Katri Reinsalu / foto: Siim Solman.
Oma pikaajalise tรถรถ eest koolijuhina pรคlvis Rapla Vesiroosi gรผmnaasiumi direktor Jaan Reimund presidendilt Valgetรคhe IV klassi teenetemรคrgi. รhtlasi tรคhistab kool tรคnavu oma 30. sรผnnipรคeva. Alles eelmisel nรคdalal kutsuti kokku vilistlased ja koolitรถรถtajad, et aktusega seda olulist sรผndmust tรคhistada.
Jaan Reimund รผtleb, et direktoriks saamine ei olnud kindlasti tema lapsepรตlve unistus. Tegelikult oli juba รตpetajaks kujunemine protsess omaette. Algul oli tal plaan pรคrast Tartu รผlikooli geograafia eriala lรตpetamist รผhes Tartu instituudis jรคtkata. Kokkulepped selleks olid tehtud. Otsustamise hetk saabus aga viiendal kursusel, kui tuli lรคbida pedagoogika praktika. Praktika oli รครคrmiselt huvitav ning muutis Reimundi mรตttemaailma. Tal tekkis tunne, et kui ta รตpetajaametit kohe ei proovi, vรตib pรคrast juba liiga hilja olla. Nii tegigi mees oma plaanides muutuse.
Kuigi Reimund on ise Lรตuna-Eestist pรคrit, polnud tol hetkel sealkandis geograafia ja loodusainete รตpetajaid vaja. Talle sobiv koht oli see-eest Kaius, kuhu Reimund kaheksakรผmnendatel tรถรถle asuski. รpetajaamet vรตitis tema sรผdame. Neljateistkรผmne aasta jooksul sai mees mitmeid erinevaid rolle proovida. Ta oli รตpetaja, klassijuhataja, internaadi kasvataja, huviringide juhendaja ja รตppealajuhataja.
Kui tekkis vajadus uute vรคljakutsete jรคrele, helistas tolleaegne hoolekogu esimees Jaan Metssalu ja pakkus vรตimalust kandideerida Rapla Vesiroosi gรผmnaasiumi direktoriks. Mees meenutab, et ka sel korral tekkis tal tunne, et kui ta seda vรตimalut kohe ei kasuta, vรตib peagi juba liiga hilja olla. Nii tegigi ta 1996. aastal lรคbi terve protsessi vallavalitsuse ja hoolekogu juures, et kooli direktoriks saada. Sellel samal ametikohal jookseb tal tรคnavu juba 22. aasta.
Algusaastad olid mรตistagi vรคljakutse. Direktori ees olid kohe alguses keerulised majanduslikud kรผsimused. Ka vรตeti 1996. aastal vastu uus riiklik รตppekava, mis tรคhendas kogu koolipere รผhist pingutust.
Uuendamist vajas ka รตpikeskkond. Koolihoone ei olnud kuigi vana, kuid kehva ehituskvaliteedi tรตttu vajas renoveerimist. Koolil polnud kรตiki vajaminevaid ruume, sest maja oli ehitatud ajal, mil nรคiteks esimesed klassid olid lasteaias. See tรคhendas, et neile polnud koolis garderoobe. Samal ajal alustas riigis suurejooneline projekt Tiigrihรผpe, mis tรตi kaasa vajaduse arvutite jรคrele. รpilaste arv kasvas ja รตpikeskkond vajas jรคreleaitamist.
Selle kรตige kรตrval tuli Reimundil alguses nii koolipere kui ka lapsevanemate usaldus vรคlja teenida. Ta vรตrdleb seda olukorraga, kui รตpetaja lรคheb esimest korda klassi ette. Tรคpselt samamoodi jรคrgneb siis periood, mil teda jรคlgitakse ja pรผรผtakse selgusele jรตuda, kes ta on, millised on tema vรครคrtused ja mida ta oluliseks peab. Usalduse tekkimine vajab aega.
