OlemusluguMaalikunstnik Kristi Kongi kogub erksaid hetki

Maalikunstnik Kristi Kongi kogub erksaid hetki

Stina Andok / foto Siim Solman.

Kristi Kongit on kirjeldatud kui Eesti รผht kirkamat maalikunstnikku kaasaegse kunsti maastikul. Ta on tuttav ka paljudele meie maakonna inimestele. Nimelt elab Kohilas tema vanaema ja kaheksa aastat on ta รตpetanud kunsti ka Kohila lastele.

Kristi Kongi on lรตpetanud Tartu Kรตrgema Kunstikooli ja Eesti Kunstiakadeemia maaliosakonna. Oma esimese kunstialase tunnustuse, Eesti Kunstiakadeemia noore kunstniku preemia pรคlvis ta 2011. aastal. Kaks aastat hiljem, 2013. aastal sai ta Sadolini kunstipreemia kaubamรคrki haldavalt Akzo Nobelilt. Eelmisel aastal oli ta nomineeritud Eesti kaasaegse kunsti preemiale Kรถler Prize. Tรคnavu leidis aset aga รผks tรคhtsamaid รคramรคrkimisi maalikunstis. Nimelt pรคlvis Kongi 2017. aasta Konrad Mรคe nimelise preemia ja medali oma isikunรคituste โ€žAberratsioon. Harjutused valguse ja varjugaโ€œ eest Vaal galeriis, โ€žKas oled end nรคinud?โ€œ eest Hobusepea galeriis ja osalemiste eest grupinรคitustel.
Kohtusime Kristi Kongiga Tallinnas Vabaduse vรคljakul Eesti Kunstnike Liidu ruumides, kus asuvad nii tema kui ka paljude teiste kunstnike ateljeed, et kunstniku enda ja tema loominguga lรคhemalt tutvust teha.

Reklaam:

Oktoobri keskpaigas lรตppes su viimane nรคitus โ€žAberratsioon. Harjutused valguse ja varjugaโ€œ. Kuidas see sรผndis?
Ma kรคisin residentuuris Mehhikos. Uurin igal pool vรคrvi. Hakkasin pildistama lรคbi autoakna erinevaid kohti. Lรตpuks valisin kaksteist erinevat kohta. Igale kohale vastas maal ja kaheteistkรผmnes maal oli galerii seinad. Teoste pรตhitoonid vรตtsin kohtadest. Galeriiseintel oli ka viis tooni. Ruudustik on tegelikult n-รถ foto. Mรตnel maalil on mitu fotot. Minu jaoks on need maalid realistlikud.
Ma lugesin, et sind huvitavad valgus ja varjud.
Vรคrv, valgus, vari on tegelikult peamised omadused, millega maalimine pildi mรตttes tegeleb. Need omadused aitavad luua kujutist. Seepรคrast see viimane nรคitus tundub mulle enda jaoks puhas ja selge. Otsisin enda jaoks tรคpseid algpunkte, mis sisaldasid endas neid mรคrksรตnu.

Sinu jaoks on ka koht vรคga oluline.
See sai tegelikult alguse Tartu koolis. Seal oli fookus suunatud tahvelmaalile ja monumentaalmaalile ning pidigi mรตtlema suurelt. Kui hakkasin รผksikute, tasapinnaliste tรถรถdega tegelema, tuli mulle kohe juurde ruum. Ma olen maali ees ja see maal peab olema vรตimalikult hรคsti esitletud. Terve ruum aitab maalil olla. Sellepรคrast tuli selline installatiivne lรคhenemine juurde. Tartu koolist sain suurema mรตtlemise kaasa, kunstiakadeemias ja vahepeal Soomes รผliรตpilasvahetuses olles sai neid asju rakendatud ja edasi mรตeldud.

Kas see oli sul teadlik valik, et รตppisid nii Tartu Kรตrgemas Kunstikoolis kui ka Tallinnas Eesti Kunstiakadeemias?
Tegelikult see lihtsalt juhtus nii. Esimese katsega ei saanud ma kunstiakadeemiasse sisse. Ma arvan, et see pidigi nii juhtuma. Pรคris palju oli siis neid, kes soovisid sisse astuda. Tartusse sain jรคlle kohe. See tunduski kui mรคrk minna kaugemale kodust. Ma arvan, et ma ei teeks praegu neid tรถid, nagu ma praegu teen.
Nรผรผd on Tartu kool ka natukene muutunud, tegelevadki rohkem monumentaalsema, ajaloolisema, restaureerimise poolega isegi. Seda oli siis vรคhem, kui mina รตppisin, siis tegeleti paralleelselt kahe suunaga โ€“ kunst ja restaureerimine. Mind aga huvitas kaasaegne kunst, see, mis juhtub praegu, siin. Samas, kui ma ei oleks saanud katsetada tehniliselt nii palju erinevaid vรตimalusi, kuidas vรตiks mingeid asju teha, siis ma ei teeks selliseid tรถid praegu. Seal oli nii palju huvitavaid lรคhenemisi. Tรคnu kokkupuudetele erinevate erialadega hakkasin teisiti mรตtlema. Mรตtlemisega seoses tekkis kriitikameel. Mรตtlemine on kunstis oluline alus. Mul tekkisid sรตbrad skulptuuris ja fotos ja meedias. See oli kรตige alus tegelikult.

