Helerin Väronen
Kolmapäeval, 9. oktoobril kohtus Kohila gümnaasiumis noortega Kristel Kruustük, keda peetakse Eesti edukaimaks nooreks naisettevõtjaks. Kooli auditoorium oli teda kuulavaid noori nii paksult täis, et istuda sai veel vaid trepiosale. Pärast kooli ei teadnud Kristel, mida edasi teha. Kui ta aga õe juures Londonis elas, soovitati tal õppida IT-d. Naine võttis soovitust kuulda ja asus õppima Tallinna Tehnikaülikooli IT kolledžisse. Algus polnud lihtne, kuid Kristel ei ole allaandja tüüpi ning kooli kõrvalt testijana töötades sai ta aru, et see on valdkond, millega ta end siduda tahab. Tema soov oli luua oma ettevõte.
Kui üritada seletada, mida testija töö endast kujutab, siis on see nagu detektiivitöö, mille eesmärk on leida rakendustest vigu, et tarkvaraarendajad saaks need ära parandada.
Koos elukaaslase Marko Kruustükiga arendas Kristel välja Testlio idee. Prototüübi arendasid nad välja 25 tunniga osalemaks ülemaailmsel ettevõtluskonkursil AngelHack.
Ettevõtte ja eriti start-up’i loomise juures on Kruustüki sõnul eriti oluline, et su kõrval oleks partner, keda sa täielikult usaldad ja kellega koos julged minna läbi tule ja vee. Just see asjaolu, et nad on Markoga paar, oli üks põhjuseid, mis pani aluse Testlio edule. Nad jäid oma ideega konkursil kolmandaks, kuid kui AngelHacki asutaja sai teada, et nad on elukaaslased, nägi ta seda suure plussina ja lennutas nad ikkagi San Franciscosse finaali. Seal tuli neil kolme minuti jooksul oma idee investoritele maha müüa. Oma pitchi (ehk liftikõne) harjutasid nad hoolega ja õppisid selle pähe. Ja võitsid 25 000 dollarit, mida ettevõttesse investeerida.
Kuid see oli alles esimene võit. Testliot edasi arendades said nad nõu ja abi juba edukalt start-up’ide loojalt Ragnar Sassilt, kes soovitas globaalselt mõelda ja suunduda just USA turule, kuna lüües seal läbi, saad igal pool hakkama. Sellel ajal (aastal 2012), oli USA-s ka palju ärikiirendi projekte, mis tähendab, et 3-6 kuu jooksul aidatakse ettevõtetel tegelda turuanalüüsi, investeeringute leidmise ja toote probleemide lahendamisega. Kruustükid võtsid osa Austinis toimunud ärikiirendiprojektist Tech-stars. Esimene kuu oli Kristeli sõnul meeletult intensiivne ja iga päev nuttis ta end magama, kuna investorite tagasiside oli pidevalt selline, et nende ettevõte pole piisavalt hea. Marko aga aitas Kristelil mõista, et kõige olulisem on siiski klientide arvamus.
Praeguseks on Kristel ja Marko saanud investoritelt enam kui 7 miljonit dollarit Testlio arendamiseks. Kõik see raha on läinud tootesse ja testijatele. Kruustükid ise on elanud väga tagasihoidlikku elu ja peavad oluliseks seda, et kõik nende töötajad end hästi ja turvaliselt tunneks.
Kui Kristel saaks ettevõtte loomisega nullist alustada, püüaks ta seda omal jõul teha, investoreid kaasamata. Nende kaasamine võib viia selleni, et liiga palju osalust antakse ära ja kontroll firma üle kaob.
Erinevaid probleeme on Kristelil ettevõtjana pidevalt, kuid ta toonitas, et alati on lahendus olemas, isegi kui see on alguses valus. Näiteks tõi ta olukorra 2017. aasta detsembrist, kui neil oli San Francisco põhitänaval kontor, nad kaasasid meeskonda marketingi juhi koos mitme teise inimesega ja kulud aina kasvasid. Samal ajal lahkus üks nende suurklient ja summad pangakontodel aina vähenesid. Kristel ise oli siis viimaseid kuid lapseootel ja ärkas iga päev ärevushäiretega. Ainuvõimalik otsus oli toona lasta marketingi tiimil minna. Otsus tegi küll paljudele haiget, kuid päästis ettevõtte.
Nüüdseks on Kristel tegevjuhi kohalt asunud testijate meeskonda juhtima. Olles ise selles rollis olnud, teab ta, mida nad vajavad. See võimaldab Kristelil ka rohkem Eestis olla. Kuigi ilm võib siin halb olla, on siin pere ja sõbrad ning mida rohkem reisida, seda rohkem hindab Kristel Eesti väiksust.
Aastate jooksul on Kristel aru saanud, et iseendale tuleb puhkust anda. See toob juurde motivatsiooni, tugevust ja sageli tulevad just siis ka parimad ideed. Praeguse aja eesmärk on Kristelil käia just koolides oma lugu rääkimas, et olla eeskujuks ja inspireerida noori ettevõtlusega tegelema.