0.5 C
Rapla
Teisipäev, 23 apr. 2024
UudisedPeamised arvutiteenuse pakkujad Martti ja Ülle Raavel pühivad Rapla tolmu jalgelt

Peamised arvutiteenuse pakkujad Martti ja Ülle Raavel pühivad Rapla tolmu jalgelt

20 aastat Raplas arvutiteenuseid osutanud abikaasad jätavad selle osaga oma elust hüvasti. Peatselt värsked ülikoolikraadid taskus, keeravad nad elus uue lehekülje.

„Kergendustunne on suur,” ohkab Martti rahulolevalt. Otsus Rapla kauplus kinni panna ja arvutiteenustega lõpparve teha ei sündinud üle öö. Selleni on viinud järjepidev keeruline majanduslik olukord. Nüüd on aeg uueks alguseks.

„Martti rääkis juba kümme aastat tagasi, et see turg kuivab kokku,” ütleb Ülle. See tuleb mitmest asjaolust. „Tehnika muutub, hästi palju on kolinud telefoni, arvuteid remonditakse vähem ja on kasvanud peale põlvkond noori, kes on väga arvutiteadlikud ja ei vaja arvutiteenuseid,” selgitab ta.

Kui nad 2000-ndate alguses alustasid, oli arvutiturg hoopis teine, kui see on praegu. Kõige parematel aastatel toitis ettevõte ära kolme lapsega pere. Ülle meenutab, et detsembrikuu oli alati aasta kõige edukam arvutite müügi poolest, kuna inimesed ostsid jõulukinke, aga ka eelarveaasta lõpu lähenedes kasutasid paljud asutused veel järele jäänud vahendeid. Mõnel aastal osteti jõulude eel suisa üle neljakümne arvuti.

„Kõige suurem muutus kahekümne aasta jooksul on toimunud arvutite müügiga. Kui algul müüsid arvuti, oli see suur tehing. Kui nüüd müüd, siis tegelikult teenid tunni aja tööga rohkem kui selle müügi pealt,” tõdeb Martti.

Suurte tellimustega seoses meenub Üllele üks ammune juhtum: „Ühel esimesel tegutsemisaastal, kui jõulude ajal alati palju arvuteid kingiks telliti, juhtus kord nii, et osa kaupa ei jõudnud Tartust kohale. Aga me olime klientidele lubanud, et nad saavad oma kauba hiljemalt 24. detsembriks kätte, et kuuse alla panna.

Martti sõitis siis ise jõululaupäeval Tartusse arvutite järele ja kui siis oli Raplas kauba klientidele üle andnud, avastas, et me oma laste kingid on postkontoris luku taga. Ta töötas siis seal poole kohaga ja oli laste kingid jätnud oma kabinetti. Maja võtit tal ei olnud, mobiiltelefone ka tollal veel polnud, oli igavene tegemine, et saada kätte see inimene, kes sai ukse lahti teha. Lõpuks läbi mitme inimese suutis Martti õige töötaja kodust välja ajada, kes majal valve maha võttis ja ukse lahti tegi. Igatahes meie lastel seekord jõulud ära ei jäänud.”

Martti kui kaubamärk

Sarnaseid lugusid, mis ilmestavad, kuidas Ülle ja Martti väike-ettevõtjatena on seadnud esikohale oma kliendid, on väga palju. Kui pöördutakse murega, mida nad suudavad lahendada, ei ole inimest kunagi ära saadetud. „Klienditeenindusest sõltub palju,” kinnitab Ülle kogemuse põhjal. Ta tõdeb, et aastate jooksul on abi käinud otsimas väga palju eri tüüpi ja suhtumisega inimesi ning on tulnud pingutada, et omavahelisest suhtlusest ja koostööst saaks asja. „Martti on tõeline kaubamärk. Tema on kõigiga sõber,” ütleb Ülle naeratades.

Ülle on pidanud aastate jooksul ka leppima, et on inimesi, kelle jaoks ei ole mõeldav, et tema tehnikat parandaks naine. „Ükskord mees tuli, rääkis, milles asi, ma pakkusin, et teen ära ja tulgu siis tagasi, aga mees võttis oma arvuti kaenlasse ja jalutas minema,” meenutab Ülle. Seetõttu on hakanud ta end väljendama nii, et ei oleks üheselt mõistetav, kes töö ära tegi: „Ütlen ikka, et meie tegime,” ütleb Ülle naerdes. On ilmselt kliente, kes teavad tänase päevani kindlalt, et tehnilise töö teeb ära just Martti, kuigi tegelikkuses ei ole Martti mõnd arvutit võib-olla jõudnud nähagi, kui töö juba tehtud ja kliendile tagasi antud. Martti töötab juba mitu aastat täiskohaga mujal.

