16.1 C
Rapla
Teisipäev, 23 juuli 2024
ArtikkelEdumus saadab spetsialistid koolidesse tunde andma

Edumus saadab spetsialistid koolidesse tunde andma

Haridusalgatus Edumus toob omavahel kokku koolid ja õpetajad. Seda siiski mitte kõige traditsioonilisemas mõttes. Programmi vahendusel astuvad õpetaja rolli oma põhitöö kõrvalt erinevate valdkondade spetsialistid.

Edumus kutsub spetsialiste panustama haridusse, õpetades ühes koolis ühele klassile ühe õppeaasta vältel ühte ainet. Algatuse seisukohast aitab väikese koormusega õpetajate kaasamine rikastada haridust ja vähendada koolide ülekoormust olukorras, kus lähiaastail on puudu ligi 3000 pedagoogi.

Seitse kooli Raplamaalt

Edumuse algataja on Maria Rahamägi. Möödunud aastal oli programmi pilootaasta, mil koolidesse jõudis 13 spetsialisti. Algaval õppeaastal saavad programmi vahendusel sama võimaluse kuni sada inimest. „Edumuse programmi on registreerunud juba ligi 200 õpetamishuvilist, enamjaolt suurematest linnadest. Kuigi spetsialistid ei asenda kutselisi pedagooge, toovad nad koolidesse praktilist kogemust, mis inspireerib noori karjäärivalikutes,” selgitas Rahamägi.
Huvilisi on tänaseks juba kaks korda rohkem kui kohti. „Mõistagi ei klapi kõik õpetajad ja koolid ei piirkonna ega huvide mõttes,” ütles Rahamägi. Lepingute allkirjastamine alles käib ja seega ei saa täna ka täpselt öelda, millises mahus algatus Raplamaad puudutab.
„Raplamaal on hetkeseisuga seitse kooli endast Edumusele teada andnud. Peamiselt on hetkel huvi reaalainete ja tehnoloogiaõpetuse õpetajate vastu,” lisas Rahamägi. Neist toob ta eriliselt välja Kohila mõisakooli, kus on huvi geograafiaõpetaja vastu; Kaiu põhikooli, kus on huvi tehnoloogiaõpetaja, ning Kivi-Vigala põhikooli, kus on huvi matemaatikaõpetaja vastu.
Üks seitsmest Edumuse programmi registreerunud koolist on ka Hagudi põhikool. “Hagudi põhikool on liitunud Edumusega, lootes leida motiveeritud õpetajat, kellel silm särab ja hing heliseb ning kes on nõus vastu võtma väljakutset õpetada,” ütles direktor Lea Vendik. Kool vajab sel õppeaastal matemaatikaõpetajat 8. klassi kaheksale noorele 4 tundi nädalas ning nii eesti keele kui ka kirjanduse õpetajat 2 tundi nädalas 7. klassi neljateistkümnele õpilasele.
„Ootame oma majja inimest, kes tahab end proovile panna, noortega tegeleda ja ühiskonnale oma väärtuslikku aega ning oskusi tagasi anda. Kuna põhikool oma visiooni, missiooni ja põhiväärtustega on noortele inimestele väärtuste kujundajaks, saab ka teiselt erialalt tulnud inimene mõjutada noorte suhtumist tuleviku tööelus, lisaks ainealastele teadmistele. Õpetaja elukutse on raske, kuid ta annab emotsionaalselt niivõrd palju tagasi,” ütles Vendik.
Eelmise aasta õpetajad olid peamiselt Tallinna koolides. „Sel aastal on vastupidi – hetkel on kokkulepped tekkinud peamiselt suurlinnadest väljas ning kokkuvõttes ootame üsna tasakaalus lendu. Raplas on mitu toredat kooli ootel. Hetkel otsimegi veel juurde huvilisi, kes saaks nendesse koolidesse väikese koormusega õpetama minna,” rääkis Rahamägi.

Võimalus tagasi anda

Programmis õpetajana osalemiseks peab huvilisel olema kõrgharidus ning kasuks tuleb töökogemus mõnes põnevas valdkonnas. „See, kas ja kes õpetama saab, oleneb koolijuhtide valikutest ja vajadustest. Niisiis on seal teataval määral ka õnne vaja. Koolijuht valib õpetaja ja õpetaja valib kooli, meie saame suunata ja soovitusi anda, aga kellegi eest otsustada ei saa,” lausus Rahamägi.
Huvilistel on veel viimane võimalus endast märku anda. Ideaalis soovitakse lepingud taasiseseisvumispäevaks ära sõlmida. Eelmise aasta kogemus aga näitas, et mõni kokkulepe tuli veel kõigest mõni päev enne kooli algust juurde.
„Huvi korral tasub kindlasti programmiga liituda, isegi kui sobivat ainet või õpetajat kohe ei leia. Vastu sügist võib veel selguda täiendav õpetamisvajadus. Alati võib ka ootama jääda uut õppeaastat,” julgustas Rahamägi.
Enne kooliaasta algust, 27.-29. augustil ootab õpetaja rolli astuvaid spetsialiste ees eelkoolitus. Seal õpivad nad juhtima grupiprotsessi, õpiprotsessi ja isikliku arengu protsessi, mis on olulised teadmised nii klassi ees toimetamiseks kui ka edukalt meeskonna juhtimiseks väljaspool kooli.
„Edumuse koolitus keskendubki juhtimis- ja koolitamisoskuste arendamisele. Neli ühepäevast jätkukoolitust tuleb veel õppeaasta vältel. Nii ei sega need ülemäära põhitööd, kuid võimaldavad end klassi ees kindlalt tunda,” selgitas Rahamägi.
Programmi vahendusel ei õpeta spetsialistid koolides aga mitte ainult põhiaineid nagu näiteks keemiat, bioloogiat, matemaatikat ja kunstiõpetust. „Edumuse õpetajad on ideaalsed valikainete õpetajad. Oma haridusest ja töökogemusest tulenevalt on neil spetsiifiliste praktiliste teadmiste edasiandmisel tavaõpetajate ees eelis. Sel aastal tuleb näiteks üks tarkvara testimise ettevõtte tiimijuht õpetama programmeerimist ja teatrikunstnik õpetama animatsiooni,” selgitas Rahamägi.
Spetsialistidest õpetajatele on programm vabatahtlik ja tasuta. „Edumuse õpetajad on reeglina kogenud spetsialistid, kes näevad õpetamises head võimalust, kuidas ühiskonnale ja haridusse midagi tagasi anda ning sealjuures enda oskusi arendada. Muidugi on kõigil võimalik otse kooli tööle kandideerida ja selle eest siis ka vastavat tasu saada. Meie kogemus aga näitab, et nii Edumuse õpetajad kui ka koolid väärtustavad mentorlust ja tuge rohkem kui töötasu,” rääkis Rahamägi.
Miks selline vastutusrikas samm siis astuda? „Õpetamine on inspireeriv nii õpetajale endale kui ka õpilastele. Eri valdkondade spetsialistid saavad noorte silmaringi tulevaste karjäärivalikute osas laiendada. Lõpetan Edumuse programmi vilistlase sõnadega: “Õpetamise valdkonnas on reaalne vastutus noorte ees suur – see, millega neid täna inspireerida, mõjutab noori kogu elu,”,” ütles Rahamägi.

Subscribe
Notify of
0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kõiki kommentaare