2.2 C
Rapla
Teisipäev, 16 apr. 2024
ArtikkelMopeedauto: kas maal elava eaka viimane õlekõrs või liiklusrikkuja helesinine unistus?

Mopeedauto: kas maal elava eaka viimane õlekõrs või liiklusrikkuja helesinine unistus?

Liikluspildis aina tavapärasemaks muutuvad valjult põrisevad mopeedautod tekitavad vastakaid arvamusi. Ühelt poolt on nad hädavajalik sõiduvahend maal elavale inimesele, kes soovib mõnikord poodi minna ja arsti külastada. Teiselt poolt pakuvad mopeedautod oma leebete tingimuste tõttu liiklusrikkujatele loast ilma jäämisel mugavat võimalust teedele naasta.

Ilmselt igaüks, kes Hagudist läbi sõidab, märkab tee äärde üles rivistatud väikeseid autosid. Väljanägemiselt on nad sõiduautodega üsna sarnased. Neli ratast, kaks ust ja istekohta, esituled, küljepeeglid ja isegi numbrimärk. Tõsi, oma mõõtmete poolest jäävad nad sõiduautole alla. Lähemal uurimisel saab aga kiiresti selgeks, et sisu ja materjalide poolest on nad pisut teisest puust. Tegemist on mopeedautodega, mille rooli saab suur hulk inimesi asuda eelneva ettevalmistuseta.

Enne 1993. aastat sündinud inimesed ei vaja mopeedauto juhtimiseks juhiluba. Liiklusesse suundumiseks pole seega vaja läbida autokooli ega tõestada oma teadmiste taset. Noortel piisab liiklusesse suundumiseks vaid AM-kategooria loast. Seadsime sammud Hagudi poole, et nende huvitavate sõiduriistadega lähemat tutvust teha.

Tee ääres toimetab Kuku Auto OÜ. Selle omanik Erik Ende ütleb, et on Hagudi lähedal mopeedautode remondi ja hooldusega juba kuus aastat tegelenud. Vähesel määral võtab ta kasutatud autosid ka komisjonimüüki. Talle paistab, et tegemist on kasvava turuga. Tavaliselt on tema juures remondis 20-30 autot üle terve Eesti. Nende transportimiseks on tal spetsiaalne käru, millega ta saab mopeedauto ise ära tuua, remontida ja omanikule tagastada. See säästab mopeedauto juhile omajagu peavalu.

Ende ütles, et varem oli ta tegevusala laiem ja tema käe all leidsid turgutust ka sõiduautod. Kuna tavalised autoremonditöökojad kipuvad mopeedautosid pisut pelgama, sest neile pole alati lihtne varuosasid leida, nägi Ende võimalust ja keskendubki nüüd vaid mopeedautodele.

Valikus on kõike kabrioletist kastiautoni

Uurime siis esmalt lähemalt, kuidas mopeedautod sõiduautodest tegelikult erinevad. „Terve auto on plastmassist,” ütleb Ende. Mopeedauto paneb liikuma neljakilovatine mootor. Samuti on selle kiirus piiratud ja üle 45 km/h mopeedauto ei liigu. Ja kuigi need ei jõua kuigi kiiresti liikuda, tohib nendega sõita nii linnas kui ka maanteel. Keelatud on vaid kiirmaanteed. „Aga Eestis ei ole kiirmaanteid,” lisab Ende.

Kütusekulu poolest on nad üsna ökonoomsed, võttes 3,5 liitrit 100 km kohta. Kütusepaak mahutab 16-17 liitrit. Enamasti on mopeedautod kahekohalised. Mõnel erilisemal juhul ka neljakohalised. Auto on varustatud variaatorkäigukastiga, mis tähendab, et ühe kangiliigutusega liigub auto edasi ja teisega tagasi.

Autode rivi uudistades hakkab silma, et valik on üpris mitmekesine. Teeäärses rivis seisab rõõmsatooniline oranž auto, mille katus mahub kenasti auto pakiruumi. Suurema vaevata saab auto katuse päikesepaistelisel päeval eemaldada ja nautida sooja tuult juukseid sasimas. Oranži auto kõrval seisab vähe tõsisem punane kastiauto. Jällegi paari liigutusega ilmub auto tagumisest osast välja ruumikas panipaik, kuhu suurema poodlemise ostukotid paigutada või turult ostetud taimed poetada.

