ArvamusKool muutuvates tingimustes

Kool muutuvates tingimustes

Raivo Heinaru, endine koolijuht

Kool on meid kรตiki kujundanud – keda rohkem, keda vรคhem, keda riivamisi. Tรคna elame olukorras, kus koolide uksed on รตpilastele suletud ning tavapรคrast รตppetรถรถd ei toimu. Ja seda juba รผsna pikalt. Nรผรผd, kriisiolukorras on รตppevormiks distantsรตpe, millel on mรตningaid plusse, kuid kordades rohkem miinuseid.

Lapsed on erinevate vรตimete ja huvidega. ร•ppimine ei ole kerge, see vajab pingutust. Riiklikus รตppekavas ettenรคhtud รตppematerjali omandamine pole รผhteviisi jรตukohane kรตigile. Vรคhese motivatsiooni ja รตpioskustega lastele on selliselt korraldatud รตpe, kus puudub vahetu kontakt รตpetajaga, aga eriti raske.

Milliseks osutub distantsรตppe resultaat, selgub testรผlesannete ja eksamitulemuste kokkuvรตtete analรผรผsi pรตhjal. ร•ppekavas ettenรคhtust jรครคb palju omandamata ja tasemevahe รตpilaste รตpitulemustes suureneb veelgi โ€“ seda vรตib juba nรผรผd prognoosida. Kuidas aidata distantsรตppes enim raskustesse sattunud รตpilasi? รœks on selge – kaotatud aeg tuleb tagasi teha, ainealased puudujรครคgid likvideerida. Kuidas? Ikka รตppides!

Mina nรคen vรตimalusena korraldada รตpiabi vajavatele lastele laager – รตppelaager. Laager, kus pรตhirรตhk on pรถรถratud รตppimisele, kuid mitte ainult, korraldatakse mitmeid lรตรตgastavaid ja arendavaid mรคnge vรคrskes รตhus. Parandatakse lugemisoskust ja arendatakse matemaatilist vรตimekust. Laagripรคev hรตlmaks kogu pรคeva, algaks hommikul ja lรตpeks pรคrast lรตunat – see eeldab รตpilaste toitlustamist hommikupudru ja lรตunasรถรถgiga. ร–รถbitakse kodus.

Neid lapsi, kes vajaksid sellist tรคiendรตpet, on klassis ehk kolmandik, aga on arvamusi, et veelgi enam. Sellises tรคiendava รตppetรถรถ laagris vรตiksid sel kevadel alustada tรคnased 6., 7. ja 8. klasside รตpiabi vajavad รตpilased. Tรคiendavaks รตppetรถรถks mรตeldud laager, pikkusega kaks nรคdalat, algaks kohe pรคrast รตppeperioodi lรตppu juunis. Vahendid laagri korraldamiseks kindlustab riik ja vajadusel toetab omavalitsus. Riigil on selleks raha olemas. Mรตistlik on teha kulutusi tรคiendavale รตppimisele nรผรผd, et mitte maksta inimestele tulevikus abiraha vรคhesest ja lรผnklikust kooliharidusest tingitud tรถรถtuksjรครคmise eest. Vajaduse korral tuleb รตppelaagreid korraldada ka augustis, enne uue kooliaasta algust.

Kindlasti on teisigi vรตimalusi, kuidas distantsรตppes tekkinud lรผnki tasandada. See on maakonnaรผlene probleem, mis vajab lahendamist ka paaril jรคrgneval aastal, ja kas ei vรตiks sellega tegeleda ROL-i hariduse nรตukoda. See oleks ka vรตimalus tuua paberil kirjas olev รผlesanne – noorte vรตimetekohane koolitamine ja tugiteenuste tagamine – igapรคevasesse tegevusse.

Mitte vรคhem tรคhtis kรผsimus on ka laste tervis. Eesti laste liikumisaktiivsus on vรคike. รœlekaaluliste laste arv suureneb. Nutiseadmete vรตidukรคik ja vanemate vรคhene huvi lapse fรผรผsilise aktiivsuse vastu on viinud olukorrani, kus lapsed liiguvad vรคhe. Tekkinud on olukord, kus lapsed viibivad/liiguvad vรคrskes รตhus vรคhem aega kui vangid.

Distantsรตppes olles on รตpilane arvuti ees pikki tunde ja liikumist vรคrskes รตhus veelgi vรคhem. Rรครคgime sageli meie laste vรคhesest liikumisest, aga koolides on ikka kaks kehalise kasvatuse tundi, kui sedagi.

Distantsรตpe paneb meie laste tervisele pรตntsu.

Need koolihariduse kitsaskohad vajavad kiiret lahendamist, et meie lapsed oleksid terved ja omandaksid hea hariduse.

Subscribe
Notify of
0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kรตiki kommentaare