Helerin Vรคronen / Helerin Vรคronen.
Raplamaa kaasaegse kunsti keskuses avas reedel, 24. novembril oma maalinรคituse vabakutseline kunstnik Leho Rubis, kelle helged ja รตhulised pildid sobivad praegusesse pimedasse aega vรคga hรคsti. Nรคitus kannab pealkirja โPairidaeza 3.0 Peidetud Geomeetriaโ ja on avatud kuni 17. detsembrini.
Rubis on รตppinud maalikunsti Tartu รlikoolis, kus tal tekkis sรผgavam huvi idamaiste kultuuride vastu. Tema maalidel on kujutatud iidsete hรตimukultuuride karakterid. Nรคituse pealkirjas olev sรตna pairidaeza viitab siin mitmetรคhenduslikule ideaalmaailmale, mida ei pea tingimata kujutama teispoolsusesse.
Rubis alustas nรคituse avamist selgitusega, miks nรคituseruum nรคeb vรคlja selline, nagu ta nรคeb. Kunstnikul oli ettekujutus sellest, milline see ruum on ja kuidas saab liigendseinu kasutada, ning tal tekkis soov ruumiga mรคngida, et see oleks sisuline osa nรคitusest.
Kuna nรคituse maalid kujutavad karaktereid erinevatest kultuuridest ja paljudes neis on geomeetrilised kujundid suure tรคhendusega, on nรคituse keskne osa kaheksatahulise kujuga.
Mustrite maailm on Rubise sรตnul tema jaoks vรคga lummav ja nii on mitmete maalide taustaks tapeedina mรตjuvad mustrid. Tema eesmรคrk oli panna kogu nรคituse keskkond tรถรถtama รผhes sihis. Sama mรตtet kandis ka Kaido Kirikmรคe loodud muusikaline taust, mis sai kokku pandud just selle nรคituse tarbeks.
Pildiprogrammiga avas Rubis natuke piltide taga olevate kultuuride tausta.
Kui Rubis otsis erinevaid mustreid ja toone, sattus ta Vana-Pรคrsia linna Hiivasse. Islami arhitektuuri mustritemaailm on รผldse vรคga pรตnev, ja Hiivas asuva valitseja paleelossi mustrid olid veel eriti kaunid. Kui Rubis kaks aastat tagasi oma esimest nรคitust kokku pani, oli ta oma isalt, kes sealkandis noorena rรคnnanud oli, kรผsinud, kas ta Hiiva linna teab. Isa vastas, et teab, ja ema otsis vรคlja mustvalged pildid sellest ajast. Nii tekkis mรตnedele maalidele isiklik mรตรตde taha.
Teine kultuur, millega Rubis on palju kokku puutunud, on India. Sealsed askeedid ja erakud olid inspiratsiooniks uuele seeriale. Maali โKolbakandjaโ karakter on kokku pandud erinevatest kildudest. Pildi taustaks rรครคkis Rubis, et Indias pรตletatakse surnuid ja askeedid elavad neis kohtades, kus seda tehakse. Niimoodi surmaga pidevas kontaktis olles pรผรผavad nad maailma dualistlikkust รผletada ja surmahirmust vabaneda.
Lรตuna-Ameerika vรคike hรตim Peruus on samuti Rubist inspireerinud. Eeskรคtt just oma kehakaunistuste ja kirevate peaehetega. Kui Rubis otsis prototรผรผpe Pรตhja-Ameerika 19. sajandil allesjรครคnud indiaanlastest, kogus ta kokku kรผmneid pilte. รhel hetkel pani ta tรคhele, et ringikujulised kujundid korduvad ja sai teada, et geomeetrilistel kujunditel on seal kultuuris erilised tรคhendused. Nendega tรคhistatakse nรคiteks nelja elementi.
Maal, mis kujutab tantsivat, lehvivate juustega figuuri, on inspiratsiooni saanud kurdi kultuuri ekstaatilistest tantsudest. Islam on olnud tantsu ja muusika suhtes konservatiivne, kui sufid vรคlja arvata.
Rubisele meeldib kasutada tekste pildiosana ja maalinรคituse nii-รถelda valvuriteks on maalid, mis kannavad nimesid โIgavene kaifโ I ja II. Piltide all on kasutanud Rubis tekste รผhest raamatust, kus kolm mafioosot arutavad selle รผle, mis juhtuks maailmaga siis, kui kรตik saaksid igavesti kaiffida. Rubis on pannud nende maalidega tsitaadid vestlusest absurdsesse konteksti.