Kas see oli silmaringi laiendamise mรตttes hea, et said kokku puutuda erinevate valdkondadega?
Jaa, kindlasti. Ma arvan, et selline vรตikski ideaalne รตppimisaeg olla. Tegelikult vรตiks olla palju rohkem koosmรตtlemist. Praegu olen kunstiakadeemias maaliosakonnas poole kohaga dotsent. Seal mulle tundub tรคpselt seesama, nagu ma olen ka tudengitele rรครคkinud, kui oluline on teha koostรถรถd. Kui teed nรคituse projekti, siis on vaja kellegagi tekste vรตi mรตtteid lรคbi arutada vรตi kedagi, kes pildistaks tรถid รผlesse vรตi siis lihtsalt mรตtlemiseks. Iga nรคitus on nagu uurimistรถรถ, ma loen selleks pรคris palju. Erinevate valdkondade pรตimumine on vรคga oluline, siis hakkab kultuur รผhiskonnas toimima. Mulle tundub vรคhemalt nii.

Reklaam:

Kas sa oled pidevalt maalinud?
Jaa, ma arvan, mul ei olegi รตppimise algusest peale sellest pausi olnud. See aasta on olnud selline, kus ma ei ole iga pรคev maalinud, aga oli aegu, kus ma maalisin iga pรคev. Mulle meeldib vรตtta mรตttepause. Kรคin siis kuskil residentuuris. Reisimine on hรคsti hea. Viib mind edasi ja aitab luua uusi kontakte. ร•petamine aitab ka tegelikult. Mulle tundub hรคsti oluline omavaheline, vastastikune suhtlus. Ei ole nii, et ainult รผks rรครคgib. Mina kรคivitun รตppejรตuna siis, kui nรคen midagi pรตnevat, millest mulle tundub huvitav rรครคkida.

Mida sa praegu รตpetad?
Ma annan maali erialatunde. Vahepeal andsin ka skulptuuri ja installatsiooni erialatunde. Olen jรครคnud vรคrvusรตpetuse ja kompositsiooni peale, mida ma annan installatiivse lรคhenemisega. Olen sellest sรผgisest kunstiakadeemias maalikateedris dotsent. Ma olen kogu oma teadliku elu tegelenudki ainult maalimisega.

Kuidas see รคratundmine siis ikkagi tuli, et maalimine on just see, millega pead tegelema?
See kuidagi tuli hรคsti loomulikult. Ma kรคisin kaksteist klassi kunstikallakuga koolis Pelgulinnas. Keskkoolis oli รผks mรตte, et รคkki peaks kirjandust รตppima, aga see ei olnud nii tรตsiseltvรตetav. Vรคrvid on mulle kogu aeg vรคga meeldinud, maalimine oli ainus variant. Kรผllap see keskkond mรตjutas.

Kodukeskkond?
Kodus mul kunstnikke ei ole.

Kuidas sa siis kunstikallakuga kooli sattusid?
See oli kodu lรคhedal. Mu isa on ka seal รตppinud.

Reklaam:

Nii et see oli juhuslik.
Tegelikult mu vanematele on kogu aeg meeldinud kultuur ja kunst. Isa joonistas, aga nad on ikkagi hoopis teise eriala inimesed. Kodus sai kogu aeg joonistatud, kool oli lรคhedal, seal tekkis veel rohkem huvi. Kuidagi vรคga loomulikult tuli. Lapsepรตlvest mรคletan nรคitustel kรคimisi.

Kunst oli tรคhtis teie kodus.
Ma arvan, et sama tรคhtsad olid ka kirjandus ja teater, kultuur รผldiselt oli oluline. Ma mรคletan vรคga selgeid lapsepรตlvekogemusi, lรตputuid kunstimuuseumi koridore.