Eesti teedel liiguvad Soome ülejäägid

Ende räägib, et mopeedautode peamised probleemid on seotud käigukasti ja piduritega. Omajagu kurja teeb ka talvel teedele puistatav sool, mis raami roostetama paneb. Mopeedautode peamised tootjad on Itaalia ja Prantsusmaa. Sealsetes soojemates oludes pole vajadust soola järele ja seega peab raam ka paremini vastu.

Nii nagu sõiduautode puhul, tagab hoolitsev kohtlemine pikema eluea. „Kui hästi hooldad, peavad kaua vastu. Kümme aastat ja rohkemgi,” ütleb Ende.

Suurt pilti vaadates on Eesti mopeedautode probleem aga selles, et siinses liikluses on palju Soome turult kasutusest välja jäänud sõidukeid. Soomes on mopeedautod väga populaarsed. Neid kasutavad nii nooremad kui ka vanemad. „Soomes on koolide parklad neid täis,” sõnab Ende. Oluline erinevus Eestiga on aga tehnilise ülevaatuse kohustuslikkus. Seal peavad autod oma seisukorrast pidevalt aru andma. Eestis ülevaatuse kohustust ei ole. Seega kipuvad autod, mis Soomes enam ülevaatust ei läbi, Eesti turule edasi liikuma.

Ülevaatuse puudumine on Ende sõnul Eestis tõeline probleem. Kuuldavasti on transpordiametil plaanis ka Eestis mopeedautode ülevaatus kohustuslikuks teha. „See on õige ka. Mul käib siin umbes kolm autot, millel pidurdab üksainus pidur, aga pole raha korda teha,” ütleb Ende.

Kuigi võiks ehk arvata, et mopeedautod on sõiduautost soodsamad, see tegelikult päris nii ei ole. Uuena ostes algavad hinnad enamasti umbes kümnest tuhandest ja võivad kerkida 16 000-17 000 lähedale. Omajagu soodsam on loomulikult kasutatud sõiduki soetamine. Ende räägib, et tema juures komisjonimüügis olevate mopeedautode hinnad jäävad paari tuhande kanti.

Juhid on peamiselt vanemaealised

„Eestis unustas riik ühistranspordi ära,” tõdeb Ende. Ta viipab käega kaugemale ja räägib: „Kui sa elad kuskil kaugel metsas, sul on jalad haiged ja sa oled vanem inimene, siis sa oledki vangis. See on ainukene väljapääs. Sellega käid sa poes ja ajad oma asjad korda,” jutustab Ende sellest, miks mopeedautod populaarsed on. Mõistagi tekitab vajaduse mopeedauto järele ka olukord, kus arstid ei väljasta enam juhiloa jaoks vajalikku tervisetõendit. Aga kuna alternatiivseid võimalusi liikumiseks ei pruugi alati olla, ongi mopeedauto justkui üks õlekõrs keerulises situatsioonis. „Ühistranspordiga on meil Eestis pahasti,” tõdeb Ende.

Samuti teab ta rääkida, et kasutajate seas on neid, kes käivad karjalaudas tööl. Kui tööpäev algab kell viis, siis ühistranspordile loota ei saa.

Kuigi Ende sõnul on mopeedauto omanikud valdavalt vanemad inimesed, on nende seas ka noori. Nii nagu Soomes, on ka Eesti kooliõpilaste seas neid, kes liiguvad mopeedautoga. Selle kõrval on selge, et mopeedauto juhile seatud leebeid reegleid saab ära kasutada. Tänase seisuga võib roolijoodik loast ilma jäämise korral osta endale mopeedauto ja sellega liiklusesse tagasi minna. Ende on puutunud kokku mitmete erinevate mopeedauto omanikega. Nende seas on ka selliseid, kellel ei ole eelnevat juhtimiskogemust või kes ei tea täpselt liikluseeskirja.