Kool ise oli selleks ajaks kogukonnas omaks vรตetud ning toimis. Reimund รผtleb, et tema eesmรคrgiks sai leida tee iga รตpilaseni. Ta tahtis, et iga รตpilase areng oleks koolis tagatud, ning asus selleks looma vรตimalusi ja tingimusi.
รle kahe kรผmnendi samas ametis
Praegu jookseb Reimundil Rapla Vesiroosi gรผmnaasiumi eesotsas 22. tรถรถaasta. รeldakse, et inimene peaks teatud aja tagant tรถรถkohta vahetama. Reimund tรตdeb, et koolielu on talle meeldinud. Iga pรคev on kรผll mรตnes mรตttes sarnane, kuid samas alati erinev. Mรตtteid tรถรถkoha vahetamise osas ta kuigi palju mรตlgutanud ei ole. Tรตsi, aeg-ajalt on tulnud pakkumisi ka teistest valdkondadest.
Kui Reimund direktori ametikohal alustas, tehti lepinguid viieks aastaks. Pรคrast seda tรคhtaega tuli uuesti kandideerida. Ta รผtleb, et see oli mรตnes mรตttes hea, sest viis aastat on piisavalt pikk aeg, et teha tagasivaade ja vรตtta saavutatu kokku. Samuti on see hea aeg tulevikku vaatamiseks ja otsustamiseks, kas tasub jรคtkata.
Mees tรตdeb, et iga kord, kui tal tuli see otsus teha, ei olnud ees lihtsad ajad. Kord oli see nรคiteks renoveerimise eel ning sellega seoses oli palju eelseisvaid kohustusi. Ta tundis, et ametist lahkudes oleks sรผda kripeldama jรครคnud. Nii langetas ta iga kord siiski otsuse uuesti kandideerida, kuni leping tรคhtajatuks muudeti. Kool on Reimundi jaoks olnud inspireeriv keskkond, millest tal siiani kรผll ei ole saanud.
Direktor peab koolis oluliseks luua hea sisekliima รตpilastele รตppimiseks ja รตpetajatele tรถรถtamiseks. Reimund tunnustab oma lรคhimaid kolleege kooli juhtkonnast, kelle pรผhendumus kooli juhtimisel on aidanud kaasa sellele, et kรตik tunnevad ennast Vesiroosis hรคsti. Reimund peab selle suurimaks vรตtmeks usaldusliku รตhkkonna loomist. See tรคhendab, et inimeste ettepanekud kuulatakse alati รคra. Isegi, kui idee ei kuku hรคsti vรคlja, ei tohi kooliperel tekkida tunnet, et jรคrgmine kord enam oma mรตttega tulla ei vรตiks. Samuti tรคhendab usalduslik รตhkkond seda, et oma probleemidest saab rรครคkida.
Milliseid tรคhiseid kooli arendamisel meenutada?
โรhiste arutelude tulemusel tรถรถtasime vรคlja neli รตppesuunda gรผmnaasiumiastmes koguni 60 valikaine kursusega. Pรตhikooli lisandusid รผldoskusi toetavad valikained,โ rรครคgib Reimund. Ta on pidanud oluliseks รตpilaste andekuse, huvide ja sotsiaalsete oskuste arendamise vรตimaluste loomist huvitegevuse kaudu.
Tรตeliseks katsumuseks kujunes koolimaja renoveerimine ja spordihoone ehitus. Ideest teostuseni kulus kรผmme aastat. โSee oli huvitav protsess, kui kรผlastasime riigi tolle aja parimaid koole ja spordihooneid, et saada Raplasse vรตimalikult parim tulemus. Tรคnu Rapla vallavalitsuse ja -volikogu toele ning Maarja Nummerti projekteerimisele on meil tรคnapรคevane รตppekeskkonnaga koolimaja ja paljude vรตimalustega Sadolini spordihoone.โ
Keskkond ei piirdu aga vaid ruumidega. โHeaks koostรถรถnรคiteks kujunes ka Vesiroosi tervisepargi loomine. Idee sai alguse 2001. aastal korraldatud koolitรถรถtajate ja lastevanemate รผhisest talgust. Tervisepargi planeerimisel arvestasime รตpilaste, loodusainete ja kehalise kasvatuse รตpetajate ettepanekuid. Detailplaneering, terviserada รผmber tiikide ning loodusรตpperajad valmisid projektide ja รผhiste talgute toel.โ Jรคtkuvalt on arendamisel kooli รผmbritsev รตueala.
