ArtikkelKaks filmi isast

Kaks filmi isast

Maris Adoma / fotod: erakogu.

12. juunil esilinastusid Rapla Vesiroosi gรผmnaasiumi aktusel filmid teemal โ€œRVG 30โ€, รผks neist oli operaator Madis Reimundi film oma isast Jaan Reimundist, kes on รผhtlasi Vesiroosi kooli direktor.

 

Reklaam:

Lisaks direktori kohustuste tรคitmisele, kรตnede pidamisele ja aabitsa jagamisele nรคidatakse Jaani ka teistest kรผlgedest. Teda vรตib filmis nรคha nii oma kolleegidega tantsimas, naermas kui ka koduaias askeldamas. Tervet filmikogumikku on vรตimalik nรคha sรผgisel.

Kรผsimustele vastab Madis Reimund.

Kuidas ja millal tekkis sul idee teha oma isast film?
Ligi kaks aastat tagasi pani Kersti Saadlo kokku tuumiku, kes vรตiksid teha filmi Rapla Vesiroosi gรผmnaasiumi eri tahkudest. Teatavasti gรผmnaasiumiosa kadus ja need filmid on justkui mรคlestus/meenutus sellest. Minule pakuti kohe teha film Vesiroosi nรคost ja vedurist – direktorist, kes pealegi on ka minu isa.

Milline oli Jaani reaktsioon, kui ta kuulis, et soovid temast filmi teha?
Kuna pakkumine oli ootamatu, isa alguses vรคga eufooriline selle รผle just ei olnud, sest kes tahaks sellist lisatรคhelepanu. Alalhoidlikkus on voorus. Tegelikult keegi midagi vastu tahtmist ei teinud ja mida aeg edasi, seda rohkem harjus ta kaameraga ja seetรตttu oli ka vastuvรตtlikum.

Reklaam:

Kirjeldage mรตne sรตnaga filmi tegemise protsessi.
Nagu olen ka รถelnud, on dokumentaalfilmi, eriti just portreefilmi, sisse kodeeritud piiride kompamine, nende รผletamine, peategelastele kriitiliselt lรคhedale jรตudmine jne. Hea dokumentalistina tahaksid ju kaamera kรคima panna seal, kus tavainimene selle sulgeks, et saada midagi intrigeerivat, eripรคrast, inimese hetki, mida ta muidu ei ava. Lรคhedase inimesena seda โ€œkuulutadaโ€ jรคllegi ei taha, seega oli pidev sรผdame ja mรตistuse olelusvรตitlus.
Kui protsessist rรครคkida, siis filmi sisuline pool oli pidevas muutumises, film sรผnnibki mitu korda: kรตigepealt paberil, siis vรตtete kรคigus, siis montaaลพilaual ja lรตpuks vaataja peas. Filmimiseks valisin vรคlja mรตned olulisemad pidepunktid: kooli sรผnnipรคev, 1. september, โ€œtavaline koolipรคevโ€, midagi ka koolivรคlist, lisaks spontaansed kรผlaskรคigud.

Mis oli selle filmi eesmรคrk, mida soovisid selle filmiga รถelda-nรคidata?
Filmi eesmรคrk oli nรคidata seda direktorit, keda mina terve oma elu tundnud olen, ehk avada natuke isa mรตtteid, mis muidu jรครคvad ainult sisemisteks mรตteteks.

Milliseid raskusi tuli filmi tegemise ajal ette vรตi sujus kรตik plaanipรคraselt?
Kuna olen vรคga spontaanne inimene ja รผritan uute olukordadega kohe hakkama saada, siis รผhtegi raskust sel teel vรคga ei mรคleta. Pigem oli raske nรคha isa kรตrvaltvaatajana, filmitegijana – neutraalselt pinnalt, et ei oleks eelhรครคlestust. See on vajalik, et film saaks filmiks, kus oleks oma sisu, telg ja vorm, mitte ei jรครคks โ€œkoduvideoksโ€.

