Siim Jõgis
Põhja-Eesti Ühistranspordikeskus (PEÜTK) esitles reedel, 21. veebruaril käesoleva aasta plaane ning sealt tuli muuhulgas välja, et luuakse uus liin Rapla – Märjamaa – Pärnu. PEÜTK esitas vastava taotluse Maanteeametile, kes andis plaanile nii rohelise tule kui ka rahastuse.
Argipäeviti hakkab Rapla – Märjamaa – Pärnu liinil olema kuus väljumist mõlemal suunal ning laupäeviti ja pühapäeviti neli väljumist samuti mõlemal suunal.
PEÜTK Raplamaa liiniplaneerija Riina Tamm rääkis, et kõige varem hakkab uus liin tööle käesoleva aasta oktoobris. See juhtub sellisel juhul, kui vaidlustusi ei esitata. Küll aga on õhus reaalsem variant, et liin hakkab tööle 2021. aasta alguses. Praegu on veel välja kuulutamata ka sellekohane hange. Tamm avaldas lootust, et hange jõutakse välja kuulutada kevadel, kuigi päris kindel see ei ole. Praegu on tema sõnul veel vara rääkida ka võimalikest busside väljumisaegadest.
Rapla inimestes on tekitanud tuska just see, et praegu väljub Pärnust Rapla suunas viimane buss kell 16.25 ehk enne tööpäeva lõppu. Tamm selgitas, et uute aegade planeerimisel püütakse olla paindlikud ning arvestada inimeste soovidega. Eriti nendega, mis puudutavad õhtuseid väljumisi Pärnust. Praegu on veel raske öelda ka seda, kui kiiresti buss Raplast Pärnusse jõudma hakkab. Selge on vaid nii palju, et sõitma hakkab see Märjamaa kaudu. Tamm rääkis, et loomulikult soovitakse seda hoida võimalikult kiirena. Samas tuleb arvestada ka inimestega, kes elavad väiksemates kohtades. Ta tõi näiteks Kuusiku. Kindlasti ei oleks mõistlik olukord, kus Kuusiku elanikud peaksid Pärnusse pääsemiseks sõitma esmalt kas Rapla või Märjamaa bussijaama.
Praeguse seisuga on Rapla – Pärnu bussiliinil nr 333 argipäeviti kolm väljumist mõlemal suunal, kuid buss sõidab läbi Eidapere. Vastav soov, et uus liin hakkaks Pärnusse sõitma Märjamaa kaudu, tuli eelmise aasta lõpus Raplamaa Omavalitsuste Liidu (ROL) täiskogu istungilt. Toona oli õhus kaks varianti ehk kas Pärnu buss hakkab liikuma Järvakandi või Märjamaa kaudu. Kehtna valla esindajad toetasid muidugi Järvakandi suunda ja Märjamaa enda oma. Mõlemat varianti korraga taotleda ei olnud võimalik. Lõpuks olid Kehtna valla esindajad nõus toetama Märjamaad juhul, kui samal ajal parandatakse ühistranspordiliiklust Järvakandi ja Eidapere vahel, et Järvakandi inimesed saaksid Eidaperes Pärnu bussi (nr 333) peale minna.
Seekord toimus ROL-i täiskogu istung reedel, 21. veebruaril Kehtna vallamajas ning just seal PEÜTK oma plaane tutvustaski. Koos Rapla – Märjamaa – Pärnu liini loomisega saab täiendust ka olemasolev liin nr 25 Rapla – Tallinn. Praegu saab argipäeviti sõita bussiga Raplast Tallinnasse kaks korda ja nädalavahetustel üldse mitte. Kui täiendused jõustuvad, hakkab olema liinil nr 25 kaks väljumist ka laupäeviti ja pühapäeviti. Kuigi Rapla inimesed on rohkem harjunud sõitma Tallinnasse rongiga, on ka bussisõidud kujunenud populaarseks. Põhjus seisneb selles, et kuna tegemist on avaliku liiniga, on kõigile 63+ vanuses inimestele ja noorematele kui 19-aastastele nendega sõitmine tasuta.
Samamoodi saab olema ka uue Rapla – Märjamaa – Pärnu liiniga. Inimesed vanuses 63+ ja nooremad kui 19-aastased saavad sellega tasuta sõita. Lisaks tõi Riina Tamm veel välja, et muudatused toimuvad ka liinil nr 30 Märjamaa – Tallinn, kuhu tuleb samuti väljumisi juurde.