Tรตnis Tรตnisson / foto: Siim Solman.
Taasiseseisvumise jรคrel on Eestis maavanemaid (koos kohusetรคitjatega) olnud kokku sadakond inimest. Ainult kaks neist โ Tรตnis Blank ja Neeme Suur โ on pรคrast mรตningast eemalolemist taas samasse ametisse tagasi valitud.
Tegelikult on Rapla olnud รผldse รผks รตnnelik maakond: siin on lรคbirรคndamist olnud vรคhem kui mujal. Maavanema ametit on nende aastate jooksul pidanud vaid neli inimest: Harri รunapuu, Kalle Talviste, Tรตnis Blank ja Tiit Leier. Neist Kalle Talviste (aastatel 1992-2003) kuulub Eesti staaลพikamate hulka.
Siinkohal on paslik meenutada รผht Rapla maakonda puudutavat viktoriinikรผsimust: kes on need kaks รผhest kรผlast pรคrit meest, kes pidasid maavanema ametit รผhel ajal? รige vastus on: Ida-Virumaa maavanem Ago Silde ja Rapla maavanem Tรตnis Blank – mรตlemad elavad Kehtnas. Viimane neist on veel ka Kehtna kรผlavanem.
Tรตnis Blank on maavanema ametis olnud kokku 8 aastat. Kui ta 2015. aasta jaanuaris teist korda maavanema kabinetti kolis, oli teda vastu vรตtmas ka maakonna esimene maavanem Harri รunapuu, kes ennustas, et Blank vรตib selles reas viimaseks jรครคda. Nii ka lรคks.
Oma tulevikust ei ole tal paraku aga midagi konkreetset rรครคkida. Sรผgisel kandideeris ta Kehtna valla volikokku, kuid pidi kohast maavanema ametist tulenevate piirangute tรตttu taanduma.
Ta รผtleb pisut kibeda naeratusega, et maavanema koht on nii neetud, et kรตigil, kes jรคid seda viisakalt lรตpetama (st tรถรถtavad 31. detsembrini), lasub nelja aasta pikkune keeld kohalikus volikogus osaleda. Riigikogu liikmed vรตivad olla kas vรตi volikogu esimehed, maavanemad, kes olid valimiste jรคrel niikuinii vaid maavalitsuste varade kokkulugejad ja รผleandjad, aga ei tohi volikogude lรคhedalegi minna.
Ta tunnistab, et kandideerib rahandusministeeriumi regionaalhalduse osakonna Rapla talituse juhi kohale, aga tal ei ole usku sellesse, et komisjon just tema valib. Kuigi konkursi tulemused ei ole veel vรคlja kuulutatud, on kuluaaridest juba mรตnda aega kostnud, et Raplamaal on see koht antud รผhele kindlale erakonnale, kes suunab siia mehe, kes seni รผhes ministeeriumis on tรถรถtanud. Me jรคtame siinkohal nii erakonna kui ka mehe nime esialgu vรคlja รผtlemata.
Kui need kuluaarijutud peaksid paika pidama, tuleks keskvรตimult kรผsida mitut asja. Esiteks seda, miks รผldse korraldada konkursse kohtadele, mis juba ette kellelegi รคra lubatud. Teiseks: mida tรคhendab see Eesti halduskorralduse tulevikku vaadates, kui mingi kahe alluvaga ebamรครคraste รผlesannetega talituse juhi koht on poliitilise tรคhenduse saanud? Aga vaevalt keegi nendele kรผsimustele vastama hakkab.
Loomulikult on Blangil ka teisi tรถรถpakkumisi, millest ta esialgu targu pikemalt veel ei rรครคgi. Aga kรตigele vaatamata ei kahetse ta Rapยญla maavanemana riigi teenimisele pรผhendatud aega.