Kuidas kirjeldaksid Jaani direktorina ja kuidas isana, vรคljaspool tรถรถd? Kas pigem kaks tรคiesti erinevat isiksust vรตi mitte?
Ma ei ole kunagi teda vรตtnud kui direktorit, kรผll aga olen nรคinud teda direktorina. Kooliajal oli mรตnelgi sรตbral meile kรผlla tulla kummaline, kui kodus vรตttis teda vastu direktor. Kuna ta teeb seda, mida armastab ja tahab, on tal need kaks kรผlge omavahel paljuski lรคbi pรตimunud. Ma arvan, et paljud teavad teda kui lรตbusat, lahket ja tasakaalukat inimest, kelle oskus on vรตtta รตpilasi ja รตpetajaid vรตrdselt, suhelda kolleegide ja รตpilastega ausalt ja vahetult, hinnata ja nรคha neis isiksust.
Niisamuti isana on ta mรตistlik, juhib ja suunab vaikselt ja teadlikult, lastes lastel kombata ja kogeda eelkรตige enne ise, seistes kรตrval toetava isikuna. Nรผรผd on ta ka kahe tรผdruku vanaisa, kes tรตttab appi igal kutsel ning ilus on nรคha tema rรตรตmu ja taaskasvamist koos nendega.

Jaan รผtles filmis, et kui ta ei oleks direktor, oleks ta vรตib-olla hoopis loodusmatkade giid, sest talle meeldib loodus ja inimestega suhtlemine. Mida sa sellest mรตttest arvad? Kas sa kujutaksid oma isa ette ka teise ameti peal vรตi sobib talle kรตige rohkem direktori amet?
See, kes olen mina tรคna, on paljuski tรคnu isale. Tema hakkas mind juba vรคiksena vedama metsa ja matkale, andis esimese fotokaamera Zenit-E kรคtte ja รตpetas pildistama. Ideaalne pinnas oli loodud, et edasi minna. Ja tรคna, reลพissรถรถri-operaatorina, teen ise seda tรถรถd, mida tahan ja armastan.
Nagu ta isegi รผtles, on ta lรคbi viinud erinevaid matkasid ja see sobib talle vรคga hรคsti. Seda nรคitab ka ta igasuvine missioon โ€“ leida Eesti kaardi pealt mingi avastamata jรคrv ja seda kรผlastada. See on tal vรคhemalt 25 aastat siiani minu mรคlu jรคrgi iga aasta รตnnestunud. Nagu elu, nii muutub ka inimene pidevalt, seega ideaalselt sobivat tรถรถkohta on raske hinnata. Usun, et see, mida ta teeb, on รตige asi. Kui tรถรถ muutub kohustuseks, tuleb midagi muuta. Kuna ta on ka kirglik aednik, on tal samuti selles suunas kรตik teed valla.

Reklaam:

***

Oma isast Jaan Metssalust on teinud filmi kultuuriklubi BAAS loominguline juht Maili Metssalu. Filmis sammub Maili isa vaikselt Vesiroosi kooli poole, meenutades mรคlestusi Vesiroosi koolist (Jaan Metssalu oli RVG lastevanemate komitees/hoolekogus aastail 1988-2009 – toim).

Kรผsimustele vastab Maili Metssalu.

Kuidas ja millal tuli idee teha film Vesiroosi mรคlestustest?
Vesiroosi 30 aasta juubeli tรคhistamise ja gรผmnaasiumiosa lรตpu mรคrkimise jaoks loodavate filmide idee tekkis RVG huvijuhil Kersti Saadlol. Ta kutsus kokku vilistlased, kes filmide tegemisest huvitatud vรตiksid olla. Nii kui sellest pakkumisest kuulsin, teadsin kohe, et soovin filmi teha oma isast Jaan Metssalust, kes on olnud 21 aastat Vesiroosi lastevanemate komitee/hoolekogu juht ning kes on olnud kogu hingega meie kooli toetamas.
Mรคletan, et lapsepรตlves tundus ta mulle kui kooli parim sรตber. Isa on sรผndinud ja kasvanud RVG lรคhedal ning veetnud osa oma lapsepรตlvest Saviaukude vahel. Hiljem rajas ta ka oma uue kodu samasse piirkonda ning on oma silmaga nรคinud nii kooli kerkimist kui ka arenemist erinevates ajajรคrkudes. Tundus nii ajaloolises kui ka hingelises plaanis oluline jรครคdvustada kooli rajad ja lood tema mรคlestuste kaudu just filmis. Hiljem on ta lisaks sisulisele koolitรถรถ toetamisele esitanud aktuste ajal hoolekogu juhina kรผmneid ja kรผmneid tervituskรตnesid รตpilastele, milles oli tunda tรตelist hoolt รตpilaste ja kooli hea kรคekรคigu vastu.
Seega on ta ka paljude รตpilaste mรคlestustes osaline ning loodan, et ka vaatajatel on pรตnev nรคha kooli รผmbruse terviklikkust mรคlestuste vรตtmes.

