Valter Uusberg.
On ilus kokkusattumus, et kolmes Rapla galeriis on รผhel ajal รผleval just fotokunst โ keskraamatukogu galeriis Janika Valdmanni โEesti mustridโ, Rรผtmani galeriis Reet Sau โSiin on mu sรผdaโ ja Raplamaa kaasaegse kunsti keskuses Jaak Kadariku โMust ja valgeโ. Tundlikuks teeb asja seegi, et kรตigilt autoritelt on vรคljas just mustvalged tรถรถd.
Tavamรตtlemises tรคhistab mustvalgelisus lihtsustamist, mis pooltoone ei tunnista. Graafilises kunstis, kuhu mustvalge foto kindlasti kuulub, on pooltoonide nรคgemise ja esitamise oskus ekstra hinnas. Vรตiks isegi รถelda, et vรคrvifoto massiivne kohalolu on seda oskust pรคrssimas ja moraalikategooriaid appi vรตttes โ mustvalge foto on vรคrvilisest vooruslikum.
Eesti mustrid
Ma ei tea, kust see tuleb, kuid alati, kui nรคitustel graafika poolele jรตuan, tajun piltidesse kodeeritud vaikust – vรคrvid on lรคrmakad, mustvalge kรตlaruum hoopis teine. Janika Valdmann on enda sรตnul palju looduses liikunud ja seda vahetult aistinud, ka vaikust, eriti sรผgisel.
โNรคen kaugemale ja sรผgavamale metsa, kuna puud ja pรตรตsad on langetanud oma rรผรผd… on vaikus… ja ikka vaikus… mida kaunistavad vaid รผksikud linnuvidinad ja puutรผvede kriuksumishรครคledโ.
Et sรตnades vรคljendatu jรตuks ka pildikeelde, eeldab see pildiliste vahendite vaba valdamist. Valdmanni โEesti mustridโ on tugevate loodusaistingute mรตjul sรผndinud ja delikaatselt jรคrelkomponeeritud (foto)graafilised tรถรถd.
Eesti maastikele on lisatud mustreid eesti etnograafiast, mรตnel tรถรถl seguneb algmaterjal tรคielikult lisandustega, kuid tulemus vรคljendab peamist โ kui tahta nรคha, aimub Eesti maastikes rahvakunsti mustreid.
Kรตigis tรถรถdes on tajutav autori eriline suhe loodusest pรคrit ainesesse. โPaitan mรตttes neid armsaid ilusaadikuid…โ kirjutab ta metsas pidistamise vรตludest blogis โMรตtisklused ja pildid loodusest, elust ja olemisestโ.
Siin on mu sรผda
Reet Sau avaldus, et โsiin on mu sรผdaโ oma liitvineeri tahkudele kantud vedel-emulsioonile ilmutatud piltide kohta on sama kompromissitu nagu tรถรถd ise. Need on fotokunsti puhta kรคsitรถรถ tulemused – โmustvalge rรคnnaku pimikuseiklusedโ, nagu autor kataloogis รผtleb. Tulemus on mรตjuv. Nรคeme mรตรตdukas suuruses ruudukujulisi mustvalgeid metsafotosid rippumas korrapรคraste tahkudena galerii seintel. Tรถรถde faktuuririkkus on lummav.
Kuid see pole veel kรตik. Lรคbi nii valguse kui ka varju kumab piltidel peaaegu ruumiline tonaalsus, mis koos hรตrgult nรคhtava peene puusรผรผga annab metsavaadetele tugeva omaruumi. Autor pihibki, kuidas โpaber, paspartuu, klaas ega raamโ ei sobinud temasse mรตnda aega (vanim tรถรถ 2006) kogunenud metsategelikkuse vรคljendamiseks. Nรคgin neid tรถid Pelgulinna vรคikeses fotogaleriis Positiiv ja nรผรผd siin, Rapla Rรผtmanis neid vaadates pean tunnistama, et metsadele olemuslikult lรคhemas piirkonnas mรตjuvad selliselt laetud pildid veelgi tugevamini.