Mopeedauto pakub kordumatu elamuse

Jutu käigus pakub Ende lahkelt võimalust ka ise mopeedautosse istuda. „See on kordumatu elamus,” kinnitab ta naerdes ja ulatab võtme. Koolitus mopeedauto hingeeluga tutvumiseks on kiire ja hõlmab peamiselt käigukangi kasutamist. Juhiloaga inimene hätta ei jää.

Sõit kulgeb lõbusalt. Rooli istub meie üle 190 cm pikkune fotograaf. Esimese plusspunkti teenib auto selle eest, et pikemat kasvu inimene sinna mugavalt sisse mahub. Järgmise plusspunkti aga üllatavalt hea manööverdamisvõime eest.

Omajagu nalja teeb ka sõidu ajal autosse kostev müra. Nüüdisaegse sõiduauto üpris vaiksest mootorimürinast on asi kaugel. Vaatamata oma väikestele parameetritele kostab kapoti alt väikese traktori mõõtu möirgeid ja mõnusa vestluse pidamiseks tuleb paratamatult pisut häält tõsta.

Viime mopeedauto pärast põgusat proovisõitu tagasi. „Ajab asja ära ja saab poes käia?” küsib Ende pärast autost väljumist. Eeldusel, et sa ei oota mopeedautost sama kogemust kui luksusautolt, siis loomulikult ajab. Kahtlemata oli tegemist kordumatu elamusega, nagu lubati.

Mopeedautojuht ei tohi ohustada liiklust

Tihti kerkib mopeedautodest rääkides üles nende ohutuse küsimus. Mõtteid selles osas jagasid transpordiameti eksamiosakonna juhataja Tarmo Vanamõisa ning tehnoosakonna juhataja Jürgo Vahtra.

„Mopeedautod annavad kindlasti võimaluse osaleda liikluses ka vanemaealistel liiklejatel, kuid võimalustega kaasnevad alati ka kohustused ja riskid,” ütles Tarmo Vanamõisa. Ta tõi välja, et liiklusseadus nõuab, et iga liikleja (sh mopeedi juht) peab järgima liiklusalaste õigusaktide nõudeid. Iga liikleja peab olema liikluses hoolikas ja ettevaatlik ning tagama liikluse sujuvuse, et vältida ohtu ja kahju tekitamist. „Eesti Liikluskindlustuse Fondi (LKF) liiklusõnnetuste andmete kohaselt on ligikaudu 2/3 mopeedautodega juhtunud õnnetustest nende juhi poolt põhjustatud. See arv ütleb nii mõndagi,” lisas ta.

Ta paneb südamele, et liiklusesse kohe pärast mopeedauto ostu niisama minna kindlasti ei tohi. „Eelnevalt tuleb mopeedauto juhil teha endale selgeks liiklusreeglid. Ka sätestab liiklusseadus, et keegi ei tohi oma tegevusega või tegevusetusega ohustada või takistada liiklust. Kuna tihtipeale on näha „kolonni“ mopeedautode taga, siis viisaka ja liiklusseadust järgiva liiklejana tuleks leida ohutu koht peatumiseks ja kolonn mööda lasta,” ütles Vanamõisa.

Ohutu ja turvalise liikluskeskkonna eest vastutab iga liikleja. „Tuleb olla viisakas ja teiste liiklejatega arvestada, hoiduda sellest, mis võib takistada liiklust, ohustada või kahjustada inimesi, vara või keskkonda,” võttis ta kokku.

Jürgo Vahtra selgitas, et kuna mopeedautod on toodetud, arvestades tüübikinnitusega kaasnevaid ohutusnõudeid, on sõidukid tehnilise poole pealt algul ohutud. „Mopeedautode puhul teeb pigem muret nende kehv hooldamine, remontimine ja kontrollimatu ümberehitamine. Mittekorras mopeedauto on ohtlik teistele liiklejatele ja eelkõige sõidukis viibijatele. Mopeedautodele on tulevikus kindlasti plaanis kehtestada tehnoülevaatuse kohustus, kuid kuna õigusaktide ülevaatamist alles hiljuti alustati, on hetkel veel vara spekuleerida rakenduvast kuupäevast,” lisas ta.

Subscribe
Notify of
0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kõiki kommentaare