โNeed on olnud รครคrmiselt huvitavad aastad, mis on viinud mind kokku paljude pรตnevate inimestega. Raplamaa on tรคis silmapaistvaid, ettevรตtlikke ja loomingulisi inimesi. Mul on olnud รตnn paljudega neist kohtuda. รhelt poolt on maavalitsuse tรถรถ selline, mis sujub kuust kuusse ja aastast aastasse oma kindlas rahulikus rรผtmis, teisalt on aga iga uus pรคev olnud kordumatu. Kui nรผรผd mรตelda, kas kuskil mujal oleks olnud rahulikum, siis on loomulikult palju kohti, mis on kordades pingevabamad. Aga mulle on just nimelt see siin sobinud,โ arutleb Tรตnis Blank.
Ta ei ole oma olemuselt ei tuim tรถรถrรผgaja ega hasartne palgateenija, vaid pigem mรตtlik templi ehitaja (vt tรคnasest lehest Stina Andoki kirjutist โรhe ajastu mรคlestusedโ). Tegelikult vajab Eesti riik, kes peagi alustab oma eksistentsi teist sadat, hรคdasti just nimelt templiehitajaid, kes oskavad kohusetundliku ja tรคpse rรผgamise taga veel ka riigi jรคrjepidevuse ning sellest kantud tulevikuunistused ilusaks templiehitamiseks mรตtestada.
Homme on Tรตnis Blank viimast pรคeva Rapla maavalitsuses. Vรตib arvata, et ta on viimane, kes kustutab tuled, lukustab kabinetiukse ja viib vรตtmed valvelauda. Tal ei ole justkui midagi kellelegi รผle anda ja keegi ei soovi temalt ka midagi vastu vรตtta. Riigi arengu รผks hetk on lรคbi saanudโฆ
Kolmandalt korruselt alla tulles meenutab Tรตnis Blank lugu Joseph Haydni lahkumissรผmfooniast, mida ta jรตulu eel maavalitsuse endistele tรถรถtajatele jutustas. Tolles loos oli umbes samuti, et muusika jรคtkudes kustutasid mรคngijad รผksteise jรคrel kรผรผnla ning lahkusid lavalt, kuni lรตpuks jรคi vaikselt helisema veel vaid รผksik viiul. Nagu mรคlestus millestki, mis on katki kukkunud ja mida ei ole vรตimalik enam taastadaโฆ kuigi elu lรคheb ju ikkagi edasi.
Rapla viimane maavanem Tรตnis Blank reformidest
Tรตnis Blank รผtleb, et tegelikult kirjutati maavalitsuste kaotamine pรตhiseadusse juba 1992. aastal ja esimene samm selle poole astuti 1993. aastal, kui kaotati teise tasandi omavalitsus ning maavalitsused muudeti riigi kรคepikenduseks maakondades. See nรตrgestas vรคga oluliselt keskvรตimu teele tekkinud omavalitsuslikku opositsiooni. Nรผรผd on haldusreformiga astutud ka viimane samm, mis vรคhendas omavalitsuste arvu ja haavas kindlasti ka nende รผhtsust.
Samas ei karda Rapla viimane maavanem, et maavalitsuste likvideerumine ja valdade koondamine mingi kaose endaga kaasa toob. Jah, esialgu vรตib tekkida natuke segadust, sest uus sรผsteem vajab kogupildi settimiseks natuke aega, aga ajapikku loksub kรตik vaikselt oma kohale. Eks me kรตik peame varuma natuke kannatust, et lasta sellel sรผndida ja sรผndinuga harjuda. Keegi ei oska praegu รถelda, kas see pilt meid ka rahuldama hakkab. Vรคga palju sรตltub ikkagi inimestest, kes maavalitsuste kirjutatud ja kirjutamata kohustused uues olukorras enda kanda vรตtavad.
Maavalitsuse tรถรถtajad on tรคnaseks oma asjad juba pakkinud ja valmistuvad uusi vรคljakutseid vastu vรตtma. Osal on uus rakendus juba ka leitud โ kรตik nad on ju kรตrgelt kvalifitseeritud ja kohusetundlikud ametnikud. Mรตni inimene saab senist tรถรถd jรคtkata siin kohapeal, kuigi uutes oludes. Kรตigisse maakondadesse tulevad rahandusministeeriumi regionaalhalduse osakonna kohalikud talitused, kus pakutakse tรถรถd kohalikele inimestele. Raplas saab seal tรถรถd kolm inimest: talituse juhataja, keda ei olnud tรคnaseks veel valitud, ja kaks planeeringute spetsialisti. Arhivaari kohta meile ei tule, Rapla maavalitsuse dokumentatsioon viiakse praegu Ida-Virumaale.