Kauplus ja seal müüdav tehnika ei ole olnud neile eriliseks sissetulekuallikaks juba aastaid. Ka teenuspunktina ei ole ta end ära tasunud. Karm tõde on see, et teenuse hindasid tõsta ei saa, sest inimesed on hinnatundlikud. Ülle toob näitena, et samal päeval, kui meie vestlesime, käis klient, kes soovis sülearvuti termopasta vahetust: „Kui hinna ütlesin, siis küsis, et mis ajast termopasta vahetamine nii kallis on. Meil on sellel aastaid olnud sama hind. Nende hindadega ei ole enam võimalik meil majandada, aga sedagi peetakse kalliks.”

Ettevõtjatena on Ülle ja Martti üle elanud igasuguseid aegu. „Oleme läbi teinud kõik etapid, mis ettevõtjatel läbida tuleb, alates sellest, et pole puhkepäevi ega puhkust, kuni selleni, et piisab, kui tööl käia vaid mõnel päeval nädalas,” tõdeb Ülle. Kokku on nad tegutsenud kolmes asukohas. Alustasid Tammiku fotoäriga ühes hoones, seejärel Tallinna maanteel raamatupoega ühes majas ja siis jõudsid sinna, kus nad täna lõpetavad, Tallinna maantee 9.

Uus algus

Kestvam muutus algas Raavelite sõnul majanduslangusega, sealt edasi ei ole palju paremaks läinudki. Martti ja Ülle on mõlemad arvutiteenuste kõrval olnud järjepidevalt tegusad ka teistel aladel. Nad on olnud õpetajad koolides ning rakendanud oma teadmisi teiste ettevõtete kasuks. Praegugi töötab Martti Rapla gümnaasiumis IT-juhina. Sel kevadel kaitsevad Ülle ja Martti kursusekaaslastena ülikoolis haridusteaduse magistrikraadi informaatikaõpetajatena, lisaerialaks haridustehnoloogia, ning loodavad uued teadmised kohe kasutusse võtta. „Arvutiteenusega on nüüd kõik,” ütleb Martti kindlameelselt.

Uus elupeatükk viib abielupaari Haapsalusse, kuhu nad mõni aasta tagasi suvekodu soetasid. Tasapisi on neid üha enam just sinnapoole tõmmanud ning nüüd andis koroonapandeemia hea tõuke, et Rapla elule joon alla tõmmata. Esialgu plaanisid nad äri pidada veel kuni suveni, kuid pandeemia tõttu on poe tegevus kokku kuivanud ning endistviisi jätkamine on kujunenud liiga ebaotstarbekaks.

„Mõistame täielikult, et inimeste jaoks on see suur ja ebameeldiv üllatus, aga missioonitundega ei maksa arveid,” tõdeb Ülle. Kahekümne aasta jooksul on loodud nii usalduslikke suhteid klientidega kui ka kujundatud tugevaid sõprussidemeid. Ülle toob välja, et on üks meesterahvas, kes töötab Norras, aga kord aastas käib alati arvuti korralises hoolduses nende juures. „Ei teadnud talle viimati öelda, et järgmisel aastal meid enam ei ole,” on Ülle murelik. Mälestusi, mida endaga kaasa võtta, on kogunenud palju. „Meil on olnud väga head kliendid,” ütleb ta.

Kuigi muutus on vajalik ning mõlema jaoks pigem positiivne, võib Ülle hääles tajuda ka väikest lahkumisega seotud kurba nooti. Raplamaa Sõnumid käisid Raavelitega nende kaupluses rääkimas, kui nad parasjagu riiuleid lahti monteerisid ja asju kokku pakkisid. Järgmisel päeval enam neile külla minna ei saanudki. 1. aprillil, päev enne 20 aasta täitumist Raplas, jäi nende kaupluse uks klientide jaoks jäädavalt suletuks.

Katkiseid ja uniseid arvuteid parandavad nüüd ka Kehtna KHK õppurid

Alates tänavu aprillikuust pakub Kehtna kutsehariduskeskuse (KHK) info- ja kommunikatsioonitehnoloogia (IKT) valdkond arvutite remondi- ja hooldusteenuseid.