Must ja valge
Fotokuu kulmineerub Jaak Kadariku suure isikunรคitusega Raplamaa kaasaegse kunsti keskuses. On suur kingitus, et Raplas on selline rohke loomuliku valguse, avatud laekonstruktsiooni ja mastaapsete piki- ja pรตikivaadetega galeriiruum, kuhu saab vรคga erineva ruumilahendusega vรคljapanekuid รผles panna.
โMust ja valgeโ esimene mulje on terviklik ruumielamus, milles pildid osalevad. Nรคituse peamisteks elementideks on suureformaadilised, โelusuurusteโ kujutistega pรผstised ja vรคiksemad, horisontaalsed valgusgraafilised tรถรถd ehk fotogrammid.
Kadarik: โFotogramm on unikaalne tehnika, kujutis tekitatakse fotopaberile kaamera abita, tulemuseks kordumatu pabernegatiiv.โ Neid negatiive on pรถรถratud ka positiivideks, tulemuseks klassikaline suureformaadiline graafika. Meenutab 70-ndatel ja 80-ndatel (minu hinnangul omamoodi kรตrgajal) eesti graafikas ja ka maalis levinud kompositsioone, milles kujutatava esemekimbu siluett ja selle seesmine ruumilisus oli hillitsetud tasakaalus. Kaisa Puustak, Herald Eelma, Malle Leis vรตi Andres Tolts (praegu suur mรคlestusnรคitus Kumus), kes kohe meenuvad.
Kadariku natรผรผrmortidel on lรคbipaistvad klaasesemed asetatud peenelt komponeeritud gruppidesse, milles valitseb samavรครคrne hรตrk tasakaal. Kuid รคkki mรคrkame vaikeludes elu โ tegelasi (vรคikeseid loomafiguure), kes ei tohiks sinna kuuluda. Pealkirjad rรครคgivad oma keelt. โLabor. Kitsest hobuse tegemineโ jms. Kadarik tembutab oma peitepildiliste anekdootidega รผksjagu, aga nรคituse vรครคrtuslikuma osa moodustavad ikkagi puhtad natรผรผrmordid nagu horisontaalsed โKuus klaasi ja kummuli pudelโ vรตi โรlestรคhendaja laud tindipoti ja sรผdametilkadegaโ ning pรผstised โKolm pudelit pitsi ja karahvinigaโ vรตi monumentaalne โNeli pudelitโ.
Nรคituse kรตlavaimad tรถรถd on figuraalsed, mis teostatud siluetitehnikas. โAutoportree elupuuoksagaโ on neist ehk parim. Galerii mustal tagaseinal on 12 figuraalsest pildist Aadama ja Eeva pattulangemise lugu kunagi ja nรผรผd praegu.
Siluetikunsti kohta guugeldasin โ โkรครคrilรตige ja sellega suguluses olev siluetikunst jรตudsid Euroopasse 17. sajandil Kagu-Aasia kultuurist. Nn Hiina varjud levisid mรถรถda vanu kaubateid Ida-Aasiast ja Indiast Pรคrsia ja Tรผrgi kaudu Balkanile ning Pรตhja-Aafrika ja Itaalia kaudu Lรครคne-Euroopasse, kus nn Varjulava pรผsis eriti kaua Pariisis.โ Seesmistest รผksikasjadest puhastatud terav siluett on ootamatult infokรผllane ja kรตrge รผldistusastmega ka Kadariku kรคsitluses. Ei kujutakski ette, et tema peente vihjetega pikitud pattulangemise stseene oleks vรตimalik realistlike fotosรผลพeedena nรคidata.
Mastaapsel nรคitusel on ka kergemeelne vinjett. See tuleb galerii ekraanilt. Nรคeme tรตtlikku (aegvรตttega kiirendatud) kunstnikku koduateljees tรถid raamimas, neid galeriisse riputamas, avamisele kimamas ja kohaletulijatega suhtlemas. Kenasti kokku lรตigatud ja muheda dลพรคssiga rikastatud mรตnus vaatamine, nagu kogu nรคituski.
Tihe kunstikalender tunnistab Rapla kuulumist laiemasse kultuurivรตrku, mille rikas sisupotentsiaal tรคnu korraldajatele meile tรคnuvรครคrselt avaldub.