Pรคris alguses rรครคgiti, et nende talituste koosseisudes saavad olema ka riigi infospetsialistid, kuid praeguses jaotuses neid enam ei ole. Ehk tulevad hiljem, loodab Tรตnis Blank.
รks asi nende maakondlike talituste juures tundub kummaline olevat kรผll. Nimelt see, et maakonna arengu strateegia koostamine on omavalitsusliidu kรคes, maakonna planeering allub aga rahandusministeeriumi regionaalhalduse osakonnale. Praegu on raske ennustada, kuidas neis kรผsimustes kokku mรคngima hakatakse. Blank รผtleb kerge irooniaga hรครคles, et ju siis peab siia olema peidetud nii peen mรตte, et tavamรตtlemisega ei suuda seda kuidagi รคra tabada.
Sellegipoolest lรคheb elu omasoodu edasi.
ROL ehk Raplamaa Omavalitsuste Liit on kuulutanud vรคlja konkursi oma bรผroo vakantsetele ametikohtadele. Jaanuaris tehakse kokkuvรตtted ja valitakse kandideerijate hulgast kรตige sobilikumad inimesed. Tuleb loota, et veebruarist hakkab lรตpuks midagi taas liikuma. Aga see ajutine paigalseis ei ole midagi niisugust, mille lรคbi vรตiksid kodanikud kannatada. Enamik maavalitsuse pรคevaรผlesannetest on uutele tรคitjatele juba รผle antud.
โKogu selle reformi รผks murekoht on see, et sรคiliks regionaalne mรตรตde,โ arutleb lahkuv maavanem. โJรคtkuvalt on รผleval โsilotornide teemaโ, mis tรคhendab seda, et iga ministeerium vaatab oma tornist kรผll vรคga tรคhelepanelikult alla, kuid seda, mis jรครคb tornide vahele, ei nรคe tegelikult mitte keegi,โ muretseb Tรตnis Blank. See โsilotornideโ vahele jรครคval alal toimetamine oligi ju รผks mitteametlik kohustus, mida maavalitsused vabatahtlikult kandsid. Maavalitsused olid ju piltlikult รถeldes keskvรตimu ja esmatasandi omavalitsuste vahel puhvriks. Loomulik, et rahandusministeeriumi osakonna kohalikud talitused sellist rolli enda kanda ei vรตta.
Tรตnis Blank usub, et vรคga tรคhtis saab uues olukorras olema tulevase omavalitsuste liidu bรผroo kultuurispetsialisti roll. Just tema peab olema see inimene, kelle hoida on nii kรตik senised maakondlikud traditsioonid, aga samuti ka uute tavade loomine ning kinnistamine. See on vรคga vastutusrikas koht.
Teine tรคnaseni selge vastuseta kรผsimus on, kas ministeeriumid hakkavad arvestama mittetulundusรผhinguliste omavalitsusliitudega. Pildi muudab veel kirjumaks see, et ka neid MTร-sid ei saa igas maakonnas olema โ praegu on teada, et liitusid ei ole Saare- ja Hiiumaal ega ka Pรคrnus. Kรผsimus on selles, kas tekib รผhtne idee, mis oleks lipukirjaks ka siis, kui tsentraliseerimine ja politiseerimine viib riigi rahvast veel kaugemale.
Kerge ei saa olema ka uutel suurtel valdadel, kus kokkumรคngu harjutamiseks kulub rohkem kui รผks valimistsรผkkel. See eeldab kohalikelt poliitikutelt ja ametnikelt kannatlikku รผhisosa otsimist ja aeg-ajalt ka enesesalgamist. Kuid ka kodanikel peab jaguma pikka meelt ning mรตistvat suhtumist.