Keskkooli lรตppedes tundus kunsti รตppimine loomulik ka sinu perekonnale?
Nad on tahtnud, et ma teeksin seda, mida ma teha tahan. Nad ei ole mind suunanud kรผll mitte kuidagi. Selge on see, et see ei ole mitte รผheski mรตttes lihtne ala. See vรตtab ikka tรคiesti lรคbi. Teen mingit tรถรถd ja mรตtlen, et รคkki ma ei peaks seda tegema. Vaatan neid maale, mรตtlen, et mu idee toimib nii nagu vaja, jรคrgmisel pรคeval jรคlle vaatan ja tunnen, et ei toimi รผldse pรคriselt nii nagu รตige on. Emotsionaalne skaala on nii lai, et tundub uskumatu, mis vรตib รผhe protsessi sees olla. Aga lรตpuks see protsess kutsub ikka ja jรคlle seda kรตike lรคbi elama

See nรตuab ikka…
Keskendumist, tohutult. ร•petamised on sellepรคrast juurde tulnud, et on olnud rahalist kindlust juurde vaja, aga ma olen proovinud hoida seda minimaalsena. Vรคga palju on vaja keskenduda ja kui see kaob รคra, siis ei saagi midagi teha.

Oled kogu aeg mรตttes selle juures, mida ja kuidas teha.
Jaa, sellest vรคlja ei saa astuda. See ongi kรตige rohkem kรผsimusi tekitanud. Sooviksin vรคlja lรผlituda, รตhtul koju minna. Jรคtaks pea maha kuskile. Nii รตudne on vahel. See tekitabki tunde, et ei jรตua enam maalida. Mรตtteid tekib nii palju. Samas, kui neid mรตtteid ei tekiks, oleks veel hullem.
Aastaid รตpetasin Kohilas koolituskeskuses. Kรคisin kord nรคdalas maalitunde andmas seal lastele. See oli pรคris hea vรคljalรผlitus. See oli minu jaoks puhkus. Selle aasta sรผgisest tulin sealt รคra, sest akadeemia dotsendi koht vรตtab palju aega, aga Kohilas mulle tohutult meeldis ja ma tunnen sellest kohast isegi puudust. Vahel on pรตnev rรครคkida, et tegin sarnaseid รผlesandeid nii tudengitele kui ka lastele.
Ei ole vahet, kas on seitsmeaastased lapsed vรตi tudengid, samad vรคrvusรตpetuse รผlesanded. Mulle tundus see vรคga pรตnev. Vรตib-olla tuleb veel mingi sarnane hetk.

Millal sa praegu pรตhiliselt maalid?
Ma olen poole kohaga tรถรถl, ajaliselt tรคhendab see nii รถelda kaks ja pool pรคeva nรคdalas, mรตtteliselt on see protsess kindlasti pikem. Kui olen loengud รคra andnud, siis vรคga ei jaksa maalida. Praegu on nรคitusejรคrgne aeg, lรตpetan paar mรตtet รคra ja siis hakkan uute asjadega edasi tegelema, aga pooleli ja protsessis on ka jรคrgmised nรคituseprojektid.
Tavaline tรถรถpรคev ateljees nรคeb aga vรคlja selline, et รผritan umbes kรผmne paiku ateljees olla ja ma lahkun siit ka kรผmme vรตi hiljem. Ainult sellise pika ajavahemikuga on vรตimalik midagi รคra teha. Hea on see, kui tekib jรคrjest vรตimalusi kรคia. Nรคdalavahetus on hรคsti hea tรถรถaeg. Mulle meeldib ka see aeg, kui teised puhkavad (naerab). Siis tekib รตige tunne, et lรคhen ja teen asju. Suvel oli hรคsti hea, sai jรคrjest kรคia. Kui oled protsessi sees ja vahepeal tegeled muude teemadega, lรคheb mรตte uitama. Vahel aitab see edasi ka muidugi.

Kui palju sa ise seda teadvustad, mis vรตi kes sind kรตige rohkem loomingus mรตjutavad?
Ma arvan, et kรตige rohkem mรตjutavad mind รผhiskond ja keskkond. Olen aru saanud, et minu tegevus on jรคlgimine ja aja vaheldumise uurimine. Vahel saab teoseks mingi moment igapรคevatarbimisest vรตi siis jรคrgmisel hetkel selle sama tegevuse juures olnud valguse vaheldus. Peidan kohati vรตikaid ja enda jaoks halbu ja nukraid teemasid. Sellega ma tegelengi protsessi sees, lรตpuks nรคitan puhastatud momenti. Kรตik see, mis meie รผmber toimub, on minu pรตhiline kรคivitaja.