Vesiroosi tervisepark on saanud terve siinse kogukonna jaoks oluliseks aja veetmise kohaks. Liumรคgi koolimaja taga on aga populaarne kelgutamise paik. Reimund meenutab, et mรตte mรคest tuli 2001. aastal, kui koolimaja renoveerimise kรคigus veeti osa materjali tรคnase mรคe tรคiteks kooli taha.
Pรตhikool ei ole midagi uut
Sรผgisel ootavad kooli taas ees suured muutused. Tรถรถd alustab Rapla gรผmnaasium, mis tรคhendab, et Vesiroosi ja รผhisgรผmnaasium jรคtkavad pรตhikoolidena.
Reimund tunnistab, et nรคeb รผhiskoolil (1.-12. klass) suuremaid eeliseid, kus koos on erinevad vanuseastmed nagu perekonnas ja รตpitakse eeskuju jรคrgi. Vanemad รตpilased on koolis ka stabiliseeriv jรตud. Tรคnaseks on selge, et edaspidi on pรตhikool ja gรผmnaasium Raplas eraldi. Lahendusi leidva inimesena on Reimund jรตudnud seisukohale, et nรผรผd tuleb tulevikku vaadata ja hakata mรตtlema, kuidas pรตhikoolina jรคtkata. Tรถรถ selle nimel on juba รตppeaasta algusest kรคinud. Sรผgisel oli koolis รตpetajate arutelu, kus kaaluti, mida saaks tulevikus veelgi paremini teha.
Kahtlemata tekitavad muutused ebakindlust. รpetajad, kes on seni oma koormuse gรผmnaasiumi ja pรตhikooli peale tรคis saanud, peavad edaspidi vaid pรตhikooli รตpetajatena jรคtkama. Reimund on optimistlik ja รผtleb, et รตpilaste arv on pรตhikooli astmes kasvamas. Tรคna on Rapla Vesiroosi gรผmnaasium maakonnas Kohila jรคrel suuruselt teine kool. Kahel eelneval aastal on avatud esimestes klassides kolm paralleeli ja kรผllaltki reaalne on, et ka algaval รตppeaastal on nรตnda. Pรตhikoolina jรคtkates peaks Vesiroosist saama maakonna suurim pรตhikool.
Mรถรถdunud filmifestival โKaaderโ peeti teadmisega, et see jรครคbki viimaseks. Temale omaselt on Reimund ka selles osas optimistlik. Kuigi vanemad รตpilased on korraldajad olnud, on nooremad alati sellesse kaasatud. Direktor ei nรคe pรตhjust, miks รตpilastele huvi pakkuvad tegevused ja traditsioonid ei vรตiks ka tulevikus jรคtkuda. Alles eelmisel kolmapรคeval korraldasid รผheksandad klassid koolis toreda sรตbrapรคeva, kus kรตige innukamalt osalesid muidugi algklasside รตpilased.
Reimund on lootusrikas, et huvijuhi toel jรคtkuvad sarnased toredad ettevรตtmised ka jรคrgmisel sรผgisel, kui gรผmnaasiumiรตpilasi enam ei ole.
Jaan Reimund on langetanud otsuse pรตhikooli direktori kohal jรคtkata. Koolikeskkond on tema jaoks sรผdamelรคhedane ja pakub senini piisavalt vรคljakutseid. Direktor รผtleb, et kool ei ole kunagi valmis.