Kirjelda filmi tegemise protsessi mรตne sรตnaga. Kas esines ka probleeme ja raskusi?
See on mu esimene film. Olen รตppinud teatrit ning lavastanud mitmeid lavateoseid, kuid filmiga puutusin esimest korda sellises vormis kokku. Olen vรคga tรคnulik oma klassivennale Ott Tiigirannale, kes oli valmis tulema mulle operaatoriks ja lahendas hulga tehnilisi probleeme.
Tegelikult filmisime esimese materjali veebruaris, vahetult enne kooli juubelit. Ilm oli nendes kaadrites karge, lumine ja ilus. Praeguses filmis nรคeme aga hoopis kevadiselt rohelist maastikku, sest esimese filmi materjali kandnud mรคlukaart purunes ootamatult ja รตnnetul kombel. Selline asi juhtus mu elus esimest korda, kuigi kaardid on mul pidevalt kasutuses ning tundus uskumatu, et juhused kรตik tรคpselt nii mรคngisid ja materjal pรคrast kaadriekspertiisi siiski kadunud oli. Olen aga รตppinud vaatama asju positiivsest kรผljest ning usaldan elu juhuseid. Seega ju see film tahtis kevadine ja helge tulla. Uued vรตtted olid mais ning film sai lรตpuks valmis.

Miks valisid oma isa just mรคlestuste ettekandja rolli?
Kogu see film on loodud just tema mรคlestustele tuginedes. Jaan on vรคga hea jutuvestja ning ega teda kaamera tagant vรคga juhendada ei tulnudki, ta sai just รตige essentsi probleemideta kรคtte ning edastas kogu kooli arenguloo nii muhedalt ja positiivselt, nagu ma lootsin.

Kuidas reageeris sinu isa sellele, et soovisid teda oma filmi kutsuda?
Meie isa Jaan on vรคga avatud loomuga ning talle on alati meeldinud noortega koos tegutseda ja luua. Filmitegemise ideele reageeris ta positiivse รผllatusega ning oli heal meelel valmis kaasa tegema. Meie peres on koduvideote tegemise traditsioon kaua au sees olnud ning seega on meil ilmselt ka vรคhem kaamerapelgust, kui ehk teistel seda ette tuleb. Jaan mรตjub kaamera ees vรคga orgaaniliselt ning tal on ka vรคga hea kรตlav hรครคl.

Sinu isa mainis filmis, et mingil ajal tekkis Vesiroosi koolis selline vรตimalus, et kui 12 last avaldavad soovi mingisuguse valdkonnaga sรผvitsi tegeleda, oli koolil kohustus leida grupile รตpetaja vรตi juhendaja. Kas sa mรคletad, millega sina soovisid tegeleda ja kuidas sulle see valdkond lรตpuks meeldis?
Mulle tohutult meeldis erinevates ringides kรคia. Kooli saviringis kรคisin mingi aja ning see vรคga meeldis mulle. Samuti tuli kooli minu รตpingute ajal kitarriรตpetaja Sven Reitel, sest รตppida soovijaid oli piisavalt palju. Sealt arenes ka bรคndiruumis tegutsemine ning see on minu edasisi erialavalikuid vรคga otseselt ja tugevalt mรตjutanud. Ja muidugi Keskkonnaklubi! Sealsed matkad on mรคlestustesse vรคga positiivse jรคlje jรคtnud. Ja kooli noortekoor loodi sel ajal, kui meie muusikasรตpradest seltskond รตppis.

0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kรตiki kommentaare