรผsimus, kui palju lรครคne fotograaf endast neisse paikadesse ja inimestesse vรตรตrkultuuri mรตjutusi maha jรคtab. รhel Matsalu loodusfilmide festivalil tuli see teema jutuks, sest รผhest Kaukaasia rรคndrahvast filmi teinud naisreลพissรถรถr รผtles, et pรตlisrahva noored olid vรคga altid tema kรคitumis- ja riietumismaneere รผle vรตtma. Eks kรตik sรตltub muidugi sellest, kuidas kรผlaline ise suudab kogukonda sulanduda.
รsna nรคituse lรตpupoole jooksev video nรคitab, et staatiliste piltide taga on siiski elavad inimesed ja justkui maalitud loodusvaated on pรคris. Ka vastav mobiilirakendus aitab telgitaguseid nรคha, ent mina seda ei kasuta.
Kokkuvรตttes vรตib รถelda, et Jimmy Nelsoni fotod on kahtlemata erakordsed ja tekitavad vรคga tugevaid emotsioone. Tema pรผhendumine ja soov kaduvaid hรตime jรครคdvustada on vรคga tรคnuvรครคrne tegevus ja kindlasti tuletab tema looming loodusest vรตรตrdunud lรครคnlastele meelde nende รผrgset pรคrinemist. Sellest hoolimata jรครคb aga sรผdamesse igatsus mingite ehedamate sissevaadete jรคrele, mida รผksi postkaardilikud kaadrid ei rahulda.