Just nagu maailm, on ka kool รผhiskonna รผhe osana alati muutumises. See tรคhendab, et kunagi ei teki aega, kus see keskkond vรคljakutseid ei esitaks. Reimund รผtleb optimistlikult, et tal on piisavalt jaksu, energiat ja tahtmist oma tรถรถga edasi minna.
***
Teised Jaan Reimundist:
Iseloomustuse koostas koolirahva arvamust kasutades Rapla valla haridusnรตunik Tiina Roosimรคgi.
Jaan Reimund on iga รตpilase arengu toetaja, tรตeline โkoolipapaโ kรตige paremas tรคhenduses. รpilased armastavad teda nii kooli ajal kui ka hindavad tema panust vilistlastena. Tema parim ja tรถรถtavaim โrelvโ on eeskuju. Tรถรถkas, rahulik, viisakas, kindel ja muhe โ on meeskonnast nopitud omadused. รpilastega on direktoril usalduslik suhe. See toob รตpilasi kooli รตppima just pรตhjendusega, et selles majas ollakse inimlikud, siis saab olla mina ise.
RVG on Eestis tuntud ja tunnustatud kool, kus kรคiakse palju maad kuulamas ja kogemusi kaemas. Jaan on tรตeline eduloo tutvustaja, tuntud direktor riigi haridusrahva hulgas. Kooli kรผlastavad รตppimise eesmรคrgil vรคga palju teiste koolide juhid ja meeskonnad ning seda mitte ainult ilusa maja ja kena รตppekeskkonna pรคrast, vaid vรครคrtuspรตhise juhtimise, eestvedamise ja koolikorralduse ning maine pรคrast.
Jaani suurimateks tugevusteks on viisakus ja meeskonnale olemasolemine kรตigil momentidel. Igal hommikul tervitab direktor oma majja saabuvaid รตpilasi ja รตpetajaid. Rรครคkimata kรผlalistest. Direktor on vรตimalusel ikka ise neid vastu vรตtmas ja vรตรตrustamas.
Meeskonna tรถรถ juhtimine toimub usalduse alusel ja koostรถรถd vรครคrtustades, aga innovatsioonist lรคhtuvalt ja tulemust silmas pidades. Tรถรถtajad austavad ja on vรคga rahul tema juhtimisstiiliga. Iga teema, mida arutatakse, on รครคrmise pรตhjalikkusega ette valmistatud. Jaan Reimund mรคletab alati lubatut ja tรคidab need tegudega. Iga kรตne, mis peetud, on rรครคgitud peast. Kรตnes on รตpetlik iva, aga ette kantud nii, et mรตjub kui hea lugu. Seda oskust imetlevad ja pรผรผavad jรคrgida nii รตpilased kui ka tรถรถtajad.
Direktorina on tal vรคga selge visioon ja missioon. Tema arengukavad ja tรถรถplaanid on realistlikud ja lรคhtuvad vajadusest anda kรตigile vรตimalus. รppekava tรคitmisel on soositud kรตige paremate ning innovatiivsemate praktikate rakendamine ja uue รตpikรคsituse juurutamine. Erilise toetuse all on direktori juhtimisel รตpilaste loovuse avamine ja arendamine.
Jaan on inimene, kelle kรตrval muutuvad teised inimesed paremaks. Ta on eeskujuks ja mรตjutab oma olemusega kรตiki oma koolis ja koolist vรคljaspool. Ta peab lugu inimestest ja pรผรผab leida alati positiivset, raskeid olukordi pรผรผab lahendada tasakaalukalt. Jaan kaasab oma inimesi, jagab vastutust. Ta on juhina oma meeskonnaga osalenud suurtes รผleriiklikes projektides: Omanรคoline Kool, Koolikatsuja 2006, รldhariduskooli terviklik ja sรผsteemne juhtimine, Digipรคdevuste arendamine koolis.



