Raivo Heinaru, endine koolijuht
Eesti rahvas on hariduseusku. Lapsevanem soovib leida lapsele รตppimiseks ja arenguks parima kooli. Paljude vanemate soov on panna laps รตppima nn eliitkooli, kus รผldise arvamuse kohaselt ollakse enim pรผhendunud รตppimisele ja รตpetamisele.
Et selline vรตimalus avaneks rohkematele maapiirkonnas elavatele keskkooliรตpilastele, otsustati Euroopa toetusrahaga rajada igasse maakonnakeskusesse riigigรผmnaasium, kus รตpetamise tase ja tulemused oleksid vรตrreldavad riigi parimate koolidega.
Maakonnas oli selline kool juba aastaid olemas. See oli Rapla รผhisgรผmnaasium, tรคistsรผklikool, kus oli vรคga tugev gรผmnaasiumiaste. Maakonna pรตhikoolide parimad lรตpetajad, lisaks kooli enda tublidele รตpilastele, jรคtkasid รตpinguid just selles koolis. Nad valisid รตppimiseks kooli, kust on aastate jooksul tulnud tuntud sportlasi, teadlasi, kultuuritegelasi, tippspetsialiste ja -juhte. Heal tasemel sรผvendatud vรตรตrkeeleรตpe kasvatas kooli mainet veelgi. Riigieksamitel saadud tulemuste pรตhjal oli Rapla รผhisgรผmnaasium riigi 20 parema seas.
Rapla keskkoolist rรครคkides meenuvad selle kooli direktorid Evald Laprik ja Hans Makus, kes kujundasid kooli, kus oli vรตimalik omandada hea akadeemiline haridus. Seda tรถรถd koolijuhina jรคtkas nende รตpilane Rein Laanisto. Neist kolmest mehest igaรผks juhtis maakonna nn eliitkooli tosin aastat. Akadeemilist haridust andva kooli tugevdamine oli ka gรผmnaasiumi viimase, suure tรถรถvรตimega direktori Imbi Kalbergi eesmรคrk.
Rapla omavalitsus otsustas aga toimivat koolivรตrku muuta ja minna kaasa รผldise vooluga โ teeme riigigรผmnaasiumi, saame uue maja ja kรตik tulevad Raplasse kokku, kes รตpetama, kes รตppima. Olukorras, kus รตpilaste arv aasta-aastalt vรคhenes, oli riigigรผmnaasiumi loomine mitmele paikkonnale paratamatu samm, kuid mitte Raplale, kus oli kaks tugevat ja omanรคolist gรผmnaasiumi. Gรผmnaasiumiosast loobunud koolidele anti valurahaks remondiraha ja โvรตimalusโ muutuda tugevaks pรตhikooliks! Muutmata kujul jรคtkasid ja jรคtkavad tรคistsรผklikoolidena riigi teised tuntumad koolid, eliitkoolid.
Kord รผtles รผks koolidirektor: โVรตimelge seal nii palju kui tahate, รผhisgรผmnaasiumist te paremaks ei saa!โ Tollal oli seda raske tunnistada, kuid tal oli รตigus. Paremaks saamine sรตltub paljudest asjaoludest. Nรคiteks keskkonnast, kus asub kool. Kas on ja kes on selle paikkonna vaimne liider. Kas see loomeinimene omab tuntust ja kui palju mรตjutab tema looming, tema tegevus vaimsete vรครคrtuste olulisust. Raplas oli selline loomeinimene luuletaja, kirjanik, tรตlkija Andres Ehin, Mรคrjamaal lastekirjanik Harri Jรตgisalu. Kohila muusa on vaibakunstnik Ehalill Halliste.
On kรผsitud: โKas nรผรผd, kui รผhisgรผmnaasiumi pole, saab tรตmbekeskseks kooliks maakonnas Kohila gรผmnaasium?โ Arvan, et Kohila gรผmnaasiumil on tรตesti kรตik vรตimalused saada maakonnas parimaks kooliks ja seda mitte ainult hea asukoha tรตttu. Kohila gรผmnaasiumisse tahetakse tulla รตppima, ja seda ka vรคljastpoolt maakonna piire, sest kool on tuntud รตpilastele loodud heade arenguvรตimaluste poolest. Seda eriti nรผรผd, kui algklassiรตpilased รตpivad uues, neile ehitatud majaosas. On tรตenรคoline, et Kohila gรผmnaasium kujuneb tรตmbekeskseks kooliks maakonnas, sest tingimused ja vรตimalused รตppeks ning huvitegevuse ja spordiga tegelemiseks on head, kus rรตhuasetus on kindlalt รตppimise kasuks. รeldust lรคhemalt.
Kohila gรผmnaasiumis, maakonna suurimas koolis, รตpib รผle 900 รตpilase. Pรตhikooli lรตpetavad suured lennud ja gรผmnaasiumiastmesse hakkab pรครคsema konkursi alusel. See tรคhendab aga รตppetaseme tรตusu.
Tallinna lรคhedus vรตimaldab sagedasi teatri- ja kontserdikรผlastusi ning huvi- ja spordiringide paljusus kohapeal omavad erilist kaalu ja on noortele tugevaks tรตmbeks tulla Kohilasse รตppima.
Kooli kompaktsus ja asukoht Keila jรตe kaunil kaldapealsel on pilkupรผรผdev ja muljetavaldav, see on esteetilise kasvatuse ning ilumeele kujunemiseks vรคga oluline.
Kool on uuendusmeelne, รตpilasest tulenevalt rakendatakse paindlikke รตppemeetodeid ja hindamist, st รตpetamisel lรคhtutakse tรคnapรคevasest รตpikรคsitlusest. Keskkonnahoidu rรตhutav รตpe lรคbib teemana kรตiki kooliastmeid.
Koolis tรถรถtab tugev pedagoogiline kaader, on mitmeid tippรตpetajaid ja ka meesรตpetajaid.
Kohila gรผmnaasiumil on tugev kohaliku omavalitsuse toetus ja seda juba 20 aastat. Nende aastate kestel on kooli areng olnud kiire ja tulemuslik – รตpilastele on loodud vรคga head vรตimalused osaleda huvitegevuses ja spordiringides. Vald on leidnud vahendid ja peab vajalikuks รตpetaja tulemuslikku tรถรถd tรคiendavalt tasustada. Rรตhuasetus on kasvatustรถรถl ja vรตtmeisik on klassijuhataja.
Aegade jooksul kujunenud traditsioonid ja hรผmn รผhendavad kรตiki Kohila kooli endiseid ja praeguseid รตpilasi ja รตpetajaid. 2015. aastal ilmunud mahukas kogumik Kohila koolist lรคbi aegade on vรครคrika kooli tunnus. Kool tunneb uhkust endiste รตpilaste saavutustest. Teiseks ametiajaks valiti Eesti Teaduste Akadeemia presidendiks Tarmo Soomere ja Eesti Olรผmpiakomitee presidendiks Urmas Sรตรตrumaa. Need kaks kรตrges ametis olevat meest ja paljud teised endised รตpilased ei ole oma kooli unustanud. Seda kinnitas veebruaris toimunud vilistlaste kokkutulek.
Edukaks kooliks kujunemise protsessis on รครคrmiselt oluline kohaliku omavalitsuse usaldus ja toetus ning koolijuhi/eestvedaja kuvand. Et olla parim, see on koolile piisavalt kรตrge eesmรคrk, sest areneval, jรคtkusuutlikul vallal peab olema tugev gรผmnaasium.