Ma lugesin, et oled saanud inspiratsiooni kilekottide mustritest.
Mind huvitab vรคrv. Tartu koolis alustasin intuitiivselt sellega, kuidas mingid vรคrvid mรตjuvad koos, aga pรคrast hakkas mind rohkem huvitama, kustkohast รผldse vรคrv pรคrineb. Vรคrv on millegi vรตimendaja. Minu jaoks on erk vรคrv hรคsti elus.
Viimase nรคitusega jรตudsin huvitava kohani. Olin residentuuris Mehhikos. Ma liikusin seal linnas ringi. Mulle รถeldi, et liigu ainult taksoga. Viibisin nii palju รผhest punktist teise liikudes auto tagaistmel, aken oli alla lรผkatud, sest palav oli, ja hakkasin kohe alguses dokumenteerima รผmbrust. Mulle tundus see nii huvitav kogemus.
Olen seda varemgi kogenud, aga seal oli see kuidagi eriti selge. Mulle meeldis see, et mul oli kogu aeg tunne, nagu viibiksin pildi sees, maali sees.
Samas oli mul kogu aeg selline kerge hirmutunne, kui kuskil niisama ringi jalutasin. Kuna see รผmbrus oli niivรตrd vรคrviline, niivรตrd erk, sai vรคrv minu jaoks uue tรคhenduse. Ta vรตrdus hirmuga, vรตrdus kartmisega, omandas huvitavaid uusi, elulisi aspekte, millele ma varem polnud mรตelnud.
Varem olen katsetanud, kas ma pean รผldse รตli lรตuendile maalima vรตi vรตiksin midagi vรคrvidest ehitada. Olen asju vรตtnud ja ostnud. Niiviisi on leidnud aset justkui aja talletamine. Kui vaatan kuus-seitse aastat tagasi maalitud asju, siis need on muutunud, pakendid ja stiilid on muutunud. See on ka hรคsti huvitav. Aeg mรถรถdub nii kiiresti, aga maalimise protsess aitab seda aeglustada.
Olen jรตudnud kogu aeg sellesse punkti tagasi, et maalimine on niivรตrd pรตnev, sest see aitab hetke, vรคikest viivu, mida kuskil tรคnavapildis vรตi ajalehes leian, niivรตrd palju pikendada, kui ma hakkan seda maalima รตlivรคrvidega. See mulle kohutavalt meeldib. Mingis mรตttes korjan mรตtte enda รผmbert, sest see tundub mulle piisavalt mรตjukas ja oluline, et seda jรครคdvustada. Enda รผmbruse jรครคdvustamine ja aja jรครคdvustamine tundub mulle loomingus kรตige olulisem.
Kunst ja nรคituste loomine on kui koha loomine, kuhu saab end รคra peita. Minu installatsioonid on ka rohkem sellest kรคivitunud. Ei pea olema kรตik niivรตrd jutustav. Olen oma loomingus ka abstraktsemaks lรคinud. Nรคituse kรผlastaja tahab ka lihtsalt olla ja lasta oma mรตtetel lennata, infotulvast eemale saada. Mina olen loonud keskkonna, mis on vastus minu enda kรผsimusele. Igaรผks tajub ja kogeb seda erinevalt.

Sinu looming on sinu sisemuse peegeldus?
Ma arvan, et iga looja looming on tema sisemised mรตtted.

Kas autor on kunstis sรตnumi vahendaja vรตi kuidas sina seda nรคed?
Ma arvan, et kunstnikke on hรคsti erinevaid. Ma vahendan mingit infot, mida ma enda รผmbert korjan. Pean ennast vahendajaks. Kรตik tรถรถd on justkui tรตlked tegelikult. Tรตlgendan mingisuguseid asju ja teemasid maalikeelde. Pintslitรตmbed on nagu sรตnad, helid vรตi mรตtted, ma ei tee niisama, ma vahendan mingit infot.

Kas see on tunnetuslik vรตi mรตtestatud tegevus?
Minu jaoks on see mรตtestatud tegevus. Seal on mรตlemad asjad sees. Kui ma tegelen mingi maaliga, siis tekib see sรผgavus, kui on tunnetuslik moment sees, aga ma ei saa hakata tegema mitte รผhtegi tรถรถd niiviisi, et mul ei ole mingit รผlesehitust. Mul peab olema alus, et maali luua. Vรคrvidega ma saan vahel mรคngida, aga viimasel ajal isegi mitte nii vรคga. Mu valikud on pรคris konkreetsed, vรคrvid on kusagilt tulnud. Ma olen neid kรตige erksamaid momente korjanud. Erinevate teooriate ja kรคsitluste lugemine aitab ka sรผgavamalt siseneda pildikeelde โ€“ aitab luua toimivat visuaalset vรคlja.

Millised on sinu tuleviku eesmรคrgid?
Mul on pรคris suured asjad ette vรตetud, ei saa peatuda. Lรคhen uuesti Mehhikosse tagasi, olen seal residentuuris, seal tuleb nรคitus. Kumu kunstimuuseumi hoovis tuleb nรคitus Eesti Vabariik 100 raames koos รผhe Belgia kunstnikuga, mis tundub mulle eriti pรตnev. Arvan, et loominguline protsess on tegelikult nii puhkus kui ka tรถรถ koos. Olen รตnnelik, et saan selles viibida.