„Idee oli päevakorral juba eelmise aasta kevadel, kui algas pandeemia ning noortel vähenesid võimalused ettevõtetes praktikat sooritada. Nüüd, kui algas taas distantsõpe, panid kooli IT-õpetaja Erko Pärna ja kooli IT-spetsialist Martin Sikka pead kokku ning tegid kõik ettevalmistused, et saaksime IT-teenuseid pakkuma hakata,” selgitab Kehtna KHK arenguosakonna projektijuht Mariliis Vest. Kooli põhimääruse järgi on valdkonnal õigus õppekasvatustöö toetamiseks pakkuda IKT-alast teenust.

„Pakume arvutite diagnostikat, defekteerimist ja puhastamist, konsultatsiooni arvutite koostamiseks ja uuendamiseks, tarkvaraga seonduvaid hooldustöid, andmete taastamist vigaselt kõvakettalt või rikutud failisüsteemist. Alati võib pöörduda ka muude IT-alaste probleemidega, mida meil kodulehel mainitud ei ole,” toob Vest välja. Mobiilide ja tahvelarvutite puhul riistvaraliste probleemidega ei tegeleta, küll aga võib küsida nõu tarkvaraliste murede korral.

Töödega hakkavad tegelema IT-eriala õpetajate ja kooli IT-spetsialisti juhendamisel kolmanda kursuse praktikandid. „Kõik ikka selleks, et meil kooli lõpetama hakkavad noored saaksid varakult tuttavaks päris klientide IT-alaste probleemide lahendamisega. Kõik sooritatud tööd kontrollivad juhendajad üle enne kliendile seadme tagastamist,” kinnitab Vest.

Praeguses pandeemia olukorras ei ole Kehtna KHK-l esialgu plaanis teenuspunkti avada. „Meie poole pöördudes arutame üheskoos kliendiga läbi, kuidas tema murele parimal viisil lahendus leida või kuidas enda rikkis seade meieni toimetada. Näiteks paljude tarkvaraliste probleemide korral on võimalik probleem lahendada kaughalduse teel. Kliendi jaoks tähendab see seda, et ta ei pea enda seadet meieni transportima, vaid saab meie abi mugavalt seal, kus ta parasjagu asub,” selgitab projektijuht.

Teisi arvutiteenuseid pakkuvaid ettevõtteid Raplamaal

Usutavasti on Raplamaal mitmeid ettevõtteid ja tegijaid, kes pakuvad arvutiteenuseid ühel või teisel moel. Selles artiklis tõime välja neist mõned.

Digituli OÜ

Digituli OÜ omaniku Anti Teraväe sõnul pakub ettevõte arvutiparandusteenuseid Kehtnas juba 2017. aastast alates. „Põhimõtteliselt saab abi igasuguste arvutiprobleemidega – alates viirusetõrjest ja süsteemi puhastamisest, lõpetades lihtsamate jootmis- ja remonditöödega. Erinevate süle- ja lauaarvuti detailide vahetused-remondid, vedelikukahjustuste likvideerimine. Väga palju on tulnud teha ka diagnostikaakte kindlustuse jaoks. Seda siis nii arvutite kui ka televiisorite-ressiiverite-kodukinode tarbeks. Üsna populaarne on ka arvuti komplekteerimine –  vastavalt kliendi soovidele ja eelarvele ostab Digituli detailid ja paneb kokku korraliku arvuti,” selgitab Teraväe.
Digituli OÜ peamised kliendid on eraisikud, ent olemas on ka eraldi ettevõtte hoolduspaketid. 

Rütm R.T. OÜ

Raplas aadressil Koidu 14 pesitsev ettevõte Rütm R.T. OÜ tegeleb tarbeelektroonika parandusega. Sealne töötaja Vahur Koppelmann kinnitab, et parandatakse ka arvuti riistvara. Sealt saab abi, kui mure on näiteks juhtmetes, toiteblokk vajab remonti, kui laadijapesad on lahti või midagi muud sarnast. Pöörduda võib ka mobiiltelefonide ja tahvelarvutitega.

A-kontor ehk Birkip OÜ

Raplas aadressil Tallinna maantee 44 pesitsev A-kontor ehk Birkip OÜ pakub samuti arvutite parandust ja hooldust, aga ka tarkvara puudutavaid teenuseid. Ettevõtte omanik Andres Kipper on valdkonnas olnud tegev juba 1994. aastast. Mehe sõnul mobiiltelefone ja tahvelarvuteid ta ei paranda.

Subscribe
Notify of
0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kõiki kommentaare